Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Ni som funderar över fyndet av Irina B:s DNA på offrets trosor bör uppmärksamma FUP s. 501 (intern numrering). Man undersökte kalsongerna Nerijus hade på sig vid avvisitering i samband med gripandet. DNA från Irina har hittats på kalsongerna (grad +2 - "talar för"). Här har vi alltså ett mycket tydligt exempel på att DNA kan avsättas från en person man lever nära på kläder, kropp m.m. DNA som sedan naturligtvis kan föras över till en annan yta vid direktkontakt med föremål.
Inte långsökt att NB har gnidit sitt underliv, med eller utan kalsonger på sig, mot offrets underliv.
Hur som helst, efter att ha läst i stort sett hela FUP:et så är jag helt övertygad om att NB är den som mördade offret. Livstid skulle jag gissa på att straffet blir i två instanser om NB överklagar den första domen.
Jag tror att NB har varit helt ensam vid gärningstillfället, fru och bror har inte deltagit i något städande, i alla fall inte medvetna om att NB är skyldig till mordet.
Motivet tror jag är sexuellt. NB tänder på att dominera kvinnor, företrädesvis unga kvinnor med smala kroppar, åtminstone inte överviktiga tjejer.
I mina ögon är NB en man med ett överdrivet intresse för BDSM, inte nödvändigtvis en sadist i den meningen att han vill orsaka sitt offer fysisk skada, snarare vill han känna kontroll och utöva makt, i det här fallet gick det för långt.
Att offret avled kan vara medvetet i syfte att undanröja ett vittne, men också ett tecken på att NB inte har praktisk erfarenhet av att binda och tejpa människor.
Tejpen över ansiktet kan vara för att dölja en avliden människas ansikte, NB klarade kanske inte av att se ansiktet på en död människa. Sägs det något i FUP:et om tejpen anbringats före eller efter dödens inträde? Hur som helst så tror jag att NB endast var intresserad av att titta på offrets rumpa, underliv och torso, det var de delarna av kroppen som i första hand gjorde honom upphetsad.
Det här är min slutsats såhär långt, resonemang och nya infallsvinklar kan givetvis få mig att ändra uppfattning.