2015-10-26, 21:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Aha, hans DNA finns inte på snöret runt halsen, utan det är bara samma sorts snöre?
GW tyckte att stumparna man hittat under röret med bådas DNA var mest graverande. Men jag tycker nog att just det kan tala för kontamination. Blodet på röret är värst, skulle jag säga (en oskolad lekman).
Jag vet inte vems DNA som fanns på snöret runt halsen.

Blodet på röret är inte åklagarens bästa bevis. Det framgår inte hur stor del av röret som är täckt av färskt damm. Har den som satte dit snöret dammat av en större del och därmed blottlagt den kanske tre månader gamla blodfläcken är beviset värdelöst. Avskrapet bredvid blodfläcken säger ingenting, det kan också vara tre månader gammalt, och även om det uppstod vid mordet så säger det ingenting om koppling till blodet.
2015-10-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Fast det har han väl inte erkänt? Han har sagt att det är "privat" och att han inte tänker berätta varför (om ens) hans sperma påträffats där. FUP 1626-1627.

FL: Nej, finns det andra ställen som du har varit och avsatt spår, eh, den här typen av spår på?
NB: Jag kan inte svara, jag minns inte, det borde inte va
FL: Nej, eh, har du varit själv vid de tillfällena?
NB: Det är min privat sak och det var väldigt längesen, ja, jag kommer inte och berätta om det
De gör ju en skiss där han får markera, FUP sid 1634. Hur tolkar du den ? Det är ju inte vid fönstret mot kafét, jag trodde att detta är hängplatsen, i så fall en avslöjande upplysning, för jag tror inte att de visat honom var fynden gjorts och där har de inte gjort fynd, vilket försvagar åklagarens berättelse. OM så skulle vara fallet så "råkar" han av överambitiöst nit peka ut brottsplatsen. I så fall borde man bege sig dit igen med hund och förstoringsglas. Där låg en massa slangar mm och sperma har ju en förmåga att hamna på de mest oväntade ställen. Någon borde iaktta honom under studiebesöket, för han kan visa sig vara rena Geigermätaren.
2015-10-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så här sägs det på ett ställe att handsken hittades:

AB hittar handsken och frågar NB om det är hans och AB hade sedan lämnat den till AJ.

FUP #236:

Det finns lika många beskrivningar om handsken som det finns vittnen. Det säger ju något om alla övriga tveksamma vittnesmål om bilar, tider m m.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte kunnat hitta något som talar för att AB känner till mer än han vill berätta, men nu hittar jag en detalj som gör min undrande.

FUP s.1111 citat;

Hur länge är han hemma då?
Inte så länge, för att jag alltså kände på mig att han inte var, att han inte var hemma så länge,
för att hörde, för att jag hörde att man tvättmaskinen var igång och, och så hörde jag hans röst
en, en viss tid men sen hörde jag inte honom mera, för att jag var ute vid flera tillfällen för att
röka och jag såg inte honom då

Mmm var bilen där då?
Jag la inte märke till det men jag tror inte att den var där, jag har aldrig sett honom alltså, det
har aldrig hänt att han skulle ha varit hemma men inte bilen

Mmm
För det tar, det tar tid att alltså gå fram och tillbaka till Blomberg, det är ju en viss, en viss
sträcka, i fjol så gick jag, Sharan eller det, det Sharanens eller i fjol så gick bilen sönder och
då fick vi gå till jobbet till fots i två veckor och det var väldigt, väldigt jobbigt

Varför börjar han surra om Blomberg och tiden det tar att gå just dit, det var väl inte i Blomberg som NB satte dit ett fönsterbleck, eller?

