Ser heller inte detta som rimligt - han hade avsatt sitt eget DNA likaväl. Lär ha varit mycket utsöndringar i den brallan från honom.
Därav tror jag personligen han haft kontaminerad handske på sig, tallat på trosan och avsatt IB:s DNA.
Sen tar han av sig handskarna, ägnar sig åt rep och tejp och avsätter eget DNA.
Speciellt inte med tanke på hur mycket hudavlagringar och annat äckel han måste haft där
sekret/DNA...står det att det är blandat med MGM:s DNA? annars kan man fundera över detta DNA..om det är sekret så är det inte bara svett eller att man tagit i henne...är det fritt från MGM:s DNA då är det anmärkningsvärt...eller kanske de använder ordet sekret om allt?
Därför att det finns minst 22 vittnen (21 spelar plus domare) att han spelade fotboll på annan ort vid mordtillfället.
Det är inte Lisa's x-pojkvän det handlar om, denna ca 25 årige mannan som Lisa har sagt var hennes pojkvän beskrivs av stort sett alla som jobbade på cafeet den 7 Juni och har varit i förhör.
Här en beskrivning av honnom:
FUP sidan 119
Förhör med Andersson Romlycke, Rebecka; 2015-06-09 Det var ett ungt par. Killen är ganska lång och har en tofs bak i håret. Han är mörkhårig.
Tjejen är ganska kort och är ljushårig. De är båda ca 20-25 år. De brukar ofta vara och ficka
på Caféet. Det var Rebecca som tagit upp beställningen och betalningen från killen och tjejen.
De beställde en ängasoppa och en vårsoppa. Sedan visade det sig att ängasoppan var slut. Det
var sedan Lisa som gick ut och pratade med paret
FUP sidan 130
Förhör med Carrasco Quiroz, Maria Teresa Lisa jobbade i kassan och kom med en beställning på två Ängasoppor. Eftersom de var slut
gick hon ut till gästerna och de beställde istället två Vårsoppor. Maria hade frågat hur
gästerna tog detta att soppan var slut och då hade Lisa sagt att det inte var någon fara
eftersom kunden var hennes pojkvän.
Mitt fetade: Är absolut en möjlighet utifrån att hon är färdig klädesmässigt för moppekörningen, möjligen redan sitter på mopeden, stoppat i nyckeln, kanske hjälmen på redan.
Tror fickringningen kan vara första konfrontationen mellan GM och offret och det sker vid mopeden innan den startats. Tiderna som uppges av de två arbetskompisarna tyder på att SMS'et sänds efter de har skiljts åt på framsidan av cafe't och då sannolikt när LH är vid mopeden.
Man måste ta i beaktande att kompisarna skall hinna till en bussanslutning i Skara för avlämning och bör åkt ca 18.20.
Jag tror GM fanns på baksidan av cafe't eller anslöt från ladan för att prata/locka LH, på vilket sätt och vad som kan ha lurat henne är omöjligt att veta.
Ett sätt är just det du beskriver, hot med t.ex. en kniv för ytterst få vågar göra motstånd mot en förhållandevis vältränad karl, sen väl inne i ladan så används snaran och visst tumult uppstår.
Långsökt möjligen men på något sätt har hon hamnat i ladan.
Detta skrev jag ihop för eget intresse den 14/7 - Dagen då jag själv besökte platsen och långt innan mer konkret info kommit ut:
(Något redigerat pga outnings-risk)
Scenario:
I grova drag vad jag läste av,, Jag stod då alltså alldeles intill mopedplatsen, med översikt över ladan och caféet och ja, hela rubbet.
Även om jag var där för främst att lägga blomma till Lisa, så gjorde jag en uppskattning kring en plats som är tänkt att falla för analys.
Jag funderar, utifrån vad jag i verkligheten sett idag. Jag skulle vilja påstå att fb-tråden är otroligt långt ifrån verkligheten, nästan allt iaf dom senare dagarna.
Det är antingen ett väldigt enkelt fall, eller också ett väldigt svårt fall.
Det enda jag kan säga med säkerhet hittills är att det inte har skett slumpmässigt eller oplanerat.
Det har varit någon sorts planering,, NB eller någon,, antingen i ladan och väntar, bevakar, eller så har han stått vid/nära mopeden och tagit henne direkt.
Det går att gömma sig bakom containern eller bara runt hörnet och angripa direkt.
Någon har i smyg, följt procedur vid stängning och satt av en dag för gärning. En "moped-tjej", spelar ingen roll vem, men mopedtjejen lämnar platsen ensam. Inte varje kväll, men ganska regelbundet. Tillräckligt regelbundet för det ska kunna göras utan risk.
Blotta avståndet mellan ladan och caféet gör att det inte kan vara en ren slump.
