2015-10-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag såg det, tack ändå, det går fort i tråden. Egentligen vet jag om just det, men är osäker hur informationen används i brottsfall, i FUP redovisas ju inget.

Det lilla blod från hennes mun, ansikte och handleder räcker tror jag, behövs bara lite och något måste ha fastnat på GM händer (handskar) eller kläder tycker man eller så hade ha ombyte med sig. Hans bror sa i förhör att han kom hem och byte kläder och han passade kanske på med att ta med ett par nya handskar då också.

Hans eget blod återfanns dessutom på hennes jackärmar.
2015-10-26, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mordet ger inte sken av planering, då allt material som användes fanns på plats, snöre och tejp. Smågrejer har påträffats, men inte något så stort som en säck eller annat skyddsmaterial.

Advokaten kan köra hårt på att ett annat fordon måste ha använts, och vill veta vilket, och vem som körde det.

De hade väl plast som de täckte över sätena med när de använde bilen i jobbet, som skydd? Han kan ha använt det runt Lisas kropp. Eller, han är ju van att städa undan efter jobbet (dock slarvigt, var så rörigt o skitigt överallt) nog har han haft någon plastsäck eller presenning liggandes i bilen, som han också kan ha använt. Hantverkare brukar ju ha lite av varje i bilen - precis som mördare nog också ser till att ha. Har han använt en plastsäck t.ex, så har han nog sett till att göra sig av med den, kanske kastat i papperskorg vid butiken där han sen köpte pizza.
2015-10-26, 14:20
Bannlyst
Angående skadorna som hittades på Irina vid kroppsvisitation på Arlanda flygplats så enligt läkaren så var det färska skador som skrapningar.

Vem kan ha orsakat henne dessa för inte kan det väl vara Lisa? Eller Nerijus heller för den delen för han satt väl häktad då?
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad var det som var så viktigt att Henrik blev tvungen att dra iväg mitt i middagen?

Förhör med Adriana 25 augusti -- gällande söndagen: sida 217

Adriana och Henrik blev ca 10-15 minuter sena till middagen som var utsatt till kl. 18.00. På
middagen närvarade Arne och Choni Jönsson samt ett vänpar till dessa.

Middagen pågick kanske till kl. 20.00. Därefter var de bara hemma. Adriana tror att de
kollade på film.

Sid 218
Var Henrik kvar på Blombergs säteri efter middagen på söndagen?
Nej. Han åkte iväg mitt i middagen. Adriana tror att Henrik hämtade något hos Andreas
Eriksson som de hade glömt.

[...]

Adriana delges att andra personer som var närvarande på Blomberg under söndagskvällen
uppgivit att det fanns ett intresse av att titta på Formel 1 på tv under den aktuella kvällen.
Det stämmer enligt Adriana. Hon säger att det började kl. 20.00. Adriana minns nu att Henrik
ville hinna i tid till sändningen av Formel 1 började, men det gjorde han nog inte säger hon

Henrik hörd 15 juni sid 205

Efter middagen, strax efter 19 så skulle han åka till en bekant,

Henrik hörd 27 augusti . sid 206

Var det fortfarande middag då du lämnade?
Ja och det var ingen annan som hade anslutit till middagen.

Andreas hörd den 14 juli sid 208

Andreas kom till hemmet ca kl.18.33.

[...]

När Andreas var i Hangelösa pratade han med Henrik Jönsson och de kom överens om att
Henrik skulle komma hem till honom för att låna ett par rullskidor. Tanken var att Henrik
skulle komma vid kl.20.30 men han kom tidigare.
Henrik var ensam när han kom till
Andreas.
När Henrik kom pratade Andreas i telefonen med sin kompis Mats och han fick avbryta
telefonsamtalet. Andreas tror att Henrik kom strax efter klockan 19.00. Andreas uppger att
han kan ta reda på exakt tid när Henrik kom.

Varför lämnar man mitt i en middag för att hämta ett par rullskidor?

Det är avhandlat i tråden och dip tror jag, för att inte missa F1 loppet kl 20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
De hade väl plast som de täckte över sätena med när de använde bilen i jobbet, som skydd? Han kan ha använt det runt Lisas kropp. Eller, han är ju van att städa undan efter jobbet ( dock slarvigt, var så rörigt o skitigt överallt) nog har han haft någon plastsäck eller presenning liggandes i bilen, som han också kan ha använt. Hantverkare brukar ju ha lite av varje i bilen - precis som mördare nog också ser till att ha. Har han använt en plastsäck t.ex, så har han nog sett till att göra sig av med den, kanske kastat i papperskorg vid butiken där han sen köpte pizza.

Ja täckplasten verkar ha varit väldigt "praktisk" i sammanhanget.
De hittade väl blodspår i bilen, men kunde inte avgöra vart de kom ifrån?
(eller läste jag fel)
2015-10-26, 14:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mordet ger inte sken av planering, då allt material som användes fanns på plats, snöre och tejp. Smågrejer har påträffats, men inte något så stort som en säck eller annat skyddsmaterial.
Advokaten kan köra hårt på att ett annat fordon måste ha använts, och vill veta vilket, och vem som körde det.
Oj, hejsan, hoppsan! Här ligger det lite rep. Nämen, en tejprulle? Om jag skulle ta och...?

