2015-10-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
När Åkesson blir statsminister, skall man nobba honom även då?

Kommer ihåg för några år sedan en kommentar från tv-sändningarna av Nobelfesten.
Man sade då "drottning Silvia har en frisyr som slår hela värden med häpnad"!

Skulle gärna vilja fråga Jimmie Åkesson hur det känns, att han missat se denna oerhörda världsunika händelse. Det kommer säkert tynga Åkessons själ till döe-dagar, han inte fick se denna otroliga upplevelse???
Citera
2015-10-24, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Kopplingen är så långsökt och absurd att man baxnar. Att inte vilja bedriva en av världens mest liberala invandringspolitik innebär alltså per automatik att man inte står upp för "allas lika värde."
Nu vill ju SD dock gå betydligt längre än att bara minska asylmottagandet till genomsnittet för EU. De har ju en nollvision nu som de är helt öppna med.
Citat:
Att Nobelstiftelsen samtidigt bjuder in personer från diverse tvivelaktiga länder och diktaturer är hyckleri och visar enbart att "allas lika värde" endast är ett svepskäl.
Instämmer.
Citera
2015-10-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8027659.ab

"Nobelstiftelsen: SD har inte rätt värderingar
Sverigedemokraternas partiledare Jimmy Åkesson är inte inbjuden till Nobelfesten.
– Sju partiledare är inbjudna men inte SD:s partiledare Jimmy Åkesson, bekräftar Michael Sohlman, vd Nobelstiftelsen."

Känns som att den där taktiken redan, typ misslyckats.

Vad tror ni om detta? Kommer martyrpoäng kunna plockas? Kommer det bli en livlig debatt som kommer ge SD mer uppmärksamhet?

I Nobelstiftelsen sitter det intellektuella personer som har mer än 9 år i grundskola, det är klart att man inte kan bjuda in varelser som har nedsatt kognitiv förmåga, jag tycker SD och dess anhängare kan ha en egen nobelfest, varför inte i Kolmården Zoo där dom kan diskutera sina åsikter med omgivningen och dess primater i sin närhet, jag är övertygad att detta skulle ge en rikare erfarenhet och utbyte av objektiva tankar som ligger till gagn av sin egen utveckling.

Jag är också övertygad om att texten ovan inte förstås av SD anhängare, om så är fallet öppna ögonen och byt parti för då är du moderat så klart.
Citera
2015-10-24, 10:01
Medlem
Jag tycker det är anmärkningsvärt.

Det är en extremt stor plump i det svenska demokratiska protokollet.

Det är samtidigt glädjande - eftersom SD får fler röster varje gång de utesluts från "finrummen" i Sverige.
Citera
2015-10-24, 10:15
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deuce05
I Nobelstiftelsen sitter det intellektuella personer som har mer än 9 år i grundskola, det är klart att man inte kan bjuda in varelser som har nedsatt kognitiv förmåga, jag tycker SD och dess anhängare kan ha en egen nobelfest, varför inte i Kolmården Zoo där dom kan diskutera sina åsikter med omgivningen och dess primater i sin närhet, jag är övertygad att detta skulle ge en rikare erfarenhet och utbyte av objektiva tankar som ligger till gagn av sin egen utveckling.

Jag är också övertygad om att texten ovan inte förstås av SD anhängare, om så är fallet öppna ögonen och byt parti för då är du moderat så klart.

Privat stiftelse, så det står dem fritt att bjuda vilka gäster de vill. Intressant är dock att notera att diplomater från diktaturer och bekännande kommunister uppenbarligen har "rätt värderingar". Åkesson vinner självklart sympatier genom Nobelstiftelsens hyckleri.
Citera
2015-10-24, 10:23
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Bör inte alla länders representanter vars hemländer driver en värre politik än som finns skrivet SD:s partiprogram i hemlandet exkluderas nu. Norge? Finland och Danmark kan börjas med att stängas ute. Väldigt komiskt Nordkorea, Iran och Eritrea. Bör inte Norge avpolleteras som ena värdland?
Citera
2015-10-24, 10:25
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Får SD över 50% så bildar de regering oavsett vad sjuklövern hittar på.

Kanske inget sannolikt scenario på kort sikt, men inte alls omöjligt på lång sikt. Och medge att det blir ett underligt scenario om Sveriges regering är portad från Nobelfesten, samtidigt som representanter för hårdföra diktaturer som Nordkorea, Saudiarabien, Vitryssland m fl är inbjudna...

25 till 30 procent i opinionsmätningar betyder över 35 procent av männen, och räknar vi bara bland svenska män blir det kanske runt 45 procent. Nobelstiftelsen hånar alltså dem genom att utesluta det parti som dessa män kan tänkas rösta på.

