2015-10-26, 16:07
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Du har rätt i det, ett perfekt vittne är sällsynt.
Handsken kan också kommit dit senare, Pappan
borde annars funnit den redan samma kväll.
Men hur och varför handsken kom dit senare är väl frågan?
2015-10-26, 16:10
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkepikke
Konfrontationsbilderna, 2015-06-15 på sidan 992.

På vilket sätt har polisen tagit fram dessa personer ? Adriana skulle peka ut vem hon hade träffat på löprundan.

är dessa killar misstänkta för liknande brott ?

Poliser kan fråga vilka som helst "på stan" i skolor etc. om dom vill ställa upp i vittneskonfrontationer.
Vet två polare som tillfrågades när man gick på gymnasiet.
Dom blev dock för skitnödiga och ställde aldrig upp, dom trodde visst att de kunde åka dit för något om vittnet skulle peka ut dom, haha.
2015-10-26, 16:12
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men hur och varför handsken kom dit senare är väl frågan?

Nu kan nog en handske missas, när man oroligt söker efter en saknad person. Man sveper över området på ett helt annat sätt, än när man letar efter en saknad pryl.
2015-10-26, 16:15
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nja, MP hade inte ens initierats i sökinsatsen i det läget fynd gjorts av vänner. Möjligtvis örhänget i ladan då.

Det har du rätt i, jag har inte hela tidslinjen klar för mig - finns det någon som gjort en infographic med tidslinje?

Det känns lite meningslöst att läsa FUP:en, för många obesvarade frågor, som säkert är besvarade i slasken, det är i slasken det gosiga finns. Den blir aldrig offentlig va?
2015-10-26, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej. Som åtalad kan han säga vad han vill. Det är vittnena som avkrävs sanningsenlighet, som åtalad har du full frihet att tala osanning eller vilseleda efter hjärtans lust.

Ja eftersom vi har fri bevisprövning i Sverige det spelar ingen roll om han erkänner eller ljuger det skall ändå bevisas så att det ställs bortom allt rimligt tvivel och NB är oskyldig alltså tills motsaten bevisats och det är tingsrättens sak att avgöra om bevisningen som åklagaren lägger fram håller för fällande dom eller inte.

Så har jag fattat det att det funkar i Sverige iallafall
2015-10-26, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja att handsken och örhänge med stor sannolikhet placerats ut senare (handsken redan på morgonen den 8/6) är mycket förbryllande. Obegripligt. De andra kastade föremålen kan skyllas på panik, men inte dessa.

Finns det någon anledning för NB att så fall sprida ut
dessa?
Det ända är att man uppehåller sig till platsen
längre, det måste vara lite förbryllande för Polisen.

Även sättet Polisen får handsken???

Naturlig reaktion vore att genast tillkalla närmast
polisman och säga att vi har något här.
En tjej har troligen inte stora händer så handsken
borde tydligt peka på att det kunde vara Lisas.

Varför har man överhuvudtaget ett möte där?
Borde inte gubbarna vara ute och söka, även
A.J lotsa runt polisen på sinna ägor och öppna upp???
Helt frånvarande känslokallt beteende, till råga på
allt dra därifrån?.... Märkligt!
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
http://www.expressen.se/gt/leif-gw-det-mest-besvarande-ar-snoret/

"Kan det bli knepigt"

Och även med den befintliga tekniska bevisningen, bland annat Nerijus Bilevicius blod på Lisa Holms kläder och hans och flickans DNA på en snörstump av samma typ som användes för att strypa henne, tror professorn att det kan bli uppförsbacke för åklagaren.

Starka DNA-bevis

Men ett annat spårfynd kan bli svårare för Nerijus Bilevicius att förklara bort:

– Det enskilt mest besvärande tycker jag är att både hans och Lisa Holms DNA fanns på det där snöret, av samma typ som är åtdraget kring halsen.

Han säger ju emot sig själv

GWP känns fortfarande rätt lös i kanten. Det är inte den skärpan man vill ha och är van vid. Man undrar hur insvept han är i sina alkoholdimmor.

