2015-10-25, 21:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du får gärna tala om varför det är intressant att diskutera vilket skäl HJ har att lämna middagen.

Med tanke på att han lämnar middagen cirka kl 19 så är han tämligen ointressant i utredningen.
Inte om han ville hjälpa en ung skyddsling som har gjort sitt livs misstag.
2015-10-25, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Många säger att flickorna måste blandat ihop tiderna. Men om ni tittar på TV-inspelningarna från dagarna efter försvinnandet är flickorna mycket tydliga. De var tre stycken kvar. Lisa sa något i stil med "Nu går jag eftersom jag inte behövs mer". Sen gick hon till sin moped och till sist låste de två som var kvar. De hade bråttom för ena tjejen skulle med bussen och visste alltså precis vad klockan var. Det finns också ett vittne i FUP som säger att hon 18:20 kör förbi och ser flickorna i den röda bilen, en stund senare blir hon omkörd av dem. Hon vet att det var 18:20 för hon tittade på klockan när hon åkte förbi Blomberg. Det kan alltså inte vara flickorna inne på cafeet som Lisa pratar med i fickringningen 18:26. Hon pratar svenska och är lugn. Det tyder på att hon inte pratar med NB.

Vastmanlanning
Hej. Enligt något vittne som satt på sin altan just då, såg Lisa tala med någon i en svart SUV-liknande bil. AJ har en sådan, och jag tror inte den nu misstänkte skulle få köra den bilen.
De som troligen kör den svarta SUV,en är antingen AJ eller någon i familjen.
Har också läst i en tråd att någon sett en svart Range Rover.
Lisa stod då och talade med dom med hjälmen hängande över sin arm.
VEM vittnet som satt på sin altan i närheten, skulle jag gärna vilja ha mer info om.
Hon borde förhöras igen mer ingående ang. den svarta bilen.
Det ska vara det sista som sets av Lisa i livet.
ingo22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Men de påstår alltså att de två är hemma i huset där de bor och tittar på TV, eller liknande?
AB säger att hm var hemma med IB och att NB sagt åt honom att ljuga att NB kom hem kl 18 men att han inte var hemma då
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, en strypning kan ske i hastigt mod. Efteråt kan GM komma på iden att hänga offret för att det ska se ut som självmord. Tejp och snören fanns på plats. Det är inte brottsrubriceringen vi diskuterar, utan sättet som dödandet skedde på.
Om han tvingat eller lockat med henne över vägen till ladan före mordet, har han haft tillräcklig betänketid för att det inte kan kallas dråp.
2015-10-25, 21:35
Medlem
Ngt av de saker jag tyckte var märkligt, och som jag reagerade på var de vittnen som sett
A) "NB" (mannen med skäggstubb och rufsigt här) utanför ladan ca 18,15. Det var väl denne Janne som sett honom.
B) NB´s bil utanför ladan 18.45 ca. Minns inte vilket vittne det var, ett par tror jag.

Vart var bilen 18,15? Varför såg inte Janne den då? Och varför såg inte tjejerna, Lisas kollegor, bilen då de åkte? Körde han fram den en sväng sen bara då eller, när han gick in för att mörda Lisa i ladan? Känns ju ganska så osmidigt.
2015-10-25, 21:36
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Strypning med snara, ja. Men hur ser det ut efter strypning med händerna, med hängning efteråt?
Då skulle det finnas märken efter händerna samt uppåtriktade ligaturmärken...märkena efter strypningen skulle inte kunna döljas av repmärkena.
2015-10-25, 21:39
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modestygrace
Ngt av de saker jag tyckte var märkligt, och som jag reagerade på var de vittnen som sett
A) "NB" (mannen med skäggstubb och rufsigt här) utanför ladan ca 18,15. Det var väl denne Janne som sett honom.
B) NB´s bil utanför ladan 18.45 ca. Minns inte vilket vittne det var, ett par tror jag.

