2015-10-26, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
En "Ulf Olssonare" längre fram?

Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag tror att NB hellre dör (tar livet av sig) än erkänner sitt brott.
Vid ett av förhören, minns inte vilken sida, så gråter han och säger "..det är bättre att jag inte lever längre". Får lite Ulf Olsson-vibbar.

Det tror jag också.

Har hela tiden haft i åtanke att NB mycket väl kan komma att göra en "Ulf Olssonare" framöver.

Mycket möjligt att det finns en utökad självmordsrisk och att KVV har extra tight bevakning av honom?
2015-10-26, 15:01
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att NB är bunden till brottet råder det ju ingen tvekan om -- däremot kvarstår frågan om han var ensam eller om de var två.

Var det två så skulle det ju vara lättare att förstå tidsspannet och hur allt hunnits med.
Men det finns inga problem med tidsspannet. NB saknar alibi från 18 till 19:30. Själva mordet (som bör ha skett vid ca 18:30) kanske tog max 10-15 minuter. Slå in kroppen i något och åka upp till Martorp, placera liket slarvigt och sen ge sig av hem. Inga problem.
2015-10-26, 15:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Leif GW: "Det mest besvärande är snöret"
Citat:
Men ett annat spårfynd kan bli svårare för Nerijus Bilevicius att förklara bort:
– Det enskilt mest besvärande tycker jag är att både hans och Lisa Holms DNA fanns på det där snöret, av samma typ som är åtdraget kring halsen.
Leif GW Persson har varit engagerad i den topphemliga mordutredningen redan från start och har känt en stigande oro, bland annat efter att medmisstänkta frun och brodern avfördes, kring vad den skulle utmynna i.
Har du fortfarande kvar den oron?
– Nej, den har minskat väsentligt.
2015-10-26, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men det finns inga problem med tidsspannet. NB saknar alibi från 18 till 19:30. Själva mordet (som bör ha skett vid ca 18:30) kanske tog max 10-15 minuter. Slå in kroppen i något och åka upp till Martorp, placera liket slarvigt och sen ge sig av hem. Inga problem.

Då tror jag att han slängt henne under rishögen där jacka och hjälm återfanns.
2015-10-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
kan bara skriva under på att FUP'en är extremt välbyggd. Så de som fortfarande sitter och skriker om teorier och medhjälpare framstår snarare som förnekande små dockor med lässvårigheter eller som tror de skall vinna mark genom att tycka tvärtom
Lite roande är det ändå

Håller inte med dig. Fupen var ingen höjdare precis. Torftig. Tjatig. Smal. Man hade inte fått mycket av i förhören. Skulle vilja gärna se den sekretessbelagda delen av fupen och även slasken.

Man fick läsa flera gånger om en mystisk bil, jeep, landrower, pick-up, närheten av Caféet, men ingenstans i fupen kan man läsa, att man skulle ha kollat bilen och dess ev ägare. Så jag tror att den finns i den sekretessbelagda delen av fupen.

Har läst fupen och vissa delar två gånger. Läsningen har inte ändrat ett dugg min tidigare uppfattning. Jag står där jag stog. MGM kan vara en medhjälpare.
2015-10-26, 15:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Loppet kört hur NB än gör.

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Hon kan ju redan ha gjort just detta. Men NB väljer att blåneka tills han dör. Och vem skulle i sin vildaste fantasi tro att "förmildrande omständigheter" skulle kunne finnas i detta fall?

Vad skall NB säga? Finns inget för han är körd hur han än gör. Lika bra att då blåneka hela tiden. Tror att han mycket väl förstår att loppet är kört.

Nej här finns verkligen inga "förmildrande omständigheter" vare sig han erkänner eller blånekar. Här kommer det heller aldrig att ges förlåtelse eller förståelse. Inte ens från modern som mycket väl kan vara den kvinna som betyder mest för honom. Detta lär NB också ha insett.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-26 kl. 15:14.
2015-10-26, 15:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, när rullskridskor blir så viktiga att man avbryter mitt i en pågående middag för att åka och hämta dem ... Trots att man dessutom tidigare på dagen varit i kontakt med innehavaren och bestämt en senare tid.
Då finns det skäl att undra varför de plötsligt blev så viktiga.

Jag vet inte om du missade alla andra skäl att avvika från släktmiddagen? Jag tror att många kan relatera till sådana, och mer än en har tyckt att det skulle vara skönt med en paus.

Såvitt jag förstår börjar middagen en stund efter 18 efter 35-40 minuter till bords lämnar Henrik sällskapet för att åka sitt rullskidärende och återkommer sedan efter att ha snackat litet skit med kompisen. Oartigt, lätt ouppfostrat och inte så trevligt, men man kanske gjorde så i den familjen ?

