2015-10-24, 14:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145

"Bankkort, VISA, Swedbank. Lisa Holm. - I gräs på åker invid grusväg, ca 250 m från infart från väg mellan Blomberg och Källby.

DNA: Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren inte undersökts.
Fingeravtryck: Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren inte undersökts.

5503/26565-15/G105

Forums materialnr: 201500923965"

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Är det mobilskal, kvitton och körkort du menar? Alla dessa är undersökta och protokollförda i FUP. Inga fingeravtryck eller DNA har påvisats.

VISA-kortet som upphittades har det dock inte tagits DNA-prov eller fingeravtryck på, enligt ovanstående inlägg. Se fetat.
2015-10-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Pengar, rädsla, makt.
Vad vinner han på det menar du?
Pengar, rädsla, makt tycker jag väger tämligen lätt mot risken att bli dömd för mord. Vi får väl se om han öppnar käften vid rättegången i så fall. Han kan ju alltid försöka att lägga skulden på den andre och bara erkänna städning. Finns ju ingenting att förlora på det. Vad ska han med pengar, rädsla och makt i fängelset? Det är väl bättre att försöka rentvå sitt namn. Tycker nog att det är advokatens plikt att redogöra för NB om rättsläget just nu och risken att bara hålla käft. Han kanske inte är medveten om risken. Sedan är det NBs sak att avgöra om han fortsatt ska hålla käft eller berätta sanningen.
Senast redigerad av Vierstein 2015-10-24 kl. 14:31.
2015-10-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Var det i AB:s lur de hittade bilder när förövaren söver sitt offer med en lapp för munnen?

Ja. s 940 och framåt är AB:s mobil. Ej NB:s.
2015-10-24, 14:25
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Efter 2 timmar infaller likstelhet. Detta gör kroppen stenhård. Efter 2-3 dygn försvinner detta och övergår till att kroppen blir rörlig igen.

En föruttnelse innebär att en mikroskopisk nedbrytning sker där främst proteiner och kolhydater successivt försvinner från kroppen. Först drabbas magen och det är därför det börjar luktar.

Sedan påverkas föruttnelsen av värmen. I Lisas fall så var det en "framskriden föruttnelse" vilket säger att hon legat mer än dessa 3 dygn ( den tid som likstelheten kan sitta i) i skåpet.

Att mordet då skedde på kvällen 7/6 samt att hon hittades på kvällen 12/6 stämmer bra..ur denna synvinkel.

Du är lite slarvig i beskrivningen. Likstelhet börjar som du skriver efter ett par-tre timmar, i de minsta musklerna t ex ögonlock. Fullt utvecklad likstelhet kan ta upp till 8 timmar. Omgivande temperatur påverkar förloppet. Du beskriver det som om "tjoff", så är hela kroppen stel.
Så är det inte.
2015-10-24, 14:26
Medlem
knapratimigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Finns bara detta berörande obduktionsprotokollet?

Beträffade hängning undrar jag.......

Jag vill nämligen ha obduktionsprotokollet (Såklart icke bilder dessa har jag redan fått. Tack, du vet
vem
) fullt ut. "Hängdes Lisa innan döden? " Nja.... har inte med ögonen att göra.

Låt oss se.

Jag är en av dom som inte läst FUP, hinner inte här och nu. "Höstlov" !

Menar du att du har sett bilderna från obduktion/när hon hittades? :O
2015-10-24, 14:28
Medlem
Citat:
Kvinnan du åsyftar är godsägarens svärdotter och inte vem som helst. Någon av dem båda borde ha känt igen varandra, tycker man. Var han så desperat, eller vad är detta för utspel?

+ att Arn*, Henri* J & kvinnan träffar just NB i ladan bara någon/några timmar innan händelsen då ska ha inträffat den 6/6.
Känner hon inte igen personen hon träffade någon timma tidigare?
2015-10-24, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Ja. s 940 och framåt är AB:s mobil. Ej NB:s.

Vad händer om man får silvertejp över munnen?
Tappar man mkt kraft snabbt?
Medlem
Citat:
Med tanke på hur han sprider sitt DNA värre än en gödselspridare borde han isf redan varit inlåst. Tror med säkerhet de kört hans DNA i sina baser. Omvärlden lever inte på stenåldern kriminaltekniskt.

