2015-10-26, 22:58
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur avsatte han sitt eget DNA med handskar på?

Källa på att hans blod avsattes från händerna? Den kraftiga psoriasisen spelar nog in här.
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Att det inte handlar om en mjuk slang är ju självklart, då hade ju inget test behövt genomföras och det hade varit helt omöjligt att genomföra det som hävdats.

Jag har själv arbetat med slang av den typen. Den är styv, men i den här tjockleken knappast så styv att 40cm slang stående 90 grader fritt rakt ut i luften skulle hålla för en kroppsvikt utan att deformeras så att ett löst nylonrep skulle börja glida.

Testades detta? Om inte, varför inte? Det verkar ju helt självklart att genomföra ett sånt test, inte minst som vi inte ens vet vad röret som går upp i taket är anslutet till (om något).

Man borde väl först testat slangen och om den deformerades så att repet gled borde man väl ha testat att i alla fall själva röret höll (då hade man ju kunnat hävda att repet kanske ändå satt runt metalldelen och bara skrapade slangen när det kastades upp eller togs ner).

Förhoppningsvis är det inte för sent.

Dock gäller oavsett allt detta som indikerar att detta är ett osannolikt ställe att hänga någon på (inte minst för en hantverkare som vet att det finns rör avsedda att hänga kroppar i några meter bort) ändå att besudlingen såvitt man kan bedöma måste betraktas som helt värdelös. Detta eftersom dem åtalade verkar ha jobbat exakt ovanför röret med att montera bort en omfattande utrustning i närtid före försvinnandet.

Men nu har du väl lite otur när du tänker.95 % av tyngden ligger ju på det lodräta röret som kommer från taket när snöret placeras alldeles intill vinkelkopplingen.Vad är det för problem att förstå detta.Slangen hade klarat säkert den tredubbla vikten utan att ge med sig.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Då måste jag upprepa mina gamla funderingar, var är säcken, och varför låg inte kroppen kvar i den i Martorp?

Läser du inte svar på dina frågor?
2015-10-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Angående Adriana incidenten... Här följer en möjlig teori.
Adriana startar sin löprunda 1800 på lördagen och är klar 1940.

- Hon startar i närheten av litauernas bostad.
- Hon blir stoppad av en man ett par hundra meter före cafeet.
- Hon har träffat NB och hälsat på honom.
- Hennes löpsträcka går förbi ladan. Där NB brukar stå å runka.

Vad är det som gör att Adriana och LH incidenterna händer så nära varandra?
Varför ger sig NB ut på söndagen redan när han misslyckats dagen innan? Borde han inte blivit lite avskrämd av misslyckandet eller vet han att Adriana endast är på besök några få dagar, och han måste agera snabbt innan hon åker.

- vad gör NB i ladan tiden mellan han hälsat på adriana och överfallet på LH? Förbereder han sig?

Det kan mycket väl vara så att Adriana är det egentliga målet på söndagen också, NB hoppas att hon ska ut o jogga då också, NB försvinner från huset vid 18 tiden på söndagen, Adriana börjar springa vid 18 tiden på lördagen. Slump?

- överfallet, eftersom hans taktik på lördagen "fråga om hjälp" misslyckades vet han att ej kan använda taktik igen mot Adriana för hon kommer känna igen honom, därför gömmer han sig (vid ladan) och planerar att överraska henne.

Kanske han känner sig oförättad/kränkt, i o m att hon avvisade hans invit dagen innan. BO fick ta smällen, och hans ilska exploderade.
2015-10-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Frågar du mig om hängningsplastsen? Jag har läst stora delar av FUP och finner ingen anledning att ifrågasätta den på det området.
Jag tror hon kan blivit medvetslös redan vid mopeden, och att det "metalliska" ljud hennes pappa hör under fickringningen kan vara det järnrör som uppmärksammas i FUP mot hennes huvud, när hon har hjälmen på sig, det förklarar blodet i hjälmen om inte annat. Det förklarar också de släpspår de fotat i ladan. Att örhängena lossnat där när han dragit av hjälmen. Kanske har hon vaknat och försök avvärja sig när han hänger upp henne därav hans blod. Han tejpar henne så hon inte ska kunna skrika och dra till sig uppmärksamhet. Det är min teori efter att ha läst FUP. Men som sagt bara en teori, jag kan ha jättefel eller missat något viktigt.
Om du har rätt - och givet att vi vet att hela förloppet måste ha skett på minuter - hur kan det inte ha kommit mer av hennes blod på olika platser i ladan, på hennes kläder och i utrymmet där man hävdar att hon hängts efter att hjälmen avlägsnats? Det verkar ju fullständigt osannolikt om det skulle handlat om så kraftigt våld genom en hjälm som du menar framkallat blödning i hjälmen.
2015-10-26, 23:00
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
När då? Han har tejpat på borrmaskinen veckan innan säger han. Han säger att sen la han tejprullen i spiklådan. Den ligger kvar i spiklådan (där Nerjus säger själv att han lagt den) även efter att den använts till att tejpa Lisa!

Han är torsk. Är det någon annan som läser och förstår det jag ser?

Jag ser att förhörsledaren missar en chans att få NB att försäga sig.
Innan NB svarar har han redan fått reda på att rullen hittats i lådan ju.

