2015-10-24, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det stämmer bra överens med den överdrivna reaktionen hos pappan/föräldrarna efter bara 30 minuters sen ankomst.

Men frågan är om föräldrarna hade någon Orsak att ha så sjukligt hård kontroll över Lisa?
Hade tex Lisa haft "saker" för sig som föräldrarna ville stoppa? VAr hon "utåtagerade" och "spänningssökande" gällande pojkar?
Det kan ju peka på ett "lustmord" med "fel" val av partner helt enkelt.
Misstänkte pappan att hon höll på med något fuffens, pga hans extrema reaktion alltså. Och åkte iväg för att stoppa det.

Tydligen hade hennes syrra hennes instagram uppgifter också och kunde logga in...Asså seriöst, vem ger ut sina instagram uppgifter till sin syrra? Jag har aldrig gett upp ett lösenord till någon i min familj och känner inga vänner som gjort det heller.

Sen så hade ju hennes vänner sagt att hon behandlade hennes ex dåligt och att de var arga över det vilket fått Lisa att glida ifrån kompisarna ganska rejält fick man känslan av när man läste så kanske hade hon något med någon annan undertiden annars kanske inte reaktionerna från vännerna hade varit så starka om hon bara gjort slut.
2015-10-24, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Tydligen hade hennes syrra hennes instagram uppgifter också och kunde logga in...Asså seriöst, vem ger ut sina instagram uppgifter till sin syrra? Jag har aldrig gett upp ett lösenord till någon i min familj och känner inga vänner som gjort det heller.

Sen så hade ju hennes vänner sagt att hon behandlade hennes ex dåligt och att de var arga över det vilket fått Lisa att glida ifrån kompisarna ganska rejält fick man känslan av när man läste så kanske hade hon något med någon annan undertiden annars kanske inte reaktionerna från vännerna hade varit så starka om hon bara gjort slut.

Du har ju uppenbarligen inte läst ordentligt. Systern kände inte till hennes inloggningsuppgifter, utan hon var inloggad på instagram, på familjens gemensamma iPad. Något som verkligen inte är speciellt konstigt, min lillebror är t.ex inloggad på mina föräldrars iPad.
2015-10-24, 03:46
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Facebook
Det påtås ibland att Lisa av fadern förbjudits att ha Facebook. Men hon hade ett konto, känt av fadern, som dock inte användes så mycket (sid 72).

har du läst förhör med pappan? Tydligen inte. Det du skriver är ett utdrag av en rubrik från kvällspressen, helt taget ur sin kontext.
2015-10-24, 03:50
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det stämmer bra överens med den överdrivna reaktionen hos pappan/föräldrarna efter bara 30 minuters sen ankomst.

Men frågan är om föräldrarna hade någon Orsak att ha så sjukligt hård kontroll över Lisa?
Hade tex Lisa haft "saker" för sig som föräldrarna ville stoppa? VAr hon "utåtagerade" och "spänningssökande" gällande pojkar?
Det kan ju peka på ett "lustmord" med "fel" val av partner helt enkelt.
Misstänkte pappan att hon höll på med något fuffens, pga hans extrema reaktion alltså. Och åkte iväg för att stoppa det.

Sjukligt hårda? Hon var bara 17 år och familjen verkar ha nära kontakt.

En del har faktist föräldrar bryr sig om sina barn och lägger ner tid, Å låter inte dom leva rövare.
2015-10-24, 03:58
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Sjukligt hårda? Hon var bara 17 år och familjen verkar ha nära kontakt.

En del har faktist föräldrar bryr sig om sina barn och lägger ner tid, Å låter inte dom leva rövare.
Försök inte få detta till att handla om att "bry sig om sina barn."

Att utöva kontroll över en 17-årings sociala liv har Inget att göra med att "bry sig om".
Snarare är det ett tecken på ett osunt kontrollbehov.

Om det inte är ett osunt kontrollbehov, så är det ett kontrollbehov som har en botten i en upplevd oro.
Som tex en oro för en okontrollerbar tonårsdotter, som kanske gav uttryck för intressen som föräldrarna inte ville acceptera.
Som tex intressen av sexuell natur.
Eller intresse för "äldre" män. Äldre än hon själv alltså.

Och att en vacker 17-åring drar till sig just äldre män är inget underligt på något sätt.
Men en 17-årings sexliv är inget som hennes föräldrar har något att göra med, om de inte är Jehovas vittnen såklart.
2015-10-24, 04:13
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Och HALLÅ !!!!

Kvinnan som berättade om mannen som antastade henne på sin joggingrunda - och enligt polisen pekade ut den åtalade.

det är godsägarens Svärdotter!!!!

Arne Jönssons svärdotter alltså.

Dvs här finns en Stor Möjlighet till sk Mened. Att hon agerar på uppdrag av godsägare Jönsson. I syfte att få bort eventuella misstankar på godsägaren själv, och ytterligare svartmåla den åtalade balten.

Visst är det allt för bekvämt, med en svärdotter som - utan bevis - pekar finger Bort från godsägaren, till den av polisen misstänkte.