Självklart på den korta tidsrymden har äcklet varit förberedd. Det är ett ytterst udda mord dvs utifrån vad äcklet tänder på. Plastrulle ligger redan i bilen och var säkert utlagt att lägga henne på.

Det står inte och faller med brist på spår i bilen. Det är däremot bärande det de hittat.
2015-10-26, 14:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
De hade väl plast som de täckte över sätena med när de använde bilen i jobbet, som skydd? Han kan ha använt det runt Lisas kropp. Eller, han är ju van att städa undan efter jobbet (dock slarvigt, var så rörigt o skitigt överallt) nog har han haft någon plastsäck eller presenning liggandes i bilen, som han också kan ha använt. Hantverkare brukar ju ha lite av varje i bilen - precis som mördare nog också ser till att ha. Har han använt en plastsäck t.ex, så har han nog sett till att göra sig av med den, kanske kastat i papperskorg vid butiken där han sen köpte pizza.
Varför gjorde han inte av med smågrejerna, mobildelar, hjälm, jacka etc på samma sätt? Och varför lät han inte kroppen ligga kvar i plasten/säcken i boden? Det hade i så fall varit trevligare att hämta kroppen om han planerade att göra det senare.
2015-10-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Väldigt intressant. Det finns ju vitnessmål i fupen från en kollega rebecka som påstår sig sett LH stoppa hörlurarna i öronen redan inne i cafet. Sidan 122. Vad är detta.

Om pappan hört LH säga "det är klart" borde ju det för länge sedan vara uppkollat med kollegorna, dom vet ju när/om den ordväxlingen skedde ? Annars pratade LH med någon annan, på svenska ...
2015-10-26, 14:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför lämnar man mitt i en middag för att hämta ett par rullskidor?

Det måste vara ett av tillvarons stora mysterier, just för att det handlar om rullskidor (verkligen!).

Här är några förslag:

Man är perverst mycket intresserad av rullskidor och kan inte hålla sig om man får chansen att låna ett par...
Man tycker middagen är förfärligt tråkig...
Man är en skitstövel som gör vad som faller en in, helt utan uppfostran...
Middagssällskapet är olidligt och man vill bara därifrån...
Maten smakar pecka, men man vill vara med på kaffet och avecen efteråt, samtidigt som man vill hämta rullskidorna - alltså ursäktar man sig och drar...
Formel 1 är fan så mycket roligare att kolla på än att sitta av en trist middag, så man ursäktar sig och drar iväg innan alla rapat färdigt (40 minuter för att äta middag, kom igen, öka!)....
Middagsvanorna i familjen är flexibla, och ingen tycker det är minsta konstigt om någon avviker för ett personligt ärende...

Jag är säker på att de flesta kan berätta om någon som har lätt udda matregler, även om det förstås inte låter som något som precis alla tycker verkar vara gängse bordsskick.
2015-10-26, 14:25
Medlem
Citat:
Han var då bara noga med att få bort plasten då menar du, kropp och tillhörigheter är inte så noga. Plasten kan ha blåst bort från skräphögen men någon borde då ha sökt, sett eller frågat om det.
2015-10-26, 14:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Det är avhandlat i tråden och dip tror jag, för att inte missa F1 loppet kl 20
Ändå gör han det. Och varför bestämmer han en tid till 20.30 med personen han skall hämta hos om nu loppet är så viktigt?

Han dyker upp oanmäld en och en halvtimme tidigare. Dessutom hos någon som inte ens säkert skulle vara hemma vid den tiden.

När Andreas var i Hangelösa pratade han med Henrik Jönsson och de kom överens om att
Henrik skulle komma hem till honom för att låna ett par rullskidor. Tanken var att Henrik
skulle komma vid kl.20.30 men han kom tidigare.
Henrik var ensam när han kom till
Andreas.
När Henrik kom pratade Andreas i telefonen med sin kompis Mats och han fick avbryta
telefonsamtalet. Andreas tror att Henrik kom strax efter klockan 19.00. Andreas uppger att
han kan ta reda på exakt tid när Henrik kom.
2015-10-26, 14:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Brottsplats Sverige: Advokaten: ”Extremt stark bevisning” mot Lisa Holms misstänkta mördare
Citat:
Den rekommendationen Marko Tuhkanen själv hade gett den misstänkte 35-åringen om han hade varit mannens försvarsadvokat är följande:
– Jag hade redogjort för klienten vilken styrka bevisningen har och att han med all sannolikhet blir dömd med nuvarande inställning. Kan han inte förklara fynden kan det vara på sin plats och berätta vad som hänt om han är skyldig. Detta då jag inte ser någon annan utgång än livstids fängelse annars. Tilläggas kan att påföljden nog ändå kommer att bestämmas till fängelse på livstid men att en berättelse ändå kan innehålla förmildrande omständigheter som rätten annars inte kommer att känna till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in