2015-10-25, 22:42
Medlem
trickydicks avatar
Edit gammalt: Såhär skrev jag:

Senast redigerad av trickydick 2015-10-25 kl. 22:45.
2015-10-26, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x5
Läget idag är redan sjukare än någon kunde ana för några år sedan. SD borde redan ha 30-40%. Istället backar SD. De som inte har vaknat nu lär aldrig vakna.

Nja, säg inte det. Jag vill hävda att dagens extrema situation, det vill säga den fas av invandringen som påbörjades för ett par månader sedan med över 1000 personer om dagen till Sverige, dess mest märkbara konsekvenser ligger framför oss. Ge det ett år så kommer försämringen inom alla områden i samhället vara uppenbara för gemene man, och det kommer nästintill att beröra alla. När gemene man personligen har fått erfara konsekvenserna av nuvarande nivåer, den hårda vägen, då kommer opinionen börja vända ordentligt.

Dåliga tider kommer alltid vara en grogrund för nationalism. Riktigt dåliga tider för ren rasism. Sverige kan fortfarande sjunka rätt mycket mer och det kommer vi göra också.
2015-10-26, 03:39
Medlem
Droidlifes avatar
Många är nog i greppet av emotionell turbulens och vet knappt vilket ben de skall stå på. Tiggare och brott och flyktingläger och djävulskap å ena sidan, och bränder och naz-kids med svärd å andra. Speciellt kvinnor är känsliga på det sättet och svajar än hit och än dit.
2015-10-26, 07:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife
Många är nog i greppet av emotionell turbulens och vet knappt vilket ben de skall stå på. Tiggare och brott och flyktingläger och djävulskap å ena sidan, och bränder och naz-kids med svärd å andra. Speciellt kvinnor är känsliga på det sättet och svajar än hit och än dit.

Jag tror inte det är bara kvinnor.

Som du beskriver det; Å ena sidan utomparlamentariska aktioner, mordbränder och mord (av förvirrade, men i grunden främlinngsfientliga individer). Å andra sidan en stor överbelastning av välfärdssystemen och (en fullt naturlig reaktion) mild xenofobi.

Om valet är mellan extremt hårdför (för att inte säga grovt kriminell) främlingsfientlighet och en överdriven generositet är ju valet inte så svårt för en moraliskt, rättrådig människa. Det ena är oacceptabelt, det andra skapar "bara" besvär och påverkan på samhället.

Några som gör en tillnyktring (som vi kan se vissa spår av) mer eller mindre omöjlig är alla de som i tysthet tycker att det är "rätt bra" med mordbränderna eller (ännu värre) ser Trollhättemorden som en begriplig konsekvens av invandringen.
2015-10-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Som du beskriver det; Å ena sidan utomparlamentariska aktioner, mordbränder och mord (av förvirrade, men i grunden främlinngsfientliga individer). Å andra sidan en stor överbelastning av välfärdssystemen och (en fullt naturlig reaktion) mild xenofobi.

Om valet är mellan extremt hårdför (för att inte säga grovt kriminell) främlingsfientlighet och en överdriven generositet är ju valet inte så svårt för en moraliskt, rättrådig människa. Det ena är oacceptabelt, det andra skapar "bara" besvär och påverkan på samhället.

Så SD står för en "extremt hårdför (för att inte säga grovt kriminell) främlingsfientlighet"?
2015-10-26, 09:33
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det verkar som man får acceptera att SD har planat ut på ca 25% men jag har lovat mig själv att aldrig ge upp kampen ändå. Jag vägrar att tro att 75% vill fortsätta med den nuvarande massinvandringen som håller på att utplåna landet Sverige. Budgetunderskottet som Maggan inte kunde mörka får förhoppningsvis en del till att vakna.
2015-10-26, 09:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Så SD står för en "extremt hårdför (för att inte säga grovt kriminell) främlingsfientlighet"?

Det kanske man inte gör, men positioneringen i detta är grannlaga. Det går inte att förneka att effekterna uppstått, eller hur? Vilken sida av myntet vill vettigt folk associeras med?

Då kan det vara svårt att inta en bestämd, tydlig invandringskritisk position, eftersom man (med viss rätt) kommer att associeras med kriminell främlingsfientlighet om man fortsätter oförtrutet.

Notera att det i Lunds kommun (en av Ekerötterna, tydligen) finns ett politiskt geni som tycker det är en bra ide att läcka till allmänheten (dvs, även den militanta, kriminella delen) var det förekommer möjliga asylboenden. Det är naturligtvis ingenting som tänkande människor ser som enbart en politiskt neutral upplysning om sakförhållanden utan funderar på VARFÖR den informationen är intressant. Sedan lägger man samman det ena med det andra och får en sorts svar. SD har därvid inget större förtroendekapital.

Jag beklagar detta, eftersom en av de viktiga faktorerna för att få in en alternativ röst i politiken är att accepteras av allmänheten som demokratisk och som följande spelreglerna i samhället. Blir det lätt att skildra invandringskritiken som orättfärdig och bortom anständighetens gräns kommer ingen att lyssna.
2015-10-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det verkar som man får acceptera att SD har planat ut på ca 25% men jag har lovat mig själv att aldrig ge upp kampen ändå. Jag vägrar att tro att 75% vill fortsätta med den nuvarande massinvandringen som håller på att utplåna landet Sverige. Budgetunderskottet som Maggan inte kunde mörka får förhoppningsvis en del till att vakna.