Vid det här laget har AB bestämt sig för att sätta dit sin bror för att själv gå fri. IB följer hans exempel efter att förhörsledaren hjälpt på henne i traven genom att berätta vad AB sagt om NB:s alibi. Låt oss inte glömma att det framför allt var AB som var intresserad av att kolla på strypsex på sin mobil. NB har säkert varit med på mordet på Lisa men han har inte varit ensam. Att avföringen och sperman på platsen är från NB tyder på att han var en nybörjare och sket på sig av rädsla efter det så kallade sexet. Beskrivningen om hur NB är som person kommer helt och hållet från AB. Såvitt jag kan se har polisen inte frågat NB:s mor eller hans före detta fru om de uppgifter som AB lämnat om honom stämmer.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamDexter
Har nu som många andra läst "Fuppen". Håller med om att indiciekedjan mot NB är högst beklämmande, MEN...Det enda man med säkerhet kan fastslå är att han på ett eller annat sätt har rört vid LHs kläder. Vad hindrar NB från att hävda att han upptäckte kroppen hängandes i röret,(dessutom på en plats där han vet om att det kryllar med "DNA"),fick panik och därefter ville gömma kroppen? Brott mot griftefriden? Vad blir det för straff för det?
Det måste vara trovärdigt i hela sitt sammanhang. Att plötsligt under rättegången, likt en religiös uppenbarelse, vittna inför församlingen skulle kanske inte vinna så många anhängare ?
2015-10-26, 21:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
När det gäller Adriana så pekar hon inte ut NB, hon är jäkligt osäker i starten och får med stöd till slut ner det till att svaja mellan två personer .. Så något direkt utpekande av just NB har hon ju inte gjort - trots att hon faktiskt presenterats för honom tidigare under dagen och borde ha kunnat säga ganska säkert vem som fanns i bilen.
Vilket trams!
Hon är från Stockholm på besök och har sett honom flyktigt en gång och hejat i förbifarten.
Det är hennes pappa som ringer in tipset. Signalementet är slående. Hon tvekar på längden, det är det enda. Hon visas foto vilket rakt inte är det samma som hur man upplever en person IRL:
9 st ratar hon direkt, det 10e foto tvekar hon kort och säger nej - varav två återstår.
Gällande det foto som visar NB säger hon:
Citat:
A tittar länge säger sedan "Han är mest lik av alla men han känns väldigt kraftig
Hennes förhör är redan från den 8 juni (innan gripandet) är mkt likt NB:
Citat:
Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder
vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon
tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne
Jönsson. Bilen han åkte i var vit eller ljus, typ skåpbil. Eventuellt stod det något på bilen, typ en logga.
Adriana uppger den 12e kl 10:27(innan gripandet):
Citat:
ca 180-183 cm, bröt kraftigt på engelska, raka drag, ganska blek, blond, typisk östeuropé
nervöst intryck, arbetskläder (mörkare färger).
Skåpbilen var vit alt silvrig till färgen. Adriana kan inte bekräfta om det är en caddy men
säger att den liknar den modellen.

Det finns en sak till med henne - och det är hennes utseende:
Hon är smal/liten med rakt ljust blont hår. Hon påminner om Lisa.
Titta in på facebook.
Hon var högst troligt väldigt nära att bli hans offer men hon anade ugglor i mossen. Jag tror den här tjejen har upplevt mkt obehag. Vetskapen att vara minuter från att dö men han tar en annan måtte vara fruktansvärt obehaglig.

Hon passar NB:s mall på offer och det äcklar mig.
Senast redigerad av develi 2015-10-26 kl. 21:35.
2015-10-26, 21:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inget som binder NB till själva gärningen, med dina ord: Aro blåljuger.
Nähä, du ska se att han slipper undan med en lindrig dom för griftefridsbrott.
Ingen bevittnade tydligen själva mordet och ingen filminspelning heller ägde rum
så då kan vi alltså inte vara säkra på att NB begick mordet och då ska han inte heller
dömas för nåt sånt.
Hur många mord bevittnas och hur många spelas in egentligen?
Det krävs alltså enligt dig trovärdigt vittne eller videoinspelning eller ett tillförlitligt
erkännande för att man ska kunna dömas för ett mord?

Blir han fri kan du väl bjuda hem honom på kaffe och bulle.
Eller varsin god panpizza direkt från Dafgårds.

Ps. Fortsättningsvis ignoreras allt ditt imbecilla trams. Mördarkramare av rang är vad du är! Ett uppmärksamhetsbehov som är makalöst och därför dessa ständiga
provokativa skitinlägg från din sida.
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-26 kl. 21:36.
2015-10-26, 21:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vissa personer skulle ju säga att den som har sitt DNA på repet som mordoffret hängdes med, sitt blod i en färsk fläck strax intill den plats där repet anbringades på röret och sitt DNA även på insidan av den mördade flickans kläder är bunden till själva gärningen

Att du sen har en annan definition får stå för dig. Med din definition skulle väl 80% av alla åtalade för mord som inte erkände men hade teknisk bevisning mot sig bara fällas för brott mot griftefriden. Du är naturligtvis fri att ha den åsikten, men markera då att det är en personlig åsikt och inte på minsta vis speglar hur rättstillämpningen i Sverige fungerar i mordåtal.

