2015-10-24, 20:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är svårt att slå en person medvetslös utan att skada. Ett slag där offret bibehåller sitt medvetande kan skada offret till blodvite och t.o.m. döda. Lisa var ingen boxare, kunskapen om hur man slår en 17-årig flicka lagom hårt har inte NB, hur boxningskunnig han än är. Varför slå till lagom hårt? Varför vara rädd för blod?

Nej, jag kan inte föreställa mig resten själv.

Steg två, tvåhandsgrepp om snaran och hålla i offret med den tredje handen? Varför hade inte Lisa punktformiga blödningar i ögonen om hon blev strypt?

Om dålig hygien betyder att någon är mördare har vi många mördare i vårt land.

Eller så är spåren inte redovisade i FUP, som är ett stöd för åtalet.

Ja, krimtekniker skickar allt som kan vara intressant till NFC. Sedan tar en polischef med ekonomiskt ansvar och beställer vad som ska analyseras.
Nähä, men att föreställa sig en rik knös med en finnig yngling i släptåg går för sig.
Det är det inga problem med tydligen.

Citat:
Eller så är spåren inte redovisade i FUP, som är ett stöd för åtalet.
Det har du inga problem heller med att föreställa dig som en realistisk möjlighet. Noterat.

Får man fråga damen förresten om det fortfarande umgås med tanken att Lisas mördare
lagt henne i boden av hänsyn till hennes anhöriga; för att inga djur skulle angripa kroppen
om den dumpades ute i naturen? Eller är den övergiven nu kanske, den tanken vi ju
fått ta del av ett antal gånger tidigare i samband med scenariot att nån yngre man med
visssa akneproblem legat bakom vad som hände Lisa?
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-24 kl. 21:22.
2015-10-24, 20:46
Medlem
Vem var det som såg NB utanför ladan ca 18:00? Han själv vägrar ju svara på var han befann sig mellan 18-19.30 sedan hans fru och bror uppgett att de inte vet var han befann sig.
2015-10-24, 20:47
Medlem
https://twitter.com/FeliciaLundqvis/status/657977131348160512

"Läste att Lisa Holm blivit hängd o att det togs bilder på henne till porrsajt. Har för mig att jag sett en Wallander-film på det temat.."

Stämmer det? Att han tog bilder? Eller är det bara rykten?
2015-10-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Allt är relativt. En sund, frisk 17 årig tjej .... contra en 35 årig fysisk hårt arbetande byggarbetare - så är hon späd.
LH vägde säkert 55-60 kg. Men det är klart att NB kunde lyfta henne och bära henne då han faktiskt var tränad för kroppsarbete.
2015-10-24, 20:49
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kan inte svara på det riktigt.
Mest troligt att man gör det på familjens önskan och respekt för dessa.
Har för mig regler ändrades efter Engla-mordet också, och sen att de lärt sig efter Elin Krantz.

Sid.3 FUP

Mycket delar som sagt som är sekretessat, till exempel:

- beträffande hela proceduren när kroppen tagits ut ur skåpet och examinerats steg för steg.
-Kläderna har lyfts av, kroppen har packats upp. Foton har tagits.
-Alla skador förutom de som tagits upp i det rättsmedicinska utlåtandet av betydelse för att konstatera dödsorsaken, exempelvis ev förekomst av märken, blånade, svullnader, sår, - här kan alltså finnas fler skador som kan klassas som våld, men inte sådant att LH dött av det, mm - dvs allt av betydelse för obduktionen är sekretessat och finns inte med i den offentliga delen.

Viktigt att komma ihåg att vi trots allt inte har fått hela bilden och därför inte kan veta till exempel alla omständigheter kring hur hon tagits från ladan till mjölkrummet och i vilket skick hon då var.

Eftersom NB förnekar så finns inget klarlagt. Med vetskap om skador på kroppen och kroppens skick helt o hållet bör de gå att åtminstone få en bild av hur den inledande kontakten gått till och vägen till mjölk o slaktrummen.

Kan tänka mig att någon diskussion kommer att komma upp ang sekretessprövning kring just det kompletta obduktionsprotokollet.
2015-10-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Det som lite talar emot det senare är väl att hjälmen, jackan och byxorna hittades i rishögen mittemot boden. Känns som han kommit med bilen stuvat in BO i boden och slängt de medhavda kläderna i rishögen.

Det hela känns baa så otroligt korkat om GM hade minsta vilja att undkomma upptäckt. Men som det verkar är NB inte den skarpaste kniven i lådan, närmast korkad och dum. Det förklarar också en del saker som verkar ologiska.

Inte helt omöjligt kanske att han tänkte elda upp rishögen (plus kläderna) redan samma dag men att det av ena eller andra anledningen inte blev av.

