Citat:
Ursprungligen postat av
TheFortress
Jag är benägen att hålla med dig på det stora hela. Vad gäller just denna delen kring Irinas och Aivaras kännedom om brottet, så tror även jag att de är rätt medvetna om vad som kan ha hänt. Jag har läst hela FUPen, inte skummat utan läst alltså, och det är nedanstående som gör att jag känner mig säker på att de vet med sig att Nerijus är den skyldige (även om de själva inte har någon direkt inblandning i dådet):
* Både Irina och Aivaras uppmanas av Nerijus att ljuga om den faktiska tidpunkten som han anländer till hemmet, söndagen den 7e juni. Nerijus hotar ej dem, men uttrycker mycket bestämt att de ska säga till Polisen att Nerijus var hemma klockan 18 som senast på söndagskvällen den 7e juni. Initialt anger både Aivaras och Irina klockan 18 för Polisen, men i senare förhör ändras deras tidsangivelser till senast 30 minuter innan klockan 20 på söndagskvällen. Samtidigt berättar båda i fortsatt förhör att Nerijus har uppmanat dem till att ange klockan 18 som senaste tidpunkt för dennes ankomst till hemmet den 7e juni.
* Nerijus uppmanar både Irina och Aivaras att inte berätta för Polisen om att några kläder tvättades i hemmet på söndagskvällen den 7e juni. Därmed nämner varken Irina eller Aivaras detta vid de första förhören, men anger i senare skede om att Nerijus mer eller mindre har beordrat dem att inte nämna tvättningen för Polisen. Han säger då något i stil med att "de inte ska vara dumma och nämna detta för snuten".
* I samband med att kläderna har tvättats och de står ute och röker på altanen (möjligen på måndagen den 8e juni, dagen efter att kläderna har tvättats) så inleder Nerijus en konversation med Aivaras om huruvida DNA-avtryck kan fastna på ens kläder vid beröring av en annan människa. Han är, vad som framgår, orolig för att han har glömt några kläder i ladan och att Polisen skulle kunna använda det mot honom. Men, frågan är, hur vet han redan på måndagen den 8e juni att LH:s DNA kommer att hittas i ladan?
Med allt detta sagt, så skulle jag vilja påstå att både Irina och Aivaras vet mycket mer om Nerijus inblandning i dådet än de lämnar uppgifter om. Under samtliga förhören med både Irina och Aivaras så balanserar de med känslan och förnuftet, och de är hela tiden snudd på att berätta mer, men avstår i slutändan. Antagligen på grund av lojalitet.
Så, min bestämda uppfattning efter att ha läst hela FUPen är att Aivaras och Irina inte är involverade i dådet, men att de trots allt skyddar Nerijus som är den skyldige i sammanhanget.
Håller med om det du skriver - efter att ha läst hela Fup:en. Visst förstår de att Nerijus är skyldig och ibland vill de berätta mer men lojaliteten sätter stopp. Tänker då mer på lojaliteten mot hans familj, föräldrarna, inte mot honom. Sen är det här fallet så vansinnigt vidrigt och makabert så det måste vara otroligt svårt - rent känslomässigt och psykologiskt - att som nära anhörig ta till sig och acceptera att Nerijus gjort det här hemska. Tänk att få bilderna på den döda Lisa visade för sig, samtidigt som man får höra om DNA-bevisen och hur polisen tänkt att det gått till - att veta att man levt med det odjuret på nära håll, han som gjort det här mot Lisa - det måste vara obegripligt tungt, hur går man vidare?!
AB och Irina verkar också ganska så undergivna gentemot NB, det är liksom han som har kontrollen, det är han som har kontakten med arbetsgivaren - godsägaren&Co vet ju inte ens vad AB heter i förnamn, trots att han är anställd där. (framkom i förhören).
Irina och AB är i en beroendeställning till Nerijus som han nog utnyttjat. Man förstår också att de är ganska rädda för honom då han är lynnig och har kort stubin - speciellt när han är full. Sen ändras ju speciellt Irinas utsaga, men det blir ej trovärdigt. Irina beskriver också Aivaras i väldigt positiva ordalag - låter som att han är den som är god och snäll i familjen, även fast Irina inte säger rakt ut att Nerijus skulle vara "ond" för det.
AB ska också ha skyddat NB:s förra fru från honom, den kvinnan NB har barn med. Inte konstigt då kanske att han ej fått några uppgifter om var de bor.
Jag tror att de båda bröderna kan ha varit med om något hemskt i barndomen, något som hjälpt till att successivt forma Nerijus till det monster han nu blev...