2015-10-25, 13:23
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Var den här 21-årige svenske killen en nazist?
Vänligen redogör hur du vet detta?
Jag trodde nazister hade nazi-uniform och gjorde seig-heil tecken.
Gjorde 21-årige Anton detta?
Jag tror bara att han var psykiskt sjuk och mådde dåligt, suicide by cop då han inte vågade ta sitt eget liv själv.
Han var främlingsfientlig och ville döda några invandrare samtidigt som han ville att polisen skulle döda han. Det är min uppfattning av det hela.
Citera
2015-10-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Den vettiga anledningen har jag ju förklarat för dig. Brottet är överdrivet och man vill inte ingå i det hysteriska hjulet. Med detta vill jag inte förringa brottet, men genom att ingå i hysterin kring det här brottet förringar man andra brott. Du har nog låst fast dig vid din manipulerade åsikt, så jag förväntar mig inte att du ska förstå. Eller? Jag är osäker.

Det har du helt rätt i.. jag har nog tyvärr låst fast mig vid min ståndpunkt. MEN givetvis är det frivilligt och upp till var och en.. Men i allmänhet så tycker jag väl egentligen att alla människor oavsett förutsättningar och situationer i samhället.. skulle känna sig mera till freds och vid mera mod genom att delta och på det viset ändå visa sin medmänsklighet gentemot samhällets individer på det plan som dem befinner sig på eller utifrån deras olika sammanhang..
Citera
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Sent i den eran i så fall. (böjda parerstänger), men klingan och kanske även hjaltet är i längsta laget för ett vikingatida svärd.

Det finns ju ett antal nutida tillverkare av reproducerade svärd. Jag undrar vilket fabrikat det kan vara, inte bara vilken typ det skall efterlikna. Vi kan nog utgå ifrån att det inte rör sig om en äkta antikvitet.

Jo, det tänkte jag med på, men det ser ut som en svärd man kanske hänger på väggen och säljs som "vikingasvärd", för det ser ut som det är något sådant det ska föreställa i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Nu vet jag ju inte om detta är OT? Men det har faktiskt gjorts en rättspsykatrisk undersökning av den person som begick morden på IKEA, den var klar för några dagar sedan och mördaren säger själv att han begick morden som hämd på grund av att han kände sig kränkt av avisningsbeslutet:

Dubbelmordet var hämnd – kände sig kränkt av beskedet att han inte skulle få stanna

Ikeamördaren Abraham Ukbagabir blev nekad asyl sju gånger i olika länder innan han kom till Sverige.

När han fick avslag i Sverige bestämde han sig direkt för att hämnas – genom att döda två slumpmässigt utvalda personer.

Hans tankesätt liknar det som kan ses hos personer som begått skolskjutningar, framgår det av den sinnesundersökning han genomgått."

”En impulsiv, lite rastlös och självcentrerad person som har en nedsatt förmåga till inlevelse i andra personers känslor.”

”Andra personer ses av honom som redskap för egna planer och mål. Ansvaret för allt som hänt honom och andra lägger han på yttre omständigheter.”"

"Experterna som undersökte honom beskriver hur ointresserad han var av offren som personer."

"Enligt honom var avsikten att händelsen skulle bli känd och att folk skulle få veta att han inte fått den frid han ville ha."

"Ukbagabir förklarade sig nöjd med den rättspsykiatriska bedömningen.

Han beskrivs vara bekymrad över sin situation men fortfarande ha ”gott hopp om att få stanna i Sverige, eller fortsätta till Kanada”.

I utlåtandet blir Abraham Ukbagabir friskförklarad. Han bedöms inte lida av någon allvarlig psykisk störning vilket innebär att han kan dömas till fängelse för morden."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21615544.ab

Korrekt analys och bra inlägg. Den här diskussionen är intressant att lära sig utav. Är morden i Trollhättan och IKEA exakt lika i egenskapen hatbrott som ledde till mord eller skiljer dessa båda brott sig åt på någon vital punkt?

Kan man hävda att Trollhättan morden är ett hatbrott och IKEA morden är det inte?

