2015-10-27, 01:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det kan ju också vara så att NB lärde sig av sitt misstag med Adriana, dvs att ung flicka inte har någon lust att sätta sig i bil/följa med honom utan vidare.
Med Lisa var han således mer " bestämd" och smart.
Jag tror kanske att han kunde lite svenska, han kan ha sagt:- Kan du hjälpa mig? Med karta eller annat han kan ha hittat på. Och Lisa svarar:- "Så klart". Och sedan visade han var skåpet skulle stå.
Tror jag med. Han var säkert urförbannad för att det misslyckades och därmed betydligt mer "aggressiv"/fokuserad.
2015-10-27, 01:28
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Att först mörda på det sätt han gjort och sedan stuva in en död flick-kropp i ett litet skåp på ett synnerligen brutalt sätt.

Värt att notera att även garvade poliser blev chockade efter upptäckten. Tror inte det finns många människor som klarar att behålla fattningen så kort efter att ha gjort något sådant.

och det var ju det han inte gjorde...... behöll fattningen. Istället började han röka dubbelt så mycket, kunde inte sova, kunde inte äta samt försökte hålla uppsikt vad som hände kring Martorp
2015-10-27, 01:28
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Då vet vi att Skaraborgspolisen lever upp till sitt rykte. Chokladomslaget beslagtogs inte.

Hallelujah, vilken skandal!

Kexchokladen hade visat NB:s DNA. Och...
2015-10-27, 01:30
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Kanske hans kärring var med på ett hörn ändå . Varför fick hon så bråttom hem till Litauen igen så plötsligt så fort hon släpptes ur häktet jo jag tror hon bär på en hemlighet som hon inte vill skall komma fram

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja just det så kom jag också ihåg det.
Konstigt, varför måns tro att det inte framgår av FUP ???
Är det för att polisen skäms över att dom missade brottsplatsen i 5-6 dagar även om dom kollat och kollat med tekniker och hundar i dom lokalerna ?
Missade också Lisa'sörhänge.

Men HUR är det möjligt att polis, tekniker, hundar etc INTE upptäcker att mjölkrummet/slaktrummer är brottsplatsen dag 1? dag 2 ? dag 3? dag 4? dag 5? inte förrens dag 6 förstår dom det och det iom, som Fnero52 skriver " när LH hittades då man ser repet runt halsen" och man inser att sådant blått snöre låg på golvet i mjölkrummet/slaktrummer.

Det är ju helt otroligt!
Jag reagerade på att det fanns så få spår. Örgänget är inte stort. Märken i dammeg på röret inte särskilt uppseendeväckande förrän man letar spcifikt. Osv
2015-10-27, 01:31
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Är det för att polisen skäms över att dom missade brottsplatsen i 5-6 dagar även om dom kollat och kollat med tekniker och hundar i dom lokalerna ?

Men HUR är det möjligt att polis, tekniker, hundar etc INTE upptäcker att mjölkrummet/slaktrummer är brottsplatsen dag 1? dag 2 ? dag 3? dag 4? dag 5? inte förrens dag 6 förstår dom det och det iom, som Fnero52 skriver " när LH hittades då man ser repet runt halsen" och man inser att sådant blått snöre låg på golvet i mjölkrummet/slaktrummer.

Det är ju helt otroligt!

FOKUS NR 1: ATT HITTA LISA HOLM
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Jag vet inte, allt är bara brutalt. Svårt för en "vanlig" människa att sätta sig in i den situationen om man inte varit i den själv,tror jag.
Antagligen är han i ett fullständigt förnekelsetillstånd samt att han med all sannolikhet inte är en frisk människa. Människor är kapabla till så mycket mer än vad man vill/kan förstå.

Kan man stänga av sig såpass mycket för att kunna utföra dom handlingar han gjorde mot flickan så är det nog inga konstigheter att stänga av sig även efteråt.

Fyfan vad det här fallet är tragiskt. Man blir så jävla illamående.
Ja, det här fallet är värre än någon mardröm. Även om man försöker hålla sina inlägg sakliga så är man rätt ledsen. Stackars familj, stackars vänner.
Medlem
katws avatar
Citat:

Det är ju helt otroligt!

Inte det minsta otroligt. Saker och ting måste ju sättas i ett sammanhang. Hur skulle några repsumpar på ett rörigt golv i det läget kunna kopplas till vad som skulle visa sig vara ett av de mer udda och makabra morden på länge i Sverige? Tror ingen i sin vidaste mardröm kan tro att en människa ska behöva bli hängd.
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Han borde ha varit helt utflippad. Typ skakat, varit förvirrad, haft ångestattacker etc.

AB säger väl mest att han varit irriterad och lättretad? Det kunde jag köpa om det varit en vecka efter dådet. Men det är timmen eller timmarna närmast efter som jag funderar över.

Även de mest erfarna specialtrupper blir rätt skakis och behöver de-briefing när de har ihjäl folk som inte kan försvara sig. Och då talar vi ändå om folk som är noga utvalda, väl utbildade och agerar på uppdrag.

