2015-10-23, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror inte att du riktigt förstår hur bevisvärdering i svenska domstolar fungerar. ALLT går att använda som bevis och domstolen har all rätt att infoga spermafyndet i en beviskedja om man finner förklaringen att han i något annat sammanhang skulle ha stått och runkat inne i en lada som så osannolik att den inte behöver fästas tilltro till.

Dessutom vill han ju inte berätta i vilket sammanhang sperman hamnat där den fanns "det är privat".

Det hjälper honom inte direkt genom att säga så.
Medlem
LeonVances avatar
Vad säger GW då?
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
NB´s avföring har hittats i ladan...!

Vem är NB?
Medlem
valleros avatar
Bevisen är oändligt mycket starkare än vad jag trodde. Trodde på ett starkt indiciemål uppbackad av viss teknisk bevisning, som eventuellt kunde ifrågasättas. Men detta är ju helt avgörande, bindande tekniska bevis som presenteras.
NBs blod-DNA på röret där LH hängdes, på repet hon hon hängdes med, och på insidan av hennes byxor räcker utmärkt bra.
Detta i kombination med mängder av andra indicier, vittnesmål, och att ha (enligt sin egen bror och fru) ljugit om sitt alibi under den kritiska tiden gör att detta kommer bli en walk-over för åklagaren, i både TR och HR.
2015-10-23, 15:40
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Förundersökningsprotokoll (Snabb länk) 1GB lina så bör gå på nolltid.

Lösenord: flashbacklisa (Små bokstäver)

http://83.248.66.224:5001/fbsharing/cgIlSQsp

Till trådstarten.

/Mod
2015-10-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Om du säger att Wikipedia är en osäker källa för att vem som helst kan skriva där så har du missuppfattat hur Wikipedia fungerar och ska användas.

Väntar med spänning på FUP, så mycket som är oklart. Det verkar vid en första anblick helt solklart att MGM är GM, men vissa delar, såsom att vittnen sett bilen så tidigt som 20-30 minuter senare omkullkastar ju allt egentligen. Det är ju helt jävla omöjligt att hinna på den tiden. Även om det är en timme så är det egentligen omöjligt, han ska alltså ha hunnit "kidnappa" henne, hänga henne (och tejpa runt huvud/ansikte), dra en runk, plocka ner liket, frakta det till en annan plats.... Det känns som att något vittne måste tagit fel på tiden annars så har jag svårt att se bevisningen hålla trots allt :/

Edit: medan jag skrev posten så kom FUP upp, tackar!

Inte alls, jag har själv varit inne och lagt till saker i Wikipedia och loggade precis in där och hade då möjlighet att skriva och ändra.
2015-10-23, 15:42
Medlem
Nu har advokaten IR medgett att bevis är "besvärande" för sin klient. Är det på advokatska samma sak som att NB ertappats med fingrarna i syltburken? I så fall bör hon försöka att få NB att erkänna i vart fall brott mot griftefriden och inte blåneka till allt.
2015-10-23, 15:43
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Funkar inte.. kommer bara upp jag kan öppna den med olika zipprogram. Får bara error.

Ladda då ner Winzip. Finns gratis det också.

http://www.winzip.com/win/en/index.htm
2015-10-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Om du säger att Wikipedia är en osäker källa för att vem som helst kan skriva där så har du missuppfattat hur Wikipedia fungerar och ska användas.

Väntar med spänning på FUP, så mycket som är oklart. Det verkar vid en första anblick helt solklart att MGM är GM, men vissa delar, såsom att vittnen sett bilen så tidigt som 20-30 minuter senare omkullkastar ju allt egentligen. Det är ju helt jävla omöjligt att hinna på den tiden. Även om det är en timme så är det egentligen omöjligt, han ska alltså ha hunnit "kidnappa" henne, hänga henne (och tejpa runt huvud/ansikte), dra en runk, plocka ner liket, frakta det till en annan plats.... Det känns som att något vittne måste tagit fel på tiden annars så har jag svårt att se bevisningen hålla trots allt :/

Edit: medan jag skrev posten så kom FUP upp, tackar!

Tidsaspekten ska man inte haka upp sig på, ladan låg mittemot caféet där Lisa jobbade, så tog nog inte många minuter den sträckan, sen resten har nog gått hyfsat snabbt.
2015-10-23, 15:44
Medlem
PeterNosters avatar
Det stämde att pappan utlöst larmet när han flyttade mopeden efter provstart. Det gjorde att kafféägaren kom till platsen
2015-10-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mccharlie
Någon i tråden undrade om repet/snöret är starkt nog för den belastning
som kan tänkas ha krävts vid ev hängning.
Ja tveklöst håller snöret/repet.
Vet av egen erfarenhet i mitt jobb att den typen av
snöre är otroligt starka.
Det ser ut som att det är den typ av snöre som används
vid hårdpressning hö och halmbalar.
Dvs den lite kraftigare typen av balsnöre.

Du har rätt, efter som det är starkt å tunt så är det ganska skärande samtidigt.
Om man tvinnar det blir det mindre skärande men starkare.
2015-10-23, 15:45
Medlem
RobertoSavianos avatar
Framkommer det någon teori om hur man tror överfallet har skett?

Har han slagit henne innan han tejpade henne osv?

Det gör oerhört ont i mig att höra att hon tyvärr måste ha lidigt och varit livrädd innan hon dog.

Hoppas han verkligen straffas hårt livet ut för detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in