2015-10-26, 17:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Om jag förstått saken rätt är dessa de tyngsta bevisen mot Nerijus:

- Hans DNA på repet som användes vid mordet och som var kvar på brottsoffret
- Hans DNA på brottsoffrets kläder
- Att vittnen sett hans bil utanför kaféet vid tidpunkten för mordet
- Att han försökte få Missing People att undvika att leta i området där brottsoffrets tillhörigheter fanns
- Att han bett sin fru och bror hitta på ett alibi för tidpunkten för mordet
- Hans sexuella preferenser

Saker som talar mot:
- Att brottsoffrets DNA inte hittats i Nerijus bil

Stämmer detta eller har jag missat något?

Två vittnen som pekar ut bilen och någon av bröderna körandes från Martorp 19:30-19:45.
2015-10-26, 17:36
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det är en väldig stor skillnad på hur GW uttalar sig nuförtiden jämfört med några år sedan. Tror han börjar tappa greppet. Idag säger han olika saker i Expressen respektive Aftonbladet.

Det blir mest pinsamt nu att läsa saker som denna:

– Bedömer man beviskedjan enskilt så kan det bli knepigt. Om man säger: "Ok, ditt blod finns på insidan av hennes kläder" och han svarar: "Jojo, men det är inte så konstigt. De hade ju ett omklädningsrum där de hängde av sig och bytte kläder innan de gick in på kaféet", säger GW Persson och fortsätter:
Han kan till och med, i ett sådant läge, säga att han gillar att gå in i omklädningsrummet och sniffa på deras trosor. Då faller hela den biten.

blir nog för mycket för GW med detta motivet antar jag

http://www.expressen.se/gt/leif-gw-det-mest-besvarande-ar-snoret/

Enligt Marias vittnesmål PDF sidan (167) 130 hade hon jeansen på när hon arbetade. Så det faller nog redan där att blodet har hamnat på avigsidan av dem. Trosorna hade hon förmodligen på sig och det finns inget som talar för att hon hade ombyte.
2015-10-26, 17:37
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur mycket smuts och damm samlas på tre månader i ett nästan oanvänt rum? Sid 680:
Mycket, om det i angränsande utrymmen sker gräv- och byggarbeten samt hö/halm förvaras och hanteras.
2015-10-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troswe
Lite saker jag funderar kring och har hypoteser om...

* Hängning (upphissnig så BO hårstrå hamnar under röret, kräver att röret håller och den som drar/hissar är stark, och borde inte repet skära in i GM händer på något sätt och lämna spår? (GM kan ha haft handskar) Sen är dessa typ av nylonrep är väldig glatta och borde lätt glida i GM händer... även med handskar på!
(...)
Sen att hålla någon hängd och samtidigt knyta fast repet kan ju inte vara så lätt och speciellt om BO lever? (Om det hände vill säga? Och borde inte Teknikerna se detta på repet, BO etc?) Men om GM ska få av kläderna på BO kan GM väl inte hålla henne hängd (repet sträkt med 1 eller 2 händer!) och samtidigt drar ner kläderna!? Låter ju omöjligt!

Om det inte är en efter konstruktion för att få det att se ut som ett "sexmord/hängning" och för att försvåra utredningen och dölja sitt våldtäksförsök? (Kanske långsökt!) GM kanske bara hade tänkt våldta BO och att det urartade och hon "råkade" avlida!? Bara en tanke, då det fanns en "lega"i höet och släpspår i närheten...
(...)

Detta är en intressant punkt, som jag tidigare varit inne på. Precis som du beskriver vore det svårt för en ensam gärningsman att hänga sitt offer på detta vis. Det "rep" det handlar om är vad jag förstår vanligt balsnöre, som visserligen är starkt, men halt och svårt att få grepp om. Det skär gärna in i händerna, främst då i pekfinger- och lillfingervecken. (Men just där fanns inga skador på NB:s händer, eller hur? Annars kunde det vara en trolig källa till blodet).

Jag tror att bindningen runt halsen gjordes med en snara som sedan knöts fast i röret/slangen utan att dras åt av gärningsmannen. Åtdragningen skedde senare, efter att gärningsmannen lämnat sitt offer utan uppsikt för en stund (i avvaktan på våldtäktens fullbordan). Hon kan ha försökt slita sig lös, eller helt enkelt tappat balansen (hon hade händerna fjättrade, och mycket troligt byxorna neddragna). Detta ledde till medvetslöshet och hängning.