Han sitter i rävsaxen. Lämnar han stället skulle det rikta misstänksamheten mot honom. Han vet att han inte hunnit städa undan bevisningen. Och nu har han inte en chans att kunna göra det heller med 2000 pers i omgivningarna.
Han villnlämna stället det framhår eftersom han huxflux frågar hur man får med sig katten hem och att de efter midsommar runt den 30e ska åka hem.
Han drabbas av smärre panik nör missingp kliver in på gården.
Och han försöker missleda dem med attvområdet redan är kollat.
Hannär fast och vet det. Han kommer aldrig erkänna
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Min fundering har inte så mycket att göra med förhörsledarnas behandling av henne eller att hon ändrar story. Mer att hon FÖREKOMMER alla känsliga punkter under dagen och påstår att det är på hennes initiativ, vilket gör, om hon blir trodd, att detta är utanför MGM Kontroll och att han då inte har någon baktanke. Och det väcker frågor hos mig. OM hon säger att det är på hennes initiativ de åker och handlar tex så måste hon ju förstå att MGM vill visa upp sig för att skapa "litet tidsfönster" och sen ta på sig ansvaret så han inte ska misstänkas för det. Iom att hon täcker upp så mycket borde hon ju ha rejäla misstankar. Och skapar det ingen avsky hos henne? Osv.

Man bör ju ha i tanken att IB egentligen är ryskspråkig. Pratar halvdan rysk-littauisk rotvälska. Ingen engelska. Absolut ingen svenska.

Hennes upppfattning om vad som händer beror helt på vad hennes man förmedlar. Samma gäller brodern som bara prata lituiska.

Han har total makt. Och verkar med nöje utöva den.

Det var nog inte lätt för vare sig IB eller AB, tror jag.
2015-10-27, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Visst det borde kontrollerats att det faktiskt fungerade som de antar. Men om nu det lodräta stålröret(?) sitter fast ovanför taket och repet är fäst intill vinkelkopplingen, och om röret rör sig i sidled bort från hålet i väggen av tyngden så ser väggen ut att vara så tjocka att slangen skulle ta emot i hålets nederkant. Det handlar bara om kanske 25 cm mellan vinkelkopplingen och väggen och en a två cm ner till botten av genomföringen.
Står det vilken dimension det var på slangen? Gissar att det trots allt kan vara en 32mm.

Slangen sitter i ”förummet”, första rummet när man kommer in från ladan. Det är också skyddat från insyn, det går inte att se hörnet genom fönstret i mellanrummet. Slaktrummet där stålrören för att hänga upp djurkroppar finns är där två fönster, inte så lämpligt att stå där och hänga upp folk och ägna sig åt sexuella perversioner om det kommer någon förbi och tittar in genom fönstret.

Nog måste de vid något tillfälle ha känt på röret så det sitter fast även om det inte kommit med som speciell åtgärd i FUP.
För det första lutar slangen nedåt redan innan ett belastande rep läggs runt den, om ett nylonrep med vikt skulle stanna kvar eller börja glida vid ökad deformation under last vet vi inte men det verkar ju högst troligt och borde ha testats.

När det gäller röret i taket skulle det ju mycket väl helt enkelt kunna åka rakt ner och ut vid belastning. Vem vet om det också är kapat ovan taket i samband med att apparaturen tagits bort, det var ju inte saker som fortfarande hade funktion. Kanske har de aldrig suttit så att det kan ta upp last?

Självklart måste även det testas för att kontrollera om händelseförloppet kan ha varit som man hävdar.

Slutligen är det intressant att du nämner riskerna med fönstret i slaktrummet eftersom platsen som förövaren skulle ha valt i förrummet såvitt man kan se från ritningar - och även får bekräftat av hur ljuset faller in från just fönstret på blid 5 på sid 657 - är exponerad från fönstret på samma sida som slaktrummet.

Även ur denna synvinkel verkar platsen således väldigt illa vald (och rimligen inte nämnvärt bättre än slaktrummet).

Bra poäng med insynen dock. Jag har hela tiden antagit att den åtalade onanerade i närheten av fönstret för att ha uppsikt på om någon som kunde komma på honom närmade sig. Sån oro verkar han alltså inte ha känt för den här verksamheten eftersom han valde en synlig del av förrummet när det fanns andra lämpligare anslutningar och konstruktioner att hänga ett rep för hängning i i de insynsskyddade delarna av förrummet (vilket framgår av bilderna).
2015-10-27, 01:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Han sitter i rävsaxen. Lämnar han stället skulle det rikta misstänksamheten mot honom. Han vet att han inte hunnit städa undan bevisningen. Och nu har han inte en chans att kunna göra det heller med 2000 pers i omgivningarna.
Han villnlämna stället det framhår eftersom han huxflux frågar hur man får med sig katten hem och att de efter midsommar runt den 30e ska åka hem.
Han drabbas av smärre panik nör missingp kliver in på gården.
Och han försöker missleda dem med attvområdet redan är kollat.
Hannär fast och vet det. Han kommer aldrig erkänna

Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
och det var ju det han inte gjorde...... behöll fattningen. Istället började han röka dubbelt så mycket, kunde inte sova, kunde inte äta samt försökte hålla uppsikt vad som hände kring Martorp
Ja, det kanske trots allt är tydliga tecken. Jag hade annars förväntat mig mer tydliga tecken; inte kunna äta, vara förvirrad, få tydligt märkbara ångestattacker, gråtattacker mm. Men nu åt han tydligen pizza bara nån timme efter dådet.
2015-10-27, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man bör ju ha i tanken att IB egentligen är ryskspråkig. Pratar halvdan rysk-littauisk rotvälska. Ingen engelska. Absolut ingen svenska.

Hennes upppfattning om vad som händer beror helt på vad hennes man förmedlar. Samma gäller brodern som bara prata lituiska.

Han har total makt. Och verkar med nöje utöva den.

Det var nog inte lätt för vare sig IB eller AB, tror jag.
Men nu lär de nog slippa honom oavsett vad GW säger.

vi förväntar oss stor pudelshow av GW i dagens Veckans brott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in