2015-10-26, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomad101
ja förmodligen har dom säkrat spår som dom vill matcha med dom däcken..
Över huvud taget känns det som om de ekonomiserat. Lagom mycket bevis för slanten så att det räcker till fällande dom. Om det sedan skulle gå till hovrätten, så har de en massa grejer på gång vid behov.
2015-10-26, 03:31
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
långskott är ju bra. Men jag vet inte varför jag alltid ändå har tron att polisen på plats vet bättre än jag gör? Jag tror att om jag har en tanke så har sannolikt även alla andra den tanken. Jag har mycket svårt att tro att inte hela byssjan finkammats på möjligheter i och med det är där hon återfinns

Det har den garanterat gjorts. De flyttade ju hela bjyssan någonstans väldigt tidigt.
2015-10-26, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
det är uppenbarligen släpspår från Lisas kropp tyvärr finns på sid sid 847 - 849
Ja, han har kanske lyckats sudda ut skoavtrycken.
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Det har den garanterat gjorts. De flyttade ju hela bjyssan någonstans väldigt tidigt.

ja så tänker jag också. De borde finkammat varje millimeter
Medlem
Angående Agneta och Adrianas vittnesmål.

s.312 (274)
...
Längst ner i raden av hus ligger en villa som är under renovering. Agneta har tankar kring de
två männen som jobbar där. De är från Lettland och har tidigare varit otrevliga mot tjejer som
jobbat på spritfabriken när den låg vid Blomberg. Detta har Agneta hört av en kvinna som
heter Rajli Kosonen. Rajli har tidigare arbetat på spritfabriken.
Agneta har sett männen arbeta på villan på tisdag, onsdag och torsdag denna veckan. Hon
reagerade på detta då de inte varit där på ca ett år.
Agneta tycker att en av männen ser ut att må dåligt. Han hängde på ett räcke och såg
ångestfylld ut. Agneta minns att det varit en kvinna vid villan när männen varit där men hon
minns inte vilken dag.
Under onsdagen ser Agneta att en vit bil står parkerad utanför villan. Hon tror att det är en
mindre byggarbil med dekaler på.
...

s.1023 (985)
...
Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder vit/grå/svarta.
Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana.
Hon tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson.
Bilen han åkte i var vit eller ljus, typ skåpbil. Eventuellt stod det något på bilen, typ en logga.
...

Intressant om man kopplar ihop det.
2015-10-26, 03:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
långskott är ju bra. Men jag vet inte varför jag alltid ändå har tron att polisen på plats vet bättre än jag gör? Jag tror att om jag har en tanke så har sannolikt även alla andra den tanken. Jag har mycket svårt att tro att inte hela byssjan finkammats på möjligheter i och med det är där hon återfinns

Självklart, till skillnad mot flashbacks största troll xenia, tycker jag att polisen gjort ett kanonjobb, stor cred för den fup:n, NB:s lögner genomsyrar alla förhör
2015-10-26, 03:55
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Självklart, till skillnad mot flashbacks största troll xenia, tycker jag att polisen gjort ett kanonjobb, stor cred för den fup:n, NB:s lögner genomsyrar alla förhör

kan bara skriva under på att FUP'en är extremt välbyggd. Så de som fortfarande sitter och skriker om teorier och medhjälpare framstår snarare som förnekande små dockor med lässvårigheter eller som tror de skall vinna mark genom att tycka tvärtom
Lite roande är det ändå
2015-10-26, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag hittar ingenstans nåt som tyder på att händerna var bundna. Givet att hon hade hjälmen på så kan hon inte he blivit nedslagen. Kan ligaturen lagts runt hennes hals som första åtgärd. Knopen som använts är då avgörande. Jag har redan föreslagit constriktor men engelsk säckknop går oxå bra. Har han studerat bindning av tjejer på nätet har han säkert försökt hitta de bästa knoparna. Man kan preparera båda dessa i förväg och stora nog för att passera över en hjälm. Då tar Lisa av sig först den ena handsken men innan hon kommer längre tar GM henne i andra handleden och leder/drar in henne i rummet med röret och hänger upp henne. Var som helst på vägen kan hon ha glidit in i medvetslöshet. Kanske redan dött innan hon hängdes upp. Det kan vara förklaringen till handskens placering.