Känns tanken på att sitta här i nån månad till och skriva hundra- eller t.o.m. tusentals tjafsinlägg i den här stilen medan rättvisan mal på mot en lagakraftvunnen morddom mot den stackars "städaren" Nerijus bra? I Marinafallet och Vatchareeyamordet fanns ju åtminstone en liten strimma av hopp att bevisningen skulle vara för svag för att fälla mördaren och att tjafsaren skulle få "rätt". Här är det uppförsbacke a'la Hahnenkamrennen. Jag begriper verkligen inte vad du håller på med. Undrar om du gör det ens själv?
Jo, jag vet vad jag gör, jag läser ett inlägg från någon som har så dåliga argument att han om och om igen måste stärka dem med personangrepp.

Jag har flera gånger pekat på ett mål där jag är övertygad om att en friad man är mördare, så ditt raljerade där kommer du ingen vart med. Och varför tror du att jag inte skulle acceptera en lagakraftvunnen dom? Har jag ifrågasatt någon sådan förut, eller är det bara din elaka tunga som är ute och far?

Advokaten har sagt att hon har friande bevis. Jag tänker lyssna på henne innan jag fäller min dom, och det borde alla, inklusive du, göra.
2015-10-26, 21:36
Medlem
katws avatar
Citat:
Då vet vi att Skaraborgspolisen lever upp till sitt rykte. Chokladomslaget beslagtogs inte.

Citat:
I gräset markerar Herman en del från en mobiltelefon som ligger dold under det höga gräset. I
anslutning till mobiltelefonsdelen så anträffas även en bit emballage från en kexchoklad.
Tekniker säkrar fynden och tar dem i beslag.

Det beslagtogs med det framgår inte om det analyserats.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vissa personer skulle ju säga att den som har sitt DNA på repet som mordoffret hängdes med, sitt blod i en färsk fläck strax intill den plats där repet anbringades på röret och sitt DNA även på insidan av den mördade flickans kläder är bunden till själva gärningen

Att du sen har en annan definition får stå för dig. Med din definition skulle väl 80% av alla åtalade för mord som inte erkände men hade teknisk bevisning mot sig bara fällas för brott mot griftefriden. Du är naturligtvis fri att ha den åsikten, men markera då att det är en personlig åsikt och inte på minsta vis speglar hur rättstillämpningen i Sverige fungerar i mordåtal.

Känns tanken på att sitta här i nån månad till och skriva hundra- eller t.o.m. tusentals tjafsinlägg i den här stilen medan rättvisan mal på mot en lagakraftvunnen morddom mot den stackars "städaren" Nerijus bra? I Marinafallet och Vatchareeyamordet fanns ju åtminstone en liten strimma av hopp att bevisningen skulle vara för svag för att fälla mördaren och att tjafsaren skulle få "rätt". Här är det uppförsbacke a'la Hahnenkamrennen. Jag begriper verkligen inte vad du håller på med. Undrar om du gör det ens själv?

De fetade meningarna.

Va?! Finns det inte blod på själva röret?

Hahnenkamrennen är en nedförsbacke

Vad ska man annars ägna sig åt i tråden f ö?
Medlem
Citat:
Jag vet inte vems DNA som fanns på snöret runt halsen.

Blodet på röret är inte åklagarens bästa bevis. Det framgår inte hur stor del av röret som är täckt av färskt damm. Har den som satte dit snöret dammat av en större del och därmed blottlagt den kanske tre månader gamla blodfläcken är beviset värdelöst. Avskrapet bredvid blodfläcken säger ingenting, det kan också vara tre månader gammalt, och även om det uppstod vid mordet så säger det ingenting om koppling till blodet.

Hans blod på insidan av hennes jackärmar kanske planterades av samma fantomer som lämnat blodspår med hjälp av sitt lager av hans blod.
2015-10-26, 21:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilket trams!
Hon är från Stockholm på besök och har sett honom flyktigt en gång och hejat i förbifarten.
Det är hennes pappa som ringer in tipset. Signalementet är slående. Hon tvekar på längden, det är det enda. Hon visas foto vilket rakt inte är det samma som hur man upplever en person IRL:
9 st ratar hon direkt, det 10e foto tvekar hon kort och säger nej - varav två återstår.
Gällande det foto som visar NB säger hon:

Hennes förhör är redan från den 8 juni (innan gripandet) är mkt likt NB:
Adriana uppger den 12e kl 10:27(innan gripandet):

Det finns en sak till med henne - och det är hennes utseende:
Hon är smal/liten med rakt ljust blont hår. Hon påminner om Lisa.
Titta in på facebook.
Hon var högst troligt väldigt nära att bli hans offer men hon anade ugglor i mossen. Jag tror den här tjejen har upplevt mkt obehag. Vetskapen att vara minuter från att dö men han tar en annan måtte vara fruktansvärt obehaglig.

Hon passar NB:s mall på offer och det äcklar mig.
NB bryter inte på engelska, han bryter på litauiska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in