Citat:
Ursprungligen postat av
JohanElias
Inte nog med det, hans nyskapade facebookkontos bild är ju en spitting image av Eric Harris frissa. Trenchcouat samma, men sedan kör han med hjälm och mask istället.
Du och fishANDchips är verkligen inne på något här.
Klassfotot (som bland annat kvällstidningarna har publicerat) visar att han var långhårig under gymansietiden på Lichron 2010-2013. Man ser även på sid 15 i denna publikation
http://issuu.com/absbromsen/docs/verko_12_2012 att Anton var långhårig hösten 2012. Han verkar oftast ha varit klädd i helt svart.
Anton skapade alltså sitt facebook-konto någon gång första veckan i oktober, 11 oktober lägger han in den nya profilbilden. Modern och mostern kommenterade ju profilbilden i samband med att Anton lade upp den, har för mig att någon av dem skrev "snygging" eller liknande, även en vänninna/granne till familjen gick in och skrev "Mosters ögonsten" om bilden.
Av dessa kommentarer får jag intrycket att Anton klippte sig kort tid före mordet (frisyr snarlik Eric Haris som tidigare konstaterats) och såg till att den nya "looken" presenterades på den nyupplagda fb-profilen. Varför skulle mostern ha skrivt "snygging" om det inte var något i utseendet som hade förändrats?
Den sista bilden är så annorlunda på så många sätt: självbelåtet flin där han liksom tittar djupt in i fotografen i stället för det vanliga avtrubbade kisandet. Kamofärgad skjorta i stället för helsvart som tidigare. Han ser även lite mer deffad ut i ansiktet.
Jag får även väldigt mycket Breivik-vibbar av det här, han fotade sig vältränad och nyklippt i Lacoste-tröja inför terrorangreppet.
Här är
ett kollage över de få bilder på Anton som jag hittat. Bilderna där han har långt hår är alltså tagna 2010-2013.
Sammanfattningsvis får jag intrycket att hela idén bakom facebookprofilen var att få synas i efterhand, efter attacken. Och hans plan har onekligen fungerat.
Så ofattbart utstuderat.