Men hade gärningsmannen haft något annat alternativ än att döda henne efter en fullbordad våldtäkt?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, du har missat att man hittade en blodbesudling från Nerijus på röret i taket, en liten bit från det ställe på röret där man ser att repet/snöret har anbringats.

Röret i sin helhet var täckt med smuts och damm. Två undantag:
- det ställe där repet/snöret uppenbarligen hängts upp. Friktionen mellan repet/snöret och röret har "gnidit av" damm och smuts och lämnat den delen blank (bra detektivarbete - eller hur?)

- blodfläcken var INTE täckt av smuts och damm, den måste därför ha kommit dit relativt nyligen. Det går förstås inte att med kriminalteknik bevisa att det var vid exakt det tillfälle som repet hängdes dit, men eftersom det är svårt att tänka sig någon annan anledning till att han skulle ha sprungit och greppat om ett rör drygt 2 meter upp i taket (och dessutom avsatt blod) så blir det förstås ett bra bevis i kedjan.

Det är detta tillsammans med avsatt DNA från både NB och Lisa på repbitar samt på/i närheten av rör, som knyter honom direkt till gärningen.
Dessa två faktorer, med repet och röret utesluter egentligen att han "medhjälpt" eller varit någon slags medgärningsman.

Föredömligt utredningsarbete där man lyckats få till en väldigt bra beskrivning av detta separata händelseförlopp. Faktiskt bland det bästa jag sett - "Indicium de luxe."
Senast redigerad av rotesau 2015-10-26 kl. 17:42.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
PappersExpressens sammanfattning 20151026

Strax efter 18.00 ser ett bilburet vittne en man komma ut från ladan bredvid cafét. Vagt signalement.

Lisas sista SMS 18:22

Lisas mobiltelefon ringer upp pappan 18:26

18:26-18:45 räknar man med överfallet/Lisa blivit inlockad i ladan och mördad.

C:a 18:45 Bilburet vittne ser "grå hantverkarbil" parkerad vid ladan bredvid cafét

18:50 Bilburet vittne åker förbi ladan bredvid cafét och ser ingen bil där.

18:59 Lisas mobil stängs av.

19:00-19:05 2 vittnen ser bil med nationsbeteckningen "L", blågrå, kommer i hög fart på grusvägen från Blomberg mot Martorp.

19:05-19:25 Lisa placeras i skåpet på Martorp

19:30 2 vittnen ser NB köra från Martorp till sitt hem. De hälsar på varandra. Vittnen känner igen NB med solglasögonen på i sin bil.

19:35-19:51 NB Skypar till sin mamma. Frun tvättar hans kläder.

20:00 NB kommer in till handlaren i Källby

20:20 NB och frun hemma efter besök hos handlaren.

Det där är samma scenario som jag har.. vill bara få bekräftat att han verkligen skypat med sina mamma. Hennes vittnesmål litar jag inte på. Vill få det teknisk bevisat på något sätt. Både IB och NB delade dator.
2015-10-26, 17:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Att MGM är skyldig tvivlar jag inte på.

Men är han ensam GM? Han verkar inte vidare smart eller ordningsam om man ska tro det som skrivits. Klarade han verkligen av att planera och genomföra detta på så kort tid?

Jag vill nog hålla öppet för att någon ytterligare person medverkat och kanske planerat, medan MGM mer fått vara hantlangare. Kanske har GM även stått under press (eventuellt tom så stor att det är därför han gjort ifrån sig på golvet).

Dessutom skulle väl motivet kunna vara något annorlunda än de hittills föreslagna: om nu MGM hade bilder på bundna kvinnor i sin dator så kanske syftet var att fota eller filma ett bundet offer. Men sen gick något snett och offret dog, och därav den panikartade hanteringen av kroppen och de upphittade sakerna.

Spekulationer, förstås, men jag hoppas polisen har tagit med ytterligare en möjlig GM i sina funderingar.
2015-10-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
NB pekar ut platsen där kroppen hittas vid konfrontation med Missing People.
NB pekar ut platsen där LH hängs.
Saknar alibi.
Vittnen pekar ut honom.
+ Alla teknisk bevis.
NB Skyldig till 200%.

