2015-10-26, 23:53
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Jag vet inte hur en hjälm brukar se ut efter ett par år av användning, men enligt mitt tyckte finns det ganska kraftiga repor på den.

Det har du rätt i, visst kan de bli repiga men kanske inte så kraftigt. Jag har fastnat lite vid hjälmen eftersom jag tror den kan ge många ledtrådar till händelseförloppet utanför ladan och delvis innanför.

Att lisa haft på sig hjälmen om hon själv gått in i ladan känns inte så troligt (eller så är det det). Jag vill få det till att hjälmen är avtagen innan hon når ladan.

Att hon säger "Det är klart" är väl ett svar på en fråga om hjälp från GM. Väl inne i ladan har GM påbörjat sin gärning. Han har med våld fått ner henne i legan som syns i ladan. Han har hållt för hennes näsa och mun så att hon svimmat. Däreftet har han dragit henne till det aktuella rummet där han hänger upp henne och tejpar över mun och näsa.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Återfanns bara den ena skon? Varför ingen bild i FUP?

Jo det finns

http://i.imgur.com/UETcTRK.png
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Jag tror ju att Lisa dog med hjälm och jacka på sig vid hängningen men att han har knäppt upp och blottat bröst och grejer men har inte läst något i Fup om Lisa bar en bh. Sedan har han dragit ner byxorna på henne ollat hennes trosor med kuken när hon varit död. Sedan sprungit in i det lilla rummet med handfatet och sprutat sperma i lampskärmen av upphetsning. Sedan när han besinnat sig måste han göra sig av med hennes kropp så han har skurit ner henne och hjälm och allting har suttit kvar på Lisa . Sedan har han fraktat Lisas kropp inlindad i någon sorts plast/pressenning till arbetsboden Martorp. Men han märker ju att han får ju inte in henne i skåpet med jacka o hjälm så det avlägsnar han henne och gömmer i rishögen som han nog tänkt fjutta på vid senare tillfälle kanske. Är det inte en möjlig teori hur det gått till?
FUP sid 495:
BH, leopardmönstrad med rosa axelband och insida. -
Målsägaren hade den på sig då hon anträffades.
2015-10-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han hänger upp henne. Tar av hjälmen för att runka. Men då hänger hakan ned och det är blod, hon ser väldigt död ut. Han tejpar henne så hon ser mindre död ut. Han kan runka.

Börjar han runka, ser att det blöder ur munnen, hon ser inte så fräsch ut så han slutar runka för att tejpa ansiktet? Hur kommer han upp till dit ansiktets höjd?

Gör han det med staken i vädret eller har han dragit upp byxorna före?
2015-10-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Någon hade ju sett MGM köra i hög hastighet mot Martorp runt 19.00-tiden.
ca 15 minuter senare hade någon annan sett samma MGM köra MOT Blomberg igen.

Jag får känslan av att han har hängt upp henne för att säkerställa så att hon verkligen inte kan fly någonstans när/om hon återfår medvetandet. Anledningen till varför han åker till Martorp är för att säkerställa att folket som jobbar där har åkt hem för dagen, dvs så att han kan förflytta Lisa dit.
Det är även anledningen till varför han tejpar henne i ansiktet, för att hon inte ska kunna skrika eller dylikt.
Man vet ju heller inte om hon verkligen var hängd, hon kan lika gärna ha hängt så pass lågt ner att hon kunde stödja lite med tårna ner mot golvet.

...eller jag vet inte. Man försöker verkligen få ihop händelseförloppet, men allt är så jävla rörigt.

Om det inte var så att hennes hår hittades två metr upp dör röret går in i väggen
2015-10-26, 23:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att det skulle vara så kort om tid förstår jag inte riktigt. Han hade nästan en timme på sig.

Att köra till Martorp tog ca 6 minuter, samma från Martorp hem. Total körtid ca en kvart.

Han var förberedd i tanken sedan läänge, exakt hur han skulle göra, alla saker fanns på plats, skufffen var inplastad, han hade nyckeln till byssjan ... det mesta var klart. Lampskärmen också redo.

Tror resten gick ganska fort, också.
Sista samtalet 18:26.

Bil observeras utanför ladan vid 18:40.

Men 18:50 är den borta, enligt en lokalboende som åker förbi och som brukar hålla koll pga inbrottstjuvar.

Vid 19:00-19:05 är bilen ute och åker.

Finns alltså inte mer än drygt 20 minuter för att få fatt i LH, genomföra dådet, lasta in i bilen och köra iväg. Näst intill orimligt kort, kan jag tycka.
2015-10-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Återfanns bara den ena skon? Varför ingen bild i FUP?

