2015-10-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ser ut som det fanns en viss "kåtplan" men ingen långsiktig.. det det ser ut som ett hafsverk.
Jag tror iaf han inte hade en tanke på uppståndelsen som högst troligt satte resten av planerna i stöpet: Att göra sig av med kroppen framöver.

Hon låg dåligt till.. Blir presenterad för henne och sen försöker han slå till då han frågar efter vägen. Han verkar ha bestämt sig och är på jakt. Jag undrar om han iakttog just henne - för då är det snarlikt BTK att stalka innan...
Han åker väl hem och sätter på frugan istället den lördagen.

Det finns ju sperma både på väggarna i angränsande rum med fönster utåt cafét samt i tvättfatet på toa. Dock inte kring henne. Antingen drog han en handtralla då eller gick igång på själva tortyren och se henne blottad så kan han ha fått utlösning direkt - det inte bara var damm på byxorna som anledning att vilja ha tvättade kläder vid hemkomst.
Jag tror dock att han studerat tjejerna och runkat.
BTK lurade sina offer - han lovade att släppa dem om de var samarbetsvilliga. Dock efter sexet skedde tortyren.
- Gör som jag säger, annars skär jag halsen av dig.
Vem skulle våga att inte följa med om en kniv är tryckt mot skinnet över halspulsådern
?

Mitt fetade: Är absolut en möjlighet utifrån att hon är färdig klädesmässigt för moppekörningen, möjligen redan sitter på mopeden, stoppat i nyckeln, kanske hjälmen på redan.
Tror fickringningen kan vara första konfrontationen mellan GM och offret och det sker vid mopeden innan den startats. Tiderna som uppges av de två arbetskompisarna tyder på att SMS'et sänds efter de har skiljts åt på framsidan av cafe't och då sannolikt när LH är vid mopeden.
Man måste ta i beaktande att kompisarna skall hinna till en bussanslutning i Skara för avlämning och bör åkt ca 18.20.

Jag tror GM fanns på baksidan av cafe't eller anslöt från ladan för att prata/locka LH, på vilket sätt och vad som kan ha lurat henne är omöjligt att veta.
Ett sätt är just det du beskriver, hot med t.ex. en kniv för ytterst få vågar göra motstånd mot en förhållandevis vältränad karl, sen väl inne i ladan så används snaran och visst tumult uppstår.
Långsökt möjligen men på något sätt har hon hamnat i ladan.
2015-10-25, 10:06
Medlem
Theforeigners avatar
Man mördar ju inte någon för att kunna sätta dit någon.
Man sätter dit någon för att slippa att bli straffad för det brott man begått.
Skulle Lisa's mördare kunnat tänkt så här ?

Fråga : Hur begår man det perfekta mord ?

Svar: Döda någon och plantera en annans DNA, hårstrån evt blod, om man kan få tag i det, eller oplös
evt. lite gammalt torkat blod, från den du vil sätta dit, med lite vatten och smeta sedan på det på
offrets kläder och/eller kropp också gärna på mordvapnet.

Men varför är det det perfekta mord?: därför när den person som du har sat dit säger till polisen att
hen er oskyldig och att någon måste ha planterat bevisen, då blir
hen bara utskrattad och både polis och folk säger att sånt händer
helt enkelt bara inte.
2015-10-25, 10:06
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Mjo men det var ju ändå +3

Vilket är väldigt starkt. Den enda som talar emot är hennes vittnesmål om hur NB bett dem vittna för att han var med dem, den dagen.

Men om hon hjälpt till, så måste det vara en svettdroppe som trillat ner på trosan... Inte hjälpt till med mordet, utan skyfflat undan kroppen. Men det är bara way out of there...

Så... En förklaring fås enbart om slaktavfallet talar.
2015-10-25, 10:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Hon serverade ju soppa till sin pojkvän
Jag tror att kollegan hörde fel. Lisa sa nog bara "vän". Hon hade ju ingen pojkvän.
2015-10-25, 10:13
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Hon serverade ju soppa till sin pojkvän
Det där var säkert bara ett oskyldigt skämt från hennes sida. De försökte spåra kortet som betalade den där soppan och fann en kvinna på 48 år. (Denna dam kan ha varit ensam eller haft någon med sig som L skämtade om som sin pojkvän.)
2015-10-25, 10:13
Bannlyst
Det som göms i snö kommer upp i tö

