2015-10-24, 19:46
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
SLUKOMMENTAR

Det som Breivik blev dömd för är det som Anton 21 var.

Breivik planerade sitt dåd länge med lugn puls.
Det enda som oroade honom var att han skulle påverkas "negativt" på slagfältet
och inte kunna genomföra det han planerade.

Musiken hade de båda som hjälp till detta. I så fall är Anton en copycat.

SKILLNADEN
När polisen stod öga mot öga med Breivik släppte han omedelbart sitt vapen och sträckte upp
händerna.
Breivik hade ju mycket kvar av sitt uppdrag som han menade han var ute på.
Såg sig som en sorts tempelriddare och sitter nu och skriver stora berättelser om ledord i kampen mellan människoraser och religioner.

Anton sköt mot polisen - var så inne i den dimma en gärningsman ofta hamnar i när han/hon ska begå brott som ex. MORD - VÅLDTÄKT (Hagamannen tog mycket stora risker av en sorts tunnelseende.)

MALEXANDERMÖRDARNA där Jackie Arklöv sa till sina kumpaner att Vi måste avsluta jobbet rätt.
Därav fick den ena polisen ett skott mot pannan samt den andra ett nackskott.
Med det ryktet försökte han sig på att få polisen som skull gripa honom att bli fälld för brott genom att Arklöv rörde lite på ena benet sekunderna innan polisen skulle sätta handklovar på honom.
Jackie Arklöv ska verkligen sitta på livstid och gärna de andra två med.
Dr L

Dina analyser i all ära, men hade Anton ett skjutande svärd nu också?
Citera
2015-10-24, 19:47
Medlem
Citat:
SLUKOMMENTAR

Det som Breivik blev dömd för är det som Anton 21 var.

Breivik planerade sitt dåd länge med lugn puls.
Det enda som oroade honom var att han skulle påverkas "negativt" på slagfältet
och inte kunna genomföra det han planerade.

Musiken hade de båda som hjälp till detta. I så fall är Anton en copycat.

SKILLNADEN
När polisen stod öga mot öga med Breivik släppte han omedelbart sitt vapen och sträckte upp
händerna.
Breivik hade ju mycket kvar av sitt uppdrag som han menade han var ute på.
Såg sig som en sorts tempelriddare och sitter nu och skriver stora berättelser om ledord i kampen mellan människoraser och religioner.

Anton sköt mot polisen - var så inne i den dimma en gärningsman ofta hamnar i när han/hon ska begå brott som ex. MORD - VÅLDTÄKT (Hagamannen tog mycket stora risker av en sorts tunnelseende.)

MALEXANDERMÖRDARNA där Jackie Arklöv sa till sina kumpaner att Vi måste avsluta jobbet rätt.
Därav fick den ena polisen ett skott mot pannan samt den andra ett nackskott.
Med det ryktet försökte han sig på att få polisen som skull gripa honom att bli fälld för brott genom att Arklöv rörde lite på ena benet sekunderna innan polisen skulle sätta handklovar på honom.
Jackie Arklöv ska verkligen sitta på livstid och gärna de andra två med.
Dr L

Jag skulle tro att det är rätt få som faktiskt tror på en liknande koppling till Breivik.

Copycat?

Jag tror nog att GM har funnit inspiration på annat håll, attacker i skolor är inte helt ovanligt.
Citera
2015-10-24, 19:48
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Dina analyser i all ära, men hade Anton ett skjutande svärd nu också?
Nej men läs nu ordentligt.
Musiken är länken mellan de båda
Sedan skiljer det sig utom i slutet
Breivik överlever av egen kraft
Anton skjuts ner för han har tunnelseende.
Förstår Du vad jag menar
Citera
2015-10-24, 19:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Lycklig var han säkert inte. Det är vanligt att vara olycklig när man är ung, det ingår i utvecklingen. Det finns många ungdomar av olika etniciteter som inte får jobb. Anton hade bättre chans till jobb än en random somalier i samma ålder. Han hade också ett bättre boende och välbeställda föräldrar. Han hade aldrig gått i den skolan dit han begav sig för att döda invandrare.
Allt det du skriver stöder tesen att han inte var vid sunda vätskor. Det är inte ett politiskt parti som ligger bakom att han gjorde det han gjorde, det är en kombination av hans biologi, psykologi och det samhälle han var en del av. Han kanske rent av tyckte att det var absurt att han skulle tvingas konkurrera om jobb med en somalier, i Sverige?

