Citat:
Ursprungligen postat av
northpolesanta
En ny undersökning som bland annat handlar om den nya migrationsöverenskommelsen mellan de 6 partierna som ingick den. Om man läser det jag citerar så verkar det som att 48% tycker att den är mycket/ganska bra, 17% tycker att den är för restriktiv, 28% att den är mycket/ganska dålig. Av de 28% som svarade mycket/ganska dålig är det 42% som anger anledningen att den inte är tillräckligt restriktiv.
Om jag inte räknar fel så blir det endast 11,7% som tycker att migrationsöverenskommelsen inte räcker till vad gäller hur restriktiv migrationsöverenskommelsen är. Det var en onlinepanel på 1154 personer som ingick i undersökningen.
Om den här undersökningen stämmer, eller ens är nära att stämma, så tycker alltså befolkningen i stort att migrationsöverenskommelsen verkar vara tillräcklig för att hantera problemet som de anser finns. Det torde väl i så fall vara ytterligare en indikation på att SD kanske får lite svårare att ytterligare stiga i opinionen, eller vad tror ni andra?
"Undersökningen visar att 48 procent av de tillfrågade tycker att överenskommelsen är mycket/ganska bra, medan 28 procent svarar mycket/ganska dålig. På frågan om vad man tycker om de regler som överenskommelsen innebär svarar 42 procent att de inte är tillräckligt restriktiva. 17 procent tycker att de är alltför restriktiva."
http://www.sydsvenskan.se/sverige/manga-vill-se-tuffare-asylpolitik/
Det gäller då att fråga på ett bra sätt:
Är överenskommelsen ett steg i rätt riktning? (Detta ger troligen många "ja")
Är överenskommelsen det enda som behöver göras? (Troligen inte lika många "ja"-svar)
Är den dålig därför att den inte går tillräckligt långt?
Är den dålig av något annat skäl ?
Det enda intressanta tycks vara att så pass många som 17 % som tycker den är alltför restriktiv (vilket den inte är, givet vad vi redan har för regler och att dessa inte tillämpas särskilt strängt, om ens över huvud taget).
Opinioner är svåra att mäta. Men ingen vettig människa kan tycka att det är fel med TUT, även om det inte räcker bara med det.
Givetvis får SD svårt att stiga (och kan falla!) i opinionen om andra partier intar en mer invandringskritisk hållning. Ett oresonligt tokstopp är ju inte aktuellt hur som helst, och det tror jag inte ens alla som tagit sin tillflykt till SD fram till nu kommer att anse är nödvändigt.