2015-10-25, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Detsamma gäller ju Lisas jeans dom har han ju dragit av henne eftersom dom var vrängda in och ut.

http://i.imgur.com/T8ByqUA.png

Enligt FUP satt jeansen nere vid smalbenen..tillsammans med träningsbyxa och trosa.Ej vrängda.
2015-10-25, 22:33
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Enligt FUP satt jeansen nere vid smalbenen..tillsammans med träningsbyxa och trosa.Ej vrängda.

Om jag har tolkat det rätt, så satt jeansen nere runt ett av smalbenen. Om man nu ska vara petig...
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Polisen nöjer sig för att de vet att han inte är skyldig till mord.

Det är mycket möjligt att de borde ha gjort en bättre undersökning av vilka människor som kan friskrivas från misstanke att skydda GM. I närområdet finns det tiotusentals människor som rent hypotetiskt kan ha hjälpt en skyddsling i nöd. Jag föreslår att du skapar en ny tråd på temat.

Till saken hör att vi muntligt fått höra att alternativ är undersökta, men därmed inte sagt att det behöver finns i materialet som krävs för att väcka åtal.
Förehavanden från några av de förhörda personerna är dock kontrollerade i protokollen, och leder rakt ut i Onatopp-land.
Slasken lär vara överfull med undersökta sned-spår.
Senast redigerad av rotesau 2015-10-25 kl. 22:36.
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Visst är det väldigt märkligt! Har bestämt för mig att det dessutom står att DNA ät hämtat från INSIDAN av trosan, som LH fortfarande hade på sig när hon hittades. Irina säger också någonstans att hon och NB tittade på porrfilm tillsammans. Det kanske skulle undersökas närmare.

Det är inte speciellt märkligt. Det är så transferering av DNA går till. Närmare bestämt sekundär transferering, från en person via en annan person som medium till en tredje person.

Det är väl dokumenterat att sådant sker frekvent. I sig är det inte komplicerat, däremot finns det märkliga omständigheter kring hur DNA avsätts, bland annat genom att vissa personer lättare tycks avsätta DNA än andra och hur andra omständigheter spelar in. Det förklarar i sig varför det inte alltid förekommer transferering.
2015-10-25, 22:34
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Ja det måste ju vara sant om dom satt nere vid smalbenen på Lisa när dom hittade henne. Allt satt nerdragna kring hennes smalben . Trosa+ träninsbyxa+jeans .

Grasstomouth skriver, i texten du citerade, "teknikerna".
Nej, rättsläkaren tog av kläderna vid obduktionen. NFC-teknikerna fick sen kläderna.
2015-10-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peppper
Från fup s 382-83. Polisen verkar tro att det är NB och AB som åsyftas i texten.

"om man åker från caféet upp i allén och förbi huset där de
misstänkta litauerna bor skulle man svänga höger precis efter litauernas hus. Man kom då ut
på en grusväg. Efter en kort sträcka kom man fram till en skarp vänsterkurva och strax
därefter en ganska skarp höger kurva. Därefter ligger några torp varav det som har en stor ask
framför sig är Ann-Sofis. (Blomberg 2:110, Fl:s ant.) De har tre hus på tomten. Det är
bostadshus, uthus och en byssja.
Deras granne, Gerd, har ett hus som ligger något upp på höjden. Hon har också tre hus på
tomten.
En av deras grannar, Gunnar Ehn, bor året runt på platsen. Han hade talat om att polisen
förhört honom.
Vägen fram till dessa hus utmynnar i en återvändsgränd. Då de åker därifrån kan de bara välja
på att åka mot caféet eller mot Martorp.
Ann-Sofi berättade att Gerd haft 2 st litauer, män, som hjälpt henne att måla huset och kitta
fönster mm under tiden 1-11 juni 2015. Hon sa att de från början var två stycken men de
sista dagarna hade hon bara sett en av männen.
Hon hade pratat med Gerd om detta och Gerd hade sagt att de inte kunde ha haft med flickans
försvinnande att göra. Männen hade blivit "förskräckta" då det flög helikoptrar i området
hade Gerd sagt. Det var Gerds dotter Margareta Strömberg som ordnat kontakten med
männen åt Gerd.
Männen pratade tyska men Ann-Sofi visste inte hur bra tyska de pratade. Det var sannolikt
Margareta som tolkat åt Gerd.
Ann-Sofi visste inte var männen bodde då de arbetade hos Gerd. Hon visste inte heller om
Gerd kände till detta. Gerd hade sagt att männen brukade arbeta från tidig morgon till ungefär
klockan 20. De åkte i en mindre beige personbil som hade utländska registreringsskyltar.
Skyltarna såg inte ut som svenska skyltar utan de hade "fler siffror och bokstäver" sa
Ann-Sofi.
Den 7 juni 2015 lämnade Ann-Sofi och Bo sitt torp vid 19.15- tiden. Hon såg då att en av
litauerna kom ut från Gerds torp och han hade då använd byggplast i famnen.
Det såg ut som
att han städade upp efter sig i huset. Ann-Sofi såg inte var han gjorde av plasten. Hon sa att
det kunde mycket väl vara så att de gjort arbeten inne i Gerds torp med fönstren o d och att
det var till det de använt plasten.
Hon hade inte sett männen efter den 11 juni.

