Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-28, 15:29
Medlem
LJ-zons avatar
Har en tanke kring svärdet också, tror inte det är ett samurajsvärd utan ett
riddarsvärd. Han var ju också duktig på svarv och fräs, kan ju ha tillverkat svärdet själv
eller slipat upp ett billigare. Ser ut som om det är mera likt, eller vad tror ni?

http://nidingbane.se/?s=sv%C3%A4rd&post_type=product
Citera
2015-10-28, 15:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Tydligen gör polisen en annan bedömning utifrån empirisk erfarenhet. Det ser ut som om pepparspray, eller OC spray, var effektivt 66% av de gånger det användes i Sverige 2014. 1 av 3 gånger det användes fungerade det alltså inte.Så vad grundar du ditt påstående om "väldigt oskadliggjord" på? Du sitter tydligen på helt annan information än svenska polisen.

Eller är ditt förslag att man ska spraya stollen som kommer rusande med ett svärd i högsta hugg och sedan vänta och se om det fungerade för att SEDAN använda sina vapen? Det låter ju säkert.

https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/...dssituationer/

Det kanske är så att media vet lika lite om vapenanvändning som du eller att dom vill skriva något uppseendeväckande för att generera klick på sin hemsida. Att media är kritisk till något är väl knappast samma sak som att media har rätt?

Eller också kan man tolka det som om Polisen gör det dom är tränade till att göra i sådana här situationer? Nämligen att om man blir attackerad av någon som rusar mot en med stick- eller huggvapen så är tiden man har på sig att handla så kort, och adrenalinpåslaget så högt, att man siktar på det största målet som finns för att vara så säker på att träffa som möjligt. Och det är bålen. Det är bara småpojkar som spelar CS som tror att man kan skjuta folk i benet i den här typen av situationer.

Så det handlar nog inte om bristande kompetens hos polisen utan snarare om bristande kompetens hos dig.

Får man pepparspray i ögonen blir man förblindad tämligen omedelbart. Det föreligger inget "vänta och se". Misslyckas polisen med att spraya in i ögonen har de siktat för dåligt. Det är inte mer med det. Hade de dessutom grupperat sig som så, att den ena polisen gav sig på mannen med pepparspray, samtidigt som den andra polisen backade upp med pistol i nödfall (i händelse att pepparsprayningen inte gav avsedd verkan), hade man backat upp med både hängslen och livrem. I det bildmaterial som släppts framgår det ju att poliserna konfronterade Anton på en öppen yta.

Dessutom anser jag att om två poliser misslyckas med att skjuta en man i benen från 5-10 meters håll med två fulladdade 9 m.m. pistoler skjuter de så dåligt att de snarast borde fråntas sina vapenlicenser, då de utgör en fara både för sig själva och andra. Du säger att de siktar mot bålen eftersom det är största ytan, men om killen hade haft väst på sig då? Vad hade de gjort då? Troligen blev dessa båda poliser så rädda och agerade på detta rent instinktivt under devisen "skjut först och fråga sen". Frågan är om det är sådana poliser vi ska ha? När sedan Anton rörde lite på sig, blev de ånyo rädda och satte på honom handbojor, trots att han blivit skjuten med två skott i bröstet. Låter det inte helt sjukt? I min värld låter det väldigt desperat och respektlöst.

I USA tror jag att ett liknande case högst troligt hade fått en annan utgång.
Samtidigt som många beskyller USA för att vara ett vapenfixerat land där polisen ofta har ihjäl andra människor och inte minst ofta beskylls för rasism. De hade bara använt sin tasergun. Jag tycker inte att det är rimligt att polisen skjuter ihjäl psykiskt sjuka individer bara för att poliserna är rädda. Det känns inte proffsigt.

Jag förstår att många inte vill ta in det jag skriver eftersom de tycker att Anton förtjänade att bli ihjälskjuten, men det är inget ställningstagande som jag vill ställa upp på.
Citera
2015-10-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Får man pepparspray i ögonen blir man förblindad tämligen omedelbart. Det föreligger inget "vänta och se". Misslyckas polisen med att spraya in i ögonen har de siktat för dåligt. Det är inte mer med det. Hade de dessutom grupperat sig som så, att den ena polisen gav sig på mannen med pepparspray, samtidigt som den andra polisen backade upp med pistol i nödfall (i händelse att pepparsprayningen inte gav avsedd verkan), hade man backat upp med både hängslen och livrem. I det bildmaterial som släppts framgår det ju att poliserna konfronterade Anton på en öppen yta.

Dessutom anser jag att om två poliser misslyckas med att skjuta en man i benen från 5-10 meters håll med två fulladdade 9 m.m. pistoler skjuter de så dåligt att de snarast borde fråntas sina vapenlicenser, då de utgör en fara både för sig själva och andra. Du säger att de siktar mot bålen eftersom det är största ytan, men om killen hade haft väst på sig då? Vad hade de gjort då? Troligen blev dessa båda poliser så rädda och agerade på detta rent instinktivt under devisen "skjut först och fråga sen". Frågan är om det är sådana poliser vi ska ha? När sedan Anton rörde lite på sig, blev de ånyo rädda och satte på honom handbojor, trots att han blivit skjuten med två skott i bröstet. Låter det inte helt sjukt? I min värld låter det väldigt desperat och respektlöst.

