2015-10-24, 10:55
Medlem
ME077s avatar
"Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren inte undersökts" står det på ovanligt många ställen i FUP. Brist på resurser?
2015-10-24, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Att hon hängts tror jag inte att någon kommer ifrågasätta. Bevisningen för att hon dött genom kvävning/hängning i samband med detta är inte så stark som det kanske funnits anledning att önska. Detta framhölls förtjänstfullt av juristen som kommenterade fallet enligt mitt inlägg ovan. Vad man är säkra på enligt FUP har ju inte så mycket med den saken att göra.

I ett scenario där respektive person är helt oskyldig är det betydligt lättare att förklara att den åtalades dna och blod finns på ett rep (och sedan på ytor som repet varit i kontakt med) som återfinns på den åtalades arbetsplats (där han ägnar sig åt hantverksarbete) än att förklara att den åtalades frus DNA återfinns på insidan av offrets underkläder - utan spår/besudlingar av den åtalade. Ändå vill åklagarsidan att man skall utgå ifrån att det ena går att förklara naturligt men inte det andra. Det kommer vara något som ett kompetent försvar kan använda till den åtalades fördel.

Någon uppfattning om vad jag tror faktiskt hänt i fallet har jag inte uttryckt så din slutkläm framstår som lite märklig.

Dessa omständigheter har naturligtvis inget med hans arbete att göra vilket du vill påstå..
När det gäller de rättsmedicinska detaljerna så finns det säkert förklaringar till hur hennes DNA har hamnat där. Om hon varit inblandad borde det förekommit fler träffar. Detta kan rättsmedicinska experter reda ut.
2015-10-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juggeblonderad
Polisens IT-forensiker har i Aivaras mobil av märket Samsung Galaxy med beslagsnummer
BG59711-3 anträffat större mängder porrbilder. Porrbilderna är inte sparade i telefonen utan
är enligt polisens IT-forensiker David Eliasson spår av Internettrafik, d.v.s. någon person har
tittat på dessa porrbilder i telefonen.
Några av porrbilderna visar grövre våldsporr med inslag av att kvinnan på bilderna
exempelvis är bunden, får något stoppat i munnen eller blir dragen hårt i håret. På en del av
bilderna är mannen maskerad.
Några av bilderna är raderade.

Från FUP

Kolla bilderna. Det är en sjuk jävel.
Men notera att Aivaras är den Misstänkte 35-åringens bror.
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelsvila
Jag undrar hur han lyckats hänga Lisa , hon borde gjort mkt motstånd och dog hon av syrebrist genom tejp eller just hängningen? Min undran hur lyckades han hänga henne? Hennes armar och ben var väl fria?

Medvetslöshet, omtöcknad av slag i huvudet, skräckparalyserad/hotad med kniv. Alternativt bunden där också som senare plockas bort. Finns flera möjligheter.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Bilder är jag inte intresserad av, men däremot rättsläkarnas beskrivning.

Precis!!!, jag tycker ju att det är en skandal att man sekretessbeägger den skriftliga del av obduktions protokollen, särskilt när åklagaren i fallet på mäkligt vis får rättsläkaren till att ändra sitt slutgiltiga dödstidspunkt från "mellan den 7 och 12 Juni" till enbart den 7 Juni, OCH att det visar sig redan den dag FUP kommer ut att dödsorsaken sannolikt också är oriktig.
2015-10-24, 11:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lunch eller kaffe, spelar roll? Poängen var att den enda dagen som Lisa skulle få arbeta utan att mamman var med, måste föräldrarna ändå vara där en del av dagen. För att kontrollera henne? Vakta så att hon inte raggade upp någon man?

Det står någonstans alldeles i början att pappan själv säger att hon inte fick ha Facebook, men senare står det mycket riktigt att hon använde det men begränsat.

De hälsade på rent spontant. Att man kan få det till vakta eller vara påpassad är din personliga tolkning. Jag tror inte de skulle göra besök varje dag resten av arbetspassen under sommaren hon jobbade själv direkt. Facebook var "inne" för 5-7 år sedan bland ungdomar. Det är inte det stora sociala mediet längre om man säger så.
2015-10-24, 11:00
Bannlyst
Citat:
Normalt sett skulle jag till och med säga väldigt svåra att bortförklara. Problemet här är ju att åklagarsidan själva i samma ärende uppenbart vill bortförklara DNA i offrets underkläder som kommande från en helt oskyldig person (och enbart denna person). En oskyldig som dessutom inte ens bör ha befunnit sig på platsen i nämnvärd utsträckning. Mot den bakgrunden framstår det ju som betydligt mindre märkligt om blod från en hantverkare som ständigt jobbar på platsen finns på kläder som hanterats på mordplatsen (oberoende av vem). Möjligen skulle utsagor som i detalj går in på hur blodet måste ha avsatts på kläderna kunna förändra bilden om dessa är trovärdiga och entydiga.

