2015-10-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hp15
Jag såg inte heller när jag läste den förut... Ska dock sätta mig med uppgiften nu och kolla. Förklarar senare

Löst det?
Citera
2015-10-23, 09:09
Medlem
LaudonISs avatar
Snart kommer alla frågor om normering, de som inte förstår sig på normering borde inte skriva högskoleprovet...
Citera
2015-10-23, 10:23
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Sista dagen innan provet. Känns som när man var liten och väntade på julafton. Nu gäller det bara att allt går vägen imorgon för att sedan lugnt kunna luta sig tillbaka och längta till då nästa hösttermin börjar.

Jag har varit ledig från jobbet i två veckor nu för att kunna förbereda mig ordentligt. Idag har jag dock tänkt att inte plugga så mycket idag, endast göra lite nog- och dtk-uppgifter samt några läs-uppgifter senare i eftermiddag för att vara riktigt taggad inför provet. Jag började också på en bra bok igår kväll så det kommer bli en hel del läsning.

Målet inför morgondagen är att få minst 1.95, vilket jag tror jag kommer kunna klara av utan problem. I våras fick jag 1.8, och inför det här provet har jag pluggat mer än till något annat prov innan. Någon skrev tidigare i tråden att man får ta det som en viktig fotbollsmatch. Man vill nå sitt mål, man kan inte göra mer än sitt bästa. Om det mot förmodan inte går som man trott så kommer fler matcher.

Med det vill jag önska alla lycka till imorgon. Nu fixar vi det här!
Citera
2015-10-23, 10:28
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
När jag var yngre gruvade jag mig för lästexerna. Men i år har jag i genomsnitt läst böcker 1 timme om dagen och nu är texterna verkligen en barnlek för mig. Dock fortfarande rädd för slarvfel och ATG jag RJ övat på engelska texter.
Citera
2015-10-23, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
När jag var yngre gruvade jag mig för lästexerna. Men i år har jag i genomsnitt läst böcker 1 timme om dagen och nu är texterna verkligen en barnlek för mig. Dock fortfarande rädd för slarvfel och ATG jag RJ övat på engelska texter.
Även de som är mentalt handikappade brukar prestera relativt bra på barnsligt lätta ELF.
Citera
2015-10-23, 11:10
Medlem
Illusioners avatar
Vad käkar ni under provet?
Citera
2015-10-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Vad käkar ni under provet?

Under provet får man förstås inte äta någonting!

Mellan provpassen planerar jag att ha med mig en tetra med blåbärssoppa.

På lunchen blir det antingen medtagna mackor + blåbärssoppa + kanske nåt mer... Eller en veggobiff-macka från subway.

Spela roll vad man äter, så länge man undviker tunga måltider/paltkoma/magproblem funkar nog allt, inklusive pizza om nu denna fettbomb inte ger dig magproblem eller paltkoma...
----

Har pluggat järnet, satsar på 1.4 eller högre. Hade 1.2 förra året, men då var det första gången + väldigt lite plugg... Tror absolut jag kan klara det, o gör jag inte det så finns det alltid fler chanser. Lycka till allihopa!
Senast redigerad av 0-43 2015-10-23 kl. 11:43.
Citera
2015-10-23, 11:59
Medlem
Detr irriterande att det krävs så extremt höga poäng på verbala delen för att få 1.8. Tappar det nästan redan på ordelen där jag snittar 15/20
Citera
2015-10-23, 12:17
Medlem
Seppo1337s avatar
Har ni några generella tips för en förstagångsskrivare? Googlat till mig lite tips, men flashbackkunskaperna går ju före allt annat.
Citera
2015-10-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Har ni några generella tips för en förstagångsskrivare? Googlat till mig lite tips, men flashbackkunskaperna går ju före allt annat.
Träna på prov innan. Men jag antar att det tipset är Lite tätt inpå.

Jag skulle föreslå att på den verbala delen så gör du orden, och meningsuppbyggnaderna först och går på texterna sist. För får du ont om tid kanske du bara missat 1 text vilket är två poäng. Medans om du missar meningsuppbyggnaderna så kan du missa 5-6 poäng.
Citera
2015-10-23, 13:24
Medlem
LaudonISs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0-43
Under provet får man förstås inte äta någonting!

Jag har iaf alltid haft med mig något enkelt tilltugg under provet, till exempel en mentosrulle eller dextrosol och så något att dricka till.
Citera
2015-10-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Två kilogram strösocker kostar 20 kr. Vad blir priset per liter?

1) Förhållandet mellan priset per kg och priset per liter är 1:0,88

2) 22,73 dl strösocker väger 2 kg.

Det jag undrar här är om man ska anta att 1 kg socker kostar 20/2 = 10 kr?
Dvs att priset är proportionellt mot antal kg, för det framgår inte. Har för mig att det var i någon annan uppgift där man inte kan anta att priset är proportionellt mot antal kg.

1 kg kan ju kosta 15 kr exempelvis? Rätt svar är D.
Tack!

Nån som kan förklara detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in