2015-10-25, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Hur ser straffsatsen ut när han kommer till Litauen. Gör de en egen domsak eller är det den svenska rätts utslaget som gäller även där?
Helt novis på detta

Det är domen från Sverige som gäller.
Sen kanske kan tilläggas att oavsett var han hamnar i Sverige (Kumla, Tidaholm eller Hall) kommer han att få ett rent helvete för denna typ av brottslighet, att angripa unga flickor, är inte OK för övriga intagna.
2015-10-25, 02:42
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag har fattat det som att åtminstone benen var bruten.

Det har jag missat. Eller så kunde inte min hjärna ta in mera
2015-10-25, 02:43
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men med tanke på att de andra tjejerna skulle hinna till en buss så kan de ju inte ha varit där 18:26 eller?

"Det är klart" kan väl vara ett helt normalt svar på "kan du visa mig på kartan var Långbortistan ligger" eller "kan du hjälpa mig lyfta in den här i bilen".

Så, när de andra tjejerna går så kommer NB fram till Lisa. Lisa tar ur hörlurarna + fickringer till sin pappa och pappan hör Lisa tydligt och hon har lugn normal röst. I bakgrunden hör han svagt 2 andra röster som han i ett förhör säger är tjejerna och i ett annat säger att ena kan ha varit en ljus mansröst.

Lisas mamma beskriver fickringningen som att pappan där och då vid tillfället tolkade det som jobbarkompisarna, att Lisa låtit lugn och trygg och att Pappan var den som la på luren efter att ha försökt ropa "hallå". Mamman beskriver det Lisa sa ("det är klart") i bemärkelsen "det är ordnat" och använder inte samma ord.

"Det är klart" i bemärkelsen "självklart kan jag göra det" låter inte som något Lisa skulle säga. Allra helst inte till en främmande man som plötsligt dyker upp. Lisa var blyg och reserverad med nya personer. Hon var överbeskyddad av sina päron. Klockan var halv sju och stället helt öde. Om en man kom fram och pratade så skulle hon INTE lugnt och tryggt säga "det är klart".
2015-10-25, 02:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Du missade det viktigaste: man kan inte "fickringa" någon obemärkt när man har telefonens headset i öronen. Pappan var inte tyst på andra sidan. Bland annat ropade han "Hallåååå?!". Rakt i Lisas öron, enligt dig då.

Men nu var inte poängen det, utan tiden. Det placerar dem fortfarande inomhus, utan att vara iordninggjorda, inga lurar i öronen ännu vid 18:26.

Läs det jag skrev i förra inlägget en gång till.

Lurar i öronen, men icke ansluten hörlurskabel - kontakten hängande löst då mobilen är det sista som kommer läggas ner i fickan innan avfärd (ej klart vilken ficka mobilen är tänkt att hamna i ännu)?
En smula långsökt, jag vet. Men inte omöjligt på något vis, och hade förklarat en hel del.

Tiderna är tighta ja, men vissa tidsnoteringar är också något opålitliga möjligtvis.
2015-10-25, 02:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Så, när de andra tjejerna går så kommer NB fram till Lisa. Lisa tar ur hörlurarna + fickringer till sin pappa och pappan hör Lisa tydligt och hon har lugn normal röst. I bakgrunden hör han svagt 2 andra röster som han i ett förhör säger är tjejerna och i ett annat säger att ena kan ha varit en ljus mansröst.

Lisas mamma beskriver fickringningen som att pappan där och då vid tillfället tolkade det som jobbarkompisarna, att Lisa låtit lugn och trygg och att Pappan var den som la på luren efter att ha försökt ropa "hallå". Mamman beskriver det Lisa sa ("det är klart") i bemärkelsen "det är ordnat" och använder inte samma ord.

"Det är klart" i bemärkelsen "självklart kan jag göra det" låter inte som något Lisa skulle säga. Allra helst inte till en främmande man som plötsligt dyker upp. Lisa var blyg och reserverad med nya personer. Hon var överbeskyddad av sina päron. Klockan var halv sju och stället helt öde. Om en man kom fram och pratade så skulle hon INTE lugnt och tryggt säga "det är klart".
Jag försöker bara hitta en alternativ förklaring när tiderna inte går ihop.
2015-10-25, 02:48
Medlem
Willow1s avatar
Citat:

Judt uttrycket "det är klart" kan ha olika innerbör avsett i hur vi lägger tonläget. Vid fråga om hjälp läter det annorlunda än om vi utfört en syssla.