Båda skorna satt på Lisa
2015-10-26, 23:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Alldeles oavsett vilken typ av slang/rör det är frågan om, och hur det är infäst så går det inte att uttala sig om hållfastheten utan att göra ett belastningsprov:

- Det kan finnas sprickor och försvagningar i det underlag slangen/röret vilar på.

- Det kan finnas sprickor eller försvagningar i slangen/röret och eller i skarvar. Speciellt eftersom det enligt uppgift utförts kapningsarbete på baksidan.

Alla som har vana vid hållfasthetsberäkningar och praktiska tester är nog överens om att man bör göra ett belastningstest i detta fall. Som bonus får man dessutom - om man använder exakt samma sorts rep som MGM - svar på vilken typ av spår den aktuella vikten avger. Och kanske även om de spår som nu avsatts sitter på en rimlig plats.

(Och om det nu skulle röra sig om ett PEM-rör så är de förvisso rätt starka men även grövre dimensioner är lätta att knäckböja över knäet och det räcker med en rätt liten brottanvisning för att deras hållfasthet ska bli kraftigt försvagad).
Absolut borde röret ha provbelastats. Om fastighetsägaren hade invänt mot eventuella skador kunde man ana ugglor i mossen.
2015-10-26, 23:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Man blöder ur näsa och mun när man hängs , det konstiga här är väl att hon inte hade blödningar i ögonen
Detta känns anmärkningsvärt. Någon medicinskt kunnig som kan förklara hur det kan bli så?
2015-10-26, 23:58
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför skulle han ha gjort det? Han var inte rädd för att sprida sperma och DNA, precis.

Kan ha hämtats är en gissning baserad på scenariot att han runkat vid mordplatsen.
Vid ett mord vill han lämna så lite spår som möjligt, det är ju ingen vanlig fönstertittning direkt.
Att han sen, i förhör, ritar ut MP som en plats hans gamla runkningar skett på, kan vara ett försök att gardera sig, för vid mordet kan han inte ha varit helt uppmärksam på allt i minsta detalj.

Jag testar också scenariot att han inte hunnit/kunnat runka. Det blev inte som han hade fantiserat, eftersom våldsporr är fejkat, så är ansiktena/ögonen antagligen helt annorlunda mot hur ett dödsoffer ser ut. Det kan vara en orsak till tejpningen. Blev det näsblod, så "förstördes" hans fantasi ännu mer.
Ja, inte fan vet jag, men jag kan inte sätta mig in i hur en sån här GM funkar/tänker.

Du kanske har märkt på andra kommentarer från mig, att jag anser att en del sk spår inte nödvändigtvis binder NB till själva mordet. Enskilt, från övriga spår menar jag.
I nuläget väger skyldig-skålen så mycket tyngre än oskyldig dito. För mig.
Men händelseförloppet är svårare att få ihop.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Nästan rätt.
Hela systemet bygger på att det är minst tre master involverade.
Jo så är det men detta får man säga tillhöra glesbygd för att inte rent ut säga ödemark, dåligt utbyggt. Om buset har med sig mobilen underlättar det, om buset inte har med mobilen men brukar annars alltid ha mobil med sig talar även detta sitt tysta språk.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att det skulle vara så kort om tid förstår jag inte riktigt. Han hade nästan en timme på sig.

Att köra till Martorp tog ca 6 minuter, samma från Martorp hem. Total körtid ca en kvart.

Han var förberedd i tanken sedan läänge, exakt hur han skulle göra, alla saker fanns på plats, skufffen var inplastad, han hade nyckeln till byssjan ... det mesta var klart. Lampskärmen också redo.

Tror resten gick ganska fort, också.
Jag har redogjort för det tidigare. Jag håller med den kände jurist och tidigare åklagare som under eget namn och med risk för eget rykte som studioexpert efter att åtalet väckts påtalade att det verkar helt osannolikt att det skulle ha gått till som åklagarsidan hävdar. Tiden är på tok för knapp.

I mitt längre inlägg kring det hade jag med tidsangivelser för så kort tid som jag anser att varje del skulle ta i ett best case scenario (och ett mord innefattande en kedja av händelser och transporter är ju aldrig det). Jag fann det helt omöjligt att det skulle gått att genomföra om den åtalade faktiskt talade på Skype vilket jag tolkat det som att åklagarsidan menar. Även om han inte gjorde det framstår det som ytterligt osannolikt. Efter att ha sett ritningarna på platsen och förstått hur långt den åtalade skulle burit runt kroppen bara i ladan (något jag inte hade med i mina tidsangivelser) är det ju än mer osannolikt.

Att han dessutom skulle ha "förberett" i detalj och då beslutat sig för att hänga upp rep för en planerad hängning i en fritt hängande plastslang håller jag för fullständigt orimligt.

Inget av detta gör den åtalade oskyldig, men jag håller med Anton Strand om att det näppeligen kan ha gått till som åklagaren hävdar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in