Citat:
Ursprungligen postat av
Loppan
Skulle göra mina andra sats med cobra, hyfsat nöjd med den första jag gjorde, dock verkar det vara något som liknar sand i snuset.
Detta är dock inte mitt problem.
Utan att ugnjäveln gav upp, vet att undervärmen pajat och att klockan knappt lyser, men varmluften har fungerat, tills idag...
Märkte att det inte kändes så varmt i ugnen när jag skulle plocka ur snuset efter 24 timmar, så in med termometern och mycket riktigt, 40 grader. Har ingen aning om när tempen sjönk.
Finns det något sätt o se om det är hyfsat färdigt?
Kan snuset stå som det är, jag inhandlar ny ugn i morgon och fortsätter proceduren eller blir det förstört av en sådan lång paus.
Man kan ta snuset efter 24h och blanda karbonatet i något mindre vatten än vanligt. Detta snuset ska hålla kortare tid och bli lite ljusare i färgen (tror kungssnus förr iaf hade det med som alternativ i sitt recept). Mina att någon här i tråden sagt att han alltid gör så och alltid blivit nöjd.
I ditt fall skulle jag nog kört runt snuset med elvisp och gjort min egen bedömning.
Har du tex en riskokare så kan du googla upp Andreas sida: Hemgjort snus. Där finns rätt mycket info om och kring snus!
Du skulle kunna köpa en ny ugn och googla upp ett recept för snus som ligger på 60-70°c och följa.
Jag skulle dock själv bara fortsätta som planerat men låta snuset vara inne lite mer än 12h , det är ju coobra och det har en förmåga att bli rätt blött när det är färdigt.