2015-10-18, 19:57
Medlem
fnirps avatar
Huruvida Nobelpriset är en statlig aktivitet eller inte, så är det tydligen så att Nobelstiftelsen är skattebefriad sedan 1946. Vet inte hur vanligt det är bland stiftelser att få bli skattebefriade, men med tanke på hur många miljoner som delas ut varje år, så går ju stiftelsen med en rätt skaplig vinst och därmed stöder staten stiftelsen med rätt många miljoner varje år.

Var vill jag komma med det här då? Jo, eftersom staten indirekt pytsar in pengar i Nobelstiftelsen, borde det inte vara upp till stiftelsen att bestämma vilka de vill bjuda. Att bjuda en företrädare för varje riksdagsparti är väl då en självklarhet, oavsett om det så skulle vara en demokratiskt vald representant för ett parti som förespråkar anarki, diktatur, laglöshet eller nåt annat.

Idag har vi åtta riksdagspartier, dvs sexton personer (man brukar bjuda in respektives också) att bjuda in. Man bjuder in fjorton personer och de där två extra man ratar idag, är ju en fis i rymden om man betänker att det är 1300 gäster på festen. Det borde finnas två gäster som står lägre i rang än demokratiskt valda riksdagspartiföreträdare.

Sedan deras ständiga förklaring om att det strider mot Nobels värdegrund. Hans uttalade värdegrund handlade enbart om pristagarna. Ingenstans står det väl i testamentet att det skulle bli festernas fest, kungligheter, tv-utsändningar och massa ståhej? Däremot hade han en åsikt om att ekonomi-pamparna var roten till allt ont, så något ekonomipris skulle det minsann inte bli tal om. Lite ironiskt att riksbanken då instiftar ett pris just till hans minne i ekonomi och har utdelningen vid samma tillfälle och av samma människor? Btw, riksbanken är 100% statlig, så där borde Nobelstiftelsen ha noll att säga till om.
Citera
2015-10-18, 23:16
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Sedan deras ständiga förklaring om att det strider mot Nobels värdegrund. Hans uttalade värdegrund handlade enbart om pristagarna.

Alfred hade ingen "värdegrund". Han hade ideal. Och han hade givetvis blivit rent äcklad av dagens kräldjursaktiga åsiktsdiskriminering.
Citera
2015-10-19, 17:55
Medlem
Tidigare portningar har meddelats:

2010: 27/10
2011: 3/11
2012: 16/10
2013: 18/11
2014: 14/10

När kommer 2015 års nobb? Blir man äntligen bjuden om man lyckas skramla ihop 30% av väljarstödet 2016-2018? Eller har man fortfarande "fel värdegrund" enligt Nobelkommittén?
Senast redigerad av petzor 2015-10-19 kl. 18:02.
Citera
2015-10-23, 17:49
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Tidigare portningar har meddelats:

När kommer 2015 års nobb? Blir man äntligen bjuden om man lyckas skramla ihop 30% av väljarstödet 2016-2018? Eller har man fortfarande "fel värdegrund" enligt Nobelkommittén?
2015: 23/10. Nobb igen

http://www.corren.se/nyheter/sverige/sd-nobbas-pa-nytt-8769281.aspx
Citera
2015-10-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
2015: 23/10. Nobb igen

http://www.corren.se/nyheter/sverige/sd-nobbas-pa-nytt-8769281.aspx
Datum för Nobelkommitténs SD-nobbar:

2015: 23/10

Så var listan uppdaterad! I år hänvisade man till vaga begrepp som "alla människors lika värde" och "partiföreträdarnas agerande i nuet". Det låter lite som att man klippt och klistrat förra årets formulering rakt av, men jag kan förstås ha fel.

På återseende nästa år!
Senast redigerad av petzor 2015-10-23 kl. 19:35.
Citera
2015-10-23, 21:54
Medlem
RudyardKiplings avatar
Jag undrar hur de hjärnslöa idioterna får ihop att JÅ inte står för allas lika värde och sedan utesluter de honom. Han är alltså inte lika mycket värd. Frågan har säkert diskuterats tidigare i tråden men jag orkar inte plöja igenom +3000 inlägg.

