2015-10-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
JA något hot måste han brukat mot dom för annars hade polisen inte kunnat skjuta honom.
Troligt är väl att de beordrade honom att stanna, han lyssnade inte. Det har ju spekulerats eller bekräftats(?) att två skott avlossades. Men, hade han haft ett skjutvapen borde det ha tagits upp av media vid det här laget. Hur som haver, jag förstår vad du menar. Din formulering var lite förvirrande bara.
Citera
2015-10-24, 19:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Precis var är emblemet på hjälmen var är armbindlen?

Troligen taktiskt utelämnade då märkena i sig i princip hade omöjliggjort hans försök att ens ta sig fram till skolan, än mindre komma in. Sjuk i huvudet behöver inte nödvändigtvis betyda "dum".
Citera
2015-10-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Finns ingenting som talat för någon diagnos. Egentligen är det förolämpande mot dem som faktiskt lider av AS att skylla denna persons dåd på AS.

Håller med! Det ska tydligen klankas ned på folk med AS i alla krimtrådar nuförtiden. Det finns ingenting som tyder på att GM hade AS eller någon annan diagnos. Om han hade det kommer utredningen visa det. Men SD-anhängarna vill ha honom till att vara komplett galen för att skylla på det istället för på deras ideologi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jag kan ju säga samma till dig: Det verkar som du kände honom väl. Vi diskuterar ett brott här och då får vi utgå från vad vi vet istället för att fantisera ihop diagnoser. Jag förstår att du som SD-anhängare vill ha honom till att vara en komplett galen person som inte visste något vad han gjorde. Jag kan lova dig, om han varit psykotisk eller schizofren vid brottet eller när han skrev sitt brev så hade det märkts! Det är alltså inte någon galning som inte visste vad han gjorde i detta fall. Hur gärna du än önskar det! Det vi däremot vet är att GM radikaliserats, att han var högerextrem och nazist. Det krävs ingen psykiatrisk diagnos för att mörda folk i guds namn som IS gör eller i Hitlers namn som nazisterna gjorde. Det krävs dock en ideologi som vederbörande köper med hull och hår.

Läser du öht det jag skrev?

Jag ser förutsättningslöst på det.

Jag nämnde liknande brott och talade om sund/frisk människa. Inget om att folk dödar i tex krig.

Du kommer aldrig få helt rätt eftersom vi aldrig kommer få veta säkert om hur GM´s tillstånd var under tiden han utförde brottet.

Jag tror inte att han drabbats av en akut sjukdom däremot finner jag det fullt möjligt att GM´s allmäntillstånd inte var helt och hållet top of the line på det mentala planet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Fuk det där kunde lik gärna varit min egen kanal.
Jepp, tänkte samma sak när jag kollade igenom den. Sen har man ju läst ett och annat i tråden om att sån där musik och såna spel håller mest de som är lite "udda" på med. Att vara udda i all ära, men denna herre var något helt annat...
Citera
2015-10-24, 19:59
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Håller med! Det ska tydligen klankas ned på folk med AS i alla krimtrådar nuförtiden. Det finns ingenting som tyder på att GM hade AS eller någon annan diagnos. Om han hade det kommer utredningen visa det. Men SD-anhängarna vill ha honom till att vara komplett galen för att skylla på det istället för på deras ideologi.

Ingen lider av AS det är en välsignelse.
Citera
2015-10-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Säker på det?
Någon som kommer ihåg mördaren David Sjöblom?

"Den rättspsykiatriska undersökningen slog fast att David lider av Aspergers syndrom och psykopati. Han dömdes till rättspsykiatrisk vård och vårdas i dag på Säter. Han säger att han lider av sitt handikapp. - Det känns lite som en parasit som förstör för en inombords, som sabbar för en".

http://www.expressen.se/nyheter/sa-blev-han-en-mordare-3283983/
http://www.expressen.se/nyheter/david-32-giftmordade-sin-granne/

Exakt, det stod även om honom i artikeln som jag länkade till.. Samtidigt påpekade forskarna, att Aspbergers är givetvis inte en förklaring till varför de begår brott.
Däremot, vet man lite fakta om diagnosen så beroende på hur grav den är givetvis så är personer med grövre AS mycket (!) beroende av rutiner, förändringar får dem att må mycket dåligt. Vidare är det vanligt att de drabbas oftare av depressioner. Så, min tanke var att ifall GM upplevde att hans lilla ort Trollhättan förändrades mycket med generöst flyktingmottagande, dvs han bodde inte så långt ifrån skolan.. där det även rapporterats om ökad kriminalitet etc. Han började må dåligt över de s.k. förändringarna i hans närort.. Ok, jag ska inte spekulera, är inte läkare.

Men, det enda jag vet är att den person jag privat känner med AS diagnos är typ inte den person som får för sig att han skall åka iväg till Indien och meditera typ... Vilket jag gärna gör Han är nöjd med att vara hemma, i sin lägenhet framför sin dator, trivs bäst att vara ensam, men umgås på hans villkor(!) med ytterst fåtal barndomsvänner då han orkar...
Citera
2015-10-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Läser du öht det jag skrev?

Jag ser förutsättningslöst på det.

Jag nämnde liknande brott och talade om sund/frisk människa. Inget om att folk dödar i tex krig.

Du kommer aldrig få helt rätt eftersom vi aldrig kommer få veta säkert om hur GM´s tillstånd var under tiden han utförde brottet.

Jag tror inte att han drabbats av en akut sjukdom däremot finner jag det fullt möjligt att GM´s allmäntillstånd inte var helt och hållet top of the line på det mentala planet.

När det gäller att vara komplett galen så har jag rätt. Det hade nämligen märkts under brottet och det hade synts i hans brev om han var komplett galen och inte visste vad han gjorde. Hans psykiska status kan därmed inte bortförklara den ideologi som drev honom.
Citera
2015-10-24, 20:03
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Men jag har inte hört något om GM hade någon speciell relation till musik? Han lyssnade på musik som många andra men det gör ju inte honom till någon copycat?

Ska man anta att GM har börjat söka stöd i musik enbart för att kopiera Breivik och sedan låtit jämförelserna sluta där?
Musik kan skapa harmoni när livet är svårt - på olika sätt.
Likheten här är musiken mellan Breivik och Anton.
Den skapar harmoni och trygghet.
Anton lade ut denna musiken på sin Facebook sida kvällen innan han utförde dådet
Citera
2015-10-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Musik kan skapa harmoni när livet är svårt - på olika sätt.
Likheten här är musiken mellan Breivik och Anton.
Den skapar harmoni och trygghet.
Anton lade ut denna musiken på sin Facebook sida kvällen innan han utförde dådet

Är det någon speciell låt du menar? Som Breivik också brukade lyssna på för att känna harmoni?

Vilken isf? Jag har inte varit inne på GM´s sida.
Citera
2015-10-24, 20:09
Medlem
DrLECTERs avatar
Detta är en spekulation men sa inte de som tog selifes med Anton att han sa ingenting.
Tacka för det. Han kunde ju inte höra vad de sa.
Fotografering med vita kunde han ställa upp på
dock gick gränsen.
Han kunde ju blivit påverkad av de dom sa till honom.
Citera
2015-10-24, 20:10
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Är det någon speciell låt du menar? Som Breivik också brukade lyssna på för att känna harmoni?

Vilken isf? Jag har inte varit inne på GM´s sida.
Vänta så ska jag se. Det var en tysk hårdrocksgrupp som han digga.
Jag åtekommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in