2015-10-25, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jag kan vända på det och fråga dig det samma. Har du belägg för ditt grova påstående om att poliserna ska ha skjutit GM pga att han var rasist? Förklara i så fall hur poliserna skulle kunna ha kunskap om det vid tillfället?

Det var fortfarande inget påstående
Det var ett hypotetiskt exempel på hur en polis skulle kunna agera utfirån en förutfattade mening men tanke på GM:s hudfärg och offrens dito.
Jag vill varken se vita snutar som skjuter ihjäl svarta i USA eller svarta snutar som skuter ihjäl vita därför att deras rasism får dom att begå oprofessionella handlingar.
Snutar är människor som vi andra och kan mkt väl vara rasister. Men kan de inte mota bort detta i sin tjänsteutövning ska de inte vara poliser.
Senast redigerad av MrStreamer 2015-10-25 kl. 01:34.
Citera
2015-10-25, 01:33
Medlem
John-Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Yepp det är säkert sant om man tänker på alla möjliga situationer man kan hamna i
men om Du tänker på det gamla ordspråket

Att skaffa sig makt kan de flesta göra.
Men riktig makt är att inneha den men inte bruka den

Det var kloka ord. Sanna dessutom.
Citera
Bannlyst
Breivik är en medveten soldat som attackerar unga politiker med ett tydligt manifest och syfte. Han ger sig på ( i sitt tycke) den framtid som skulle kunna fortsätta den politik han avskyr. Detta är ett strategiskt valt mål, ingen skolskjutning i maskerad. Det bara sprutade ju engagemang mot "multiculture" hos honom innan han drog sig tillbaks och förberedde sitt dåd. Fanns inga tecken på depression eller sådant, han var medveten som han gjorde och överlevde medevetet efter att ha dödat över 80 människor. Jag ser ganska få likheter, men ytligt kan de synas som flera. han var inte psykiskt störd, han var en klassisk terrorist, även om han säkert hade vissa genetiska förutsättningar för att göra det han gjorde.

Professorn i rättspsykiatri har gjort misstaget att skriva en artikel baserad på mycket lite info om ALP men väldigt mycket om ABB.

https://www.youtube.com/watch?v=B9_aUJtlYI0

Detta rekommenderar jag alla att titta på om the Iceman. Speciellt intervjun med psykiatrikern Park Dietz. På slutet tar han upp viss förutsättninger, även genetiska, som ofta finns hos dessa massmördare.

Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ja vem vet, kanske ville han inte ens förändra politiken i Sverige, det kanske mest handlar om att han ville bryta sin isolering. Komma i kontakt med något "på riktigt".

Hoppas polisen kan berätta något om Antons bakgrund (personalia) så småningom. Har det funnits några intressen typ flickvän, bilar (han hade ju körkort), sport/idrott, resor etc. Hur tät kontakt hade han med sina bröder, möttes de IRL eller bara på nätet. Och så skulle jag inte minst villja veta lite om relationen till föräldrarna. I fallet Breivik fick man ju reda på en hel del.

Marianne Kristiansson, professor i rättpsykiatri, skrev en intressant artikel i SvD i fredags där hon jämför med Breivik och nämner faktorerna isolering och kommunikation.

http://www.svd.se/stora-likheter-med-breivik
http://unvis.it/www.svd.se/stora-likheter-med-breivik

Det är synd (men väntat) att tråden står och stampar om allmänna höger/vänstersympati-frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det var fortfarande inget påstående
Det var ett hypotetiskt exempel på hur en polis skulle kunna agera utfirån en förutfattade mening men tanke på GM:s hudfärg och offrens dito.
Jag vill varken se vita snutar som skjuter ihjäl svarta i USA eller svarta snutar som skuter ihjäl vita därför att deras rasism får dom att begå oprofessionella handlingar.

GM blev skjuten för att han var en fara för sin omgivning, för barnen, för lärarna och för polisen. Inget annat!
Citera
2015-10-25, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Han kanske valde första bästa inriktning för att han inte hade någon plan på framtiden. Själv gick ju min truck- och terminalutbildning åt helvete för att jag egentligen inte hade någon plan för framtiden, och bara valde något där jag trodde att jag kunde jobba för mig själv, to a certain degree.

Möjligt, men osannolikt. Tror inte där finns någon diagnos mer än ett djupt självhat.
Citera
2015-10-25, 01:36
Medlem
Citat:
GM blev skjuten för att han var en fara för sin omgivning, för barnen, för lärarna och för polisen. Inget annat!

Självklart så. Men det måste utredas om det var befogat att skjuta honom till döds eller skjuta för att oskadligjöra honom. En STOR skillnad.
Citera
2015-10-25, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papsol
Kanske var polisen som sköt GM svart? Alltså var det en rasist polis!

Svarta poliser är ovanligt. De flesta poliser är vita så den som sköt var med största sannolikhet vit. Om nu färg är så jävla viktigt för dig.
Citera
2015-10-25, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Självklart så. Men det måste utredas om det var befogat att skjuta honom till döds eller skjuta för att oskadligjöra honom. En STOR skillnad.

Man sköt självklart för att oskadliggöra honom. Vad trodde du var syftet? Nu är det ju så att den ammunition som polisen har nuförtiden är livsfarlig och de flesta som träffas av den kulan dör.
Citera
2015-10-25, 01:42
Medlem
Citat:
Man sköt självklart för att oskadliggöra honom. Vad trodde du var syftet? Nu är det ju så att den ammunition som polisen har nuförtiden är livsfarlig och de flesta som träffas av den kulan dör.

Kvalificerat BS.
Svärd emot skjutvapen och man skjuter i bröstet?
Faller på all tillgänglig rimlighet.
Inte för att någon fälls för mordet.
Det är ju så det går till i det mångkulturella Sverige.
Citera
2015-10-25, 01:43
Medlem
Citat:

Och nu är vi i princip tillbaka till ruta ett.
Varken du (om det inte var du som avlossade skottet) jag eller någon annan kan med säkerhet veta detta. Därför ska det utredas precis som alla andra skott som polisen avlossar - inte minst de som dödar.
Citera
2015-10-25, 01:44
Medlem
VWazzs avatar
Varför ligger inte tråden under terrorism? Likaså alla bränder av asylboenden? Detta är ju klockrena fall av terrorhandlingar....
Citera
2015-10-25, 01:44
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Breivik är en medveten soldat som attackerar unga politiker med ett tydligt manifest och syfte. Han ger sig på ( i sitt tycke) den framtid som skulle kunna fortsätta den politik han avskyr. Detta är ett strategiskt valt mål, ingen skolskjutning i maskerad. Det bara sprutade ju engagemang mot "multiculture" hos honom innan han drog sig tillbaks och förberedde sitt dåd. Fanns inga tecken på depression eller sådant, han var medveten som han gjorde och överlevde medevetet efter att ha dödat över 80 människor. Jag ser ganska få likheter, men ytligt kan de synas som flera. han var inte psykiskt störd, han var en klassisk terrorist, även om han säkert hade vissa genetiska förutsättningar för att göra det han gjorde.

Professorn i rättspsykiatri har gjort misstaget att skriva en artikel baserad på mycket lite info om ALP men väldigt mycket om ABB.

https://www.youtube.com/watch?v=B9_aUJtlYI0

Detta rekommenderar jag alla att titta på om the Iceman. Speciellt intervjun med psykiatrikern Park Dietz. På slutet tar han upp viss förutsättninger, även genetiska, som ofta finns hos dessa massmördare.
Jag tror definitivt att breivik led av nån sorts av psykik ohälsa. Man gör inte sånt annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in