2015-10-25, 10:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag menar inte att vi ska prata om Lisas pojkvän. Lisa hade ingen pojkvän heller, hon hade gjort slut med sin pojkvän. Jag svarade på inlägget där någon frågade vem gästen på kafét kunde ha varit som Lisa påstod var hennes pojkvän. Det var inte hennes före detta pojkvän i alla fall. Men hur som helst, så är det ointressant.

Mitt fetande.

Hur kan du veta det ?
Känner du honom?
Vet du varför Lisa sa att han är hennes pojvän?
Det är ju konstigt, särskilt när hon inte hade någon pojkvän.
2015-10-25, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det blir nog live såsom då åtal väcktes. Media brukar väl ha reserverat.

Detta är så uppmärksammat så nog lär diverse media ha chat text live under förhandlingen, har varit så de senaste åren vid dylika mord (uppmärksammade), styckmordet i Boden, flickan Yara i Blekinge som exempel.
Det är väl att skumma av lokalpress och annan media så hittas nog länkar.
2015-10-25, 10:56
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Mycket märkligt! Kan mopeden flyttats efter att hon blev mördad? Kan hon ha hunnit en bit från caféet? Det är ju ändå fyra minuter mellan det hon skickade pappan sms och "fickringningen". Jag tror inte hon skickar sms förrän hon sagt hej då till sina kollegor. Hon kanske till och med satt på moppen då. Hon kanske fortfarande höll i mobilen då mördaren kom fram och konfronterade henne.

första frågan, nej, för då hade larmet gått.
Larmen kan ju ha en viss fördröjning och det vore intressent att veta om det var så. Annars måste hon nästan ha satt nycken i mopeden, sagt hejdå till vännerna, slagit på larmet och något har då hänt för hon kan inte gått tillbaka till mopeden för då hade larmet gått. Larmet var ju uppenbarligen på, det vet vi.
2015-10-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

FEL SORTS BIL MGM har inte en sån bil titta på bild länken det är den sorts bil hon tycker att hon såg.

Vittne såg den 7 Juni kl ca 18:45-18:50 en Silverfärgad VW Caravell ("polis van") utanför kafeet

http://www.civilbilar.se/images/e/e0/DGL580_01.jpg Foto av en Silverfärgad VW Caravelle

Förhör med SN den 8 Juni, 2015

FUP sidan 322
SN kom förbi polisens ledningsplats på Blobergs gård för att berätta att hon såg en silvrig bil stå utmed vägen på hö sida strax innan kafét när man åker mot Hällekis under söndagskvällen. SN berättar vidare att hon åkte förbi kafét ca 18:45-18:50 under söndags kvällen och att hon uppmärkasammade bilen bara för att hon först tycket att det såg ut som en polisbil, men när hon kom närmare så såg hon att det var en större silvrig bil. Sara kan inte så mycket om bilar men pekar på polisen Vw Caravell ock säger att det var någon liknande bil.

Förhör med SN den 19 Juni, 2015
SN visade vid förhöret hur den aktuella bilen stått då hon körde förbi caféet. Bilen hade stått längs med vägen på den östra sidan av vägen med fronten norrut, mot caféet. (Foto på utpekad plats bifogas förhöret.) SN sa att det kändes som att hon sett någon rörelse utanför caféet men detta var hon inte säker på. Hon såg inga tända lyktor på bilen och inte någon person vid bilen eller i närheten. Sara beskrev bilen som en "större silvrig bil". Hon hade vid det tidigare förhöret pekat ut en polisbil som var av en liknande modell och hon sa nu att det stämde. Hon sa att den aktuella bilen såg "fyrkantig ut i fronten". Hon kom inte ihåg om det fanns rutor bakpå bilen. Hon hade inte tänkt på om det fanns dekaler o d på bilen. Hon hade inte lagt märke till fordonets registreringsskylt.