Kan ju vara försvunna flickor och gömda lik som inte påträffats ännu. Men man bör ju kolla om det finns några försvunna flickor i närheten av hans bostad/arbete i England och Litauen. Kommer han inte ursprungligen från Ryssland? Frun är i alla fall född där enligt Facebook.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMidnatt
Kanske framkommer senare i FUP:en, men hur uppstod den så kallade legan inne i det stora rummet? Hon vart ju hängd inne i slaktrummet om jag inte minns fel? Har hon blivit strypt med ett snöre först, där inne, och sen blivit släpad till slaktrummet för att hängas? Eller slagen på benet (som hade tecken på trubbigt våld), släpad och sedan hängd?

Någon som kan(om det går) sammanfatta själva händelseförloppet och hur han i teorin skulle gått tillväga? Med alla tidpunkter osv inräknade.

Tycker det är väldigt konstigt att han har överfallit och mördat henne klockan 18.40+, sen infinner sig rätt snart på den lokala butiken och köper öl, chips samt cigg, och sen är hemma vid 19.30(?) och skype:ar morsan. Sedermera kunde obducenten konstatera att kroppen placerats inne i skåpen inom 3 timmar?

Är väl rätt uppenbart att det är han som har begått brottet(och gjort detta i stundens hetta, på ett extremt slarvigt sätt) men det hela måste ju ha gått väldigt snabbt, och bortsett från bajset i ladan så har han ju betett sig väldigt iskallt. Riktiga seriemördarvibbar, dvs skiter totalt i konsekvenserna och blir totalt uppslukad i det sexuella begäret.

Det äckligaste tycker jag är att han redan dagen innan förmodligen planerat att utföra dådet på Arnes svärdotter.

OM DEN VITTNESUPPGIFTEN GÅR ATT LITA PÅ VILL SÄGA!

Han värkar inte varit påverkad, så pass medveten
och gammal i gården visste han vem P*tricia var, att
det var hanns arbetsgivares styvdotter.
Är han så självdestruktiv och så fullständigt blind
utan veta vad det så fall skulle få för konsekvenser?
När Patrici*s bror också är där som är före detta elitsoldat
och under utredning för förbjudna krigshandlingar?
Skulle han röra eller försöka sig på sexuellt våldföra sig
på dennes syster?

Hennes vittnes uppgift är falsk!

HUR KAN DET KOMMA SIG ATT HON INTE SKULLE
KÄNNA IGEN NB SOM VARIT DÄR FLERA ÅR
OCH ARBETAT?

SKULLE HAN FRÅGA SIN ARBETSGIVARE OM VÄGEN
OCH VILJA ATT HON HOPPADE IN I DENNES BIL?

Hon får det att låta som det är en turist en främling
men känner väl till NB.
Väldigt konstigt att utredarna sväljer det betet?

MÄRKLIGT!

Eller har jag fått det om bakfoten?
2015-10-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
NB o hustru var o handlade 20.07 på söndagen. inte för att det hade nåt med mitt inlägg att göra, men ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Har inte flummat igenom allt men sid 996-999 i FUP visar när NB är inne och handlar och detta är 150606 kl 19:12.

Bilden på NB i dagens Express står det på bilden 150606 kl 19.12. Ovan i textrutan står att NB handlade 20.07 men hur kommer 6 juni, lördagen in i detta. Har butiken felaktigt datum men 19.12 är också fel eller var han där så tidigt? Eller var de där på Nationaldagen, dagen före brottet inträffat och även söndagen den 7 juni men ingen foto finns?
2015-10-24, 14:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ditt svar är en sunkig argumentation för att rättfärdiga allt trams som framförs av dig och dina gelikar, i denna sak. Tror du verkligen på att du framstår som en person som värnar om rättssäkerhet?

Jag struntar i vad jag "framstår som". Rättssäkerhet är viktigt för oss alla. En dag kan det vara din son - eller min - som åtalas för något sådant här.
2015-10-24, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ockham vände sig just två varv i sin grav. Varför tejpa en död person?
Om Nerijus tyckte att materialet fullgjort sina syften för expeditionen kanske det inte fanns några anledning för recipienten att ha hålen öppna och därmed riskera att ofrivilligt fälla ut avstötningar i expeditionsledarens närområde. Han får gissningsvis inte så mycket positivt ut ur de redan döda. Och antagligen är det ju just detta och bara detta ärendet handlar om.

Det är inte så naturligt men antagligen naturligare att tejpa en redan död än att tejpa en levande för att den ska dö. En barbar till barberare ser väl inget i att okulera den dödes blick när hårkorset redan avgett sin hädangångskick. Rakkniven kan gå runt i en rakapparat men det gör inte apparaten, varför skulle den det?

**himmlar lätt med ögona**
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-10-24 kl. 14:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in