Sedan, nästan litet Onatoppskt:

Källa på rullskridskor?
2015-10-26, 15:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Aftonbladet: GW om bevisen mot 35-åringen: ’Jävligt knepigt’
Citat:
Bevisningen, menar Leif GW Persson, består av en lång indiciekedja.
– Om man prövar de här enskildheterna var för sig tror jag det kan bli besvärligt. Men man kan också betrakta kedjan som en helhet. Väljer man det första förhållningssättet kan det gå illa för åklagaren.
– Helheten känns ganska övertygande. Jag har varit skeptisk, men i dag är jag betydligt mer komfortabel, det får du gärna skriva också. Rent formellt är jag helt enig med åklagaren – i det här läget finns inget annat alternativ än att åtala.
Leif GW Persson säger att han ännu inte läst förundersökningen ”i detalj” eftersom han är utomlands.
2015-10-26, 15:13
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Håller inte med dig. Fupen var ingen höjdare precis. Torftig. Tjatig. Smal. Man hade inte fått mycket av i förhören. Skulle vilja gärna se den sekretessbelagda delen av fupen och även slasken.

Man fick läsa flera gånger om en mystisk bil, jeep, landrower, pick-up, närheten av Caféet, men ingenstans i fupen kan man läsa, att man skulle ha kollat bilen och dess ev ägare. Så jag tror att den finns i den sekretessbelagda delen av fupen.

Har läst fupen och vissa delar två gånger. Läsningen har inte ändrat ett dugg min tidigare uppfattning. Jag står där jag stog. MGM kan vara en medhjälpare.
Landrovern tillhör Veronica T som förhörs på s 339 i FUP. Hon och hennes mamma har varit på promenad och parkerat sin bil där den tiden.

Även i förhör med NB sida 1578:

"Äh, sen har vi också kontrollerat utifrån att både du och I har i förhör pratat om en bil som stod utanför kaféet, och att det var nån jeep liknande bil som stod på parkeringen, äh, på Källbysidan om kaféet.

Ja

Och, och den här bilen har vi eh, identifierat och det är en Land Rover, en modell Freelander, och den, nu är det inte den bilen men modellen ser ut på det sättet, äh, och den har stått parkerad där på den platsen där du har angivit och det stämmer också med vad I har sagt, dom, dom parkerade bilen där, cirka 19.30 och stod där ungefär en timme fram till 20.30, det är två kvinnor som har åkt dit i bilen, en mor och en dotter, dom hade parkerat där och tatt sig en promenad i området, och vi har hållt förhör med dom om, eh vilken väg dom har varit och var någonstans, så där stämmer dina iakttagelser bra, eh,"
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Det hade fortfarande varit synligt vid obduktion. Läs mitt förgående inlägg.

Men obduktionen är sekretessad. Vet man vad som egentligen står i den?
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Polisprofessorn uttalar sig idag i husorganet att han inte längre är lika orolig om utgången.
Det låter lugnande.

Ja vilken tur att LGW har minskat sin oro över utredningen, en utredning som han inte haft ett skit med att göra trots GT:s påstående om motsatsen.

Allvarligt, gör den där tomten nåt annat än att gissa fel hela tiden?
2015-10-26, 15:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vet inte om du missade alla andra skäl att avvika från släktmiddagen? Jag tror att många kan relatera till sådana, och mer än en har tyckt att det skulle vara skönt med en paus.

Såvitt jag förstår börjar middagen en stund efter 18 efter 35-40 minuter till bords lämnar Henrik sällskapet för att åka sitt rullskidärende och återkommer sedan efter att ha snackat litet skit med kompisen. Oartigt, lätt ouppfostrat och inte så trevligt, men man kanske gjorde så i den familjen ?

Sedan, nästan litet Onatoppskt:

Källa på rullskridskor?
Var framgår tidsangivelsen 35-40 minuter?

När jag läser vittnesmålen kring middagen så tycks flera tidsangivelser inte stämma med varandra -- inte ens i de egna vittnesmålen.

Rullskidor/rullskridskor -- det känns lite oväsentligt med var givetvis en felskrivning ..

När Andreas var i Hangelösa pratade han med Henrik Jönsson och de kom överens om att
Henrik skulle komma hem till honom för att låna ett par rullskidor. Tanken var att Henrik
skulle komma vid kl.20.30 men han kom tidigare. Henrik var ensam när han kom till
Andreas.
När Henrik kom pratade Andreas i telefonen med sin kompis Mats och han fick avbryta
telefonsamtalet. Andreas tror att Henrik kom strax efter klockan 19.00. Andreas uppger att
han kan ta reda på exakt tid när Henrik kom.

Mer anmärkningsvärt är väl att ingen annan än utlånaren nämner vad det faktiskt handlade om som var så viktigt att hämta mitt i en middag en och en halv timme före utsatt tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in