Han var deprimerad, kanske lite autistisk, och såg ingen väg ut. Möjligen tog han invandringen till intäkt för att han mådde som han gjorde och betedde sig som han betedde sig....
Citera
2015-10-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Någon som sitter och dubbelpostar under olika namn nu. Det kvittar om han hade AS eller inte. Att ha AS är inte något som skulle göra att han skulle får rättspsykiatrisk vård. Han var alltså inte galen i den meningen att han inte visste vad han gjorde. Men vi ska nog vänta till utredningen är klar för att se vad den säger om eventuella diagnoser.

Finns ingenting som talat för någon diagnos. Egentligen är det förolämpande mot dem som faktiskt lider av AS att skylla denna persons dåd på AS.
Citera
2015-10-24, 19:50
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag skulle tro att det är rätt få som faktiskt tror på en liknande koppling till Breivik.

Copycat?

Jag tror nog att GM har funnit inspiration på annat håll, attacker i skolor är inte helt ovanligt.
Copycat endast vad musiken betydde för de båda.
Breivik har ju berättat själv om detta
Citera
2015-10-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det verkar som om att du kände honom väl?

Jag förutsätter inte att han skulle klassas som sjuk i lagens mening om han hade överlevt och genomgått en rättspsykiatrisk undersökning men saken är den att det kommer vi aldrig få veta säkert tyvärr.

Uppenbart är dock att grabben lär ha haft problem, ingen riktigt sund/frisk människa begår liknande brott.

Vi vet heller inte om GM haft kontakt med psykvård eller liknande, det går runt många människor som aldrig genomgått någon undersökning alls men lider av allehanda problem.
Enligt vittnesmål från klasskompisar så skulle man kunna gissa att han åtminstone hade någon social problematik.

Jag tror att vi kommer få veta mer om GM´s allmäntillstånd och eventuella kontakter med tex vården allt eftersom tiden går.

Jag kan ju säga samma till dig: Det verkar som du kände honom väl. Vi diskuterar ett brott här och då får vi utgå från vad vi vet istället för att fantisera ihop diagnoser. Jag förstår att du som SD-anhängare vill ha honom till att vara en komplett galen person som inte visste något vad han gjorde. Jag kan lova dig, om han varit psykotisk eller schizofren vid brottet eller när han skrev sitt brev så hade det märkts! Det är alltså inte någon galning som inte visste vad han gjorde i detta fall. Hur gärna du än önskar det! Det vi däremot vet är att GM radikaliserats, att han var högerextrem och nazist. Det krävs ingen psykiatrisk diagnos för att mörda folk i guds namn som IS gör eller i Hitlers namn som nazisterna gjorde. Det krävs dock en ideologi som vederbörande köper med hull och hår.
Citera
Medlem
Citat:
Förstår Du vad jag menar
Ja jo. Men din formulering får det att framstå som att GM besköt polisen innan dom sköt honom.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Förstår Du vad jag menar

Jag förstår vad du menar. Jag gjorde mig bara lite lusig över att du skrev att Anton sköt mot polisen.
Citera
2015-10-24, 19:52
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psicosis
Ja jo. Men din formulering får det att framstå som att GM besköt polisen innan dom sköt honom.
JA något hot måste han brukat mot dom för annars hade polisen inte kunnat skjuta honom.
Citera
2015-10-24, 19:52
Medlem
Citat:
Copycat endast vad musiken betydde för de båda.
Breivik har ju berättat själv om detta

Men jag har inte hört något om GM hade någon speciell relation till musik? Han lyssnade på musik som många andra men det gör ju inte honom till någon copycat?

Ska man anta att GM har börjat söka stöd i musik enbart för att kopiera Breivik och sedan låtit jämförelserna sluta där?
Citera
2015-10-24, 19:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Finns ingenting som talat för någon diagnos. Egentligen är det förolämpande mot dem som faktiskt lider av AS att skylla denna persons dåd på AS.
Nej, det är det inte -- lika lite som det är "förolämpande" för dem att andra brott har kunnat förklaras utifrån diagnosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in