Fetade texten av #Pepper#

Är det bröderna NB och AB som arbetat hos G*rds (e) torp?. I så fall bör NB varit där 19.15 enligt texten ovan. Men har han själv nämnt något om detta. Kan inte se att AB sagt något om detta arbete utan han var hemma den 7 juni enligt vad han lämnat i förhör. Kunde bröderna tyska?
Bör vara andra arbetare från Litauen.

För övrigt, hur visste NB att LH försvunnit kl 18.00 eftersom han sagt till bror och maka att de skulle säga han var hemma kl 18.00.
2015-10-25, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag är benägen att hålla med dig på det stora hela. Vad gäller just denna delen kring Irinas och Aivaras kännedom om brottet, så tror även jag att de är rätt medvetna om vad som kan ha hänt. Jag har läst hela FUPen, inte skummat utan läst alltså, och det är nedanstående som gör att jag känner mig säker på att de vet med sig att Nerijus är den skyldige (även om de själva inte har någon direkt inblandning i dådet):

* Både Irina och Aivaras uppmanas av Nerijus att ljuga om den faktiska tidpunkten som han anländer till hemmet, söndagen den 7e juni. Nerijus hotar ej dem, men uttrycker mycket bestämt att de ska säga till Polisen att Nerijus var hemma klockan 18 som senast på söndagskvällen den 7e juni. Initialt anger både Aivaras och Irina klockan 18 för Polisen, men i senare förhör ändras deras tidsangivelser till senast 30 minuter innan klockan 20 på söndagskvällen. Samtidigt berättar båda i fortsatt förhör att Nerijus har uppmanat dem till att ange klockan 18 som senaste tidpunkt för dennes ankomst till hemmet den 7e juni.

* Nerijus uppmanar både Irina och Aivaras att inte berätta för Polisen om att några kläder tvättades i hemmet på söndagskvällen den 7e juni. Därmed nämner varken Irina eller Aivaras detta vid de första förhören, men anger i senare skede om att Nerijus mer eller mindre har beordrat dem att inte nämna tvättningen för Polisen. Han säger då något i stil med att "de inte ska vara dumma och nämna detta för snuten".

* I samband med att kläderna har tvättats och de står ute och röker på altanen (möjligen på måndagen den 8e juni, dagen efter att kläderna har tvättats) så inleder Nerijus en konversation med Aivaras om huruvida DNA-avtryck kan fastna på ens kläder vid beröring av en annan människa. Han är, vad som framgår, orolig för att han har glömt några kläder i ladan och att Polisen skulle kunna använda det mot honom. Men, frågan är, hur vet han redan på måndagen den 8e juni att LH:s DNA kommer att hittas i ladan?

Med allt detta sagt, så skulle jag vilja påstå att både Irina och Aivaras vet mycket mer om Nerijus inblandning i dådet än de lämnar uppgifter om. Under samtliga förhören med både Irina och Aivaras så balanserar de med känslan och förnuftet, och de är hela tiden snudd på att berätta mer, men avstår i slutändan. Antagligen på grund av lojalitet.

Så, min bestämda uppfattning efter att ha läst hela FUPen är att Aivaras och Irina inte är involverade i dådet, men att de trots allt skyddar Nerijus som är den skyldige i sammanhanget.

Håller med om det du skriver - efter att ha läst hela Fup:en. Visst förstår de att Nerijus är skyldig och ibland vill de berätta mer men lojaliteten sätter stopp. Tänker då mer på lojaliteten mot hans familj, föräldrarna, inte mot honom. Sen är det här fallet så vansinnigt vidrigt och makabert så det måste vara otroligt svårt - rent känslomässigt och psykologiskt - att som nära anhörig ta till sig och acceptera att Nerijus gjort det här hemska. Tänk att få bilderna på den döda Lisa visade för sig, samtidigt som man får höra om DNA-bevisen och hur polisen tänkt att det gått till - att veta att man levt med det odjuret på nära håll, han som gjort det här mot Lisa - det måste vara obegripligt tungt, hur går man vidare?!

