2015-10-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockan19
En sak som jag funderat på är detta samtalet som Lisa gjort till sin pappa när hon ska fara hem. Han uppfattar det som en "fickringning" och han kan höra genom telefonen att Lisa samtalar med någon och säger på ett lugnt sätt "det är klart", efter det ett metalliskt ljud som skulle kunna vara en bildörr som stängs.

Min första tanke var att hon pratar med NB här och att han precis frågat henne om vägbeskrivn. eller liknande (alltså liknande sätt som en misstänkt man har frågat ett vittne om dagen innan och försökt få med henne i en bil (kan vara NB det också?)

Men varför skulle Lisa svara "det är klart" på svenska till en litauer som pratar knagglig engelska.

Samtidigt känns det som att, om det var någon annan person som hon har pratat med i detta tillfälle, som inte är inblandad, så hade ju denna personen garanterat trädit fram och sagt detta under utredning.

Märkligt, indeed!

Detta har tagits upp massvis i tråden. NB kunde lite men dålig svenska.
2015-10-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag kan absolut minnas fel, men som jag minns det från presskonferensen fick jag intrycket att mobiltrafiken var undersökt men bedömd som oväsentlig. Alltså inte att den inte var undersökt alls.
Och om jag kommer ihåg rätt sa utredaren att det fanns bara en mast i området. Då kunde man inte få nån väsentlig information från masttömning.
2015-10-26, 14:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misspennywave
Janne som kör förbi under söndagskvällen (ca 18.20) beskriver den man han ser gå ut från ladan så här:

25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185 cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

När bevis sedan läggs fram till AB och IB nämns bara halva Jannes beskrivning. Liksom hej hopp, nu stryker vi allt som inte stämmer in på NB:

Man ca 25-40 år. Medel längd ca 175-185cm. Mannen hade skäggstubb, inte skägg. Han var
ljushyad och normalbyggd. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukar typ.

Jag säger inte att det inte var NB han såg men;
http://y.cdn-expressen.se/images/03/ff/03ff91a0f40248f6b515bdd1bf245502/16x9/645@70.jpg

Något vidare rufsigt, medellångt hår har han inte.
Janne bör ha sett mördaren gå från ladan. Därav borde väl poliserna ha visat lite bilder på typ NB, AB, Jönssonsönerna, osv osv för honom. Han skulle mkt väl kunna peka ut någon lika väl som Adriana kan peka ut NB?????

Detta vittnet såg heller ingen bil. Den kan ju ha varit på baksidan men andra vittnen har sett bilen på framsidan av ladan. Detta med vittnen är ingen vetenskap.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Vad menar han med "förra gången var den sista"?

"-Du ser ut och må dåligt.

Ja men det är klart dåligt du vet anklagad för såna saker. Nu vill jag inte ha nånting (gråter ...)

-Vad menar du?

Jag är ingen mördare nu måste jag sitta här, jag säger förra gång du vet det är sista, jag vet
inte ens vad jag tänker vad ska jag tänka mer (gråter …). Jag verkligen jag, jag ska inte göra
straff för det vad jag har inte gjort det är bättre att jag inte lever längre (gråter …)."

Den dåliga svenskan kommer, tro det eller ej, av en tolk.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Vad menar han med "förra gången var den sista"?

"-Du ser ut och må dåligt.

Ja men det är klart dåligt du vet anklagad för såna saker. Nu vill jag inte ha nånting (gråter ...)

-Vad menar du?

Jag är ingen mördare nu måste jag sitta här, jag säger förra gång du vet det är sista, jag vet
inte ens vad jag tänker vad ska jag tänka mer (gråter …). Jag verkligen jag, jag ska inte göra
straff för det vad jag har inte gjort det är bättre att jag inte lever längre (gråter …)."