Jag förstår vart han vill komma med grejen med omklädningsrummet, men det känns ändå väldigt ogenomtänkt:
1) Bytte hon öht om på arbetsplatsen?
2) OK om det varit "vanligt" DNA, men det är DNA från blod. Han kan naturligtvis påstå att han som den i dubbel bemärkelse snuskpelle han är sprungit in i caféets personalrum och med såriga händer tallat på jeansen och jackan och då avsatt blod. Men det hade varit en extremt långsökt förklaring även om den kommit redan under förhören. Kommer den nu är trovärdigheten ännu lägre.

Det är som att han för sin prestige måste hitta grejer att anmärka på, även om han ger åklagaren formellt rätt. Men att domstolen skulle köpa såna sagoberättelser som rimligt tvivel... Nä. Det finns inget sätt att förklara dessa fynd som inte innebär direktkontakt med Lisa och inte osar foliehatt i kubik.

Dessutom verkar han ha missat den färska blodfläcken på röret i taket.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Du har rätt i det, ett perfekt vittne är sällsynt.
Handsken kan också kommit dit senare, Pappan
borde annars funnit den redan samma kväll.

Det beror väl på hur noga han letade, var han tittade, vad han sökte efter, eller?

Om jag inte minns fel så låg handsken bakom ett betongrör, relativt osynligt beroende på ifrån vilken vinkel man tittade?
2015-10-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misspennywave
Janne som kör förbi under söndagskvällen (ca 18.20) beskriver den man han ser gå ut från ladan så här:

25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185 cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

När bevis sedan läggs fram till AB och IB nämns bara halva Jannes beskrivning. Liksom hej hopp, nu stryker vi allt som inte stämmer in på NB:

Man ca 25-40 år. Medel längd ca 175-185cm. Mannen hade skäggstubb, inte skägg. Han var
ljushyad och normalbyggd. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukar typ.

Jag säger inte att det inte var NB han såg men;
http://y.cdn-expressen.se/images/03/ff/03ff91a0f40248f6b515bdd1bf245502/16x9/645@70.jpg

Något vidare rufsigt, medellångt hår har han inte.
Janne bör ha sett mördaren gå från ladan. Därav borde väl poliserna ha visat lite bilder på typ NB, AB, Jönssonsönerna, osv osv för honom. Han skulle mkt väl kunna peka ut någon lika väl som Adriana kan peka ut NB?????

Jag lyfte denna fråga igår och gick då till svar "att det finns en person i grannskapet som stämmer på detta utseende och att samme person är den som har bäst kunskap kring hur man hänger upp döda djur" Jag antar att det finns någon anledning till att polisen inte valt att gå vidare på detta spår men jag har inte läst FUP
2015-10-26, 16:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu minns jag inte exakta fup-sidan eller namn, men det var väl detta örhänge en av pappans vänner hittade efter det att första omgången avspärrning lyftes.
Det uppges att det hittades i skenet av han mobiltelefon-lampa,, något som glimmade till, vilket påvisar att den lilla pärlan mycket väl kan ha missats i dagsljus utan ljuskälla. Välkamouflerat där mot golvet, och det verkar vara ett ganska slumpmässigt fynd.

Sidan 640 i pdf filen är sidan 602 i dokumentet.
Bra om ni refererar till dokumtsidan i stället för pdf-sidan.
2015-10-26, 16:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag hittade en intressant sak på sidan 640 i FUPen från en hundförare:

"Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15 utan detta måste kommit dit efteråt."

Detta är väldigt spännande, har någon sett om det finns någon förklaring på detta?

Hela texten:

Jag upptäckte något lite märkligt igår också angående örhängena: Det står långt bak i FUP i ett av beslagsprotokollen (kan inte ge sidanvisning då jag inte har tillgång till den just nu) att örhängen hittades och har tagits om hand från offrets kropp. Så vad är det i så fall för örhängen som hittas egentligen?
2015-10-26, 16:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag misstänker att det redan tagit upp, men sidan 1222 i FUP:

Det här med att IBs dna fanns på trosorna. Jag är ingen expert på det här, men kan han ha lyckats placera hennes dna där fullt medvetet?

Han vidrörde kanske offret med sin frus dildo, inget märkligt om det gick till så tycker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in