2015-10-25, 17:25
Medlem
papsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Det blir bara spekulationer.....men han attackerade inte alla han mötte, Kanske bara han attackerade dem som konfronterade honom? Han verkar bara ha atckerat män.
Men, sannolikt var detta ett utvidgat självmord. HAn dödade tillräckligt många för att det skulle slå upp stort i media, i synnerhet som han hade klätt ut sig.

Undra varför han valde ett svärd? Varför inte valt en billig rostfri morakniv eller en överlevnadskniv typ rambo form? Varför ett långt otympligt svärd att kånka runt på? Och vart köpte han svärdet? Från Hobbex?
Citera
2015-10-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papsol
Konstigt är att Anton inte lade ner svärdet och lät sig bli tillfångatagen, tänk Breivik när han halalade på utöya, han kunde i lugn och ro gå runt på ön och skjuta ihäl många människor med sina dumdum kulor och när insatsstyrkan väl kom fram la han ner vapnet och la sig ner i väntan på att bli tagen.

Med den kunskapen Breivik hade så är ja rätt säker på att han skulle kunna skjutit ner helikoptern med insatsstyrkan / skjutit ihjäl alla av dom om det fanns med i hans plan, dumdum kula på helikoptern så hade de inte ens kunnat landa.

Härvidlag är det en stor skillnad mellan Breivik och Trollhättemannen. Breivik tyckte sig ha en mission att utföra, och tyckte sig sannolikt varit nöjd med resultatet, och lät sig därför gripas av polisen.
I trollhättefallet var det sannolikt självmordet som var det centrala. På skolan agerade GM väldigt ineffektivt om han ville döda så många som möjligt. Men han visst att polisen skulle komma. Viftade han med svärdet mot dem så skulle de göra slut på hans lidande.
Citera
2015-10-25, 17:28
Medlem
svallerbyttans avatar
Började precis kolla på den där manifestationen. Kan någon förklara varför hela publiken står och gör ISIS-tecknet?
Citera
2015-10-25, 17:31
Medlem
Citat:
Undra varför han valde ett svärd? Varför inte valt en billig rostfri morakniv eller en överlevnadskniv typ rambo form? Varför ett långt otympligt svärd att kånka runt på? Och vart köpte han svärdet? Från Hobbex?

Det är tydligt att han agerade ut ett drama, inte skulle vara så effektiv som möjligt i sitt dödande. Tänk på klädseln och marscherandet i korridorerna. Han ville dö på ett "grandiost" sätt som rikskändis. Inte dingla från ett träd i Trollhättans stadpark.
Citera
2015-10-25, 17:31
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Jag tror det är mycket lättare att döda folk med ett vasst svärd. Du behöver inte gå nära in på din fiende vilket kan vara riskabelt, du kan på avstånd hugga och träffar lättare målet.
Citera
2015-10-25, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Idiot. Jag kommer ifrån Jamaica, man blir inte cepe av mary jane, bara flummig.
Även jag blev psykotisk efter ha tagit cannabis marijuana ciggarett, hur förklarar du det?
Citera
2015-10-25, 17:36
Medlem
NG88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Började precis kolla på den där manifestationen. Kan någon förklara varför hela publiken står och gör ISIS-tecknet?

Ursäkta om jag inte har hängt med ett tag, men manifestation? Har man hittat ett sådant?

Jag vill verken lägga fram en teori eller politisk aspekt i detta inlägg då det är OT.

Tack för svar
Citera
2015-10-25, 17:38
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NG88
Ursäkta om jag inte har hängt med ett tag, men manifestation? Har man hittat ett sådant?

Jag vill verken lägga fram en teori eller politisk aspekt i detta inlägg då det är OT.

Tack för svar

Pratar inte om ett manifest utan en manifestation. denna:
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/j%C3%A4tte-manifestation-f%C3%B6r-skolan-kronan-562ceeddb9a9f6a4ad00072c
Citera
2015-10-25, 17:39
Medlem
andreasmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Är det bara jag som tycker att 8 minuter är en ganska lång tid det tar för polisen att komma till Kronan? Är det brist på poliser i Trollhättan? Anton hann ju ändå försöka ta sig igenom varje klassrum i byggnaden. Dessutom är det otroligt naivt att det inte finns någon i korridoren (vaktmästare, person som håller koll på vem som kommer in) som ska se till att obehöriga ska lämna skolan.

Svensk naivitet lyser igenom. Obehöriga får inte beträda universitet. Obehöriga får inte beträda arbetsplatser hur som helst. Obehöriga får inte beträda institutioner och lokaler. Obehöriga får inte beträda privata marker. Hur fan kan detta inte gälla skolor? "men det ska ju vara sååååå öppet". Nej det ska det inte. Skolan ska endast vara öppen för dess elever och lärare. Ingen annan.

Jag hoppas att denna händelse leder till att skolor ändrar sin policy och att man inför någon sorts kontroll över vem som får komma in och inte.

Heh? Tror du alltså på fullt allvar att det går att ha nån heltidsanställd på att bara kolla så att rätt personer kommer in i skolan? Speciellt när sådana här dåd i princip aldrig hänt här eller när det är sällsynt att det kommer in obehöriga på de flesta skolor?

Nu kan ju också meddela att obehöriga kan komma och gå hur de vill på universitet också. Visst kan folk fråga ifall du har ett studiekort till hands ifall du ska få tillgång till vissa lokaler (går ju oftast bra att säga att man glömt det) men större delarna kan ju vilken vuxen som helst komma och gå på. Går liksom inte att ha koll på ifall man inte ska ha det som i USA, och hur mycket skulle inte det kosta?
Inte värt det med tanke på hur sällan sånt här händer.
Citera
2015-10-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag blev psykotisk när jag rökte det, hur förklarar du det?

Detta är egentligen utanför topic, men ja, vissa personer blir det. Jag vill minnas att det är hos några entaka procent.
Jag vet åtminstone en där psykosen blev mer eller mindre persistent. Stackars sate.

OnT. Jag tror snarare att GM styrkt sig med andra mediciner, typ benseopreparat. Men man kommer säkert att gör en droganalys på honom.....eller rättare sagt redan gjort detta.
Citera
2015-10-25, 17:42
Medlem
papsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag tror det är mycket lättare att döda folk med ett vasst svärd. Du behöver inte gå nära in på din fiende vilket kan vara riskabelt, du kan på avstånd hugga och träffar lättare målet.

En morakniv är dock vassare än ett svärd. Och går du nära in på din fiende med kniv så lär hen inte avvärja sig mot dig mer försöka få stopp på sin egen blödning och hamna i panik.
Citera
2015-10-25, 17:42
Medlem
NG88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Pratar inte om ett manifest utan en manifestation. denna:
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/j%C3%A4tte-manifestation-f%C3%B6r-skolan-kronan-562ceeddb9a9f6a4ad00072c

Ok då är jag på spåret igen.

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in