2015-10-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Xeniaonatops bild av N.B som -hyvens, hederlig, hårt arbetande gästarbetare har ju fått sig en rejäl törn när man läser Fup, fram växer en bild av honom som: lögnare, ohygienisk, affektlabil, impulsiv, personlighetsförändrad vid alkoholintag, misshandlat sin förra fru, lillebror rädd för sin storebror,ofta varit i slagsmål, gillar våldsporr med bundna tejpade flickor, blodet som är hittat på bla jackan, är inte mikroskåpiska utan droppat, det ser man klart o tydligt......

Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Någon som vet om polisen har fått tag på "ficksamtalet"? Det kanske kan avslöja lite iaf? Typ vems röster som hörs o så.

En äcklig tanke jag hade, tänk om hon med mening ringde hem för att hon anade oro och ville att henne pappa skulle höra henne men han la på? Visst, långsökt men fan, man vet aldrig.
tänkte det samma, hon försöker hålla sig lugn och kall i en hotfull situation. men hur smyg-ringer man med en iPhone om man inte ser skärmen?

Desutom verkar de olika tidsuppgifterna från kollegerna inte så säkra. Den andra mopedisttjejen har den senaste tidsangivelsen och när hon gick var de två som låste kvar i omklädningsrummet.
2015-10-24, 18:06
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Tackar tackar.
Känns inte som att Lisa klöst honom, men han har sår på händer och fingrar.
Han må ha skadat sig i arbetet, men sedan rivit upp dessa skador under hanteringen av Lisa, varför det finns blod lite överallt.
Han hade också psoriasis .. kraftig enligt den poliskvinna som besökte honom natten mellan 7-8 juni.

Psoriasis spricker ofta upp och ger småblödningar - utan att ge direkt blodspillan - när det är aktivt...

Han kan alltså ha lutat armen mot t ex röret utan att själv ha insett att hans blod ger DNA avsättning när han lutar armen mot det...
2015-10-24, 18:08
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Angående det sekret med Irinas dna som påträffades på Lisas trosor.

Enligt Irina brukade Nerijus alltid tvätta sig innan de hade sex, men aldrig efteråt. Hon berättar i förhör att sista gången de hade sex var på kvällen den 6 juni, kvällen innan Lisas försvinnande. (Det samlaget började för övrigt i duschen.)

Om Nerijus inte tvättade sig efteråt (vilket han uppenbarligen inte gjorde) så är det troligt att han hade kvar sin hustrus könssekret på penis och därmed även i sina egna underkläder på söndagen. Om han sedan rört vid penis eller sina kalsonger i samband med överfallet på Lisa dagen efter, så bör Irinas dna lätt ha kunnat överföras till utsidan av Lisas trosor då han drog ner dessa.

Mycket bra förklaring, dock kvarstår oklarheten varför inte hans eget dna också i så fall säkrats på trosan.
2015-10-24, 18:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Minns ej exakt ord, men hon sa att hon först sa att han var impotent för att polisen inte skulle misstänka honom för överfallet på LH..

Tack för den infon, hoppas den kommer ur FUP.
Som jag anade, hon trodde givetvis att de skulle bli misstänkta för att de var litauer. Därför hittade hon på att mannen var impotent. I det läget kunde hon inte drömma om att han var skyldig eller att han ens skulle bli häktad.
Vid senare förhör håller hon sig till sanningen (tror jag alltså).
2015-10-24, 18:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
tänkte det samma, hon försöker hålla sig lugn och kall i en hotfull situation. men hur smyg-ringer man med en iPhone om man inte ser skärmen?

Desutom verkar de olika tidsuppgifterna från kollegerna inte så säkra. Den andra mopedisttjejen har den senaste tidsangivelsen och när hon gick var de två som låste kvar i omklädningsrummet.
Jag har inget lösen på min telefon, drar jag fingret över skärmen så kommer den jag sist hade kontakt med upp - om jag inte klickat bort den skärmbilden..

Det krävs alltså bara att man låter fingret löpa över telefonen för att ringa upp det sist slagna numret när skärmsläckaren väl är avaktiverad..

Jag har själv råkat göra många "ficksamtal" på det sättet.
Avslutad
Citat:
Tackar tackar.
Han må ha skadat sig i arbetet, men sedan rivit upp dessa skador under hanteringen av Lisa, varför det finns blod lite överallt.

Han ska tydligen ha kraftigt problem med psoriasis
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han hade också psoriasis .. kraftig enligt den poliskvinna som besökte honom natten mellan 7-8 juni.

Psoriasis spricker ofta upp och ger småblödningar - utan att ge direkt blodspillan - när det är aktivt...

Han kan alltså ha lutat armen mot t ex röret utan att själv ha insett att hans blod ger DNA avsättning när han lutar armen mot det...