Samtidigt som många beskyller USA för att vara ett vapenfixerat land där polisen ofta har ihjäl andra människor och inte minst ofta beskylls för rasism. De hade bara använt sin tasergun. Jag tycker inte att det är rimligt att polisen skjuter ihjäl psykiskt sjuka individer bara för att poliserna är rädda. Det känns inte proffsigt.

Jag förstår att många inte vill ta in det jag skriver eftersom de tycker att Anton förtjänade att bli ihjälskjuten, men det är inget ställningstagande som jag vill ställa upp på.

Så med andra ord ignorerade du totalt polisens egen utvärdering där man av erfarenhet kommit fram till att pepparspray inte fungerar 1 gång av 3?

Du grundar alltså hela ditt resonemang på egna åsikter. Vad har du då personligen för erfarenhet av polisarbete, användning av pepparspray och användning av vapen eftersom dina synpunkter, i dina egna ögon, väger tyngre än svenska polisens. För hela ditt resonemang bygger på egna åsikter och egna antaganden.
Citera
2015-10-28, 15:42
Medlem
Ååååh asså jag vill bara se övervakningskamerorna!!! Vill se filmklipp!!!!! Är intresserad av sånt här.
Citera
2015-10-28, 15:50
Medlem
Citat:

Det finns väl ingen idee att riskera sitt eget samt barn liv genom att låta en sjukmänniska leva. Varför ska vi spara på onödiga defekter i samhället? Då tycker du säkert att man ska behålla islamiska staten levande istället för att döda dom?
Senast redigerad av andas-djupt 2015-10-28 kl. 15:52.
Citera
2015-10-28, 15:53
Medlem
Citat:

Du är helt enkelt för dåligt påläst på samtliga områden du kommenterar.

Eftersom det inte tar mer än två sekund att röra sig 10 meter så står man som polis inte och finlirar för att träffa benet. Man siktar på den största möjliga ytan för att vara säker på att träffa. Okej?
Om man inte får verkan så siktar man högre, samt matar på tills man får verkan.
Det är bara i fantasin och datorspel som folk stendör efter en nära träff. Inte ens med 12,7 får du effekt med nära träff - trots alla myter om chockverkan från nätet.

I USA hade man gjort som i Sverige - matat på tills killen var stendöd. Ingen skillnad på utgången.
Man leker inte med knivbeväpnade personer. Ett stick - bevisligen - är ju lika dödligt som en kula, det är ju bar att titta på vad tråden handlar om. Men visst - nästa gång ringer vi dig...
Citera
2015-10-28, 15:53
Medlem
Citat:
Får man pepparspray i ögonen blir man förblindad tämligen omedelbart. Det föreligger inget "vänta och se". Misslyckas polisen med att spraya in i ögonen har de siktat för dåligt. Det är inte mer med det. Hade de dessutom grupperat sig som så, att den ena polisen gav sig på mannen med pepparspray, samtidigt som den andra polisen backade upp med pistol i nödfall (i händelse att pepparsprayningen inte gav avsedd verkan), hade man backat upp med både hängslen och livrem. I det bildmaterial som släppts framgår det ju att poliserna konfronterade Anton på en öppen yta..
.
Troll!

Det finns över huvud taget inget publicerat bildmaterial över polisens ingripande mot mannen.

Däremot framkom det i gårdagens "Veckans Brott" att konfrontationen ägde rum i trappan upp till entresolplanet. Anton stod i övre änden av trappan och gjorde någon slags utfall.
Citera
2015-10-28, 15:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Så med andra ord ignorerade du totalt polisens egen utvärdering där man av erfarenhet kommit fram till att pepparspray inte fungerar 1 gång av 3?

Du grundar alltså hela ditt resonemang på egna åsikter. Vad har du då personligen för erfarenhet av polisarbete, användning av pepparspray och användning av vapen eftersom dina synpunkter, i dina egna ögon, väger tyngre än svenska polisens. För hela ditt resonemang bygger på egna åsikter och egna antaganden.

Det är du som säger att pepparspray inte fungerar 1 gång av 3. Men strunt samma - antag att svenska polisen har kommit fram till det i en undersökning. Vad bevisar det? Polismakter runt om hela världen använder pepparspray som en del av deras basutrustning. Hade så varit fallet om det inte fungerat? Föreslår att du använder pepparspray på dig själv och provar om du endast känner av effekten 2 gånger av 3 och berättar hur lång tid det tar innan du känner av effekten från det att du fått ett stänk i ögonen. Du kommer inte att se ett skit och ser man inte ett skit torde det vara ganska svårt att utgöra ett hot mot två beväpnade poliser. Speciellt som gärningsmannen bara hade ett blankvapen. Visst gärningsmannen bar mask, men jag tror inte att den var särskilt tätsittande och det krävs minimalt av spray i ögon för att man inte ska se någonting.

