2015-10-23, 10:16
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
...edit: Det finns enligt hörsägen(uppgifter i pm från en nyreggad medlem som vill vara anonym, 100% säker källa) ett dolt forum för flashbacks elit kallat Laidback, där ska det finnas en tråd för avlidna medlemmar sägs det, och spekulerar man i något blir det 1.06 direckt, påstås det. Kanske det är svar på frågan.

Från FAQ:en:

Citat:
Q: Vad är Laidback och när får man tillgång dit?
A: Laidback är ett forum med en mer avslappnad karaktär för den som varit medlem i 6 månader och har skrivit över 200 inlägg.

Systemet uppdaterar automatiskt rättigheterna en gång per dygn. Därför kan du behöva vänta upp till ett dygn från det att du uppfyller kraven tills det att du får tillgång till forumet.

(FB) Forumen (2015-03-14)
Citera
2015-10-23, 10:38
Medlem
Mihailovics avatar
För det fall någon endast skulle ange att medlemmen XXXX har avlidit den 151022 i tråden

(FB) Avlidna medlemmar på FB... (se början på tråden för länk till lista)

så borde ju detta vara tillåtet?
Citera
2015-10-23, 10:41
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Prejudikatet är att 1.06 gäller, även efter att en användare har avlidit, om det inte är så att informationen om personens användarnamn blir mer eller mindre offentlig information ex. genom kvällspressen. Vi kommer döma för 1.06 som vanligt i detta fallet så länge admin inte uttalar sig på något annat sätt.

Bästa svar av en mod med ett tips som jag också trodde skulle vara "lösningen" , tack till isch.

Citat:
Ursprungligen postat av quark
......Vi väntar på Expo.
Deras "avslöjande" är vad samtliga här kan gräva fram på 5 min på tuben, fejan och nätet, med skillnaden att Expo bara publicerar utvalda delar som passar in i deras politiska agenda.
Senast redigerad av vittne-x 2015-10-23 kl. 10:44.
Citera
2015-10-23, 12:22
Moderator
sm910difs avatar
Vad gäller om det visar sig att man finner att den självoutade alt. genom media kända identiteten faktiskt inte stämmer?

Scenario som följer:
Expressen och XX själv skriver att konto A tillhör person XX. Konton A kanske till och med själv på på Flashback bekräftar, konto A tillhör XX. Admin ger sin välsignelse till att tala om det. Men, man hittar belägg för att konto A snarare tillhör person YY, inte XX. Att konto A inte tillhör XX har i diskussionen om vem XX är stor betydelse, eftersom vad konto A skrivit ligger till grund för slutsatserna folk drar om XX i diskussionen om XX.

Att man inte får publicera sina belägg som knyter konto A till YY utgår jag från, men får man skriva att konto A inte tillhör XX och på så sätt definiera konto As riktiga identitet som icke-XX? Om det uppenbart bara funnits få eller rent av bara två alternativ till vem det är, så att konstaterandet av att det inte är allmänt vedertagna XX indirekt innebär ett utpekande av tidigare anonyme YY? Eller måste man då låta tråden rulla vidare på den felaktiga men vedertagna premissen att XX hade konto A?
Citera
2015-10-23, 12:31
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Han hade webcam på och där syntes ip. Om jag inte minns alldeles galet.

Stämmer bra. Han gav ut sin egen IP-adress och då ringde en tapper FB-medlem upp SOS och gav dem IP-adressen vilken polisen kunde använda för att hitta personens adress. Så i princip outade han sig själv, dock för sent för att hjälpen skulle hinna fram i tid. RIP fluxis.
Citera
2015-10-23, 12:48
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Vad gäller om det visar sig att man finner att den självoutade alt. genom media kända identiteten faktiskt inte stämmer?

Scenario som följer:
Expressen och XX själv skriver att konto A tillhör person XX. Konton A kanske till och med själv på på Flashback bekräftar, konto A tillhör XX. Admin ger sin välsignelse till att tala om det. Men, man hittar belägg för att konto A snarare tillhör person YY, inte XX. Att konto A inte tillhör XX har i diskussionen om vem XX är stor betydelse, eftersom vad konto A skrivit ligger till grund för slutsatserna folk drar om XX i diskussionen om XX.

Att man inte får publicera sina belägg som knyter konto A till YY utgår jag från, men får man skriva att konto A inte tillhör XX och på så sätt definiera konto As riktiga identitet som icke-XX? Om det uppenbart bara funnits få eller rent av bara två alternativ till vem det är, så att konstaterandet av att det inte är allmänt vedertagna XX indirekt innebär ett utpekande av tidigare anonyme YY? Eller måste man då låta tråden rulla vidare på den felaktiga men vedertagna premissen att XX hade konto A?