Att just GM blod finns på Lisas rosa jacka samt på insida av hennes jeans ( runt knappen) blir extremt svårt att förklara bort:-) Samt Lisas hårstrå 1,97 cm från marken..samt att man är helt säker på att någon annan bragt henne om livet ( således inget självmord)...
2015-10-24, 11:03
Bannlyst
Citat:
Du får nog jobba lite med läsförståelsen.

Vet inte vad du vill komma..då detta är vattentätt..det är självklart det finns frågor kring en förundersökning..men detta är ett mycket gediget arbete där extremt lite har lämnats åt slumpen..
2015-10-24, 11:04
Medlem
Citat:
Normalt sett skulle jag till och med säga väldigt svåra att bortförklara. Problemet här är ju att åklagarsidan själva i samma ärende uppenbart vill bortförklara DNA i offrets underkläder som kommande från en helt oskyldig person (och enbart denna person). En oskyldig som dessutom inte ens bör ha befunnit sig på platsen i nämnvärd utsträckning. Mot den bakgrunden framstår det ju som betydligt mindre märkligt om blod från en hantverkare som ständigt jobbar på platsen finns på kläder som hanterats på mordplatsen (oberoende av vem). Möjligen skulle utsagor som i detalj går in på hur blodet måste ha avsatts på kläderna kunna förändra bilden om dessa är trovärdiga och entydiga.

Mitt problem blir skillnaden mellan DNA och blod. DNA kunde man kanske rimligen bortförklara men blodfläckarna är besvärliga. Blod i så pass rikliga mängder lämnar man ju inte efter sig hur som helst.
2015-10-24, 11:04
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Precis!!!, jag tycker ju att det är en skandal att man sekretessbeägger den skriftliga del av obduktions protokollen, särskilt när åklagaren i fallet på mäkligt vis får rättsläkaren till att ändra sitt slutgiltiga dödstidspunkt från "mellan den 7 och 12 Juni" till enbart den 7 Juni, OCH att det visar sig redan den dag FUP kommer ut att dödsorsaken sannolikt också är oriktig.
Kan förstå att det är svårt att datera tidpunkt för döden hos en kropp som legat i sommarvärme i flera dagar. Men vittnar inte rep och tejp om dödstillfället då det inte finns utrymme för att hon skulle kunna ha hängts i röret i kakelrummet vid något annat tillfälle än just den där timmen söndag den 7e juni.

Folk kommer till platsen på söndag kväll och från och med då är ladan under ständig uppsikt.

Det ju trots allt fastställt att hon har hängt där, från röret, det vittnar hårstrået om.
2015-10-24, 11:06
Medlem
ME077s avatar
Frågetecken efter ha ögnat igenom FUP:

1. Exakt dödsorsak?
2. Ungefärlig dödstidpunkt?
3. Kan fler än NB vara inblandade?

Hittar inte underlag/svar på dessa frågor i FUP...
2015-10-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Att just GM blod finns på Lisas rosa jacka samt på insida av hennes jeans ( runt knappen) blir extremt svårt att förklara bort:-) Samt Lisas hårstrå 1,97 cm från marken..samt att man är helt säker på att någon annan bragt henne om livet ( således inget självmord)...
Med tanke på att det handlar om den åtalades arbetsplats (där han kan förväntas ha skadat sig flera gånger och avsatt DNA både här och var så är det alltså inte i grunden svårare att förklara bort än att en oskyldigs DNA (utan spår av den hävdat skyldige) återfinns på insidan av offrets underkläder utan att denna oskyldiga skall ha träffat personen eller ens vistats på platsen i nämnvärd utsträckning. Snarare tvärtom. Det är alltså åklagarens ganska speciella problem.

Det är ju inte heller jag som uppmärksammat detta - juristen i livestudion i kvällstidningens sändning påpekade ju dessa omständigheter och deras försvårande natur för åtalet direkt efter en första titt på dokumentationen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in