Dessutom är hennes berättelsen i praktiken att hon friar balten. För hon Känner honom, har ätit middag med honom privat många gånger (med balten o hans familj). Hon Vet alltså vem han är.
Ändå säger polisen att hon vid fotokonfrontation sa att det var balten.
Men hon säger att fotot var lite likt.
Hade hon faktiskt träffat på balten då, så känner hon honom och hade kunnat Namnge honom.

Hur kan polisen ens tro att de kan använda den berättelsen som bevis?
Det Rentvår ju balten (iaf från det påstådda angreppet på svärdottern).
2015-10-24, 04:14
Medlem
Har läst så ögona blöder, dags för sängen, men jag är dränerad av energi ugh, efter denna läsning, men kanske framför allt efter att ha kommit till bilder tagna ifrån brottsplatsen i slaktrummet, ja där fick jag ångest och bilder som poppar upp i hjärnan.

Från FUP s.922:

"Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan
tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den
innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen.
Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes
huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var
under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades."
2015-10-24, 04:18
Medlem
Ana.Roxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Nej, inga sådana bilder.

Sen misstaget med mordet på Elin K i Gtb där sådana bilder läckte ut så är man jävligt noga med sådan sekretess vilket är bra. De skall inte förevisas allmänheten för det är samtidigt oerhört för anhöriga att sådana skändliga bilder sprids.

Att FUP i övrigt är öppen är ju en del i ett rättssamhälle.
Jag svarade generellt på de som svarade mig, men här måste jag bara sticka in och säga att jag håller med dig. Jag var inte jätte insatt i Elin Krantz-fallet, men råkade dessvärre se bilderna och den idiot som lyckades maskera bilderna som en senil pirat borde ha fått sparken. Att veta att bilder på sin dotter/släkting/vän ligger ute för allmän beskådan borde vara ett straff i sig. Det är därför jag var väldigt skeptisk till att öppna Lisa Holms akt ifall samma visa skulle sjunga igen.
Så tack igen för ditt svar, jag kan läsa med ångest, men utan klumpen i magen att nästa sida kanske råkar visa en bild, knappast någon vill se. Tack!
2015-10-24, 04:24
Medlem
fingercuffss avatar
Jadu, ni som tvivlade på att polisen hade rätt GM kan ju trycka upp svansen i rövhålet.

Hemskt är bara förnamnet, hoppas han åker på livstid + utvisning.
2015-10-24, 04:47
Medlem
Hur kommer det sig att man inte hittat något som binder honom i hans bil. Har han städat undan rejält i bagageluckan? Lisas kropp har förflyttats till Martorp, med största sannolikhet med en bil. Och vad man läst så hade bröderna bara tillgång till 1 bil.
2015-10-24, 04:58
Medlem
Prof Niklas Långström (FUP s 1002):

Citat:
Forskningslitteraturen indikerar att en betydande minoritet av förövare av dödligt våld med sexuella motiv inte har någon tidigare känd/dokumenterad kriminalitet. En ännu större andel har inte någon tidigare känd/dokumenterad vålds- eller sexualbrottslighet.

Citat:
Tidigare litteratur visar i en betydande minoritet av fallen acceptabel anpassning till samhället; fast partner och egna barn förekommer hos ganska många. Socialt umgänge därutöver är dock ofta begränsat. De vanligaste arbetena tycks vara inom praktiska yrken som tex chaufför eller hantverkare.
2015-10-24, 05:15
Medlem
Grandiosos avatar
Det var nog inte endast av anledningen att det var något bråttom efter dådet - han ville inte
väcka onödiga misstankar hos dem där hemma genom längre dröjsmål - att hitta en lämplig och
nära plats att förvara offret på tills vidare som gjorde att valet föll på Martorp och byggboden
där, cirka 2 km från ladan och caféet.
Han var inte färdig riktigt med Lisa, hennes döda kropp. Han ämnade sig tillbaka.
Han ville ha tillgång till den mördade flickan ett tag till. Och uträtta somligt med sig själv där
i boden. Samma som han gjort därborta i ladan medan livet sakta rann ut ur hans pinade offer.
Det risktagandet inbillar jag mig att han var beredd till så länge som han levde i ovetskap
om viken oerhörd uppståndelse flickans spårlösa försvinnande skulle ge upphov till
med ansamling av folk i en omfattning som han aldrig kunnat föreställa sig skulle bli av.

Hade han inte varit "färdig" med sitt offer så borde han egentligen kunnat dra iväg med bilen
in i något av alla skogsområden trakten myllrade av och dumpat kroppen där någonstans
efter dådet. Den tiden det hade tagit borde inte ha varit så förfärligt lång.

Men han valde alltså byggboden på Martorp. Där han var hemmastadd. Där han kände sig
någorlunda säker och trygg.

Det här förefaller vara en så pass djupt störd och perverterad person att han mycket
väl också kunnat företa sig det som jag ovan spekulerar om.
Han kanske också hann dit för en "akt" eller två i avskildhet innan det bara blev alltför
riskfullt att uppehålla sig där med tanke på det enorma pådraget med poliser och annat folk.
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-24 kl. 05:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in