2015-10-24, 14:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Litauen och England.

Citat:
Ursprungligen postat av Arialo
Har svårt att tro att det här är hans första mord. Lär nog ligga en del kvinnor begravda i hans hemland.

Det har jag också.

Inte bara ev. i Litauen utan även också ev. i England. NB bodde ju där under fyra års tid.
2015-10-24, 14:13
Medlem
LuisGaravitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Försvinner mitt under middagen dessutom, om jag inte blandar ihop. Och det trots att de bestämt möte senare under kvällen..

Ja, han och vännen hade bestämt möte 20.30. Men H dyker upp redan vid 19 för att hämta ett par rullskidor. Tar det 1.5h att hämta ett par rullskidor? Varför frågar inte polisen hur länge han var där och när han åkte tillbaka mot slottet?
2015-10-24, 14:14
Medlem
Beträffande porrbilderna. Har någon här sett dem?? Det är ganska standard nu för tiden med grovt snusk, dvs chokladgaraget. Om det är detta som avses vara grov våldsporr så ligger halva skribentkåren i tråden illa till. Om jag förstår saken rätt så räknas även en dask på rumpan som grovt snusk. Såvida det inte är rent sadistiska saker bör an nog inte stirra sig blinda på detta. Hade det rört som tusentals filmer så hade saken varit annan. Men det är bara min åsikt. (Och nej jag har inte sådant i min dator)
Medlem
Vem är det som äger ladan?
Medlem
Det nämndes lite i förbigående i en artikel att gärningsmannen hade även tidigare tagit kontakt med någon kvinna genom att fråga om vägbeskrivning med en karta. Dagen innan.

Det tycker jag är intressant eftersom man nog inte behöver hjälp med vägbeskrivning på en plats där man jobbat en längre period.

Den kvinnan som informerade om det måste själv tänkt tanken att det kunde lika gärna varit jag.

Undrar om det finns fler sådana kontaktförsök. Det är också intressant att gärningsmannen var gift med en kvinna från hemlandet, som också bodde där, men trots detta ändå försökte kontakta andra kvinnor.

Jag tror att i det här dramat döljer sig någon sjuk fetisch som han tänder på. Det antyds genom att brottsoffret inte är sexuellt våldtaget, men det ändå är nåt sexuellt som ligger till grund.

Kanske han helt enkelt gillade att runka till synen av en kvinna som sakta stryps i en hängsnara?
2015-10-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus109
Vem är det som äger ladan?

Tvåa på bollen. AJ.
2015-10-24, 14:17
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har jag också.

Inte bara ev. i Litauen utan även också ev. i England. NB bodde ju där under fyra års tid.

Med tanke på hur han sprider sitt DNA värre än en gödselspridare borde han isf redan varit inlåst. Tror med säkerhet de kört hans DNA i sina baser. Omvärlden lever inte på stenåldern kriminaltekniskt.
2015-10-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Inte alls omöjligt att han filmat det. Klippet lär man väl inte hitta för då skulle man sannolikt redan gjort det.

Om vi utgår från att det finns på film, finns det en marknad för sånt? Kan han rent av bli ekonomiskt förmögen på att sälja materialet till likasinnade över nätet?
2015-10-24, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Beträffande porrbilderna. Har någon här sett dem?? Det är ganska standard nu för tiden med grovt snusk, dvs chokladgaraget. Om det är detta som avses vara grov våldsporr så ligger halva skribentkåren i tråden illa till. Om jag förstår saken rätt så räknas även en dask på rumpan som grovt snusk. Såvida det inte är rent sadistiska saker bör an nog inte stirra sig blinda på detta. Hade det rört som tusentals filmer så hade saken varit annan. Men det är bara min åsikt. (Och nej jag har inte sådant i min dator)

Porrbilderna visar på förnedrande sex, inslag av våld i vissa fall. Så att han har inspirerats av detta och gillar vålds/sadistisk porr tvivlar nog inte många på.
2015-10-24, 14:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud

Var det i AB:s lur de hittade bilder när förövaren söver sitt offer med en lapp för munnen?
2015-10-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
...En gift man kan förväntas ha DNA från sin hustru på sig och kontaminera ytor med den vid direktkontakt.
Problemet för åklagaren är ju att i samma stund som man tillstår att detta kan ske (utan att den gifte mannens egna DNA avsätts och att DNA:t skulle följt med från en annan plats och ett helt annat tillfälle transporterat på den som avsätter det) så blir det ju väldigt svårt att hävda att det är omöjligt eller osannolikt att den åtalades DNA/blod skulle kunna sitta på allt som faktiskt varit på hans arbetsplats eller som någon som varit på hans arbetsplats (och kan ha fått hans DNA/blod på sig) hanterat.

M a o - åklagaren har vad som normalt är en arsenal av smoking guns här - men i just det här ärendet så kommer åklagaren själv att behöva (helt eller till del) argumentera emot att den typen av smoking guns otvetydigt visar att någon haft kontakt med föremål.

Sannolikt kommer man hävda att blodsbesudlingarna är mer talande, och möjligen kan man styrka det med expertvittnen utifrån hur de avsatts, det blir intressant att se. Oavsett detta är dock grundproblematiken högst reell i det här fallet.

Den bild ovan av hur DNA kan introduceras på föremål kommer - om den skulle accepteras här - göra att bevisning som tidigare ansetts stark i svenska domstolar kan komma att ses med andra ögon (förutsatt att en beskrivning som den du ger ovan accepteras - själv är jag tveksam till det, det verkar helt enkelt utifrån vad man brukar säga om DNA-avsättning väldigt osannolikt att det skulle gått till på det sättet eftersom gärningsmannens eget DNA inte påträffats på det aktuella plagget). Detta kanske framförallt om utslaget läggs fast i högre instanser.

Helt klart blir det intressant att följa hur detta kommer att hanteras av åklagare respektive försvar.
2015-10-24, 14:23
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det nämndes lite i förbigående i en artikel att gärningsmannen hade även tidigare tagit kontakt med någon kvinna genom att fråga om vägbeskrivning med en karta. Dagen innan.

Det tycker jag är intressant eftersom man nog inte behöver hjälp med vägbeskrivning på en plats där man jobbat en längre period.

Den kvinnan som informerade om det måste själv tänkt tanken att det kunde lika gärna varit jag.

Undrar om det finns fler sådana kontaktförsök. Det är också intressant att gärningsmannen var gift med en kvinna från hemlandet, som också bodde där, men trots detta ändå försökte kontakta andra kvinnor.

Jag tror att i det här dramat döljer sig någon sjuk fetisch som han tänder på. Det antyds genom att brottsoffret inte är sexuellt våldtaget, men det ändå är nåt sexuellt som ligger till grund.

Kanske han helt enkelt gillade att runka till synen av en kvinna som sakta stryps i en hängsnara?

Kvinnan du åsyftar är godsägarens svärdotter och inte vem som helst. Någon av dem båda borde ha känt igen varandra, tycker man. Var han så desperat, eller vad är detta för utspel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in