Minimal nedgång under en månad och de har "planat ut"? Okej
2015-10-26, 10:10
Medlem
En ny undersökning som bland annat handlar om den nya migrationsöverenskommelsen mellan de 6 partierna som ingick den. Om man läser det jag citerar så verkar det som att 48% tycker att den är mycket/ganska bra, 17% tycker att den är för restriktiv, 28% att den är mycket/ganska dålig. Av de 28% som svarade mycket/ganska dålig är det 42% som anger anledningen att den inte är tillräckligt restriktiv. Om jag inte räknar fel så blir det endast 11,7% som tycker att migrationsöverenskommelsen inte räcker till vad gäller hur restriktiv migrationsöverenskommelsen är. Det var en onlinepanel på 1154 personer som ingick i undersökningen. Om den här undersökningen stämmer, eller ens är nära att stämma, så tycker alltså befolkningen i stort att migrationsöverenskommelsen verkar vara tillräcklig för att hantera problemet som de anser finns. Det torde väl i så fall vara ytterligare en indikation på att SD kanske får lite svårare att ytterligare stiga i opinionen, eller vad tror ni andra?

"Undersökningen visar att 48 procent av de tillfrågade tycker att överenskommelsen är mycket/ganska bra, medan 28 procent svarar mycket/ganska dålig. På frågan om vad man tycker om de regler som överenskommelsen innebär svarar 42 procent att de inte är tillräckligt restriktiva. 17 procent tycker att de är alltför restriktiva."

http://www.sydsvenskan.se/sverige/manga-vill-se-tuffare-asylpolitik/
2015-10-26, 10:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
En ny undersökning som bland annat handlar om den nya migrationsöverenskommelsen mellan de 6 partierna som ingick den. Om man läser det jag citerar så verkar det som att 48% tycker att den är mycket/ganska bra, 17% tycker att den är för restriktiv, 28% att den är mycket/ganska dålig. Av de 28% som svarade mycket/ganska dålig är det 42% som anger anledningen att den inte är tillräckligt restriktiv. Om jag inte räknar fel så blir det endast 11,7% som tycker att migrationsöverenskommelsen inte räcker till vad gäller hur restriktiv migrationsöverenskommelsen är. Det var en onlinepanel på 1154 personer som ingick i undersökningen. Om den här undersökningen stämmer, eller ens är nära att stämma, så tycker alltså befolkningen i stort att migrationsöverenskommelsen verkar vara tillräcklig för att hantera problemet som de anser finns. Det torde väl i så fall vara ytterligare en indikation på att SD kanske får lite svårare att ytterligare stiga i opinionen, eller vad tror ni andra?

"Undersökningen visar att 48 procent av de tillfrågade tycker att överenskommelsen är mycket/ganska bra, medan 28 procent svarar mycket/ganska dålig. På frågan om vad man tycker om de regler som överenskommelsen innebär svarar 42 procent att de inte är tillräckligt restriktiva. 17 procent tycker att de är alltför restriktiva."

http://www.sydsvenskan.se/sverige/manga-vill-se-tuffare-asylpolitik/

Det gäller då att fråga på ett bra sätt:

Är överenskommelsen ett steg i rätt riktning? (Detta ger troligen många "ja")
Är överenskommelsen det enda som behöver göras? (Troligen inte lika många "ja"-svar)
Är den dålig därför att den inte går tillräckligt långt?
Är den dålig av något annat skäl ?

Det enda intressanta tycks vara att så pass många som 17 % som tycker den är alltför restriktiv (vilket den inte är, givet vad vi redan har för regler och att dessa inte tillämpas särskilt strängt, om ens över huvud taget).

Opinioner är svåra att mäta. Men ingen vettig människa kan tycka att det är fel med TUT, även om det inte räcker bara med det.

Givetvis får SD svårt att stiga (och kan falla!) i opinionen om andra partier intar en mer invandringskritisk hållning. Ett oresonligt tokstopp är ju inte aktuellt hur som helst, och det tror jag inte ens alla som tagit sin tillflykt till SD fram till nu kommer att anse är nödvändigt.
2015-10-26, 10:26
Medlem
Det känns tydligt nu i samhället att det är en stark samling för regeringen och Alliansens politik. Tror också att det är Alliansen främst M och KD som kommer att tjäna på detta hos opinionsinstituten.

Nedbrända flyktingboenden, hatterroristen i Trollhättan, märkliga utspel om att lämna riksdagen, nazister på SD möten, Kent Ekeroths hatiska och populistiska tal allt detta ligger SD i fatet hos den svenska medelklassen. Medelklassen förstår att grunden till hat och polarisering i samhället är frukter av SD:s politik.

Tror att vi innan årsskiftet ser ett SD på knappt 15 % och en överlägsen ledning för Alliansen över S/MP.
2015-10-26, 10:30
Avstängd
dacks avatar
Och lägger man då till S-D handikapp i form av nazist och fascistiska ideal så lär dom inte få mer än 25-30% vid 2018 år val och då är dom likt förbannat i minoritet i riksdagen och får stå utanför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in