2015-10-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Då är det en fördel också om man inte ska göra sanningar av att en eller fler personer inte kan läsa ordentligt i FUP. Föräldrarna hade INTE ätit lunch med Lisa aktuell dag, de drack kaffe. Efter detta (inte flera timmar senare) hjälpte Stefan till med att sätta med en lampa och matta.
Det framkommer ingenting om att hon inte fick använda Facebook. Hon använde det dock LITE, mest i skolarbetet. Det var i det första förhöret med pappan kunde han på rak arm inte uppge något nummer någon av hennes vänner.

Det står dock uttryckligen i FUP:n , i ett sista extra tilläggsförhör med pappan, att Stefan säger att Lisa inte fick använda Facebook för föräldrarna. Anledningen var att Lisa tagit ett olämpligt foto på sig själv som en manlig klasskamrat sedan spridit.
2015-10-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är svårt att slå en person medvetslös utan att skada. Ett slag där offret bibehåller sitt medvetande kan skada offret till blodvite och t.o.m. döda. Lisa var ingen boxare, kunskapen om hur man slår en 17-årig flicka lagom hårt har inte NB, hur boxningskunnig han än är. Varför slå till lagom hårt? Varför vara rädd för blod?

Nej, jag kan inte föreställa mig resten själv.

Steg två, tvåhandsgrepp om snaran och hålla i offret med den tredje handen? Varför hade inte Lisa punktformiga blödningar i ögonen om hon blev strypt?

Om dålig hygien betyder att någon är mördare har vi många mördare i vårt land.

Eller så är spåren inte redovisade i FUP, som är ett stöd för åtalet.

Ja, krimtekniker skickar allt som kan vara intressant till NFC. Sedan tar en polischef med ekonomiskt ansvar och beställer vad som ska analyseras.

Detta är bara trams - åklagare och polis skulle begått tjänstefel då menar du? De har ju klargjort att DNA från en person har hittats och inte från någon annan. Har de ljugit om detta menar du?
2015-10-24, 11:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic84
Jag skriver inte detta för att vara elak men jag betraktar ditt inlägg som rent trams. Nonsens. Givetvis måste man ställa sig frågan och undersöka detta men det finns ju inte något som pekar på att det skulle vara hustrun eller den yngre brodern. De ger varandra alibi och den som sprungit och betett sig annorlunda hela veckan är ju NB. Både AB och IB vittnar ju dessutom om plötsliga klädtvättar och uppmaningar om att ljuga om alibi från NB:s sida.

Sen är det ytterst osannolikt att enbart NB:s DNA skulle varit på platsen om fler hade varit inblandade. Att selektivt kleta ut en persons DNA på en massa fyndplatser utan att få med sitt egna eller någon annans tror jag faktiskt inte är möjligt. Hur man dessutom lyckas kleta ut blod från MGM på diverse ställen är ju dessutom anmärkningsvärt - blod koagulerar och detta går snabbt. Man måste i princip ha tillgång till ett rör med blod från MGM. Kanske är det någon från vårdcentralen som har gjort detta (obs ironi) i samband med att NB kanske har lämnat blodprov? Med ditt resonemang så skulle det ju kunna vara utomjordingar som är skyldiga till detta brott.

Beträffande IBs DNA på LH. Jag tror att det kan ske ganska enkelt - ponera att MGM torrjuckar lite på sin fru - vips sitter hennes DNA på honom och detta kan han lätt föra vidare. Låt säga att att IB:s DNA funnits på flera andra ställen - detta hade förstås inte varit bra för henne eller rent utredningsmässigt (frågetecken hade uppstått).

Det är väl klart att de säger så om det är de som är skyldiga?
2015-10-24, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Anledningen, enligt förhör med pappan, till att BO inte fick använda Facebook var att hon tagit ett foto på sig själv utan kläder på överkroppen. Detta foto hade en manlig skolkamrat låtit cirkulera på något sätt. Därför hade föräldrarna bestämt att hon inte fick ha Facebook. Det står också i FUP att många kvinnliga klasskamrater var avundsjuka.

Detta stämmer inte. Hon hade kläder på, ur tilläggsprotokollet:
Det var en oskyldig bild på övre delen av Lisa då hon hade ett tunt linne eller en bikini. Hon var inte bar
på överkroppen.
2015-10-24, 11:17
Medlem
ME077s avatar
NB har ju 8 st gillade videoklipp på sin YouTube, varav ett är detta:

https://www.youtube.com/watch?v=j_7OFbXSjEo&index=3&list=LLn40AX4GhTFvOUcG AhZwevw

Kan han via något speciellt slag/grepp fått LH ur funktion? (Dvs som inte ger synliga skador).
2015-10-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Hon verkar dessutom ha varit rätt aktiv Snapchatanvändare. Så så "sjukligt" hårt hållen som vissa verkar hävda här i tråden var hon nog inte. För en tonåring är Facebook kanske inte det coolaste som finns i världen.

Det är bara begåvningsreserven som försöker smutskasta Lisa och hennes familj. De gör precis allt för att försöka få NB att se ut så oskyldig som möjligt av någon anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Att just GM blod finns på Lisas rosa jacka samt på insida av hennes jeans ( runt knappen) blir extremt svårt att förklara bort:-) Samt Lisas hårstrå 1,97 cm från marken..samt att man är helt säker på att någon annan bragt henne om livet ( således inget självmord)...

