2015-10-25, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Kvalificerat BS.
Svärd emot skjutvapen och man skjuter i bröstet?
Faller på all tillgänglig rimlighet.
Inte för att någon fälls för mordet.
Det är ju så det går till i det mångkulturella Sverige.

Var skulle de sikta då, menar du? Skulle de skjuta på svärdet så det gick av, som i en c-actionfilm?
Citera
2015-10-25, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magoo63
Det är ju även väldigt konstigt att han går och knackar på klassrum, utan att kunna veta om det var etnisk svensk som öppnade eller ej. Nej, tror tyvärr inte på hatbrott även om det låter politiskt korrekt.
Vad är i så fall din teori? Du kanske vet bättre mördaren själv? http://r.search.yahoo.com/_ylt=A9mSs3RmbSxW3X4AaEgTOAx.;_ylu=X3oDMTByaW11dnN vBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1445780966/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.expressen.se%2fgt%2f21-aringen-kande-sig-tvungen-att-agera%2f/RK=0/RS=6p0eQjccRh3JEH_NvLwygQCMBYE-
Citera
2015-10-25, 07:23
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ja vem vet, kanske ville han inte ens förändra politiken i Sverige, det kanske mest handlar om att han ville bryta sin isolering. Komma i kontakt med något "på riktigt".

Hoppas polisen kan berätta något om Antons bakgrund (personalia) så småningom. Har det funnits några intressen typ flickvän, bilar (han hade ju körkort), sport/idrott, resor etc. Hur tät kontakt hade han med sina bröder, möttes de IRL eller bara på nätet. Och så skulle jag inte minst villja veta lite om relationen till föräldrarna. I fallet Breivik fick man ju reda på en hel del.

Marianne Kristiansson, professor i rättpsykiatri, skrev en intressant artikel i SvD i fredags där hon jämför med Breivik och nämner faktorerna isolering och kommunikation.

http://www.svd.se/stora-likheter-med-breivik
http://unvis.it/www.svd.se/stora-likheter-med-breivik

Det är synd (men väntat) att tråden står och stampar om allmänna höger/vänstersympati-frågor.
I flera inlägg har jag förklarat att dådet inte handlade speciellt mycket om politik utan mest om andra saker, men av någon anledning har de inläggen tagits bort. Kanske har fler än jag skrivit sådant och mod tagit bort det därför att det inte hör till tråden? Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-10-25, 07:27
Medlem
UtanEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jo, jag vet hur det gick till på Ikea.
Jag kan dock inte låta bli att fundera över varför polisen valde att avlossa ett medvetet dödande skott mot denne Anton. Kan inte se det på annat sätt att polismannen/kvinnan hade för avsikt att döda.

Och vad jag vet så har vi avskaffat dödstraff i Sverige. I varje fall som helst så äger polisen inga rättigheter att verkställa ett dödsstraff helt efter egen uppfattning utan rättegång.

För att det är stående taktik. Har de tillräckligt avstånd skall det skjutas i benet, men då man inte nödvändigtvis stoppas direkt av ett skott i benet så skjuts det mot bröstet om förövaren är i attack och är Tillräckligt nära för att få stopp på människan.
Annars finns förstås risken att polisen, trots skottet i benet, får en attack med kniven eller vad det nu attackeras med
Citera
2015-10-25, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Var skulle de sikta då, menar du? Skulle de skjuta på svärdet så det gick av, som i en c-actionfilm?

Om han svingar svärdet och måste stoppas omgående är 1 skott i huvet och 2 i bröstet lämpligt, finns tid är låren mer lämpliga. Verkar overkill i det hör fallet men det får utredningen utvisa.... Sen verkar han ju vara amatör som inte har kroppsskydd...
Citera
2015-10-25, 07:50
Medlem
Citat:
Så gick attacken i skolan till

Citat:
10.09 kommer larmet att en maskerad man med svärd hugger ner elever.
Åtta minuter senare skjuts Anton Lundin Pettersson av polisen.
Då har han huggit ner fyra personer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21642366.ab
Citera
2015-10-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darmann
Jag är övertygad om att han använde sin utstyrsel och gjorde de där "roliga" grejerna, såsom att dra Star Wars-citat och posera med tjejer, för att göra succé på internet (typ 4chan). På så sätt kan ens namn leva vidare.
Håller med.
Antons primära motiv och drivkraft var nog att skapa ett nytt meme. Han behöver inte heller ha haft någon diagnos men han var kanske helt störd av en uppväxt med total avsaknad av vettiga förebilder.

Man skall nog inte dra så stora växlar på att Anton och hela hans släkt gillat SD och "Folkomröstningen", detta handlar om Trollhättan, ej Södermaln.

I denna del av Sverige är man tämligen frispråkiga kring dylika frågor, i synnerhet i lågutbildade kretsar. Detta leder ibland till kulturkrockar i media kom ihåg rabaldret kring Louise Andersson Bodin i somras. Grums ligger inte allt för långt bort...
Citera
2015-10-25, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
I flera inlägg har jag förklarat att dådet inte handlade speciellt mycket om politik utan mest om andra saker, men av någon anledning har de inläggen tagits bort. Kanske har fler än jag skrivit sådant och mod tagit bort det därför att det inte hör till tråden? Eller? Jag är osäker.

Hans motiv var ytterst luddiga, men jag ser inget politiskt där heller. Det var en sjuk människa som tappade fotfästet. Det är bara sanslöst obegåvat när vänstertomtar gör det till ett politiskt dåd.
Citera
2015-10-25, 08:15
Medlem
Harry_s avatar
bilden där han poserar med två
var dom ljusa efter som dom fick leva ?
Citera
2015-10-25, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camogli
Hans motiv var ytterst luddiga, men jag ser inget politiskt där heller. Det var en sjuk människa som tappade fotfästet. Det är bara sanslöst obegåvat när vänstertomtar gör det till ett politiskt dåd.
Är poliserna vänstertomtar? Har du missat att Anton lämnade efter sig ett brev där han förklarade vad som drev honom?
Citera
2015-10-25, 08:21
Medlem
Jag tror att Antons handlingar delvis kan förklaras av följande citat av Hjalmar Söderberg:
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill få kontakt till vad pris som helst.
Anton hade kanske gett upp tanken att någonsin nå upp till nivå 1 och 2.
Citera
2015-10-25, 08:22
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
SD anhängare kan snart ses som en diagnos på allt det där samt lägre iq

http://www.dn.se/debatt/halften-av-sds-sympatisorer-manniskor-kan-indelas-i-raser/

Det är synd om Anton för han var ju SD anhängare och kunde inte förstå bättre.
Ska du tillföra något till tråden eller ska du bara försöka kränka SDs röstade och i samma veva försöka kränka deras åsikts- och yttrandefrihet?

Du är bra dum om du tror att man kan läsa ut folks IQ genom att kolla på hur dom röstar, du är ännu mer dum om du tror att alla som röstar på SD har låg IQ och är rasister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in