Absolut, inte direkt en bra idé att göra ett brott av denna kalibern om man lider av kraftig psoriasis, iaf inte utan att ha heltäckande nylondräkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Han ska tydligen ha kraftigt problem med psoriasis

Jo jag vet
Det första man läste i FUP typ.
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Det var just psoriasisen vi diskuterade. Du kan backa i våra citat så ser du.
2015-10-24, 18:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ni som funderar över fyndet av Irina B:s DNA på offrets trosor bör uppmärksamma FUP s. 501 (intern numrering). Man undersökte kalsongerna Nerijus hade på sig vid avvisitering i samband med gripandet. DNA från Irina har hittats på kalsongerna (grad +2 - "talar för"). Här har vi alltså ett mycket tydligt exempel på att DNA kan avsättas från en person man lever nära på kläder, kropp m.m. DNA som sedan naturligtvis kan föras över till en annan yta vid direktkontakt med föremål.

Inte långsökt att NB har gnidit sitt underliv, med eller utan kalsonger på sig, mot offrets underliv.

Hur som helst, efter att ha läst i stort sett hela FUP:et så är jag helt övertygad om att NB är den som mördade offret. Livstid skulle jag gissa på att straffet blir i två instanser om NB överklagar den första domen.

Jag tror att NB har varit helt ensam vid gärningstillfället, fru och bror har inte deltagit i något städande, i alla fall inte medvetna om att NB är skyldig till mordet.

Motivet tror jag är sexuellt. NB tänder på att dominera kvinnor, företrädesvis unga kvinnor med smala kroppar, åtminstone inte överviktiga tjejer.

I mina ögon är NB en man med ett överdrivet intresse för BDSM, inte nödvändigtvis en sadist i den meningen att han vill orsaka sitt offer fysisk skada, snarare vill han känna kontroll och utöva makt, i det här fallet gick det för långt.

Att offret avled kan vara medvetet i syfte att undanröja ett vittne, men också ett tecken på att NB inte har praktisk erfarenhet av att binda och tejpa människor.

Tejpen över ansiktet kan vara för att dölja en avliden människas ansikte, NB klarade kanske inte av att se ansiktet på en död människa. Sägs det något i FUP:et om tejpen anbringats före eller efter dödens inträde? Hur som helst så tror jag att NB endast var intresserad av att titta på offrets rumpa, underliv och torso, det var de delarna av kroppen som i första hand gjorde honom upphetsad.

Det här är min slutsats såhär långt, resonemang och nya infallsvinklar kan givetvis få mig att ändra uppfattning.
2015-10-24, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Där i det rummet förelåg inga potensproblem.

Är det cafét man ser från fönstret där? Tänk om det är så att han stått där många ggr och runkat men denna kvällen blev han upptäckt av Lisa därav var han tvungen att mörda henne för att inte hon skulle kunna skvallra om det ?
2015-10-24, 18:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Psoriasis.

Citat:
Tackar tackar.

Han hade ju också psoriasis på sina underarmar.
2015-10-24, 18:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Så är det förstås, men åtalet har stora problem här.
I det ena fallet, IB:s sekret på Lisas trosor, rör det sig om kontamination. Men i det andra fallet, NB:s blod på röret, är det minsann inte fråga om kontamination.
Finns inte en skitig tröja med i bilden?
Ursäkta, men jag har inte börjat med FUP än...

Nu förstår jag inte riktigt logiken. DNA på röret kommer från blod. Detta blod tillhör Nerijus. En teori om indirekt kontamination här förutsätter en mördare som på något vis har fått blod i tillräcklig mängd från Nerijus på sina händer eller möjligen underarmar för att avsätta en hel fläck på röret i samband med att han hänger upp snöret.

Hur troligt tycker du att det låter?

När det gäller DNA på trosorna så är det inte blod utan "sekret/DNA" Jag har liksom flera andra föreslagit att Nerijus haft handskar på sig under dådet (därav inga fingeravtryck någonstans och därav kanske också övertygelsen om att man inte skulle hitta några bevis mot honom). Dessa handskar kan han mycket väl ha "lånat" från sin fru och oavsiktligt överfört DNA från henne när han dragit ner offrets trosor (Det känns vidrigt att skriva det här)

Det låter väl inte orimligt?

Jag ser ingen som helst likhet mellan dessa båda avsättningar. Jag antar att advokaten kommer att försöka något i stil med att klientens DNA och blod fanns över hela ladan, men jag kan inte för mitt liv begripa hur hon skulle kunna ha någon framgång här. Hans DNA finns ju dessutom på flera platser i besudlingar ihop med Lisa Holms DNA. Jag är lekman, men det känns som det talar starkt för direktkontakt med källan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in