Jag vill försöka hävda att IKEA morden är en hämnd utifrån ett utvisningsbeslut men därmed inte hat perse. Inte alls hat i nivå med Antons dubbelmord. IKEA mördaren hade psykiska problem pga sin egen livssituation. En begränsad kris som drabbade oskyldiga i dess närhet men drabbade inte alla svenskar i hela landet. Antons agerande drabbar ALLA invandrare i hela landet. Hatnivån kan mätas 1000 fallt större i Trollhättan än på IKEA i Västerås.

1) Rädsla effekten:
En egenskap som skiljer de båda morden åt: Varje svensk runt om i Sverige har inte anledning att känna samma rädsla för att råka ut för en galning som IKEA morden MEN varje utlänning/invandrare har stor anledning att känna rädsla utifrån att råka på en ny Anton (svensk Breivik). Hatnivån Anton kände inför invandrare gäller ALLA i hela landet. Hämndnivån IKEA mördaren uttryckte gällde samma som en ensam galning.

2) Spridningseffekten:
Spridningseffekten av dessa både mord skiljer sig markant. Inte många känner att de vill göra samma sak som dåren på IKEA. Spridningseffekt nästintill 0. MEN ganska många (läs inläggen i denna tråd) säger sig hylla Anton som martyr och knyter näven i "tysthet" i fickan. Spridningseffekt avsevärt mycket högre. Ingen har hyllat IKEA dåren som martyr.

3) Hat eller knäpphet:
Ingen hyllar IKEA dåren som martyr och därmed faller agerandet mera idiotiskt än något annat sätt. överläggningen inför dådet på IKEA i Västerås har ingen politisk förankring eller bakgrund. Antons agerande hejas på i hela landet (martyrskapet) som rätt gjort av väldigt många. Skrämmande många. = Därmed påvisas Antons dåd drivet av ett Hat många känner igen sig i. Ingen känner igen sig i IKEA dårens agerande alls.

Hur rätt eller fel har jag i mitt försök att argumentera skillnaderna mellan dessa båda mord? Kommentera som fan nu
Senast redigerad av CounterInsurgency 2015-10-25 kl. 13:29.
Citera
2015-10-25, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Var den här 21-årige svenske killen en nazist?
Vänligen redogör hur du vet detta?
Jag trodde nazister hade nazi-uniform och gjorde seig-heil tecken.
Gjorde 21-årige Anton detta?
Jag tror bara att han var psykiskt sjuk och mådde dåligt, suicide by cop då han inte vågade ta sitt eget liv själv.

Skrev det eftersom personen jag citerade skrev nazist. Skulle tro att han var mer åt SD-hållet eftersom han tyckte att det togs emot för många invandrare.
Som jag skrev tror jag också att han mådde dåligt, särskilt eftersom han gjorde detta när han skulle ha gjort sin sista dag på den där praktiken. Åsikterna är sekundärt, han är ingen Breivik hur mkt än vissa påstår det. Han har mer gemensamt med den förvirrade snubben på Ikea, även om han gjorde sig besväret att klä ut sig men det hade nog en anledning.
Citera
2015-10-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Varför måste man ens förklara sig om man vill avstå? Vad jag vet så lever vi i ett fritt land (iaf officiellt).

Det har du ju också egentligen rätt i .. offentlighetsprincipen. Egentligen borde man inte ens behöva förklara sig om man inte vill det. Men det kanske är mera acceptabelt i vissa personers synvinklar och ögon om man väljer att göra det.
Citera
2015-10-25, 13:29
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Korrekt analys och bra inlägg. Den här diskussionen är intressant att lära sig utav. Är morden i Trollhättan och IKEA exakt lika i egenskapen hatbrott som ledde till mord eller skiljer dessa båda brott sig åt på någon vital punkt?

Kan man hävda att Trollhättan morden är ett hatbrott och IKEA morden är det inte?