Edit: Tänkte för snabbt, nej jag ser inte vad du ser, hur menar du ?
Senast redigerad av profundersam 2015-10-26 kl. 23:03.
2015-10-26, 23:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
en silvertejp hanterar du inte så bra med handskar på. Man måste pilla upp kanten på rullen, antingen med tänderna eller naglarna. Om man har handskar på sig bör det fastnat nån ull eller nåt från handsken och det finns heller inte. Operationshandskar i plast, jag gissar på att plasten fastnar i tejpen.

Handskar finns i en mängd typer och farbror Arne var nog bussig att förse sina arbetare av både enklare och kraftigare modell.
2015-10-26, 23:01
Medlem
"Förhörsledaren får information från dottern till Klostercaféts ägare att Bengt var gäst vid 18-tiden på cafét under söndagen.
Bengt uppger att han och makan Aune hade varit på utflykt på Kinnekulle under söndagen 7 juni 2015. På väg hem så stannade de till på Klostercafét någon gång mellan kl. 17.30-18.00. Att Bengt tror att det är den tiden beror på att de var hemma vid 19-tiden. De kom norrifrån i en liten röd Toyota Aygo och svängde in på parkeringen norr om Klostercafét. De åkte rakt fram på parkeringen och parkerade borta vid ängen med nosen i riktning mot ängen.
Då de svängde in på parkeringen noterade Bengt att det stod en epa-traktor på parkeringen. Epa-traktorn stod norr om infarten till samma parkering med nosen riktad ut mot landsvägen.
Bengt och Aune gick in på cafét för att handla. Bengt såg då att det sitter en kille i epa-traktorn och pillar med en mobil. Killen var kraftigt byggd och i vilket fall inte ljushårig. Mer om killens utseende kan Bengt inte säga.
Inne på cafét fanns det en del gäster. Bengt handlade två bröd och eventuellt havregryn. Bengt betalade kontant. De gick sedan ut och epa-traktorn stod kvar på samma plats. Bengt såg att samma kille satt kvar i epa-traktorn och att killen fortfarande pillade med sin mobil. Killen var ensam i epa-traktorn.
Såg du någon annat fordon eller person på parkeringen?
Det var ett fordon bredvid Bengt och Aunes bil. Bengt minns inte vad det var för fordon. Bengt tänkte inte på om han såg någon moped på parkeringen.
Vad var det för epa-traktor?
En Volvo Duett eller liknande. Den var fin. Bengt tyckte färgen var ljus."

Kan det vara N som sitter i epa-traktorn och kollar porr på mobilen? Och funderar om det i så fall kan vara triggern som sätter igång hela denna hemska händelsekedja?
2015-10-26, 23:02
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Så denne hantverkare som känner platsen som sin egen ficka skulle ha valt att hänga sitt offer i en 40-50 cm lång plastslang som står utan stöd rakt ut i fria luften?

Och slangen som stod rätt ut i luften skulle inte ha deformerats överhuvudtaget av det så att repet gled?

Finns det belagt att detta testats på repet ifråga med en vikt motsvarande en människa? Det låter nämligen helt osannolikt. Än mer osannolikt låter det att en hantverkare skulle chansa på det när repet precis lika gärna i så fall kunde hängts över metalldelen som i alla fall satt fast i ett rör (även om det gick uppåt och vi inte vet hur hårt det satt).

Och oavsett allt detta, hur skall en blodbesudling på en slang där den anklagade i närtid precis jobbat med att montera bort rör (precis över slangen till och med) kunna sägas betyda något? Man har ju svårt att tro att han skulle kunna utföra jobbet utan att upprepat komma i kontakt med slangen på olika sätt när man ser bilden på utrustningen han monterat bort från platsen i närtid före försvinnandet.

Slutligen, hur blev offret medvetslöst före hängningen? Och hur har man slutit sig till det?
Titta på bild nr 16 i fup sidan 663, så ser du att den är fastcementerad på andra sidan väggen, den hänger inte fritt. Sen hade den en gjuten metallkoppling, ett knä som leder upp i taket. Den sitter som berget!

Nej den typen av slang, pemslang, i den grovleken kan du banne mig inte ens böja om du inte är otroligt stark. Den hade hållit för att hänga upp flera personer i utan att bli deformerad.

Det fanns inget damm i blodbesudlingen men rikligt med damm överallt annars och det tyder på att blodet har kommit dit nyligen.
Det dammar rätt bra när man gräver inomhus i en lada med grävmaskin... så enligt min uppfattning är blodet inte gammalt.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Källa på att hans blod avsattes från händerna? Den kraftiga psoriasisen spelar nog in här.
I så fall hade han satt blod och DNA på tejpen också, där diskussionen började.
Medlem
[quote=MsHamilton|55175143]Jag tror hon kan blivit medvetslös redan vid mopeden, och att det "metalliska" ljud hennes pappa hör under fickringningen kan vara det järnrör som uppmärksammas i FUP mot hennes huvud, när hon har hjälmen på sig, det förklarar blodet i hjälmen om inte annat. QUOTE]

då skulle hjälen haft skador i färgen eller i konstruktionen. Är hjälmen skadad?
m
2015-10-26, 23:03
Bannlyst
Det fanns ju två besudlingar med blod på hennes bh också vilket tyder på att blodet från hennes mun har ju droppat ner på bhn. Då faller min teori om att hon har haft hjälmen på sig. Det har väl varit en strid mellan Lisa och NB innan han fått kontrollen över henne därav blod i hjälmen och blod från NB på Lisas jacka och andra saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in