2015-10-24, 12:38
Medlem
När ladan beskrivs i FUP pratas det en hel del om ett område mitt på golvet som påminner om en lega, där det dessutom återfinns delar av blå rep. Jag kan inte hitta nån analys av detta...

För mig är en lega ett gömsle som görs av ett skadat (djur).

Jag läser in att hon har försökt fly och försökt gömma sig i höet på golvet men blivit hittad. Är det någon som uppfattar denna del i FUP på något annat sätt?
2015-10-24, 12:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Är tejprullen hittad, den på en av bilderna
Tror med han tejpade henne ganska snart efter ficksamtalet innan han hängde upp henne
Hon vägde väl kanske max 50 kg
Han kanske hissade upp henne med repet
Det är inte vad man tror i utredningen...

Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan
tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den
innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen.

Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes
huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var
under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades.
2015-10-24, 12:39
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Utan att kunna förankra det i litteratur eller med exempel så skulle jag tro att tungbenet även kan knäckas om man hänger en död person.
Det är mycket möjligt! Men ingen alternativ dödsorsak har angivits, borde inte det ha gjorts om man var osäker?
2015-10-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag har skrivit förut, inside information, för att jag bor här. Här - är i detta fallet på Kinnekulle.

Finns det ens någon möjlighet att det skulle vara Litauen?

Den tekniska bevisningen talar starkt för det, även om det finns en del frågetecken.
Men ja, möjligheten är stor.
Han kommer absolut att dömas för detta mord, advokaten kommer ha en del äss i armen, men det kommer inte räcka. - Vad jag tror.
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-24 kl. 12:42.
2015-10-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag har skrivit förut, inside information, för att jag bor här. Här - är i detta fallet på Kinnekulle.

Finns det ens någon möjlighet att det skulle vara Litauen?

Helt obegripligt inlägg - vad menar du?
2015-10-24, 12:41
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det står dock uttryckligen i FUP:n , i ett sista extra tilläggsförhör med pappan, att Stefan säger att Lisa inte fick använda Facebook för föräldrarna. Anledningen var att Lisa tagit ett olämpligt foto på sig själv som en manlig klasskamrat sedan spridit.

Kan vi släppa det. Känns väldigt orelevant. Fullt förstårligt att han dock berättar detta, eftersom det är kränkande. Känslor som kryper i honom i denna situation. Där han skuldbeläggger sig och andra för hur livet var runt och innan händelsen.
Stackars man
2015-10-24, 12:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Att binda händer och fötter först med tejp..och sedan hänga upp en tjej på 45-50 kg är ingen match för en hantverkare ( om det gått till på något sådant sätt).. Avtryck av silvertejp görs väl inte på kläder..Det tog 2-2,5 timme innan pappan var där.
Det är mycket effektivare att binda direkt på handlederna. Om man binder runt ärmarna är det lätt för offret att ta sig loss. Det är dessutom meningslöst att ta loss fängslen efter att offret har dött, och gör man det innan tar hen av sig tejpen i ansiktet.
2015-10-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det beror på hur planerad gärningen är. Du vill t ex avsätta en kvart för fixning av rep, tejp mm. Om det var förberett för det i slaktrummet o att fanns framtaget då behövs ingen kvart för framplock av grejor. Det här är ett så udda tillvägagångssätt så jag tror inte för en sekund att det är en impulshandling. Det är genomförandet av en mycket speciell fantasi som just denna gm haft. Han har förberett sig o hade säkerligen klädslåpet i Martorp i åtanke redan innan mordet. Har man en plan behöver man inte spilla tid under brottet på att tänka o fixa. Så det är inte alls otroligt att han klarat detta på denna tidsrymd.
Det spelar ingen roll om det är förberett för de tidsangivelser jag anger. Kvarten innefattade ju mer än att plocka fram saker. Försök föreställa dig att göra det som MÅSTE göras under varje punkt enligt det som hävdas att den åtalade gjort på kortare tid i något fall - det är i det närmaste helt omöjligt på varje punkt. Däremot vet alla som studerat såna här ärenden att det tar betydligt mer tid i varje del även om man vet precis vad man skall/måste göra i nästa steg (vilket ju inte var fallet här, vissa saker som resan till affären initierades ju inte ens av honom enligt vad som beskrivits). Det gäller i varje del - men i synnerhet sedan när det dessutom handlar om en kedja av händelser som måste genomföras på en orimligt kort tid. Det blir fullständigt osannolikt att det faktiskt skulle gått till på det sättet - vilket också var precis vilket denne utbildade yrkesman framhöll under eget namn och i ett ärende där han uttalade sig som expert utan någon inblandning eller något "stake" i utgången. Jag delar hans uppfattning och jag tror att alla andra som granskar saken nyktert gör detsamma. Återigen är detta inte att förväxla med att han (eller jag) uttalar oss om den faktiska skuldfrågan.
2015-10-24, 12:46
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
GJ