AB och Irina verkar också ganska så undergivna gentemot NB, det är liksom han som har kontrollen, det är han som har kontakten med arbetsgivaren - godsägaren&Co vet ju inte ens vad AB heter i förnamn, trots att han är anställd där. (framkom i förhören).

Irina och AB är i en beroendeställning till Nerijus som han nog utnyttjat. Man förstår också att de är ganska rädda för honom då han är lynnig och har kort stubin - speciellt när han är full. Sen ändras ju speciellt Irinas utsaga, men det blir ej trovärdigt. Irina beskriver också Aivaras i väldigt positiva ordalag - låter som att han är den som är god och snäll i familjen, även fast Irina inte säger rakt ut att Nerijus skulle vara "ond" för det.
AB ska också ha skyddat NB:s förra fru från honom, den kvinnan NB har barn med. Inte konstigt då kanske att han ej fått några uppgifter om var de bor.

Jag tror att de båda bröderna kan ha varit med om något hemskt i barndomen, något som hjälpt till att successivt forma Nerijus till det monster han nu blev...
2015-10-25, 22:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Vet inte riktigt vad denna diskussion om ut och in vända byxor handlar om. Vad som var ut-och in vänt och har betydelse, var ärmarna på hennes jacka. Det är sannolikt att han i ett första skede övermannade henne genom att dra jackan, som delvis var stängd med blixtlås, bakåt neråt så att hennes armar låstes bakom ryggen. I övrigt stämmer det att hon hade kläder på sig men överdelen uppdragen och nederkläderna neddragna.
2015-10-25, 22:38
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Även hennes egen blod runt handlederna/på händerna, och hennes egna blod på vänster bröst efter topsning. "DNA För topsen erhölls indikation på blodförekomst. Vid utförd
DNA-analys påvisades DNA som överensstämmer med Lisa
Holm själv." Sidor 511-514 i FUP. Här sitter vi och tror att hon "endast" blev hängd. Hon är ju för fan blodskadad lite här och var verkar det som. Det här jävla fallet är vidrigt, för första gången någonsin reagerar jag ordentligt av att läsa en FUP. Jag har försökt läsa gamla inlägg här i tråden, om någon nämnt dessa blodbesudlingar, men jag hittar inte direkt något.

Blod runt handlederna kan vara för att han har bundit dom, och hon har försökt komma loss med våld som gjort att det börjat blöda. Det har jag för mig att jag har läst här i tråden. Blod mellan hennes fingrar, för att det runnit ner, avsatt av honom eller skada? Blod på hennes bröst, avsatt av honom eller skada? Blod inuti hennes jeans baktill, avsatt av honom eller skada?

Som sagt så är många delar av FUP sekretessbelagda så det som delges o redovisas av skador på kroppen i denna offentliggjorda FUP är endast utdrag av det som är relevant för brottsrubriceringen mord och åtalet.

Obduktionsprotokoll angående alla andra skador på kroppen , så som dessa blodsäkringar av LHs eget blod t ex under o mellan tejpen som suttit i ansiktet, handleder o bröst de som du hänvisar till, är under sekretess.

Men att kraftigt våld och mycket kraftigt våld orsakats LH innan hon slutligen avled är väl tveklöst att konstatera.
2015-10-25, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Om jag har tolkat det rätt, så satt jeansen nere runt ett av smalbenen. Om man nu ska vara petig...

Du har tolkat det fel. Förstår inte hur man kan tolka det fel när det i skrift är glasklart..om man vill säga ha läst FUP..
2015-10-25, 22:41
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
HJ ville se Formel-1 loppet som började kl 20. Han åkte iväg för att sedan sitta med familjen och kolla på loppet. En helt naturlig orsak. Naturligtvis konstigt att två bröder möter varandra..står och pratar..när ett mord begås bara några meter från dem.
Det blir extra konstigt när GJ och Victoria ser moppen samt en ljus bil i öppningen på ladan vid cafe't vid c:a 18.50 och att HJ 5 minuter senare ser en silverfärgad landrover på andra sidan vid cafe'ts norra parkering.
Henrik minns inte om GJ och Victoria kollade på loppet??
2015-10-25, 22:41
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte speciellt märkligt. Det är så transferering av DNA går till. Närmare bestämt sekundär transferering, från en person via en annan person som medium till en tredje person.

Det är väl dokumenterat att sådant sker frekvent. I sig är det inte komplicerat, däremot finns det märkliga omständigheter kring hur DNA avsätts, bland annat genom att vissa personer lättare tycks avsätta DNA än andra och hur andra omständigheter spelar in. Det förklarar i sig varför det inte alltid förekommer transferering.
"Det är så transferering av DNA går till" - hur då? NB hade alltså IBs DNA på...vadå? Ja, jag fattar att det är möjligt men ändå av stort intresse hur, exakt alltså, inte hypotetiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in