2015-10-24, 14:08
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berne88
nu har mitt snus vilat i kylen i ett par dagar..

idag så plocka ja ut den för att smaka lite på den

smaken verkar ha gett mer smak.
men den är fort väldigt märklig konsistens, jag kan liksom ta en näve å sedan hälla ut de igen som ett pulver.. är den för torr? eller är det jag jag tog för lite glycerol?
Jag skulle nog ha i mer glycerol och kört ett tag till i "assistent liknande maskin". Är svårt att på rak arm svara på hur du får just prillans bra, den har inga genvägar utan bearbeta bearbeta, skit ska skit ha heter det ju men när du väl fått det hyfsat och det fått stå till sig blir det gott snus av (om man själv inte haft i för mycket aromer).
Citera
2015-10-24, 20:48
Medlem
Loppans avatar
Skulle göra mina andra sats med cobra, hyfsat nöjd med den första jag gjorde, dock verkar det vara något som liknar sand i snuset.
Detta är dock inte mitt problem.
Utan att ugnjäveln gav upp, vet att undervärmen pajat och att klockan knappt lyser, men varmluften har fungerat, tills idag...
Märkte att det inte kändes så varmt i ugnen när jag skulle plocka ur snuset efter 24 timmar, så in med termometern och mycket riktigt, 40 grader. Har ingen aning om när tempen sjönk.
Finns det något sätt o se om det är hyfsat färdigt?
Kan snuset stå som det är, jag inhandlar ny ugn i morgon och fortsätter proceduren eller blir det förstört av en sådan lång paus.
Citera
2015-10-24, 23:31
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Skulle göra mina andra sats med cobra, hyfsat nöjd med den första jag gjorde, dock verkar det vara något som liknar sand i snuset.
Detta är dock inte mitt problem.
Utan att ugnjäveln gav upp, vet att undervärmen pajat och att klockan knappt lyser, men varmluften har fungerat, tills idag...
Märkte att det inte kändes så varmt i ugnen när jag skulle plocka ur snuset efter 24 timmar, så in med termometern och mycket riktigt, 40 grader. Har ingen aning om när tempen sjönk.
Finns det något sätt o se om det är hyfsat färdigt?
Kan snuset stå som det är, jag inhandlar ny ugn i morgon och fortsätter proceduren eller blir det förstört av en sådan lång paus.
Man kan ta snuset efter 24h och blanda karbonatet i något mindre vatten än vanligt. Detta snuset ska hålla kortare tid och bli lite ljusare i färgen (tror kungssnus förr iaf hade det med som alternativ i sitt recept). Mina att någon här i tråden sagt att han alltid gör så och alltid blivit nöjd.
I ditt fall skulle jag nog kört runt snuset med elvisp och gjort min egen bedömning.
Har du tex en riskokare så kan du googla upp Andreas sida: Hemgjort snus. Där finns rätt mycket info om och kring snus!
Du skulle kunna köpa en ny ugn och googla upp ett recept för snus som ligger på 60-70°c och följa.

Jag skulle dock själv bara fortsätta som planerat men låta snuset vara inne lite mer än 12h , det är ju coobra och det har en förmåga att bli rätt blött när det är färdigt.
Senast redigerad av TobaksHasse 2015-10-24 kl. 23:35.
Citera
2015-10-25, 08:49
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Jag skulle dock själv bara fortsätta som planerat men låta snuset vara inne lite mer än 12h , det är ju coobra och det har en förmåga att bli rätt blött när det är färdigt.

Ja. Jag hade en tanke på o prova med att fortsätta men att köra det lite längre.
Får göra en ny sats i värsta fall.
Citera
2015-10-25, 12:04
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ja. Jag hade en tanke på o prova med att fortsätta men att köra det lite längre.
Får göra en ny sats i värsta fall.
Det kommer troligen inte bli aktuellt. Du skulle kunna splitta ditt snus och ta ut ena burken när tiden är inne och låta andra halvan stå längre. Jag har råkat köra snus 24x2+12 och det blev Bra. Tänkte nästan "råka" ha i 3dl för mycket vatten i nästa Batch Prillan och sen göra den missen igen bara för att se vad som händer (sämre lär det inte bli). Men nu har jag mycket tobak att ta vara på som det är. Så att någon snussats blir det inte tal om på ett tag för min del..
Citera
2015-10-25, 12:31
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Det kommer troligen inte bli aktuellt. Du skulle kunna splitta ditt snus och ta ut ena burken när tiden är inne och låta andra halvan stå längre. Jag har råkat köra snus 24x2+12 och det blev Bra. Tänkte nästan "råka" ha i 3dl för mycket vatten i nästa Batch Prillan och sen göra den missen igen bara för att se vad som händer (sämre lär det inte bli). Men nu har jag mycket tobak att ta vara på som det är. Så att någon snussats blir det inte tal om på ett tag för min del..

Nu slutar det nog med att jag får göra en ny sats i alla fall.
Fick beställa en ny spis på nätet, då jag ska sälja kåken inom några månader och har ingen lust o pröjsa 10 000 för en spis som jag knappt kommer använda.
Så lär ta ett par dagar innan nya spisen kommer. Men kanske går o förvara det halvfärdiga snuset i kylskåpet så länge och fortsätta sen?
Citera
2015-10-25, 14:55
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Nu slutar det nog med att jag får göra en ny sats i alla fall.
Fick beställa en ny spis på nätet, då jag ska sälja kåken inom några månader och har ingen lust o pröjsa 10 000 för en spis som jag knappt kommer använda.
Så lär ta ett par dagar innan nya spisen kommer. Men kanske går o förvara det halvfärdiga snuset i kylskåpet så länge och fortsätta sen?
Oj... Vet faktiskt inte. Men i ditt läge skulle jag nog strött ut det på en plåt och helt enkelt låta det torka och sedan börjat. Om på nytt fast utan att ha i salt.
-aha nä vår spis kostade för visso 2600:- men jag vet ungefär kännslan
Citera
2015-10-25, 21:09
Medlem
TheKloffas avatar
Tänkte i all enkelhet dela ett tips om hur man begränsar lukten vid snustillverkning. Med hjälp av ett antal avskurna PET-flaskor och lite Gaffa-tape, gjorde jag en "skorsten" som förbinder ugnens ventilation med köksfläkten! Låt fläkten gå på lägsta varv under hela bakningen, och ni har en nästan luktfri process. Bättre än stekpåsar... 😎
Citera
2015-10-25, 22:11
Medlem
försöker hitta en vettig matberedare/ köksassistent... men har inte lust att betala 3000kr för en som bara kommer användas till att blanda snus:/ tips?

EDIT: hitta en nu, så det är beställt
Senast redigerad av berne88 2015-10-25 kl. 22:18.
Citera
2015-10-31, 16:07
Medlem
Loppans avatar
Mitt halvfärdiga kobra har stått på köksbänken i en vecka. Igår körde jag yttligare 16 timmar i ugnen. I med aromer och gummi.
Första provsmakningem visar inte på några fel!
Citera
2015-10-31, 16:18
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Mitt halvfärdiga kobra har stått på köksbänken i en vecka. Igår körde jag yttligare 16 timmar i ugnen. I med aromer och gummi.
Första provsmakningem visar inte på några fel!
Det bör inte påverka att snusmassan kallnat och stått i en vecka. Jag ser ingen anledning till det.
Citera
2015-10-31, 17:08
Medlem
bernad_laws avatar
Ge fan i att kommentera modereringen i tråden, det leder GARANTERAT till varning för 0.06. /Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in