Det beror väl på tolkens usla svenska; förmodligen avses något uttryck i stil med "först som sist" eller "för sista gången".
Avstängd
micro113s avatar
Vad var det som var så viktigt att Henrik blev tvungen att dra iväg mitt i middagen?

Förhör med Adriana 25 augusti -- gällande söndagen: sida 217

Adriana och Henrik blev ca 10-15 minuter sena till middagen som var utsatt till kl. 18.00. På
middagen närvarade Arne och Choni Jönsson samt ett vänpar till dessa.

Middagen pågick kanske till kl. 20.00. Därefter var de bara hemma. Adriana tror att de
kollade på film.

Sid 218
Var Henrik kvar på Blombergs säteri efter middagen på söndagen?
Nej. Han åkte iväg mitt i middagen. Adriana tror att Henrik hämtade något hos Andreas
Eriksson som de hade glömt.

[...]

Adriana delges att andra personer som var närvarande på Blomberg under söndagskvällen
uppgivit att det fanns ett intresse av att titta på Formel 1 på tv under den aktuella kvällen.
Det stämmer enligt Adriana. Hon säger att det började kl. 20.00. Adriana minns nu att Henrik
ville hinna i tid till sändningen av Formel 1 började, men det gjorde han nog inte säger hon

Henrik hörd 15 juni sid 205

Efter middagen, strax efter 19 så skulle han åka till en bekant,

Henrik hörd 27 augusti . sid 206

Var det fortfarande middag då du lämnade?
Ja och det var ingen annan som hade anslutit till middagen.

Andreas hörd den 14 juli sid 208

Andreas kom till hemmet ca kl.18.33.

[...]

När Andreas var i Hangelösa pratade han med Henrik Jönsson och de kom överens om att
Henrik skulle komma hem till honom för att låna ett par rullskidor. Tanken var att Henrik
skulle komma vid kl.20.30 men han kom tidigare.
Henrik var ensam när han kom till
Andreas.
När Henrik kom pratade Andreas i telefonen med sin kompis Mats och han fick avbryta
telefonsamtalet. Andreas tror att Henrik kom strax efter klockan 19.00. Andreas uppger att
han kan ta reda på exakt tid när Henrik kom.

Varför lämnar man mitt i en middag för att hämta ett par rullskidor?
2015-10-26, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PSBM
Man hittade DNA på LH:s trosor från hustrun. Finns det någon förklaring hur det skulle kommit dit?

Finns mycket skrivet om detta i tråden, kolla några sidor bakåt. Kort förklaring: troligtvis kontamination.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och riskera att det inte fanns kvar när han kom dit? Vart tog plast/säck som användes vägen? Smågrejer har hittats...

Har du någonsin varit på en byggarbetsplats och sett hur det ser ut? Man går inte precis och inventerar varenda spik efter arbetsdagen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PSBM
Man hittade DNA på LH:s trosor från hustrun. Finns det någon förklaring hur det skulle kommit dit?

Det är hon som tvättar kläderna i hemmet. Att hon skulle tvättat ett plagg till NB som hon rört vid, och som har hennes DNA på, som sedan rört vid Lisas trosor när NB har dragit ner dem. Så skulle en lösning kunna se ut.

Frugan är antagligen inte inblandad, då hon har alibi om att hon och broren var hemma o åt pannkakor vid tidpunkten
2015-10-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Den dåliga svenskan kommer, tro det eller ej, av en tolk.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det beror väl på tolkens usla svenska; förmodligen avses något uttryck i stil med "först som sist" eller "för sista gången".

Tack, känns rimligt ja.
2015-10-26, 14:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
I Expressens artikel om Nerijus står det att han troligtvis försökt lura in en kvinna i sin bil dagen innan mordet.

Vet någon var dessa uppgifter kommer ifrån? Och ifall man kan hitta dessa i FUP?

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-26, 14:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men han måste väl då satt på sig handskar redan när han tog kökskniven.

Har du någon teori om hur DNA från hustrun hamnade på Lisas trosa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in