2015-10-18, 14:41
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex.A
Hej!

Jag och min tjej fick precis besked om att vår ansökan om sambo-u.t tagits emot. Hur lång tid kan vi räkna med innan vi blir kallade till intervju eller på något vis måste visa upp att vi har boende?

Kan tillägga att jag är svensk och hon är icke-europé men bor här i sverige. Vi ansökte om ett sambo-u.t några veckor innan hennes studie-u.t gick ut.

Tacksam för svar!

Och du tror hos ska få stanna medan de handlägger? Lycka till med det. Om du hade ansökt 9 månader innan, då hade det varit annorlunda men nu lär ni få beskedet att hon saknar uppehållstillstånd och ska ut. Söka från hemlandet gäller alltid om det inte finns ett gällande tillstånd under handläggningstiden.

Läste om en kille som bott i Malmö 7 år, studerat på universitet fram tills nyligen, har jobb, sambo, kommunala uppdrag. Han måste åka "hem" för att skaffa rätt tillstånd
Citera
2015-10-18, 15:36
Medlem
Antar att alla sett att de tagit bort förtur
Står på hemsidan nu såg jag.....

Migrationsverket beviljar inte längre förturer

Migrationsverket tar inte längre ställning till begäran om förturer. Det innebär att du inte längre har möjlighet att lämna in en begäran om förtur för att skynda på handläggningen av din ansökan.

Alla ansökningar handläggs istället skyndsamt utifrån omständigheterna i dem
Citera
2015-10-19, 03:45
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Och du tror hos ska få stanna medan de handlägger? Lycka till med det. Om du hade ansökt 9 månader innan, då hade det varit annorlunda men nu lär ni få beskedet att hon saknar uppehållstillstånd och ska ut. Söka från hemlandet gäller alltid om det inte finns ett gällande tillstånd under handläggningstiden.

Läste om en kille som bott i Malmö 7 år, studerat på universitet fram tills nyligen, har jobb, sambo, kommunala uppdrag. Han måste åka "hem" för att skaffa rätt tillstånd
Det går, men svårt att få ja, om det ansöks i sverige. Till 90 % säger de nej till. Ska speciella orsaker om de ska säga JA till en sådan ansökan.

18 § En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan.

Första stycket gäller dock inte om

1. utlänningen har rätt till uppehållstillstånd här som flykting eller annan skyddsbehövande enligt 1 § eller kan beviljas uppehållstillstånd här med stöd av 21 kap. 2, 3 eller 4 §,
2. utlänningen med stöd av 6 § bör beviljas uppehållstillstånd här,
3. en ansökan om uppehållstillstånd avser förlängning av ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som beviljats en utlänning med familjeanknytning med stöd av 3 § första stycket 1 eller 2 b eller 3 a § första stycket 1 eller andra stycket,
4. utlänningen kan beviljas eller har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd här med stöd av 15 §,
5. utlänningen enligt 3 § första stycket 1-4, 3 a § första stycket 1-4 eller andra stycket har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där,
6. utlänningen har rätt till uppehållstillstånd med stöd av 3 § första stycket 5,
7. en ansökan om uppehållstillstånd avser förlängning av ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som med stöd av 10 § har beviljats en utlänning i fall som avses i 6 kap. 2 § första stycket,
8. utlänningen kan beviljas uppehållstillstånd enligt 15 a eller 15 d §,
9. utlänningen med stöd av 10 § har beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för studier och antingen slutfört studier som motsvarar 30 högskolepoäng eller fullföljt en termin vid forskarutbildning,
10. utlänningen har rätt till uppehållstillstånd enligt 2 a eller 2 d §, eller
11. det annars finns synnerliga skäl.

Citera
2015-10-19, 03:48
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LizaGolden
Antar att alla sett att de tagit bort förtur
Står på hemsidan nu såg jag.....

Migrationsverket beviljar inte längre förturer

Migrationsverket tar inte längre ställning till begäran om förturer. Det innebär att du inte längre har möjlighet att lämna in en begäran om förtur för att skynda på handläggningen av din ansökan.

Alla ansökningar handläggs istället skyndsamt utifrån omständigheterna i dem
OJ det var inte bra.... tycker synd om dem som vill ansöka angående om hög graviditet eller svår sjukdom.
Citera
2015-10-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
OJ det var inte bra.... tycker synd om dem som vill ansöka angående om hög graviditet eller svår sjukdom.

Nej då, har gått in sidan och läst, de ger inga förtur för de bara vill (skynda) på ärenden.

Förtur Gäller för gravidhet och allvarlig sjukdom.
Citera
2015-10-19, 12:56
Medlem
Delar lite info till google docs kalkylbladet:

Land: Kina
Onlineansökan: 2014-10-18
Intervju mail: 2015-04-14
Komplettering med bilder av oss tillsammans: 2015-04-16
Intervju: 2015-05-22
Enhet: Uppsala

Ingen info i övrigt från Migrationsverket.
Citera
2015-10-19, 17:21
Medlem
Det blev BIFALL!
Kan inte beskriva hur glad och lycklig jag är just nu! Ni som fortfarande väntar, jag vet att ni också kommer att få besked snart! Ge inte upp!

Ansökningsdatum: 23/9 - 2014
Intervjumail: 18/3 - 2015
Intervju: 9/9 - 2015
Besked: 17/10 - 2015
Beslut: Bifall
Citera
2015-10-19, 18:31
Medlem
Men ÅH!!!! GRATTIS GRATTIS !!!!
Åh vad underbart!!!
Kan bara ana!!!
Citera
2015-10-19, 20:41
Medlem
En fråga....
Kanske finns svaret i tråden här någonstans men men
Hur kommer detta besked?
Hur får man denna glada nyhet?
Citera
2015-10-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LizaGolden
En fråga....
Kanske finns svaret i tråden här någonstans men men
Hur kommer detta besked?
Hur får man denna glada nyhet?

Som jag förstår det beror det lite på. I vårt fall hade jag ingen fullmakt, och bara min flickvän fick ett mejl om beskedet. Dock står det inte om det är bifall eller avslag. Enligt mejlet ska ens partner prata med ambassaden för att få svar, men jag ringde in själv till Solna enheten och fick svar direkt.
Citera
2015-10-20, 04:15
Medlem
Ringde Migrationsverket igår och fick namn och telefonnummer till en handläggare. Det intressanta är att när han insåg att vårt ärende var elektroniskt så tog han tillbaka det han sagt. "Elektroniska ärenden har ingen handläggare utan vem som helst kan fatta beslut."

Han föreslog ändå att jag skulle försoka ringa till handläggaren...
Citera
2015-10-20, 04:35
Medlem
choiz_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bragi
Det blev BIFALL!
Kan inte beskriva hur glad och lycklig jag är just nu! Ni som fortfarande väntar, jag vet att ni också kommer att få besked snart! Ge inte upp!

Ansökningsdatum: 23/9 - 2014
Intervjumail: 18/3 - 2015
Intervju: 9/9 - 2015
Besked: 17/10 - 2015
Beslut: Bifall
Så skönt för er att det är klart nu !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem