2015-10-25, 19:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efternamn som gift?

Den här joggerskan, Adriana, som berättade om en händelse den 6 juni, vad heter hon i efternamn som gift?

Kanske har förekommit tidigare i tråden?
2015-10-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
ganges
Frågan är ju följande: Styvsonen som drog iväg till Dubai dagen efter att Lisa försvann.
Så Polisen borde ju då ställa krav på att han redogör vad han gjorde hela dagen då han var i Blomberg då Lisa försvann.
Det är ett STORT FEL Polisen har gjort eftersom dom inte har förhört honom.
ingo22

Egentligen ser jag inget konstigt i om nu styvsonen åkte till Dubai dagen efter. Nyheten om att en flicka var försvunnen kom ut snabbt vill jag minnas, redan på söndagskvällen. Om nu styvsonen är oskyldig så tänkte han förmodligen inte så mycket på detta just på måndagen. Polisen bör ha kollat hans motiv till att åka iväg till Dubai om han har befunnit sig i området dagen innan. Visar det sig att det är en sedan länge planerad semesterresa så är det inget konstigt. Kanske dom hört med pappa Arne och han har förklarat för polisen.

Som sagt försvarsadvokaten lär gräva upp alla halmstrån som finns till försvar för sin klient. Har polisen gjort någon större tabbe kommer detta visa sig.
2015-10-25, 19:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur ska jag hinna läsa FUP som du tjafsar med mig?

Sid 569:
Citat:
Citat:
5503/26565-15/G029 Dunk med tvåtaktsbränsle - Stod framför klädskåpet där
målsägaren anträffades
Beslagsnr: 2015-5000-BG59901-13
Uppdragsgivarens beteckning: 5503/26565-15/G029
Forums materialnr: 201501049377
Materialhantering: Materialet återgår separat
Metodik: ej undersökt
Källa på att det fanns bensin i dunken? Källa, inte antagande.
Suck... trollen är jobbiga och skriker på källor hela tiden. Ta reda på nåt själv för fan

På svenska skriver man MED tvåtaktsbränsle om det finns bränsle i dunken.
Är den tom skriver man FÖR tvåtaktsbränsle.

I min källare står det en dunk för bensin till gräsklipparen, den dunken är tom.
Sen har jag en dunk med tvåtaktstbränsle till röjsågen och i den finns 2-3 liter.
Ser någon skillnaden?

Edit: DESSUTOM! Vad skulle en TOM dunk ha för funktion om den skulle förhindra att offret föll ur skåpet? Dunken syns på den här bilden och verkar vara av plast vad jag kan se.
http://postimg.org/image/704v5uf0t/
Den står ju helt klart där för att förhindra att någon ramlar ur skåpet.
Senast redigerad av Timeout 2015-10-25 kl. 19:56.
Medlem
katws avatar
Citat:
I så fall hade kroppen kunnat läggas på baksidan av rishögen, med en massa kläder på sig. Om någon hade sett det hade det sett ut som skräp, men ingen hade sett hjälmen och jackan.

Vilken slutledningsförmåga. Synd för NB att han inte tänkte som dig. Så bara för att det sett ut som skräp så hade det inte lyfts på menar du?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kan ju verkligen undra varför ryggdelen på bilens passagerarsäte har en sopsäck över? Den ser dessutom ganska ren ut (s. 900 i FUP). Synd att man inte frågat om detta, eller, jag har inte sett någon sådan fråga i alla fall. Att den här lortgrisen haft soppåsen som något slags allmänt skydd köper jag inte. Passagerarsidan kanske preppades redan på lördagen?

S 782 i FUP ang fynd av Lisas nycklar står även:
19.45 Säckar?? --- Peter Sundblad o Fredrik Larsso (Focus)
Vad är det för säckar?

Det är frågat om, men jag hittar tyvärr ej vilken sida. AB-förhören iaf.
AB uppger i förhör att dom brukar klä säten med plast om dom jobbat med något dammigt/smutsigt, men plockar av plasten när den inte behövs.

IB verkar mer renlig. Det där med plast på säten kanske ett krav från hennes sida?
2015-10-25, 19:52
Bannlyst
Citat:
Du missade att jag skrev sexmord. Flytten till Martorp skedde efter det fingerade sexmordet, fast fingeringen (kläderna i oordning) skedde nog där.

Lugna dig, för katten.

Vad skulle en gm vinna på att få ett strypmord att se ut som ett sexmord enligt din teori ?
2015-10-25, 19:52
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Ganges

Du har fel, om att Polisen granskat familjen Jönsson.
Polisen har inte haft förhör med ex: Styvsonen som snabbt drog iväg till DUBAI, dagen efter Lisa´s försvinnande.
Polisen har inte heller gjort djupare undersökningar av F.Jönsson
Så fel har DU
ingo22

Fanns det en styvson som åkte till Dubai eller är det en trådsanning?
2015-10-25, 19:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du slirar på sanningen. G003 är ett ofullständigt fingeravtryck som man försökte mappa mot de misstänkta utan att lyckas. Man försökte då jämföra med avtryck från Lisa själv i hennes hem. Men just denna del av fingret som man har avtryck på fanns inte några motsvarande avtrycksfynd på från hemmet.

Fingeravtrycket var för ofullständigt för att jämföra mot polisens fingeravtrycksregister.

Occams rakkniv: Avtrycket kom sannolikt från Lisa Holm.

På G007 handlar det om ett DNA-sample som är för dåligt för att man ska kunna utvärdera för jämförelse mot person. Med tanke på att övriga "DNA-blandningar" som man har kunnat extrahera ut analyserbart DNA från har innehållit DNA från offret och Nerijus utom i ett fall då det var Irina och offret så säger Occasms rakkniv: DNA:t kommer sannolikt från Nerijus.

Det tråkiga är att jag känner mig säker på att du begriper detta mycket väl. Du försöker bara få med dig alternativteoretiker och lättrogna i spekulationer kring okända (med)gärningsmän.
Både DNA och fingeravtryck kommer från personer som man inte vet vilka de är, alltså okända (eller singular). Det är inte att slira på sanningen. Att du gissar på Lisa och NB gör ingen skillnad.

Det riktigt tråkiga är att du fortfarande inte kan avhålla dig från personangrepp.
2015-10-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Fel av mig...det mesta verkar peka mot honom. Det du frågar kan man undra. Finns det någon som helst förklaring till det (bortsett teorier om fipplande på frun med arbetshandskar på sig) Egentligen det enda tänkbara förklaring är att hon på något sätt varit iblandad. kanske inte direkt vid brottet men i någon mån efteråt...sen var det ju detta med våldsporren i hennes telefon, om det nu stämmer. Jag har inte hunnit så långt.

Fast den logiska slutsatsen är att kan kvinnans DNA vara "planterad" (dvs kommit dit av misstag?) kan även mgm:s DNA vara planterad. Det är liksom bara att välja.
2015-10-25, 19:55
Avslutad
Lite spännande när allt nystades upp att LH blev mördad. Att folk skrev kommentarer på den mystiska "siffror-videon" att hon ströps.. Undrar vem som läckte den informationen så tidigt. Stycknings-teorin undrar jag också vem som tillförde.
2015-10-25, 19:55
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kan ju verkligen undra varför ryggdelen på bilens passagerarsäte har en sopsäck över? Den ser dessutom ganska ren ut (s. 900 i FUP). Synd att man inte frågat om detta, eller, jag har inte sett någon sådan fråga i alla fall. Att den här lortgrisen haft soppåsen som något slags allmänt skydd köper jag inte. Passagerarsidan kanske preppades redan på lördagen?

S 782 i FUP ang fynd av Lisas nycklar står även:
19.45 Säckar?? --- Peter Sundblad o Fredrik Larsso (Focus)
Vad är det för säckar?

Nämns i FUP.
Tror det är den yngre brodern som säger att det är för frun's skull, att hon inte vill åka med annars typ.
2015-10-25, 19:56
Medlem
Från fup s 382-83. Polisen verkar tro att det är NB och AB som åsyftas i texten.

"om man åker från caféet upp i allén och förbi huset där de
misstänkta litauerna bor skulle man svänga höger precis efter litauernas hus. Man kom då ut
på en grusväg. Efter en kort sträcka kom man fram till en skarp vänsterkurva och strax
därefter en ganska skarp höger kurva. Därefter ligger några torp varav det som har en stor ask
framför sig är Ann-Sofis. (Blomberg 2:110, Fl:s ant.) De har tre hus på tomten. Det är
bostadshus, uthus och en byssja.
Deras granne, Gerd, har ett hus som ligger något upp på höjden. Hon har också tre hus på
tomten.
En av deras grannar, Gunnar Ehn, bor året runt på platsen. Han hade talat om att polisen
förhört honom.
Vägen fram till dessa hus utmynnar i en återvändsgränd. Då de åker därifrån kan de bara välja
på att åka mot caféet eller mot Martorp.
Ann-Sofi berättade att Gerd haft 2 st litauer, män, som hjälpt henne att måla huset och kitta
fönster mm under tiden 1-11 juni 2015. Hon sa att de från början var två stycken men de
sista dagarna hade hon bara sett en av männen.
Hon hade pratat med Gerd om detta och Gerd hade sagt att de inte kunde ha haft med flickans
försvinnande att göra. Männen hade blivit "förskräckta" då det flög helikoptrar i området
hade Gerd sagt. Det var Gerds dotter Margareta Strömberg som ordnat kontakten med
männen åt Gerd.
Männen pratade tyska men Ann-Sofi visste inte hur bra tyska de pratade. Det var sannolikt
Margareta som tolkat åt Gerd.
Ann-Sofi visste inte var männen bodde då de arbetade hos Gerd. Hon visste inte heller om
Gerd kände till detta. Gerd hade sagt att männen brukade arbeta från tidig morgon till ungefär
klockan 20. De åkte i en mindre beige personbil som hade utländska registreringsskyltar.
Skyltarna såg inte ut som svenska skyltar utan de hade "fler siffror och bokstäver" sa
Ann-Sofi.
Den 7 juni 2015 lämnade Ann-Sofi och Bo sitt torp vid 19.15- tiden. Hon såg då att en av
litauerna kom ut från Gerds torp och han hade då använd byggplast i famnen.
Det såg ut som
att han städade upp efter sig i huset. Ann-Sofi såg inte var han gjorde av plasten. Hon sa att
det kunde mycket väl vara så att de gjort arbeten inne i Gerds torp med fönstren o d och att
det var till det de använt plasten.
Hon hade inte sett männen efter den 11 juni.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in