Jag kommer inte ihåg vem som nämnde möjligt scenario under spoiler tidigare, men jag lutar åt densamma i mycket. Att han har överrumplat henne vid mopeden, hon har haft hjälmen på och öronpluggarna i. Han har stannat bilen i nära anslutning och han har fått med sig Lisa i bilen under hot. Han kör upp den korta biten till ladan med bilen. Hundarna fick inte upp spår kring hennes moppe, därför är detta min gissning. Jag tror bilen inuti redan är förberedd på något vis, med täckplast eller liknande vid passagerarsätet. Han får ur henne ur bilen och motar henne in igenom öppningen till stalldelen, nånting händer där innanför då hennes örhängen hittas där samt den ena handsken. Kanske sliter han hårdhänt av henne hjälmen och örhängena flyger iväg, hon tappar ena handsken som hon hållit i handen, kanske trillar hon vid den hårdhänta behandlingen, landar på rygg, därav smutsen på jackans rygg, han drar upp henne och lägger snaran kring hennes hals och drar åt hårt, Lisa har svårt att få luft och han för henne in till slaktrummet bort till röret. Lisa kanske vid det här laget är omtöcknad av syrebrist. Han håller runt henne och lägger snaran runt röret, om han är ca 180-185 cm lång så bör han nå upp till 204 cm där röret är, sen drar han med sin vikt som motvikt upp Lisa i snaran, kanske inte ens väldigt mycket, och säkrar snöret. Han bör inte ha problem att hantera henne därefter, drar han upp henne säg 20 cm ifrån golvet, då hänger hon i längd med hans längd, och jag tror att hon i det läget har tuppat av och hennes huvud duckar framåt. Han tejpar henne, då hennes hår hänger ner i ansiktet så kommer håret innanför tejpningen som FUP antar, och det är inte för mig i alla fall, någon tvekan om att han tänker mörda henne, han tejpar ju över både mun och näsa, och hur skulle han klara sig undan om han bara lekt med henne, nej, han vet att han skulle åka dit då, definitivt.Han knäpper upp hennes jeans och drar ner dom till runt hennes anklar, samt trosor. Jag tror att det kom i brallan för honom, det här att göra det i verkligheten, nu längre ingen fantasi.
Senast redigerad av MoveToTheBeat 2015-10-26 kl. 05:24.
2015-10-26, 05:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Jag tror bilen inuti redan är förberedd på något vis, med täckplast eller liknande vid passagerarsätet.
Förloppet är snarlikt för de flesta i tråden - det som skiljer sig är väl överfallsplats (lada el vid mopeden) samt om kniv varit med i bilden.

Jag finner den plasten du nämner som suspekt gällande frånvaro av spår i bilen, den kan ha legat kvar på golvet och han har gjort sig av med det efteråt.
Citat:
Bak i bilen, på golvet bakom framsätena, är det anträffat genomskinlig täckplast. Vad hade ni använt den plasten till? Allt som var i bilen tillhörde Nerijus. Aivaras minns inte just den plasten.
2015-10-26, 05:48
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Jag pratar om plastemballage, inte den sk emballagevagnen i legan, titta på den bilden från byssjan s849 i nederkant syns nån form av vit plast med blå stripe, snarlik emballagen på sid 609, 716 -717

var någonstans på bilden ser du detta? Det enda vita plast med blå ränder är en vanlig plastpåse som ligger rakt under bänken vid skåpen.
I högerkant på bild syns däremot något blåaktig stycke.

För övrigt: Platsundersökningen, beslag, spårsäkringar, kroppens àvvisitering`som man kallar det ( dvs undersökning av klädhögen o det material som LHs kropp är ínpackad´ i ex) och protokoll över allt som rör byssjan vid o utanför framgår av noteringarna i FUP är sekretessad.

Man ska ha vallning med rätten i byssjan under förhandlingarna så ev kan mer släppas omkring det, vissa kan komma att begära sekretessprövning på protokollen, vilket vore intressant naturligtvis.

Byssjan är så gott som orörd sedan 1997 efter vad som framgår i FUP.
Reagerade ändå mycket på att ingen letat ordentligt i vare sig arbetsboden eller i rishögen de första dagarna utan då var på ett helt annat hål o rotade i terrängen. Detta ställe i mina ögon vore ytterst misstänkt att genomsöka efter en gömd kropp.
2015-10-26, 06:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
MGM har ju en 14-årig dotter som han förlorat kontakten med. Vi vet inget om hur han förhåller sig till det eller om det finns konflikter mellan mamman till dottern som gör att han inte "får" ha kontakt.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han verkar inte ens veta vilket land dottern befinner sig i.
Hade han intresse, hade han sökt reda på dottern - det kan nog vilken förälder som helst intyga oavsett konflikt med den fd partnern.
Han uppger ju bra kontakt de första åren - sen hoppar storyn till 14 års ålder och han vet inte ett dugg vart hon är. Poff! Borta.
Jag erinrar mig vår dialog och frågan utifrån personutredningen känns de facto relevant..
AB i FUP:
Citat:
…jag tog hans första hustru i beskydd och då skiljdes de åt.
Har han varit våldsam mot sin förra hustru? Ja
Är han dömd för det? Jag tror inte det.
Undrar vad "ibland" innebär när de knappt är i Litauen och han inte vet vart hon är..
IB i FUP:
Citat:
Nerijus har en en 12-14 årig dotter med en annan kvinna. 2012 gifte sig Nerijus och Irena i Litauen.
Träffas ni med alla barn tillsammans. Ja ibland men hans exfru är emot det.
Senast redigerad av develi 2015-10-26 kl. 06:03.
2015-10-26, 06:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
var någonstans på bilden ser du detta? Det enda vita plast med blå ränder är en vanlig plastpåse som ligger rakt under bänken vid skåpen.
I högerkant på bild syns däremot något blåaktig stycke.

För övrigt: Platsundersökningen, beslag, spårsäkringar, kroppens àvvisitering`som man kallar det ( dvs undersökning av klädhögen o det material som LHs kropp är ínpackad´ i ex) och protokoll över allt som rör byssjan vid o utanför framgår av noteringarna i FUP är sekretessad.

Man ska ha vallning med rätten i byssjan under förhandlingarna så ev kan mer släppas omkring det, vissa kan komma att begära sekretessprövning på protokollen, vilket vore intressant naturligtvis.

Byssjan är så gott som orörd sedan 1997 efter vad som framgår i FUP.
Reagerade ändå mycket på att ingen letat ordentligt i vare sig arbetsboden eller i rishögen de första dagarna utan då var på ett helt annat hål o rotade i terrängen. Detta ställe i mina ögon vore ytterst misstänkt att genomsöka efter en gömd kropp.

Fel av mej, troligen forensikers overall som jag fick till att vara något annat

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in