2015-10-24, 19:22
Medlem
Redisas avatar
Jag tror att NB fantiserade om att binda fast en kvinna rättofta, det ser ut som att snör bitarna utan DNA hittas lite här och där, så han kanske nöjde sig med att knyta ett snöre med påhittat offer och sedan gå och runka. Och jag tror också att han hade hoppats att bränna ned den lilla arbetsstugan med kroppen i och en rishög med medans han och hans familj drog iväg hem på semestern för att aldrig återvända, ve vet. Frugans DNA kunde komma från en binda som kunde stoppats i trosorna från framsidan, vem vet vad detta mördare haft för sig, kanske spara lite för framtidens lekar?

Och det är fullt möjligt att få en människa i en klädskåp, provade faktiskt själv idag att gömma sig i en sån , fast jag är lite kortare än Lisa, men definitivt fluffigare.
2015-10-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Enligt presskonferensen hittades byxorna nere på smalbenen...
Så är det blandade ihop det med jackan och hjälmen.
2015-10-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Fan Fan Fan!
Det ljugs bra om hur kroppen blev funnen från Polisens sida.
Det är till och med svårt att få in och få plats med två
tjugoliters dunkar, det betyder i praktiken att hon blev funnen
i bitar, avbrutna eller styckade, men ingen kan få
in Lisa där om det inte är så att man komprimerat henne.
Helt absolut makabert.

Enligt någon källa för ett tag sen så sades det väl att hon blivit intryckt med våld så benen brutits? Styckad tror jag inte.
2015-10-24, 19:24
Medlem
Lisa satt alltså i det smala skåpet om jag förstår det rätt, är det möjligt att likstelheten och att kroppen pga sommarvärmen svällt sedan gjort det omöjligt för litauern att flytta henne ifrån skåpet? (apropå frågan om varför hon lämnades och doldes i skåpet och inte flyttades?)
2015-10-24, 19:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En fråga i all hast: har något sett i FUP om LH's andra handske har upphittats?

(D.v.s. inte den handske som AJ m.fl. hittade i ladan måndagen den 8 juni - utan LH's andra handske).
Jo, den hittades i Lisas aviga jackärm.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Fan Fan Fan!
Det ljugs bra om hur kroppen blev funnen från Polisens sida.
Det är till och med svårt att få in och få plats med två
tjugoliters dunkar, det betyder i praktiken att hon blev funnen
i bitar, avbrutna eller styckade, men ingen kan få
in Lisa där om det inte är så att man komprimerat henne.
Helt absolut makabert.
Benen var ju vikta åt fel håll så han har ju mosat in henne i skåpet med kraftigt våld.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En fråga i all hast: har något sett i FUP om LH's andra handske har upphittats?

(D.v.s. inte den handske som AJ m.fl. hittade i ladan måndagen den 8 juni - utan LH's andra handske).

Den fanns i jackan.
Citat:
Vid ankomst till laboratoriet var jackans ärmar vrängda ut- och
in. En handske var placerad i den vänstra vrängda ärmen. Ett
papper var placerad i vänstra fickan fram.
sid. 540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Jag tror att NB fantiserade om att binda fast en kvinna rättofta, det ser ut som att snör bitarna utan DNA hittas lite här och där, så han kanske nöjde sig med att knyta ett snöre med påhittat offer och sedan gå och runka. Och jag tror också att han hade hoppats att bränna ned den lilla arbetsstugan med kroppen i och en rishög med medans han och hans familj drog iväg hem på semestern för att aldrig återvända, ve vet. Frugans DNA kunde komma från en binda som kunde stoppats i trosorna från framsidan, vem vet vad detta mördare haft för sig, kanske spara lite för framtidens lekar?

Och det är fullt möjligt att få en människa i en klädskåp, provade faktiskt själv idag att gömma sig i en sån , fast jag är lite kortare än Lisa, men definitivt fluffigare.
Men knappast att krypa ihop på botten av skåpet? under en sådan klädhög som syns på bilden. Då måste man vara mer än dubbelvikt.
2015-10-24, 19:26
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
När de svängde in i allén mot Blombergs Säteri mötte de Henrik Jönsson mitt i allén. De
stannade och pratade en kort stund med honom innan de fortsatte mot Blombergs Säteri.