Vart var bilen 18,15? Varför såg inte Janne den då? Och varför såg inte tjejerna, Lisas kollegor, bilen då de åkte? Körde han fram den en sväng sen bara då eller, när han gick in för att mörda Lisa i ladan? Känns ju ganska så osmidigt.
Jag tror bilen stod bakom ladan.
2015-10-25, 21:40
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Då skulle det finnas märken efter händerna samt uppåtriktade ligaturmärken...märkena efter strypningen skulle inte kunna döljas av repmärkena.

Hon har en skada på halsen + att tungbenet är av, utöver märken från snaran.
2015-10-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du är lika fel ute som vanligt. Du försöker göra om saker och ting till någonting det
aldrig varit.

Jag har försökt förklara för dig tidigare med ledning av fakta i målet men det går tydligen
inte in i huvudet på dig: Det var ingenting som skulle se ut som ett sexmord, det var ett
sexmord som Lisa Holm utsattes för
och ingenting annat. Är det så svårt att begripa?
Ett utstuderat lustmördande och jag har nu gjort mig en bra bild över hur förloppet bör
ha sett ut. Du kan sen hyckla upprördhet bäst du vill över att jag utsätter läsare
för groteska detaljbeskrivningar kring dramat. Nu har vi en gärningsbeskrivning att tillgå,
någonting påtagligt att utgå ifrån och det blir enligt följande som jag finner rimligt och
jag lägger det i en spoiler för det bjuder emot att ha det helt öppet här:

Absolut ingenting tyder på någonting annat än att här har en ond sexualsadist med
mord på programmet slagit ner i idyllen och förverkligat sina sjuka, hemska fantasier.

Sen kan du inbilla dig nåt annat förvisso. Bara för att du inte förmår greppa verkligheten
som den ter sig. Om några månader är det baltiska monstret satt på anstalt och han bör
ALDRIG MER släppas ut i något samhälle. Han är alldeles för ond och farlig för nåt sånt.

TACK för den sammanfattningen. Helt enig.
2015-10-25, 21:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Detta är skumt:

Varför åker HJ plötsligt iväg och hämtar något mitt i middagen? "Något som de hade glömt". Enligt vännens Andreas vittnesmål skulle HJ hämta rullskidor hemma hos honom 20:30, men av någon anledning kom han tidigare.

Varför väljer en person att plötsligt springa ifrån middagen köra iväg med bilen för att hämta rullskidor som man kommit överens att hämta 20:30 ?

Har man kollat familjen Jönssons samtalslistor på deras mobiler vid aktuell tidpunkt???
Middagen började kl 18 om jag har fattat det rätt. Hur lång tid tar en middag?
När du har ätit färdigt och sen kör för att hämta rullskidorna så tar resan mellan 6-8 minuter och det är konstaterat i fup att Henrik kom till Andreas bra precis kl 19. Det är bara 30 minuter innan avtalad tid. Tycker inte det är speciellt konstigt.

Sid 209 i fup
Andreas kontaktar förhörsledaren via mail och uppger att han varit i kontakt med sin kompis Mats. Mats har kontrollerat sin telefon och sett att han den 7 juni ringde till Andreas klockan 18.37 och deras samtal var 26 minuter och 51 sekunder. Samtalet avslutades kl.19.04. Andreas uppger att han pratade med Mats max 5 minuter efter att Henrik dök upp hemma hos Andreas, d.v.s. Henrik kom till Andreas ca kl.18.59-19.00. Andreas uppger vidare att det tar ca 6-8 minuter att köra från Blombergs säteri till Andreas bostad.
2015-10-25, 21:42
Bannlyst
Den här Arne Jönsson är inte han en brottsling som använt sig av svart arbetskraft i form av dom här litauerna? Riktig flane verkar han vara iallafall efter att ha läst förhören med honom i fup
2015-10-25, 21:42
Medlem
Xfiless avatar
Analys av Lisas trosa enligt FPU

"Visar en blandning av DNA från minst två personer. Huvuddelen av DNA:t överensstämmer med Lisa Holm själv. Resultaten talar starkt för att den mindre delen av DNA:t kommer från Irina Bileviciene (Grad +3). Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Nerijus Bilevicius eller Aivaras Bilevicius (Grad -4)"

Hur kommer det sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in