GJ:s uppehälle under söndagen. Han uppger att han kollade på formel 1 från 20:00-22:00.
Läs vittnesmålen angående kvällen hos Arne. Han var aldrig med och tittade på Formel 1 som han uppger? Han var enbart på gården i ca 15min?

Irina säger att Gustav åker från!! gården 19:00.
"s. 1293. Mmm, men du säger att han eventuellt är hemma runt nitton, när är det i förhållande
---till när han sitter på trappan och röker?
---Ja, jag går ut och han sitter där och röker, och jag gick ut för att röka också och ((Gustav han
---var på väg därifrån))!! och hans byxor, och då såg hans byxor
----Vem var på väg därifrån?
---Gustav
----Var Gustav på väg därifrån?
----Arne Jönssons äldsta son
Okej, var dom tillsammans?
Ja, Gustav och med sin fru dom var på väg därifrån, eller inte frun men någon var med
honom och bilen
Me, med Gustav?
Mhm"

1268 Är du säker
Gustaf Fam Jönssons son ville att han skulle hjälpa till och jag var närvarande när Nerijus
fick uppdraget och det var på hans fritid

Ja och det finns fler vittnen i FUP (de andra familje/vänner middags gäster på Godset den 7 Juni) som kliar sig i huvudet angående "hur länge stannade Gustav egentligen???" och "vart tog Gustav vägen egentligen ???"
2015-10-24, 12:47
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Någon pratade i tråden om att "en armbåge eller två mot huvudet då hjälmen sitter på" kan göra en människa groggy. Jag tänker att hjälmen varit på för att sedan ha slitits av med kraft, varför skulle hon annars tappat båda sina örhängen?

Smart! Har funderat på det
2015-10-24, 12:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det beror på hur planerad gärningen är. Du vill t ex avsätta en kvart för fixning av rep, tejp mm. Om det var förberett för det i slaktrummet o att fanns framtaget då behövs ingen kvart för framplock av grejor. Det här är ett så udda tillvägagångssätt så jag tror inte för en sekund att det är en impulshandling. Det är genomförandet av en mycket speciell fantasi som just denna gm haft. Han har förberett sig o hade säkerligen klädslåpet i Martorp i åtanke redan innan mordet. Har man en plan behöver man inte spilla tid under brottet på att tänka o fixa. Så det är inte alls otroligt att han klarat detta på denna tidsrymd.

Exakt. Pizzainköp 19:30 hade nog varit snärjigt att hinna med. Men nu var det 20:07.
Avstånden emellan de olika platserna är inte direkt mil om man säger så.
2015-10-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Att binda händer och fötter först med tejp..och sedan hänga upp en tjej på 45-50 kg är ingen match för en hantverkare ( om det gått till på något sådant sätt).. Avtryck av silvertejp görs väl inte på kläder..Det tog 2-2,5 timme innan pappan var där.
Börja gärna med att faktiskt läsa mina inlägg samt vad de behandlar innan du citerar och kommenterar dem. Jag skulle verkligen uppskatta det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in