Vilka var det som tittade på Formel 1?
Arne, Lars Magnus, Adriana, Choni och Anita. Henrik minns inte huruvida Gustav och
Victoria var med och tittade på Formel 1 loppet.

Vilka var med på middagen som du och Adriana var lite sena till på söndagskvällen den 7
juni?

Styvmor Choni, pappa Arne, flickvännen Adriana Berglund, Lars Magnus Trozelli och Anita
Trozelli.
Vilka var på Blomberg när du kommer dit efter att du varit hos Andreas Eriksson på
söndagskvällen?
Samma personer som på middagen.

Gustav konfronteras med uppgifter om att både Irina och Nerijus berättat om att de sett
Gustav åka från Blombergs säteri och att de åkt Gärdesvägen mot Gum. Att Nerijus hejat och
varit på väg ut för att prata med dom, men att de inte stannade.
Gustav uppger att det är högst troligt att han hejade på dem om de stod utanför deras bostad.

Väldigt ointressant att diskutera hans inblandning. Han är inte någon misstänkt gärningsman.

Adriana minns nu att Henrik ville hinna i tid till sändningen av Formel 1 började, men det gjorde han nog inte säger hon.

Victoria tror att dom såg Formel-1 hos AJ på söndagen 7 juni.

Och att Lars magnus ´81, inte har någon vidare koll på vilka som är där och ser Formel-1, känns inte speciellt konstigt i min värld.

Anita ´82 har sagt att Gustav och Victoria var där. Men verkar virrigare i att veta vilka som åkte därifrån under middagen. Henrik hade ju tex åkt därifrån och var inte tillbaka förrens senare på kvällen.
Anita har inte uppfattat att någon åkte därifrån. Hon tror att Henrik och Adriana var kvar
under hela kvällen och natten.

Attans att mördaren Gustav inte tänkte på att skaffa yngre alibin, lätt att vara efterklok? Nerijus sa också att det var två i bilen, så det var då Victoria som övningskörde bilen. Man vet att Gustav såg Formel-1 vid klockan 20:00. Det har både han själv sagt, Adriana och Viktoria. Han sa även att det var möjligt att strax före 20:00 åkte för att hämta något. Betyder det att Victoria håller inne med sanningen, om vad dom två mördarna gjorde under dom 30-45minuterna. Så Victoria och Gustav hjälptes åt att hänga Lisa holm? Och plantera exempelvis sperman,DNA på offrets kläder, jackan,blod på rören,hårstrån på väggen.

Ljuger Anita, Victoria, Adriana och Gustav? Tidsmässigt håller allting perfekt, ser inga frågetecken överhuvudtaget. Vem ska vi gå igenom härnäst som tilltänkt gärningsman, kanske Anita ´82 eller Arne 80.
2015-10-24, 19:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra tänkt! Han eller om det var frun säger dock i något av förhören att han inte brukar ha sina arbetskläder på sig på söndagarna, även om han gjorde jobb.

Jag tycker tvätten och att brodern reagerade på det och frun försökte dölja det i förhören är nästan mer intressant. En av de saker man letar efter i en utredning mot en misstänkt brottsling är ju avvikelser från personens normala mönster, i den mån det finns något sånt. "Hata slumpen". Här har vi då en plötsligt avvikelse från vad hans bror beskriver som regelbundna vanor: (sid 1070)

Hustrun säger första gången i förhöret "NEJ" på frågan om hon tvättade Aivaras kläder på söndagen, men "Vet inte" om frågan om sin makes. När mer detaljerade uppgifter kommer fram så kommer hon plötsligt ihåg och berättar också om mannens uppmaning. Det går ju att tolka som att hon inte vill ljuga i första förhöret, men inte heller säga sanningen. Hon är också lite otydlig om vem som egentligen tog initiativet till byxtvätt. Hon själv säger hon i första förhöret, mannen i nästa och i förhöret i Litauen säger hon att det definitivt var hon själv. Men i detta förhör verkar hon allmänt försöka framställa mannen i så bra dager som möjligt. Nu har han plötsligt inga sexuella problem och han var garanterat hemma kl 19 på söndagen.