Glöm inte att NBs blod fanns på samma rör som de hittade Lisas hårstrå.. Det går helt enkelt inte att förklara bort allt de hittat. Det är därför som NB satt och sa "Jag vet inte" genom varje förhör.
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Anledningen, enligt förhör med pappan, till att BO inte fick använda Facebook var att hon tagit ett foto på sig själv utan kläder på överkroppen. Detta foto hade en manlig skolkamrat låtit cirkulera på något sätt. Därför hade föräldrarna bestämt att hon inte fick ha Facebook. Det står också i FUP att många kvinnliga klasskamrater var avundsjuka.

Återigen, nej. Läs ordentligt.

Citat:
Han sa att det var svårt att säga men Lisa använde inte sin facebook så mycket utan hade
hållit sig till instagram. Han visste inte mycket av vad hon gjorde på internet. Han hade inte
varit inne och snokat i Lisas dator. Han hade inte känt att han behövt det utan han hade kvar
sitt förtroende för henne.

Citat:
Stefan visste att hon tagit bilder på sig själv och lagt ut på nätet vilket han inte gillade. Han
hade talat om det för Lisa. Han hade också sagt att han inte tyckte om att hon klädde sig
utmanande.
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Men alltså, poängen är att hon ville jobba och göra rätt för sig. Just den här dagen kunde inte någon förälder skjutsa. Vad är det som säger att hon alltid skulle ta mopeden dit? Betalade hon sin egen bensin? Vad tjänade hon? Pseudodiskussion som inte leder någon vart.

Den leder dit, att föräldrarna ville ha henne på en arbetsplats där de kunde kontrollera henne. I stället för att låta henne skaffa sig ett sommarjobb själv, närmare hemmet.
2015-10-24, 11:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
NB har ju 8 st gillade videoklipp på sin YouTube, varav ett är detta:

https://www.youtube.com/watch?v=j_7OFbXSjEo&index=3&list=LLn40AX4GhTFvOUcG AhZwevw

Kan han via något speciellt slag/grepp fått LH ur funktion? (Dvs som inte ger synliga skador).
Någon pratade i tråden om att "en armbåge eller två mot huvudet då hjälmen sitter på" kan göra en människa groggy. Jag tänker att hjälmen varit på för att sedan ha slitits av med kraft, varför skulle hon annars tappat båda sina örhängen?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kan förstå att det är svårt att datera tidpunkt för döden hos en kropp som legat i sommarvärme i flera dagar. Men vittnar inte rep och tejp om dödstillfället då det inte finns utrymme för att hon skulle kunna ha hängts i röret i kakelrummet vid något annat tillfälle än just den där timmen söndag den 7e juni.

Folk kommer till platsen på söndag kväll och från och med då är ladan under ständig uppsikt.

Det ju trots allt fastställt att hon har hängt där, från röret, det vittnar hårstrået om.

Jamen pointen är ju att du ska sammanställa det med att dödsorsaken sannolikt är felaktig, det är ju absolut inte säkert att hon dog av hängning, Lisa hade inte de punktformade blödningarna i ögonen som förekommer hos en person som dör av hängning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Måste läsa FUP färdig först innan jag kan sammanställa ett ordentligt svar på den frågan, men redan nu tycker jag att det är MYCKET som lutar åt det hållet.

Men jag kan ju nämna ett par saker här:

Iom jag läst 350 sidor med vittnesmål så ser det ut som att tidsfönstret för att MGM kunnat begå detta mord är mindre än man först trott.
Flera vitten säger att dom sett Lisa vid cafeet stå vid sin moped kl ca 18:45-18:50

Inget MGM DNA på tejpen som hittades på Lisa

Ingen MGM DNA på alla fynd som hittades innan Lisa's kropp hittades.

Ingen MGM fingeravtryck på något av de fynd som hittades innan Lisa's kropp hittades. (eller överhuvud taget ? jag har, so far, inte kunnat hittat något MGM fingeravtryk som kan koppla MGM til mordet eller Lisa överhuvudtaget, men jag kan förståss ha missat något)

Inget Lisa DNA i MGMs bil

Dödstidpunkt har manipulerats fram

Dödsorsak sannolikt felaktig bla pga frånvaro av punktformade blödningar i Lisa's ögon, hörde också i media i går , av någon med insyn att Lisa's lungor inte inte visade tecken på strypning
(Och om detta är sant, vad mer är då sannolikt fel, och med en sekretessbelagd obduktions protokoll kan man ju frukta det värsta, för VARFÖR får vi inte se vad som står i den)

Jag tror också att han kan vara helt oskyldig alternativt har varit med och städat. Om han har städat är det för att gärningsmannen har någon anknytning till godsherren (absolut inte godsherren själv). Det framgår av förhören att AB, NB, IB mer eller mindre lydde minsta order från godsherren. De undvek tom att gå ut, för "svensken" ville att de höll sig för sig själva och inte syntes i byn. "Svensken" verkar vara ABs namn för AJ. AB verkar ha låg begåvning. Han blev mycket pressad i förhören, förhörarna lade orden i hans mun. Läser man förhören så ser man att de mer eller mindre talade om för AB vad han skulle säga för att han skulle slippa ut.
2015-10-24, 11:20
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den leder dit, att föräldrarna ville ha henne på en arbetsplats där de kunde kontrollera henne. I stället för att låta henne skaffa sig ett sommarjobb själv, närmare hemmet.
Vad har det med saken att göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in