Nu hävdas det att det är själva partiet som utesluts. Fast det spelar ju ingen roll. Ett parti företräder väljarnas åsikter utåt och offentligt. Om dessa åsikter betecknas som vidriga kommer självklart väljarna att känna sig kränkta. Som du påpekar ömmar man hellre diktatorer och förtryckare och ratar ett parti som en stor del av folket kan tänkas rösta på. I förlängningen kommer det att få konsekvenser.

Det är lite sent att ändra sig. Skadan är redan skedd. För vad skulle liksom ändra läget om ett eller 2 år. Partiet kommer att vara detsamma då som idag. Det har funnits en poäng att priset delas ut i just Sverige för sitt försvar för demokrati, allas lika värde och yttrandefriheten. Att Nobelstiftelsen sedan öppet bekämpar detta ser inte snyggt ut.
Citera
2015-10-24, 10:48
Medlem
urverksapelsins avatar
Finns det inga citat man kan kasta i ansiktet på Nobelisterna? Alltså, Alfed Nobel levde på slutet av 1800-talet, vad som idag är dödsknarkarnazism var på den tiden inte mer kontroversiellt än att nysa. Ingen trodde på negrers jämlikhet, eller förnekade orientalens förmåga till köpslagan, etc. Detta stod i läroböcker till slutet av sextiotalet.
Sålunda borde det finnas citat och material som visar på dåtidens människosyn och värdegrund från herr Nobel. Gärna också från hans omgivning.

Dags att gräva, Flashback!
Citera
2015-10-24, 12:24
Medlem
Jimmie är säkert lika glad för det. Tror inte direkt att han hade förväntat sig något annat. Vill SD göra sak av det skulle jag föreslå att de ställer sig utanför och delar ut lite varmkorv (dialogkorv?) till alla som vill ha en; tryck någon banderoll med texten "jasså du fick inte någon inbjudan heller? men vi bjuder på en korv!". Alternativt något intressant om hur hemska SD inte får komma in men det går bra att ha ambassadörer där från allskönsländer som för en politik som är långt värre än den som SD förespråkar.

Kanske skall vi kuppa in Jimmie? Man måste vara student och medlem i en studentkår. Det går ju att ordna. De har till den 30/10 på sig. 50 spänn per lott har jag för mig det är ...

http://nobellotteriet.org/
Citera
2015-10-24, 16:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Jimmie är säkert lika glad för det. Tror inte direkt att han hade förväntat sig något annat. Vill SD göra sak av det skulle jag föreslå att de ställer sig utanför och delar ut lite varmkorv (dialogkorv?) till alla som vill ha en; tryck någon banderoll med texten "jasså du fick inte någon inbjudan heller? men vi bjuder på en korv!". Alternativt något intressant om hur hemska SD inte får komma in men det går bra att ha ambassadörer där från allskönsländer som för en politik som är långt värre än den som SD förespråkar.

Någon form av manifestation borde SD göra vid något tillfälle i samband med Nobelfesten - i framtiden när SD är ännu större och det är helt odiskutabelt att SD är Sveriges största parti.

Det är ett bra tillfälle att uppmärksamma omvärlden om det ologiska i att bjuda in representanter för hårdföra diktaturer samtidigt som det parti i Sverige som har flest väljare bakom sig portas från festen. Det får nog många att undra hur det egentligen är med demokratisynen i detta land.
Citera
2015-10-24, 22:24
Medlem
Vad skulle hända om Jimmie blev inbjuden och tackade nej?

Han skulle t.o.m. nästa år innan inbjudningarna säga, "jag har inget som helst behov, att sitta där med de illaluktande svinpälsarna i Nobelkommittén?
Citera
2015-10-24, 22:45
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
De stänger inte ute var 5:svensk. Utan SD som organisation. Det är en jävla skillnad.
För övrigt kan du fortsätta dina drömmar om att SD bildar någon regering men vad det har med tråden att göra? Det är lika idiotiskt som dina övriga kommentarer.

Citat:
Ursprungligen postat av Deuce05

På 1600-talet under häxbränningarna och i DDR så hade ni två varit angivare av folk som tycker och tänker "fel".

Sverigedemokraterna är inte ett värre parti än någonting mitt emellan gammelsossar och gammelmoderater och ändå ska detta parti svartmålas, frysas ut och hånas på närmast skamlös nivå samtidigt som Nobelstiftelsen bjuder in representanter från diverse diktaturer.
Senast redigerad av thewellovedone 2015-10-24 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in