2015-10-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Exakt samt hur han följer i sina amerikanska "bröders fotspår" i det mesta.

Känner du NB?
2015-10-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Står det i FUP att just den blodfläcken är färsk, hur färsk var den vid fyndtillfället?

I övrigt så håller jag med dig. Jag menar bara, bröderna har enligt AJ monterat ner mjölkutrustningen och har därmed kunnat avsätta blod på röret vid det tillfället. Men säger du så, så är det säkert så, jag litar på dig, vill mest bara försäkra mig om att det verkligen stämmer.
Åklagaren känner till detta och får förmodas ha ett bra svar. Genom närstudier på röret av damm, blod repmärken kanske man kan fastställa ålder och ordningsföljd. Man kan ju även ta reda på om nedmonteringen motiverat någon övning i detta avsnitt.
2015-10-26, 19:26
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Varför inte hänga på honom en puls/blodtrycksmätare för att se vad som händer när han går omkring i dessa utrymmen igen?

Tanken är god men det skulle inte bevisa någonting. Om han nu skulle vara oskyldig vilket jag absolut inte tror. Då kan man tänka sig att hans situation är väldigt pressande och stressande vilket höjer blodtryck och puls. Används det mätinstrumentet för att utröna om någon är skyldig kan det faktum att någon är oskyldig bli ett bevis för att personen är skyldig.
2015-10-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Det är kanske någon i hans närhet som agerat städhjälp?
En plastsäck - storsäck - eller liknade skulle dölja spår lätt.
2015-10-26, 19:27
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag har ett par funderingar.

Jag tror oxå att man kan säga att det ställt utom rimligt tvivel att det är NB som spritt hennes tillhörigheter, detta har han gjort på ett sätt som han brukar göra, dvs han hissar ner rutan och kastar ut skit. Att det kan ses som troligt att det är han, det är att man hittar ett papper från en Kexchoklad precis jämte mobildelen FUP 810 /772.

Det är bevisat att han köpte en kexchoklad dagen innan den 6/6, FUP 1660/1622. Helt osannolikt sammanträffande.....

Edit: JAg kan dock inte hitta att den är DNA undersökt, nån som kan det?

Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Intressant...skulle ju kunna vara så att han ätit Kexchokladen på vägen hem 6/6, och slängt skräpet på golvet i sin bil. Sen åkte det med ut med resten av pinalerna.
Polisen skulle frågat vart Kexchokladen tog vägen, detta kan ju vara en pusselbit!

Ja så är det garanterat, och mycket möjligt att hans DNA finns på pappret, ofta äts ju Kexchoklad hållen i pappret och med munnkontakt mot pappret torde vara sannolikt. Jag hittar bara bilden med pappret i gräset, den finns inte upptagen bland godsförteckningarna vad jag kan se, om pappret inte är tillvarataget och undersökt så torde det vara ett av de STORA misstagen i hel FU.....

Edit: Det kommer stå om detta i Aftonblaskan och Expressen imorgon det är vad jag tror....
Senast redigerad av Snowsmile 2015-10-26 kl. 19:31.
2015-10-26, 19:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Oops, nu missuppfattade du mig visst! Jag tror helt visst att den slemme Litauern med de ivriga runkvanorna hela tiden haft för avsikt att till sist avdagataga sitt väna, blonda, nordiska offer.
Emellertid kom ödet emellan, så han fick inte tillfälle att stoppa sin onda, baltiska lem i den ännu varma och levande flickan (och, märkligt nog, är - av alla ting! - just nekrofili inte hans grej)!
Vad jag egentligen försöker förstå är den märkliga inkongruensen mellan den ymniga förekomsten av balt-sperma i lokalen som helhet, och den totala frånvaron av samma öststats-utsöndring på själva offret.
Jag tror inte att han hade tänkt våldta alls. Hans sjuka fantasi var att runka medans han såg hennes dödskamp för det just den han gick igång på.
Någon gång under händelseförloppet så var han väl åtminstone lite smart och ville undvika att lämna för tydliga spår.
Han runkade troligen och la satsen i lampkupan som hittades i tvättstället med hans sperma i.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det där är samma scenario som jag har.. vill bara få bekräftat att han verkligen skypat med sina mamma. Hennes vittnesmål litar jag inte på. Vill få det teknisk bevisat på något sätt. Både IB och NB delade dator.

Det går inte att tekniskt bevisa vem som satt vid datorn och skypade, endast att samtalet ägt rum och mellan två olika konton, frugans och morsans.

De enda som kan veta hur det exakt förhöll sig är de tre i denna familj.

Med tanke på att IB kastade ut en livboj åt NB i sista förhöret i Litauen med en hel del ändringar så tar jag hennes utsaga med största tveksamhet.

Men jag tror att han kan utfört samtalet eller i vart fall kommit in i samma veva, vittnet som sett deras bil komma raskt från Martorp kan styrka det till viss del.

Nu förändrar det knappast något i sammanhanget, han är så insyltad man bara kan bli.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
NB har ju erkänt under förhören att hans sperma kan finnas i "hängningsrummet". Han säger sig ha runkat där vid ett tidigare tillfälle.
Ja, jag noterade detta onödiga erkännande. Men fynd är väl inte gjort där ? Det skulle ju betydligt stärka åklagarens motivbild att ha ett sådant.
2015-10-26, 19:30
Medlem
Lisas händer..... handskar eller ej, det framgår aldrig om hon blivit bunden elller mer troligt tejpad om händerna? Borde finnas spår på jackan isf om hon hade den på sig.

Obduktionen borde ha visat eventuella spår under naglar etc men detta är väll under sekretess. Kanske ytterligare ett trumfkort i rätten.

Blodet från lisa, vart kom det ifrån? Skadad vart?

Var hjälmen skadad / spräckt?

Nån som läs fup noggrannare än mig?
2015-10-26, 19:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är inte säkert att han fick ut så mycket njutning av det som han hade tänkt sig. Utredarna spekulerar i att bajshögen från NB i ladan kommer av en akut tarmtömning pga adrenalinpåslaget vid mordet. Kanske fick han springa ifrån utan att få uppleva Lisas dödskamp...

Det kan ju tala för att det var första gången han gjorde nåt liknande. Den akuta bajsnödigheten kan ju tyda på att han tyckte att det var hemskare att mörda än han hade trott.

Han kan ju faktiskt ha varit nervös innan han skred till verket och bajsade innan han såg sitt offer.
2015-10-26, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
NB har ju erkänt under förhören att hans sperma kan finnas i "hängningsrummet". Han säger sig ha runkat där vid ett tidigare tillfälle.

Fast det har han väl inte erkänt? Han har sagt att det är "privat" och att han inte tänker berätta varför (om ens) hans sperma påträffats där. FUP 1626-1627.

FL: Nej, finns det andra ställen som du har varit och avsatt spår, eh, den här typen av spår på?
NB: Jag kan inte svara, jag minns inte, det borde inte va
FL: Nej, eh, har du varit själv vid de tillfällena?
NB: Det är min privat sak och det var väldigt längesen, ja, jag kommer inte och berätta om det
2015-10-26, 19:34
Medlem
Har nu som många andra läst "Fuppen". Håller med om att indiciekedjan mot NB är högst beklämmande, MEN...Det enda man med säkerhet kan fastslå är att han på ett eller annat sätt har rört vid LHs kläder. Vad hindrar NB från att hävda att han upptäckte kroppen hängandes i röret,(dessutom på en plats där han vet om att det kryllar med "DNA"),fick panik och därefter ville gömma kroppen? Brott mot griftefriden? Vad blir det för straff för det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in