Tror även att man till 99% kan säga att Bo haft mopedhjälm på sig vid överfall, och då borde hon även ha hörlurarna i öronen.
Detta skulle väl gjort att om hon skriker på hjälp så hörs skriket inte så väl. Om hon ej haft hjälmen på sig, hade GM knappast tagit med sig den... han lämnade ju mopeden och kasse orört.

Absolut, därför tror jag att innanför dörröppningen till stalldelen, det är där han sliter av henne hjälmen varav flertalet örhängen hittas där.
2015-10-26, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Kul ideer! Du pratar här om förhörsmetoder som tortyrstaten USA pysslar med. Liksom polisen i Gävle, efter ett mord i mars 2005.

Det var inte det jag skrev!
När dom så tidigt har så många indikationer på
en eventuell gärningsman i ett sådant här
grovt brott, kunde dom anstränga sig mer
när dom bevisligen hör att han undanhåller
och ljuger om viktig information.

USA är stort, det kan liknas vid Europa och
då finns det även här länder som utan att
gå över gränsen för Geneve lagarna är betydligt
mer effektiva i sina förhörsmetoder.
Det handlar inte om att skrämma eller skada
fysiskt förhörspersonen, mer om att krypa
under skinnet.
Nödlögner och falska medgivande hjälper ingen.
Men visst du är nog drabbad av "Stockholms syndromet"
det är du bevisligen inte ensam om.
2015-10-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockan19
En sak som jag funderat på är detta samtalet som Lisa gjort till sin pappa när hon ska fara hem. Han uppfattar det som en "fickringning" och han kan höra genom telefonen att Lisa samtalar med någon och säger på ett lugnt sätt "det är klart", efter det ett metalliskt ljud som skulle kunna vara en bildörr som stängs.

Min första tanke var att hon pratar med NB här och att han precis frågat henne om vägbeskrivn. eller liknande (alltså liknande sätt som en misstänkt man har frågat ett vittne om dagen innan och försökt få med henne i en bil (kan vara NB det också?)

Men varför skulle Lisa svara "det är klart" på svenska till en litauer som pratar knagglig engelska.

Samtidigt känns det som att, om det var någon annan person som hon har pratat med i detta tillfälle, som inte är inblandad, så hade ju denna personen garanterat trädit fram och sagt detta under utredning.

Märkligt, indeed!
Han pratade bevisligen knagglig svenska också.

"Det är klart" kan ju betyda lite olika saker beroende på betoning och sammanhang. T ex "Självklart", "Javisst", "Det är klart" [t ex något med stängningen] m fl.

Jag anade en mystisk grej med det här förloppet i vittnesmålen. MGM lär ha sagt till någon som berättat för honom om dessa mobilaktiviteter och sagt att ett SMS sänts vid den aktuella tidpunkten, att han tyckte att det var konstigt att hon skulle ha skickat ett SMS och inte ringt. Man kan tänka sig att han kände till "ficksamtalet" och oroade sig för detta och inte nödvändigtvis kände till SMS:et. Detta skulle då kunna vara ett fiskande efter information om vad som framkommit om samtalet, som han kanske hade avbrutit.
2015-10-26, 17:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Mycket, om det i angränsande utrymmen sker gräv- och byggarbeten samt hö/halm förvaras och hanteras.
Bildtext, sid 661:
Citat:
Bild 12: Närbild på blodbesudlingen, S256, härrörande från Nerijus Bilevicius.
Smutsen på slangen var avskavd i området direkt under blodbesudlingen. Avskavt
område markerat med triangel.
Det avskavda området är inte på samma plats som blodbesudlingen. Hur fick han smuts och damm ovanpå den färska fläcken?
2015-10-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Men en sak jag störde mig när jag läste förhören med NB var att det var mycket mummel från förhörsledarnas sida mycket mmm ,mm ah, ja . Störande tycker jag men kanske en förhörsteknik dom har vad vet jag?

Det du skriver får mig att tänka på när vår arbetsgrupp blev intervjuade av en student som ville ha stoff till en uppsats. När allt var klart så transkriberade han ljudfilen. Skickade filerna till oss deltagare. När jag läste min egen så var det en avsevärd del mmm, eeh, ööh,, som kändes lite pinsamt och läsa.
Används transkribering även i polisförhör tro?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in