Kroppen kanske först stuvades in i boden och att han efter ett tag kom på att det fanns grejer kvar i bilen så han slängde de vid rishögen. Eller kan han försökt att gömma liket först vid rishögen (för uppeldning) men kom på att boden var bättre tills vidare då han inte kunde tända eld på rishögen på en gång?

OM han hade eldat upp allt så hade väl hans DNA kanske försvunnit...
2015-10-24, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fullt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
...eller in making.

Kan vara fullt möjligt.
2015-10-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolwhip
https://twitter.com/FeliciaLundqvis/status/657977131348160512

"Läste att Lisa Holm blivit hängd o att det togs bilder på henne till porrsajt. Har för mig att jag sett en Wallander-film på det temat.."

Stämmer det? Att han tog bilder? Eller är det bara rykten?

Det är inte ens rykten.
2015-10-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På vilken sida då?

Hon har inga sådan skador enligt undersökningen av kroppen .. sid 478 i Fup .. Hon har blåmärken vid ena knäleden ..

Så på vilken sida finner du stöd för dina (sjuka) spekulationer?

Kan inte återge vilken sida eftersom jag inte har nån FUP. Jag är dock inte den enda som läst detta stycke om felvända ben. Det är svårt att tolka felvända ben som något annat än att benen är vända på något onaturligt vis, dvs. av.
Det är ingen sjuk spekulation (verkligen ett slag under bältet, och ett lågvattenmärke vad gäller personligt påhopp).
Du får gärna förklara hur benen kan vara vända åt fel håll, utan att vara av?
Vare sig du eller jag har läst det sekretessade obduktionsprotokollet?
2015-10-24, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Framförallt hur hon hamnar i ladan/slaktrummet, hur han får henne dit, luras på något sätt eller genom hot då hon satt sig på moppen för hon är då fullt påklädd för färd med bl.a. extrabyxorna.
Hade hon redan på sig hjälmen ?? Örhänge i ladan (inte det andra som hittas i slanghögen) ger viss indikation att tumultet börjat i ladan (handsken). Då bör hon passerat vägen mellan cafe och ladan direkt in i ladan, alltså inte via annan öppning, men varför.
Han kan omöjligt få kontakt med henne från gaveln (södra) där man kan också ta sig in i slaktrummet.
De måste fått kontakt ikring mopeden eller att han gick över vägen till henne när arbetskamraterna åkte. Tveksam att han kört fram bilen till baksidan på cafe't för kontakt för att hon skulle kliva in är nog obefintlig.
Lurigt hur hon hamnade i ladan (slaktrummet) för det har hon bevisligen gjort.

Frågan kom så det inte uppstod missförstånd om vad "luckor" innebar.
Motiv och delar i ett händelseförlopp kommer alltid vara hypotetiskt - tills dess en gärningsman erkänner och lägger korten på bordet. Med stöd av bevisning dess emellan.

Jag tror fortfarande att han ropat på henne och de har en dialog (fickringning, frågan till potentiellt BO dagen innan, vittnen som sett man komma ur ladan samt vad som troligen är NB:s bil på plats)
Hot uppstår väl sen i del två - och den kniv som återfanns kan mycket väl ha varit med i bilden.
Jag tror som tidigare att hon bär hjälmen på armen. Han ser den efteråt, tar med den och kastar på rishögen. Örhängen ramlar lätt av och detta kan han ha åstadkommit då hon släpas in - alternativt i ett värjningsförsök inne i ladan.
Tycker inte det är ett dugg konstigt hur hon kan ha hamnat i mjölkrummet - eftersom jag anser att han planerat överfallet. Med tejp och rep.
2015-10-24, 20:58
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Är det MGM:s sperma som hittats i rummet bredvid blir det case closed för min del.

Ja det är det, läser du inte tidningarna? Jag tror ändå inte att gärningen hade sexuella motiv. Han drog ned hennes byxor och trosor till knäna och drog upp hennes tröja övanför brösten för att få det att se ut så om de skulle hitta kroppen. Jag tror han var ute efter att ta henne levande för försäljning. Interpol efterlyser flera litauer för human trafficking, och detta är en mycket lukrativ verksamhet som det finns all anledning att anta att denne litauer kände till eftersom den förekommer en hel del i hemlandet.
2015-10-24, 21:00
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
LH vägde säkert 55-60 kg. Men det är klart att NB kunde lyfta henne och bära henne då han faktiskt var tränad för kroppsarbete.
Hon vägde definitivt inte 55-60 kg. Är du själv en förvirrad och fet chipsätande kvinna med noll koll?
Jag tror det.
LH vägde inte över 50 kg, det är lätt att se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in