Jag håller med i ditt resonemang fullt ut. En sak som jag reagerade på är att vittnen säger att NB brukar tvätta sig en gång i veckan, NB säger att han kom hem och tvättade sig och lade sig på sängen eller liknande. Är det inte anmärkningsvärt att NB tvättade sig just den här söndagen just hemkommen vid tiden för offrets försvinnande.

Jag fäster också stor vikt vid att IB reagerar på att NB har smutsiga kläder, hon frågar honom också rakt ut under måndagen om NB kanske har med saken att göra.
2015-10-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag lägger till en mycket bra utredning och det är en väv av iakttagelser ihop med teknisk bevisning. Vad tänker du på angående det fetade?

Framförallt hur hon hamnar i ladan/slaktrummet, hur han får henne dit, luras på något sätt eller genom hot då hon satt sig på moppen för hon är då fullt påklädd för färd med bl.a. extrabyxorna.

Hade hon redan på sig hjälmen ?? Örhänge i ladan (inte det andra som hittas i slanghögen) ger viss indikation att tumultet börjat i ladan (handsken). Då bör hon passerat vägen mellan cafe och ladan direkt in i ladan, alltså inte via annan öppning, men varför.

Han kan omöjligt få kontakt med henne från gaveln (södra) där man kan också ta sig in i slaktrummet.

De måste fått kontakt ikring mopeden eller att han gick över vägen till henne när arbetskamraterna åkte. Tveksam att han kört fram bilen till baksidan på cafe't för kontakt för att hon skulle kliva in är nog obefintlig.

Lurigt hur hon hamnade i ladan (slaktrummet) för det har hon bevisligen gjort.
Senast redigerad av ToZon 2015-10-24 kl. 19:43.
2015-10-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
NB har en stor förklaringsbörda. Nekar han i sten till att överhuvudtaget ha träffat Lisa är han tokkörd. Advokaten borde upplysa honom om rättsläget. Han kanske inte förstår läget och lever i en bubbla. Det bästa vore nog för honom att erkänna städning. Att han överhuvudtaget inte är inblandad på något sätt köper inte TR. Problemet med städning är att han då måste komma med en alternativ gärningsman och inte någon random vem som helst. Vem skulle det kunna vara? Brodern eller hustrun? De är de enda från vilka det finns några som helst spår ifrån. Men vad skulle då hända med fallet? Kanske någon lärd kan svara på det. Blir de i så fall kallade till Sverige? Om så är fallet kommer de att naturligtvis neka till allt och spräcka NBs alibi.
Jag tycker att bevisläget känns mycket gedignare än i Bangsuanfallet på något sätt. Där köpte inte HR den alternative gärningsmannen MB trots att han hade ett motiv till att begå brottet.

Efter att ha läst större delen av FUP har jag mycket svårt att se att NB inte kommer bli fälld för detta mord. Bevisningen var som jag ser det mycket svagare i såväl Bangsuan-, Marina- som Arboga-målen och ändå fälldes de gärningsmännen/kvinnan.

Städning? Problemet är ju bara att NB redan genom att ha blåljugit sig genom hela förundersökningen knappast har någon trovärdighet kvar om han kommer med en ny story. Då skulle han behöva lägga fram sådana övertygande uppgifter/ bevisning att den kan radera ut allt hans ljugande. Och som du säger måste han peka ut en alternativ gärningsman (som inte har alibi för brottstidpunkten). Vad gäller brodern och hustrun ger de ju varandra alibi. Varför skulle de ha ljugit för att sätta dit NB? I det sista förhöret med hustrun försöker hon backa från många uppgifter uppenbarligen för att stödja sin man. Hon lär bittert ångra att hon blev så påverkad och skakad av tiden i häktet att hon berättade allt det hon då gjorde. Men nu är det för sent för att backa och skulle hon komma till rättegången med sina "nya" uppgifter skulle åklagaren krossa henne. Det är inte lätt att ljuga i domstol om man inte är en härdad återfallsdeltagare i rättsprocesser.

Min gissning är att rätten artigt kommer lyssna på försvarets olika teser om "rimligt tvivel" i form av alternativa gärningsmän och långsökta ifrågasättanden av den tekniska bevisningen, och sedan lugnt underteckna domen om livstids fängelse samt livstids utvisning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in