Jag vill försöka hävda att IKEA morden är en hämnd utifrån ett utvisningsbeslut men därmed inte hat perse. Inte alls hat i nivå med Antons dubbelmord. IKEA mördaren hade psykiska problem pga sin egen livssituation. En begränsad kris som drabbade oskyldiga i dess närhet men drabbade inte alla svenskar i hela landet. Antons agerande drabbar ALLA invandrare i hela landet. Hatnivån kan mätas 1000 fallt större i Trollhättan än på IKEA i Västerås.

1) Rädsla effekten:
En egenskap som skiljer de båda morden åt: Varje svensk runt om i Sverige har inte anledningen att känna samma rädsla för att råka ut för en galning som IKEA morden MEN varje utlänning/invandrare har stor anledning att känna rädsla utifrån att råka på en ny Anton (svensk Breivik). Hatnivån Anton kände inför invandrare gäller ALLA i hela landet. Hämndnivån IKEA mördaren uttryckte gällde samma som en ensam galning.

2) Spridningseffekten:
Spridningseffekten av dessa både mord skiljer sig markant. Inte många känner att de vill göra samma sak som dåren på IKEA. Spridningseffekt nästintill 0. MEN ganska många (läs inläggen i denna tråd) säger sig hylla Anton som martyr och knyter näven i "tysthet" i fickan. Spridningseffekt avsevärt mycket högre. Ingen har hyllat IKEA dåren som martyr.

3) Hat eller knäpphet:
Ingen hyllar IKEA dåren som martyr och därmed faller agerandet mera idiotiskt än något annat sätt. överläggningen inför dådet på IKEA i Västerås har ingen politisk förankring eller bakgrund. Antons agerande hejas på i hela landet (martyrskapet) som rätt gjort av väldigt många. Skrämmande många. = Därmed påvisas Antons dåd drivet av ett Hat många känner igen sig i. Ingen känner igen sig i IKEA dårens agerande alls.

Hur rätt eller fel har jag i mitt försök att argumentera skillnaderna mellan dessa båda mord? Kommentera som fan nu
Ikea mördaren blev rasist mot svenskar efter han blev utvisad och skolmördaren var rasist och dödade invandrare.
Citera
2015-10-25, 13:30
Medlem
Enydrions avatar
Jag tycker där är löjligt med tysta minuter om man inte har någon som helst anknytning, typ nån har dött på samma skola, annars berörs än inte mer än av random bilolycka där någon avlidit, att särskilt uppmärksamma offren vid tex tvillingtornen eller estonia tycker jag är att förringa andra som dött mer obemärkt.
Citera
2015-10-25, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Varför måste man ens förklara sig om man vill avstå? Vad jag vet så lever vi i ett fritt land (iaf officiellt).

Du behöver inte förklara dig alls. Vi ser på din profilbild din inställning till morden i Trollhättan. INGEN hyllade IKEA mördaren i Västerås som en hjälte och martyr efteråt .... men du

Av de båda dåden IKEA Västerås och Trollhättan är det bara i ett av dem martyrskap kommer ifråga. Tack GatorG för klargörandet! Bara ett av dessa tragiska dubbelmord liknar det som IS terroristerna i Syrien håller på med ...
Citera
2015-10-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ikeamördaren kan lika gärna ha varit rasist mot svenskar både före och efter morden...

Men han hyllades inte av en stor grupp människor efteråt som ni gör med Antons dåd i Trollhättan. Alltså är Trollhättemorden mycket värre på hatskalan och just det som är farligast för det svenska samhället.
Citera
2015-10-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag tycker där är löjligt med tysta minuter om man inte har någon som helst anknytning, typ nån har dött på samma skola, annars berörs än inte mer än av random bilolycka där någon avlidit, att särskilt uppmärksamma offren vid tex tvillingtornen eller estonia tycker jag är att förringa andra som dött mer obemärkt.

Du och flera andra kanske bör tänka om gällande syftet med "en tyst minut".
Citera
2015-10-25, 13:37
Medlem
ze_bandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Så du har inte förmågan att känna sorg när nån du inte känner har dött? har jag förstått det rätt?

Beror väl på. Skulle en riktig folkhjälte dö så skulle man känna sorg, men någon sådan att tala om var det länge sedan världen skådade. Annars så är det bara patetiskt och svagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in