Citat:
Ursprungligen postat av Försvarsadvokaten
Försvarsadvokaten: Vi har bevis till hans fördel

Ser man hennes linje : "att teknisk bevisning är en svår sak" och att "den tekniska bevisningen kan vara planterad" tillsammans med att de "medmisstänktas uppgifter mot den åtalade" är svaga samt att de nu är släppta så torde väl linjen kunna fortsätta in i vem som verkligen har tillgång till material rent tekniskt och samtidigt försöka med en förklaringsgrund till några av utredningens frågetecken.

tex: Irina har samlat Nerijus sperma och varit delaktig i en komplott mot Nerijus det är därför Irinas sekret finns på brottsoffrets trosor. Nerijus har motvilligt blivit avlurad sin säd men först nu förstår han varför hon så hungrigt mjölkat ut hans sädeslärande ritningar, det har bara skett för att hon ansamlat hans adelssperma och sedan spritt ut den på brottsplatsen med sina medhjälpare samt menskopp, hur ska annars irinas DNA på trosorna kunna förklaras om de inte kommit från en glipa i det pittoreska taskpelet mot min stackars klient?

Samtidigt förklarar hon att klienten inte alls misstror alla svenskar för att vara rasister men att det finns sådant i samhället. Han har inte begått något brott i hemlandet. Med rätt mängd fog och dimma så försöker hon lägga ut det snitslade spåret. För att försöka förklara dimer till ljusutsläckningen i det levande livet. Att Nerijus pappa fått hjärtbesvär av det hela tänker hon inte ta upp säger hon och tokförbannat demonstrerar hela demagogin av försåtligt underminering, snömos, snörök och lite bostongurka tillsammans med halvrelevant pallplast virad såsom DNA rätt in i målorganet för det ofrivilliga ejakulatets homerun.
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-10-25 kl. 10:15.
2015-10-25, 10:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Tider från vittnen är ju uppskattningar, att MGM setts vid bostaden 18.00 gör inte honom oskyldig.
Deras hem ligger nära caféet, och vittnen har ju sett en silvrig bil vid caféet runt 18.45.

sid. 322

Citat:
Sara Nordvall kom förbi polisens ledningsplats på Blombergs gård för att berätta att hon såg en silvrig bil stå utmed vägen på hö sida strax innan kafét när man åker mot Hällekis under
söndagskvällen.
Sara berättar vidare att hon åkte förbi kafét ca 18:45-18:50 under söndags kvällen och att hon
uppmärkasammade bilen bara för att hon först tycket att det såg ut som en polisbil, men när
hon kom närmare så såg hon att det var en större silvrig bil
.

Han har som sagt säkert stått och mjölkat i mjölkrummet vid stängning tidigare så han vet ungefär när de brukar låsa för dagen. Denna dagen tog han det dock några steg längre.

edit: platsen där bilen stod - https://goo.gl/DNmsxi
Skumt att google har ändrat bilder, fanns streetview med café-skylt och gulmålat mjölkrum innan, jaja.

Mitt fetande.

FEL SORTS BIL MGM har inte en sån bil titta på bild länken det är den sorts bil hon tycker att hon såg.

Vittne såg den 7 Juni kl ca 18:45-18:50 en Silverfärgad VW Caravell ("polis van") utanför kafeet

http://www.civilbilar.se/images/e/e0/DGL580_01.jpg Foto av en Silverfärgad VW Caravelle

Förhör med SN den 8 Juni, 2015

FUP sidan 322
SN kom förbi polisens ledningsplats på Blobergs gård för att berätta att hon såg en silvrig bil stå utmed vägen på hö sida strax innan kafét när man åker mot Hällekis under söndagskvällen. SN berättar vidare att hon åkte förbi kafét ca 18:45-18:50 under söndags kvällen och att hon uppmärkasammade bilen bara för att hon först tycket att det såg ut som en polisbil, men när hon kom närmare så såg hon att det var en större silvrig bil. Sara kan inte så mycket om bilar men pekar på polisen Vw Caravell ock säger att det var någon liknande bil.