Men om hon pratat med någon på bruten engelska borde jon svarat på engelska!?
2015-10-25, 02:49
Medlem
Citat:
Jag får inte ihop tiderna kring stängningen.

I de inledande förhören med de inblandade så beskrivs allt som att stängning och låsning skett kring 18:15-18:20 (senast) och att de gått och sagt hejdå och därefter har Lisa skickat SMS "jag åker nu" på väg till mopeden vid 18:22. Det var också så det beskrevs i media då i juni och det var vad som sas i intervjuer med de inblandade.

Sen dyker fickringningen upp. Och förstör. Allt. Jag ser det som relativt självklart att det är Lisa och de två andra tjejerna som pappan hör under fickringningen. Men det placerar också alla 3 tjejerna inne i Cafeet kl 18:26. Då är de fortfarande inte ens färdiga med påklädning, fixa sig i ordning, gå ut, låsa ett antal dörrar, säga hejdå utanför, gå till bilen.

Då har biltjejerna alltså åkt därifrån som allra, allra tidigast kl 18:30. Det kanske låter oviktigt med någon minut hit och dit, men man hinner väldigt mycket på en minut (fråga bara NB hur mycket man kan hitta på en ynka timme). Vidare så känns det orimligt att de skulle ha tagit sig iväg först 18:30 när Cafeet stängde kl 18:00.

Varför SMS:ade Lisa "jag åker nu" 18:22, när hon fyra minuter senare inte ens är påklädd och redo att börja gå ut? Vem gör så? Oerhört ologiskt. Det logiska är att hon skriver det utanför huset, efter de sagt hejdå, på väg till mopeden, skicka sms och sätta igång musiken.

De andra tjejerna ser att Lisa stoppar hörlurarna i öronen när hon gör sig i ordning. I omklädningsrummet. Inne i huset. Innan de ens är klara att lämna stället. Fickringningen skedde 18:26. Fattar ni? Fickringningen måste ha gjorts innan hon stoppar hörlurarna i öronen, annars hade den aldrig hänt utan att hon upptäckt det själv, då det är ganska omöjligt.

Så. Som tidigast åker bil-tjejerna kl 18:30.

Sista mast-registreringen av mobilen sker 18:39. Ca en kvart senare är telefonen död och har dött någon gång mellan 18:39 och nästa logg en kvart senare, då masten inte hittar mobilen längre.

Förklara för mig hur allt detta går ihop? Jag måste ha missat en massa i FUP?

Tror du är inne på fel spår Se det enkla... tjejerna lämnade kafet ca 18.15 LH går till moppen messar pappan på vägen eller när hon är framme vid moppen. GM dyker upp och frågar om hjälp och hon drar ur öronsnäckorna ur sina öron, GM kanske låtsas vara snäll och säger att hon ska rita ut en väg på en karta vilken hon gör och säger till då GM nåt i stil med "det är klart".

Hänger inte med varför skulle inte hon kunna ha ringt upp pappan av misstag senare? Om GM pratat med henne vid moppen och hon hjälpt han med nåt där så har hon väl dragit ur lurarna ur sina öron och då inte hört om hon råkat ringa upp pappan.

Jag tycker inte det är konstigt att vilja lyssna på musik eller lyssna av telesvar även om man har dåligt batteri Om mobilen inte har varit påslagen/aktiv i appar hela dagen så har den heller ej dragit batteri osv. Dessutom drar väl t ex FMradio knappt nåt batteri om man har det i mobilen.