FUP sia 325
Här finns foto av var bilen stod, och det är tvärs över väg från mordplatsen mjölk/slagthuset

Enda gången Caravell/Caravelle förekommer efter det är i Oves vittnesmål (kan finnas på andra ställen, men är inte sökbart, du får gärna leda mig till rätt sida isf. sid. 156

Citat:
Ove berättade att hans dotter Julia arbetade på Café Kloster i Blomberg. Han skjutsade henne
till arbetet den 6 juni 2015 vid 11.30-11.40. Då de kört upp på vägen från sin fastighet kom
ett fordon på vägen från Gössätershållet mot deras bostad. Fordonet stannade utmed
vägkanten i närheten av deras bostad. Föraren i fordonet böjde sig ner då de kom i jämnhöjd
med honom. Båda Ove och Julia reagerade på beteendet.
Ove skrev upp fordonets registreringsnummer som var TNL 212, Volkswagen Caravelle.
Ove och Julia åkte till hennes arbete och han lämnade henne där 11.55- 12.00. Då Ove åkte
mot hemmet mötte han samma bil mellan Västerplana och Husabyi höjd med p-platsen till en
vandringsled. Ove hade inte sett bilen efter detta. Han kände inte igen bilen sedan tidigare.
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-25 kl. 11:03.
2015-10-25, 10:59
Medlem
Tagit del av ca 500 sidor, FUP'en. Att de har rätt kille solklart, men det skaver
oerhört denna soppa om soppan och hennes 'pojkvän'. Som ingen verkar sett
eller känna till. Har jag missat någon rad?
2015-10-25, 11:00
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ser heller inte detta som rimligt - han hade avsatt sitt eget DNA likaväl. Lär ha varit mycket utsöndringar i den brallan från honom.
Därav tror jag personligen han haft kontaminerad handske på sig, tallat på trosan och avsatt IB:s DNA.
Sen tar han av sig handskarna, ägnar sig åt rep och tejp och avsätter eget DNA.
Det framkommer att I.B skötte tvätten så hennes DNA kan på så vis överförts till att ha hamnat på L.Hs trosa via mgm:s kläder.
Han kan ha tagit av henne brallorna på ett ställe och sen burit henne vidare i lokalen på axeln då hon haft trosorna på.
Så spekulerar jag till att I.B:s DNA funnits på högra sidan av L.H:s trosa.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
första frågan, nej, för då hade larmet gått.
Larmen kan ju ha en viss fördröjning och det vore intressent att veta om det var så. Annars måste hon nästan ha satt nycken i mopeden, sagt hejdå till vännerna, slagit på larmet och något har då hänt för hon kan inte gått tillbaka till mopeden för då hade larmet gått. Larmet var ju uppenbarligen på, det vet vi.

Moppen stod nästan vid åkerkanten. Pappan flyttade den och ställde den vid en larmad plats intill kaféet.

Detta avhandlas redan tidigt i fup. Varför inte läsa lite?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Sådan taktik (släkt) hade stor framgång i förhör när man löste Caroline Stenvalls försvinnande och mord. Man pressade Alden med att bl.a. hota plocka in en släkting vilket fick honom att börja prata om vad som verkligen skett. Dock ljög han om sammanträffandet vid stenbron och varför det blev som det blev. Han kunde inte säga rakt ut att han var på lyset, ansågs sig bli kränkt av CS. Han använde bössan redan där för att tvinga in henne levande i skuffen, sen sköt han henne när hon flydde efter grusvägen, ett ryggskott och avslutade med ett huvudskott. Att han sköt första skotten på en på en redan död CS är bara trams, men han ville förmildra sitt dåd.

Det är ju så viktigt att få fram sanningen, att jag tycker att alla metoder av detta slag är värda att ta till, för brottslingar ska knäckas!

Jag anser att tingsrätten gjorde fel när de släppte brodern och frun. Att initialt ljuga och ge falskt alibi är allvarligt, och det hindrade utredningen.

