Citat:
Ursprungligen postat av
Urmelkotten
Tydligen gör polisen en annan bedömning utifrån empirisk erfarenhet. Det ser ut som om pepparspray, eller OC spray, var effektivt 66% av de gånger det användes i Sverige 2014. 1 av 3 gånger det användes fungerade det alltså inte.Så vad grundar du ditt påstående om "väldigt oskadliggjord" på? Du sitter tydligen på helt annan information än svenska polisen.
Eller är ditt förslag att man ska spraya stollen som kommer rusande med ett svärd i högsta hugg och sedan vänta och se om det fungerade för att SEDAN använda sina vapen? Det låter ju säkert.
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/...dssituationer/
Det kanske är så att media vet lika lite om vapenanvändning som du eller att dom vill skriva något uppseendeväckande för att generera klick på sin hemsida. Att media är kritisk till något är väl knappast samma sak som att media har rätt?
Eller också kan man tolka det som om Polisen gör det dom är tränade till att göra i sådana här situationer? Nämligen att om man blir attackerad av någon som rusar mot en med stick- eller huggvapen så är tiden man har på sig att handla så kort, och adrenalinpåslaget så högt, att man siktar på det största målet som finns för att vara så säker på att träffa som möjligt. Och det är bålen. Det är bara småpojkar som spelar CS som tror att man kan skjuta folk i benet i den här typen av situationer.
Så det handlar nog inte om bristande kompetens hos polisen utan snarare om bristande kompetens hos dig.
Får man pepparspray i ögonen blir man förblindad tämligen omedelbart. Det föreligger inget "vänta och se". Misslyckas polisen med att spraya in i ögonen har de siktat för dåligt. Det är inte mer med det. Hade de dessutom grupperat sig som så, att den ena polisen gav sig på mannen med pepparspray, samtidigt som den andra polisen backade upp med pistol i nödfall (i händelse att pepparsprayningen inte gav avsedd verkan), hade man backat upp med både hängslen och livrem. I det bildmaterial som släppts framgår det ju att poliserna konfronterade Anton på en öppen yta.
Dessutom anser jag att om två poliser misslyckas med att skjuta en man i benen från 5-10 meters håll med två fulladdade 9 m.m. pistoler skjuter de så dåligt att de snarast borde fråntas sina vapenlicenser, då de utgör en fara både för sig själva och andra. Du säger att de siktar mot bålen eftersom det är största ytan, men om killen hade haft väst på sig då? Vad hade de gjort då? Troligen blev dessa båda poliser så rädda och agerade på detta rent instinktivt under devisen "skjut först och fråga sen". Frågan är om det är sådana poliser vi ska ha? När sedan Anton rörde lite på sig, blev de ånyo rädda och satte på honom handbojor, trots att han blivit skjuten med två skott i bröstet. Låter det inte helt sjukt? I min värld låter det väldigt desperat och respektlöst.
I USA tror jag att ett liknande case högst troligt hade fått en annan utgång.
Samtidigt som många beskyller USA för att vara ett vapenfixerat land där polisen ofta har ihjäl andra människor och inte minst ofta beskylls för rasism. De hade bara använt sin tasergun. Jag tycker inte att det är rimligt att polisen skjuter ihjäl psykiskt sjuka individer bara för att poliserna är rädda. Det känns inte proffsigt.
Jag förstår att många inte vill ta in det jag skriver eftersom de tycker att Anton förtjänade att bli ihjälskjuten, men det är inget ställningstagande som jag vill ställa upp på.