Edit: såg nu annan användare som skrev att päronen tyckte att de hört tjejröster i bakgrunden. Jag hade missat det. Kan det ha varit bilradio som var igång som de hörde? Vad spelar det annars för roll om de skulle ha sagt hej då tex 18:26? Det är ju iaf ungefär samma tid. Innan "ficksamtalet" dök upp var väl iaf jag inne på att senaste kontakten var 18.26 även om det då (flera månader sen) var det sk. sms.et som angavs vara skickat 18.26 om jag inte minns fel
Senast redigerad av ulvan 2015-10-25 kl. 02:06.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Inte troligt! GM har potensproblem eftersom han inte tänder på den vanliga typen av sex som normalt folk tänder på. GM måste se folk dö en plågsam död för att han ska få ståkuk. Han har planerat sitt dåd och säkerligen förberett med rep m.m. innan han ens träffade LH. Hängningen är inte någon hämnd för att han inte kan knulla henne normalt utan är förutsättningen för att han ska kunna få ståkuk. GM har alltså en mycket sjuk och pervers sexuell läggning.

Han har ju stått å runkat ett flertal ggr i ladan. Troligen tänder han ej på sin fru. Står å runkar åt småtjejerna på cafet... Överfaller bo.... Men får potensproblem han ej räknat med.... Blir förbannad etc
Bannlyst
Hur kommer det sig att det finns massor med sperma från NJ på väggarna i rummet varifrån man har full utsikt mot cafét?

Han har ju givetvis stått och runkat denna kvällen men att Lisa har sett eller upptäckt honom. Då har han varit tvungen att mörda henne. Behöver ju inte vara svårare än så ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
I fallet med Anna Linds mörd blev de tvugna att beh hnm i svenskt fäng, då risken
för fri-släpp inom överskådl tid bedömdes för stor.

Kan ju mkt väl bli samma sak här oxå !

Det är lite olika på vilket land det gäller. De baltiska staterna gör ingen egen bedömning utan följer det Svenska domslutet.
2015-10-25, 02:54
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag försöker bara hitta en alternativ förklaring när tiderna inte går ihop.

Jo, men det måste ju hålla också. Annars är det ingen konst att snickra ihop det. Problemet är ju just att få till det hållbart.

Den enda förklaring jag hittar som pusslar ihop det - är att de andra två tjejerna ljuger. Det är säkert bara något oviktigt, men de ljuger av något skäl för att de inte vill eller vågar säga sanningen. Det kan som sagt vara något litet, men skamligt.Tror inte det är någon stor och avgörande grej (typ att de såg NB med Lisa när de skulle gå, men hade bråttom och lämnade Lisa i sticket), utan det lär vara något i stil med att de alla 3 slutade redan 17:45 men skrev upp 18:00 i tidsrapporten (inte just den grejen eftersom det rör till tiderna ännu mer, men som exempel - någon detalj som är pinsam, eller något de ljög om i början och trodde att det inte var viktigt och sen har de fått stå fast vid det för att det är pinsamt att säga att de ljög).
2015-10-25, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolan11
Dagen innan mordet den 6 juni så finns vittnesuppgift från Arnes svärdotter?, om att GM frågat en henne när hon var ute och joggade om hon kunde visa honom vägen.

Om GM gått fram till Lisa som stod vid mopeden bakom arbetsplatsen och frågat henne om hon visste något ställe i närheten som hon möjligtvis kunde veta vart det ligger.
Lisa bodde ju inte där i närheten och kunde knappast svara: det ligger där osv..

GM måste ha lockat över henne till ladan på något annat sätt.

GM kan också ha stått vid fönstret i ladan (cafeets entre ligger rakt framför), vissa helger innan mordet och försökt lockat dit någon tjej efter stängning men sett att tjejerna som stänger åker bil,
så när han nu står där vid 18 tiden den 7 juni, ser han Lisas två arbetskamrater åka med en bil och att LH går till baksidan för att ta mopeden. (Första gången det sker, så GM tar sitt tillfälle).
Perfekt, ensam, smal, kort liten flicka som han kan lura henne till ladan där han kan utföra det makabra brottet.

Han kanske lurade in henne i hans bil och sen tog han fram kniven och körde över henne till ladan. Tror inte hon skulle lämna sina grejer vid moppen med moppenyckeln i för att gå över till ladan för att hjälpa till med något. Om hon skulle hjälpa till med något en bit bort så hade hon väl låst moppen och burit med påsen...eller åkt på moppen över vägen. Eller tänker jag fel nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in