Med ditt resonemang i övrigt har polisen fullständigt tolkningsföreträde vad som är en skälig användning av våld, eftersom de som inte har erfarenhet av polisarbete har någon som helst rätt till att ha åsikter.

Stämmer för övrigt att jag aldrig jobbat som polis. Däremot har jag viss erfarenhet av skytte, så även pistolskytte. Kan säga som så att jag hade inte haft några som helst problem med att sätta åtminstone i ett par skott i en mans ben som kommer rusande mot mig om jag står i färdigställning och riktar mitt vapen mot mannen. Dessutom var det två poliser och jag förmodar att deras vapen var fulladdade. Hur många patroner har de i sina standardmagasin - 8? Skulle inte två poliser som tillsammans har tillgång till 16 skott som kan avlossas i snabb följd ha förmågan att kunna träffa gärningsmannens ben med ett åtminstone 1 skott på kort avstånd? Jag tycker det är ett närmaste hårresande antagande. Nog för att man hört att poliserna har bristande utbildning, men det anser jag vara svagt - mycket svagt...
Citera
2015-10-28, 16:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Troll!

Det finns över huvud taget inget publicerat bildmaterial över polisens ingripande mot mannen.

Däremot framkom det i gårdagens "Veckans Brott" att konfrontationen ägde rum i trappan upp till entresolplanet. Anton stod i övre änden av trappan och gjorde någon slags utfall.

Och du har anledning att betvivla det? Om han nu som poliserna som sköt ihjäl honom (kanske aningen partiska?) dessutom hade rätt.... -han gjorde "någon form av utfall" vilket hot utgjorde han där och då helt omedelbart om det var en hel trapp i avstånd mellan dem? Skulle han kastat sitt svärd genom trappan mot dem?

Jag kan bara omöjligen se hur en person beväpnad med kniv/svärd skulle kunna utgöra någon som helst hot mot två personer beväpnade med varsin 9 m.m. pistol när det dessutom är ett substantiellt avstånd mellan gärningsman och polis.

Finns ett gammalt uttryck som lyder "don´t bring a knife to a gunfight". Det finns en anledning till det. Jag vidhåller att det borde funnits andra sätt att åskadliggöra gärningsmannen förutom att skjuta honom med två skott i bröstet. Att så inte skedde berodde sannolikt på att poliserna blev rädda och att de saknar relevant kompetens för att hantera liknande situationer.
Citera
2015-10-28, 16:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men visst - nästa gång ringer vi dig...

Jag har inte gjort anspråk på det. Däremot kan vi inte ha ett land där polismakten skjuter så fort de känner sig hotade. Hade däremot Anton riktat ett skjutvapen mot poliserna hade jag försvarat allt vad elgivning heter, inkl handgranater...
Citera
2015-10-28, 16:15
Medlem
LJ-zons avatar
Citat:
Och du har anledning att betvivla det? Om han nu som poliserna som sköt ihjäl honom (kanske aningen partiska?) dessutom hade rätt.... -han gjorde "någon form av utfall" vilket hot utgjorde han där och då helt omedelbart om det var en hel trapp i avstånd mellan dem? Skulle han kastat sitt svärd genom trappan mot dem?

Jag kan bara omöjligen se hur en person beväpnad med kniv/svärd skulle kunna utgöra någon som helst hot mot två personer beväpnade med varsin 9 m.m. pistol när det dessutom är ett substantiellt avstånd mellan gärningsman och polis.

Finns ett gammalt uttryck som lyder "don´t bring a knife to a gunfight". Det finns en anledning till det. Jag vidhåller att det borde funnits andra sätt att åskadliggöra gärningsmannen förutom att skjuta honom med två skott i bröstet. Att så inte skedde berodde sannolikt på att poliserna blev rädda och att de saknar relevant kompetens för att hantera liknande situationer.

Kan det inte ha varit så här?
De får larmet, vet inte vilka vapen som är inblandade, kan vara pistoler eller bomber.
Kan även vara flera gärningsmän.
Sedan hade han ju även mask med skyddsglasögon så pepparspray kanske var ur spel. Är ganska tufft att gå in utan att veta vad de ska möta för någon person/personer.
Citera
2015-10-28, 16:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andas-djupt
Men varför ensa ta upp det i brevet, är inte det lite märkligt att ta upp det om det inte har nått med saken att göra?
Det vet vi när vi får läsa brevet i sin helhet, om det någonsin blir av.
Hittills är det bara en massa antydningar & snack om vad som står "mellan raderna" & följaktligen inget att fästa sig vid i dagens åsiktsklimat. Om det ens existerar något "avskedsbrev" eller om det bara är påhittat utifrån ett antal filer som hittats på GM's dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in