Dessutom en Söndagskväll efter 18.00. Det sker inga arbeten där då,, det är för mig en omöjlig tanke, nu när jag sett platsen.
NB eller någon annan, har egentligen inte där att göra vid den tidpunkten, speciellt inte förankrad i ladan.
Någon har stått och väntat ut stängningen, därefter agerat direkt vid mopeden/containern, eller begett sig från ladan och rakt emot den norra parkeringsplatsen.
Med agerat menar jag möjligtvis - fört lugn kontakt först - därav tidsglappet mellan stängning och SMS till pappan.
I en första tanke är det kanske någon Lisa är bekant med, men i en annan tanke kanske hon är lite naiv, och artig, även mot en främling. Iaf i några minuter.
En bil kan ha stått på två tänkbara ställen:
I eller bakom ladan
Den norra parkeringen, men då ganska exakt var jag parkerade idag dvs dolt från Södra parkeringen samt caféets långsida/fasad.
Nu har jag inte tagit mig igenom hela FUP än, men scenario kring händelseförlopp saknas såvitt jag ser.
Nu i efterhand vill jag ana att han kan ha närmat sig Lisa, på ett snarlikt sätt han ska ha gjort dagen innan med den joggande kvinnan, dvs lugnt och oskyldigt.
Ladan/mjölkrummet är NB´s "comfortzone" och det är troligtvis därifrån han utgick. Vidare är brottet helt klart förberett, men offer kunde varit vem som helst.
Larmet gick då Lisas pappa flyttade på mopeden. Så larmet kan inte varit på då Lisa satte nycken i mopeden...inte heller kan hon blivit överfallen vid mopeden efter larmet var påslaget.
Om han enligt henne inte kände honom varför har hon gått ifrån mopeden? speciellt om alla tjejerna tyckte att dessa arbetare var läskiga. Att då ensam gå till denna person?
Det framkommer ju att GM dagen innan frågat en annan person om vägen till någon plats, personen hjälpte till men GM ville att personen skulle visa honom i bilen. Varpå hon blev rädd och tog sig därifrån.
Jag antar därför att GM frågat Lisa om hjälp med något varpå hon i all sin naivitet och hjälpsamhet tar sig tid för att hjälpa GM. Vilket vi alla nu vet var ett ödesdigert beslut.
Det verkar sen ha blivit tumult dem emellan, detta för att Lisas jacka var smutsig, hon kan ha ramlat omkull eller tryckts mot någon vägg.
Fasansfull men intressant läsning , ur ett psykologiskt perspektiv. Ger mig direkt en potentiell fingervisning att MGM kan ha spanat över tid på just Lisa genom fönstret i ladan ...
Vad vet vi om kvinnan som han försökte ragga upp dagen innan ? Har hon liknande utseende ? Liten, smal, söt , långt hår ? Undrar utifrån beskrivningen ovan .
Mitt fetade: En väldigt intressant frågeställning som du tar upp.
Kanske det finns någon i här tråden med lokalkännedom som vet om det finns likheter i utseendet, ålder e.t.c.(namngiven i fup).
Angående det så kallade Hans och Greta spåret från mordplatsen och bort mot gården med skjulet där LH senare hittades så har jag en teori.
Jag antar att LH fraktades bort från mordplatsen med lastaren med skopa.När LH slängts upp på skopan har dessa föremålen kanske ramlat ut från hennes ficka och legat löst på skopan.
När den uppjagade GM sedan kört lastaren i hög hastighet på guppiga småvägar bort till gården med skjulet har dessa föremålen kastats ut från skopan.
DET var en sannolik teori på placeringen av sakerna.
sekret/DNA...står det att det är blandat med MGM:s DNA? annars kan man fundera över detta DNA..om det är sekret så är det inte bara svett eller att man tagit i henne...är det fritt från MGM:s DNA då är det anmärkningsvärt...eller kanske de använder ordet sekret om allt?
IB måste vara inblandad. Hon har förmodligen hjälpt till att flytta liket. Om inte NB hade handskar och precis hade pullat sin fru med handskarna på. Fattar inte att hon är avskriven.
Åklagaren sa på presskonferensen i fredags att han och utredarna var säkra på att Lisa blivit hängd i det lilla 90 gradersböjda röret då det saknades damm på ett ställe av röret. I slaktrummet fanns stångar uppe i taket som använts för att hänga upp djurkroppar. Där var ju en liten del av det repet som troligtvis använts av NB uppknuten i en av dessa stångar. Enligt mig verkar det som om NB försökt med två ställen. Att han kanske försökte med det ena stället och sedan, i panik, letade upp ett annat för att hänga Lisa. Det kanske redan framkommit något om detta men inte vad jag märkt isf.
Läste någonstans i FU att den andra repstumpen som hängde där hade samlat damm varpå slutsatsen blir att den hängt där under en längre tid