Jag har själv fått en 1.06 och tyckte som du då. Jag hade tidigare tänkt mig att förbudet gällde att koppla någon info till vem användaren är irl. I detta fall outade sig användaren ett nytt konto och jag blev mest förvirrad och frågade varför man gör ett nytt konto. Syftet från mig var mest att jag undrade om det verkligen var ts som svarade eller någon som låtsades.
Efter min varning tänkte jag till lite och ska man undvika outning finns bara en enda sak som gäller och det är att all form av spekulation är förbjudet oavsett hur töntigt man kan tycka att det är.
Är man osäker, kontakta moderatorn eller admin så får dom avgöra helt enkelt. Finns ju så otroligt många om, men och kanske
Citera
2015-10-23, 12:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Jag har själv fått en 1.06 och tyckte som du då. Jag hade tidigare tänkt mig att förbudet gällde att koppla någon info till vem användaren är irl. I detta fall outade sig användaren ett nytt konto och jag blev mest förvirrad och frågade varför man gör ett nytt konto. Syftet från mig var mest att jag undrade om det verkligen var ts som svarade eller någon som låtsades.
Efter min varning tänkte jag till lite och ska man undvika outning finns bara en enda sak som gäller och det är att all form av spekulation är förbjudet oavsett hur töntigt man kan tycka att det är.
Är man osäker, kontakta moderatorn eller admin så får dom avgöra helt enkelt. Finns ju så otroligt många om, men och kanske
Bra skrivet. Användarna är helt enkelt sina användarnamn och inget annat.
Citera
2015-10-23, 13:34
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Jag har inga problem med en väldigt strikt hållen 1.06, tvärtom är ju problemet de undantag man gör för "allmänt kända" identiteters koppling till ett konton. Det blir ju väldigt skevt, att 1.06 då tvärtom sanktionerar en ev. felaktigt premiss om att ett konto tillhör en viss person och omöjliggör att man bemöter argument och slutsatser som grundar sig på att den personen har skrivit något genom ett visst konto.
Citera
2015-10-23, 15:16
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Jag har inga problem med en väldigt strikt hållen 1.06, tvärtom är ju problemet de undantag man gör för "allmänt kända" identiteters koppling till ett konton. Det blir ju väldigt skevt, att 1.06 då tvärtom sanktionerar en ev. felaktigt premiss om att ett konto tillhör en viss person och omöjliggör att man bemöter argument och slutsatser som grundar sig på att den personen har skrivit något genom ett visst konto.

Detta kan väl inte vara ett jättevanligt problem och skulle det vara aktuellt bör du väl kunna skicka PM till någon moderator först så slipper du en varning. Jag menar antalet kända identiteter på fb är ju inte så oerhört många
Citera
2015-10-23, 15:26
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Eftersom det inte längre spelar någon roll för användaren själv om han outas och jag antar att Flashback inte bryr sig om ev. konsekvenser för hans anhöriga så gissar jag att motiveringen till 1.06 sträckning bortom döden är att vi ska kunna känna oss trygga medan vi är i livet att vår identitet är skyddad på Flashback även efter vårt frånfälle (och vi ska ju som bekant alla den vägen vandra).

Det är en bra och rimlig tillämpning i så fall. Många torde ju ha valt anonymiteten lika mycket eller mer av omsorg om familj och vänner som för att skydda sig själva. Vad man möjligen skulle kunna argumentera för i ett fall som detta är att användaren genom sitt handlande de facto visat att han fullständigt skiter i konsekvenserna för sina stackars föräldrar och syskon och att han måste ha insett att allt skulle komma fram i offentlighetens ljus. Att fortsätta skydda hans identitet på Flashback blir då de facto mest ett slag i luften. Men såna avvägningar leder till gränsdragningsproblem och jag förstår om Admin vill undvika såna.

Jag tänker att det också kan vara bra att vi kan känna oss fria att skriva vadsomhelst utan rädsla för att våra anhöriga ska drabbas av det efter vårt frånfälle. Därför bör anonymiteten gälla även postumt.
Citera
2015-10-23, 20:22
Medlem
DoctorBallss avatar
Anonymiteten här måste vara absolut om det är total frispråklighet man eftersöker. Finns inget annat alternativ.
Citera
2015-10-23, 20:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Namn har inte så stort intresse. Men vad mördaren skrev på Flashback har nog allmänintresse. Och ni väljer att censurera den informationen.

Vi väntar på Expo.
Du är ju dum på riktigt. Du tycker alltså att man fritt ska skita högaktningsfullt i 1.06 för att du tolkar det som censur? Är du allvarlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in