Borde det inte finnas mängder av skvaller och skumraskaffärer i nobelstiftelsen och dess medlemmar? Förr i tiden var jag stolt över att vara svensk och tex vad Nobelpriset betydde. Idag har PK kidnappat stora delar av det jag var stolt över. Vi ska återerövra det!
Citera
2015-10-23, 22:06
Medlem
Scott Danielss avatar
Kopplingen är så långsökt och absurd att man baxnar. Att inte vilja bedriva en av världens mest liberala invandringspolitik innebär alltså per automatik att man inte står upp för "allas lika värde." Att Nobelstiftelsen samtidigt bjuder in personer från diverse tvivelaktiga länder och diktaturer är hyckleri och visar enbart att "allas lika värde" endast är ett svepskäl.
Citera
2015-10-23, 22:25
Medlem
Helt sjukt att dom inte står upp för demokratin!
Dom stänger på så sätt ute var 5:e svensk från representativt deltagande.
Ett högst ovärdigt beteende!
Tiden håller på att springa ifrån dem o deras vedervärdiga agerande.
Hur ska dom göra om SD bildar regering 2018?
Alfred Nobel, vilket parti tror ni han skulle sympatisera med idag? Han skulle kanske därmed bli portad från sin egen Nobelfest
Citera
2015-10-23, 22:54
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag undrar hur de hjärnslöa idioterna får ihop att JÅ inte står för allas lika värde och sedan utesluter de honom. Han är alltså inte lika mycket värd. Frågan har säkert diskuterats tidigare i tråden men jag orkar inte plöja igenom +3000 inlägg.

Borde det inte finnas mängder av skvaller och skumraskaffärer i nobelstiftelsen och dess medlemmar? Förr i tiden var jag stolt över att vara svensk och tex vad Nobelpriset betydde. Idag har PK kidnappat stora delar av det jag var stolt över. Vi ska återerövra det!

Det handlar om makt. Nobelkommitén utesluter Åkesson pga Allas Lika Värde(TM). Det är en metod som betyder "Dansar du inte efter vår pipa så ska vi visa dig vad vi kan".
Citera
2015-10-23, 22:55
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Helt sjukt att dom inte står upp för demokratin!
Dom stänger på så sätt ute var 5:e svensk från representativt deltagande.
Ett högst ovärdigt beteende!
Tiden håller på att springa ifrån dem o deras vedervärdiga agerande.
Hur ska dom göra om SD bildar regering 2018?
Alfred Nobel, vilket parti tror ni han skulle sympatisera med idag? Han skulle kanske därmed bli portad från sin egen Nobelfest

De stänger inte ute var 5:svensk. Utan SD som organisation. Det är en jävla skillnad.
För övrigt kan du fortsätta dina drömmar om att SD bildar någon regering men vad det har med tråden att göra? Det är lika idiotiskt som dina övriga kommentarer.
Citera
2015-10-23, 23:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
De stänger inte ute var 5:svensk. Utan SD som organisation. Det är en jävla skillnad.
För övrigt kan du fortsätta dina drömmar om att SD bildar någon regering men vad det har med tråden att göra? Det är lika idiotiskt som dina övriga kommentarer.

Får SD över 50% så bildar de regering oavsett vad sjuklövern hittar på.

Kanske inget sannolikt scenario på kort sikt, men inte alls omöjligt på lång sikt. Och medge att det blir ett underligt scenario om Sveriges regering är portad från Nobelfesten, samtidigt som representanter för hårdföra diktaturer som Nordkorea, Saudiarabien, Vitryssland m fl är inbjudna...
Citera
2015-10-23, 23:33
Medlem
Douche-chills avatar
När Åkesson blir statsminister, skall man nobba honom även då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in