Lisa var antagligen död när Litauern kom hem och fick sina kläder tvättade, men kroppen hade varit i ett annat skick som hade underlättat att utreda förloppet och obduktionen om de inte hade skyddat storebror. De borde också kunna svara på vilket fordon som använts, vilka plastmaterial de hade tillgång till, som byggplast och sopsäckar.

Det jag undrar på är fruns DNA på trosorna, och hur länge en frus DNA är kvar på mannens könsorgan om han inte tvättar sig. Trosorna och DNAt på dem är enligt min syn på saken häktningsgrund och frun borde inte ha släppts, innan hon förklarat det hon borde känna till. Det är mycket underligt att en frus DNA finns på en mördad flickas trosor. Kan Litauern tagit med trosorna hem till frun?
2015-10-25, 11:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det framkommer att I.B skötte tvätten så hennes DNA kan på så vis överförts till att ha hamnat på L.Hs trosa via mgm:s kläder.
Han kan ha tagit av henne brallorna på ett ställe och sen burit henne vidare i lokalen på axeln då hon haft trosorna på.
Så spekulerar jag till att I.B:s DNA funnits på högra sidan av L.H:s trosa.
Det där låter som den bästa förklaringen hittills. Den köper jag.
2015-10-25, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är inte Lisa's x-pojkvän det handlar om, denna ca 25 årige mannan som Lisa har sagt var hennes pojkvän beskrivs av stort sett alla som jobbade på cafeet den 7 Juni och har varit i förhör.

Här en beskrivning av honnom:

FUP sidan 119
Förhör med Andersson Romlycke, Rebecka; 2015-06-09
Det var ett ungt par. Killen är ganska lång och har en tofs bak i håret. Han är mörkhårig.
Tjejen är ganska kort och är ljushårig. De är båda ca 20-25 år. De brukar ofta vara och ficka
på Caféet. Det var Rebecca som tagit upp beställningen och betalningen från killen och tjejen.
De beställde en ängasoppa och en vårsoppa. Sedan visade det sig att ängasoppan var slut. Det
var sedan Lisa som gick ut och pratade med paret

FUP sidan 130
Förhör med Carrasco Quiroz, Maria Teresa
Lisa jobbade i kassan och kom med en beställning på två Ängasoppor. Eftersom de var slut
gick hon ut till gästerna och de beställde istället två Vårsoppor. Maria hade frågat hur
gästerna tog detta att soppan var slut och då hade Lisa sagt att det inte var någon fara
eftersom kunden var hennes pojkvän.

Just den killen jag undrar över och som skaver. Är han identifierad?
Medlem
Det har kanske diskuterats och jag missat. Tidningar brukar inte publicera MGMs bild innan han blir dömd i rätten. Men Expressen har gått ut med NBs bild! Är de (på tidningen) så säkra på att han är GM?
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är ju så viktigt att få fram sanningen, att jag tycker att alla metoder av detta slag är värda att ta till, för brottslingar ska knäckas!

Jag anser att tingsrätten gjorde fel när de släppte brodern och frun. Att initialt ljuga och ge falskt alibi är allvarligt, och det hindrade utredningen.

Lisa var antagligen död när Litauern kom hem och fick sina kläder tvättade, men kroppen hade varit i ett annat skick som hade underlättat att utreda förloppet och obduktionen om de inte hade skyddat storebror. De borde också kunna svara på vilket fordon som använts, vilka plastmaterial de hade tillgång till, som byggplast och sopsäckar.

Det jag undrar på är fruns DNA på trosorna, och hur länge en frus DNA är kvar på mannens könsorgan om han inte tvättar sig. Trosorna och DNAt på dem är enligt min syn på saken häktningsgrund och frun borde inte ha släppts, innan hon förklarat det hon borde känna till. Det är mycket underligt att en frus DNA finns på en mördad flickas trosor. Kan Litauern tagit med trosorna hem till frun?
Det finns inget DNA från mgm på/i L.Hs underliv eller trosa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in