Förhör med SN den 19 Juni, 2015
SN visade vid förhöret hur den aktuella bilen stått då hon körde förbi caféet. Bilen hade stått längs med vägen på den östra sidan av vägen med fronten norrut, mot caféet. (Foto på utpekad plats bifogas förhöret.) SN sa att det kändes som att hon sett någon rörelse utanför caféet men detta var hon inte säker på. Hon såg inga tända lyktor på bilen och inte någon person vid bilen eller i närheten. Sara beskrev bilen som en "större silvrig bil". Hon hade vid det tidigare förhöret pekat ut en polisbil som var av en liknande modell och hon sa nu att det stämde. Hon sa att den aktuella bilen såg "fyrkantig ut i fronten". Hon kom inte ihåg om det fanns rutor bakpå bilen. Hon hade inte tänkt på om det fanns dekaler o d på bilen. Hon hade inte lagt märke till fordonets registreringsskylt.

FUP sia 325
Här finns foto av var bilen stod, och det är tvärs över väg från mordplatsen mjölk/slagthuset
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Citat:
Varför pratar ingen om Lisas pojkvän som var på caféet den söndagen hon försvann? Vem var han??
Därför att det finns minst 22 vittnen (21 spelar plus domare) att han spelade fotboll på annan ort vid mordtillfället.
Ni pratar om två olika pojkvänner. Exet spelade fotboll, en tydligen nyvunnen vän var på kaféet, och kallas H*milton i förhöret.
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Miserabel familj?
Jag vet inte, men i förhör så verkar iaf AB vara en rätt så ödmjuk kille, frugans förhör har jag bara ögnat igenom och läst utdrag härifrån, hon verkar mest vara utsatt för en man som inte behandlar henne väl. (edit: skrev "illa" först )
Känns som att NB är "ledaren" och de andra följer och lyder snällt, eller så har det iaf sett ut, fram till denna vecka i juni.
Ja miserabel, de andra försöker skydda honom i det längsta, feta frugan ljuger i förhören så det står härliga till.
Deras främsta och första lojalitet är med familjens överhuvud, sadisten och lustmördaren.
Mamman hemma i Litauen blåljuger och försöker ge alibi efter instruktion.
Deras bostad ser deprimerande och miserabel ut, man riktigt ser ångesten bland de urdruckna ölburkarna, pizzakartongerna, skitigheten.
En miserabel klan.
2015-10-25, 10:15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Man mördar ju inte någon för att kunna sätta dit någon.
Man sätter dit någon för att slippa att bli straffad för det brott man begått.
Skulle Lisa's mördare kunnat tänkt så här ?

Fråga : Hur begår man det perfekta mord ?

Svar: Döda någon och plantera en annans DNA, hårstrån evt blod, om man kan få tag i det, eller oplös
evt. lite gammalt torkat blod, från den du vil sätta dit, med lite vatten och smeta sedan på det på
offrets kläder och/eller kropp också gärna på mordvapnet.

Men varför är det det perfekta mord?: därför när den person som du har sat dit säger till polisen att
hen er oskyldig och att någon måste ha planterat bevisen, då blir
hen bara utskrattad och både polis och folk säger att sånt händer
helt enkelt bara inte.
Ja ja, du säger själv någonstans att du är envis. Du ger dig verkligen inte. Även om det finns lite oklarheter så är det alldeles för mycket som talar emot NB anser jag.
2015-10-25, 10:16
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om du koncentrerade dig så borde det vara uppenbart för dig att det är just dessa spekulationer som du eldat på som är orsaken till det solida yppanbdeförbudet och nu en fup som endast ger oss; allmänheten, det lilla vi ska ha för att veta att Litauern inte kommer dömas oskyldig.

Min granskning av fupen och genomläsning av tråden ger mig vibbar om att det finns en mänsklighet i fupen. Poliser och åklagare som är varsamma mot Lisa och hennes anhöriga just för att du och många andra saknar spärrar och solkat ner denna sak på ett sätt som saboterat diskussionen.

Det handlar mycket om att inte egga upp dårar och troll, och att detaljerna faktiskt inte angår oss!

Så du tror att polisen har utelämnat detaljer i FÖRUNDERSÖKNINGSPROTOKOLLET för att vara varsamma mot Lisa och hennes anhöriga och för att folk spekulerat i fallet?
2015-10-25, 10:16
Medlem
Jag har läst igenom FUP:en men inte hittat något svar varför I.B DNA finns på offrets "troskant". Är det någon som hittat hur IB ställer sig till det, eller finns det någon teknisk undersökning som förklarar hur I.B DNA kan finnas där?

Sedan undrar jag även om förhören som hålls med I.B och A.B i Litauen finns översatta på svenska? Tänker på dom protokollen som är bland dem sista sidorna i FUP:en som är undertecknade av Litauisk och svensk polis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in