2015-10-23, 08:58
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glisseur
Let's be real, han hade uppenbarligen något emot invandrare. Vad tror du annars hans motiv skulle va?

Vad är motiven vanligtvis vid skolskjutningar?

Ja, vad sägs om mobbing vara utstött osv?
Citera
2015-10-23, 08:58
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Polisen i Sverige skjuter i princip aldrig för att döda. Tyvärr ger den ammunition som nu används bestialiska skador, varpå risken för dödlig utgång är extremt hög såvida man inte prickar gärningsmannen i vänster ben.
Nej, det skjuter för att få stopp på angriparen och ammunitionen är framtagen för att minska risken för skador tredje part. Alla poliser vet att ett skott i bålen kan vara dödande och skjuter således hellre mot benen om möjlighet finns.
Citera
2015-10-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Har just läst Aftonbladet och reagerar också på att man sätter in oblurrad bild och namn på den misstänkte.

Eftersom jag följer en del fall här på FB så vet jag att man sällan gör det annars. Har läst att ni jämför med IKEA-morden men det finns fler, t ex de 3 morden i Uddevalla där bröderna Salibas häktades tidigt efter morden.

Förstår att folk irriterar sig på att man gör sån skillnad på om folk är pursvenska eller invandrare, det blir ju bara löjligt.

Sen håller jag med skribenten Leif.Jennekvist som tror det kommer att bli mer bevakning i skolorna framöver.

Jag tror tyvärr att våldsbrott kommer att öka de närmaste åren.
Det normala är väl att media blurrar ansiktsbilder på MGM fram till fällande dom. Detta var samtliga medier oerhört noggranna med exempelvis J*nas R*nnemark som slog ihjäl hustru och dotter i vintras.
Notera att detta gällde en "vit" man.

Det verkar som om mediernas etiska regler ser annorlunda ut om MGM stryker med i samband med dådet. Då verkar det vara fritt fram att publicera allt bildmaterial oblurrat omgående.

Så här såg aftonbladet ut tre dagar efter attacken på drottningggatan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12703732.ab
Notera att det gällde en "icke vit" man.
Citera
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Närstrid säger du, du vet inte ens avståndet mellan Polisen och gärningsmannen. Poliserna har inga jävla hagelbrakare nuförtiden. Du anser att det är omöjligt att en skjut glad Polis, kan ha gjort misstag som gjorde att gärningsmannen nu dog istället, så är det du som är mer än lovligt korkad.

Men då vet man att du är positivt inställd till skjutglada Poliser som dödar gärningsmän, istället för att dom ska förhöras och dömas.
Nu lägger du ord i min mun. Varför skulle jag vara positiv till att polisen dödar någon? Vad jag försöker förklara är att det inte är så enkelt som du och många andra tror. När en galning är i färd med att döda någon eller kommer emot polisen är det inte prickskytte som gäller utan att få stopp på GM för att minska antalet skadade/dödade.
Citera
Medlem
Shurikans avatar
Vad har ni för funderingar gällande hjälmen? Det ser då inte ut som en Darth-wader mask i mina ögon, snarare en militärhjälm med tillhörande mask.
Citera
2015-10-23, 09:02
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han var aktiv på SD:s sida om folkomröstning om invandring. Aspergersdiagnos är ett påhitt, ett försök till skadereglering.
Jag känner mängder av folk som är emot massinvandringen och vill ha en folkomröstning. Ingen av dem är "högerextrema".

Tragiskt att folk inte kan förstå skillnaden på minskad invandring och rasism.
Citera
2015-10-23, 09:03
Avslutad
Journalisten på SVT nu: "Så han valde bort helsvenska barn?"

Helsvensk? När kunde man ha bli det i Sverige. Enligt Reinfeldt kunde man inte vara svensk, helsvensk.

Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du har uppenbarligen tillräckligt att fundera på - när det gäller dig själv och dina logiska tillkortakommanden. Så fundera först på dig själv - och sedan på andra människor och varför de gör som de gör.

Det har inte du menar du?
Citera
2015-10-23, 09:05
Medlem
Frontlinjens avatar
Är det någon som vet vilka skolor GM gått på själv?
Citera
2015-10-23, 09:05
Medlem
Helt klart en tysk hjälm. Inte Dart Vader.

Varför tjatar man om Dart Vader? Är det pga hjälmen i kombination med den svarta masken framför ansiktet?

Han spelade tydligen musik under dådet. Vilken musik? Tysk nazimusik/marscher eller Starwarsmusik?
Citera
2015-10-23, 09:07
Medlem
SockerKartongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurikan
Vad har ni för funderingar gällande hjälmen? Det ser då inte ut som en Darth-wader mask i mina ögon, snarare en militärhjälm med tillhörande mask.

Se väldigt mycket ut som en tysk hjälm från andra världskriget, kan vara en kopia. orginalet kan vara dyrt, mycket dyrt...
Citera
2015-10-23, 09:08
Medlem
Citat:
Kan du säga något mer om fynden ni gjorde i gärningsmannens lägenhet?

Vi går inte in på exakt vad det är som gör att vi drar den slutsatsen, men det är i vart fall så tydligt att vi är övertygade om att det finns ett hatbrottsmotiv. Det jag kan säga är att vi sökte grundligt igenom lägenheten. Givetvis tittar vi på hans aktiviteter på nätet.
Jag är sjukt nyfiken på vad dom hittat i lägenheten. Kan det vara någon form av testamente eller något som han ville dela med sig av, eller t.om någon dagbok?
Citera
2015-10-23, 09:09
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag förstår inte varför dom dödade GM. Räckte det inte att skjuta i vardera lår? Hade han skjutvapen också?

Fullt så enkelt är det inte, verkligheten är inte som i filmens värld.
Alla som har varit i det militära vet att man alltid ska skjuta på den största ytan för att oskadliggöra hotet så det är fullt rimligt att man alltid skjuter mot bröstkorgen.
Det är inte helt lätt att skjuta någon i benet och än mindre när personen rusar mot dig.
Chansen är för övrigt stor att man dör av blodförlust om man blir träffad i låret på grund av den stora kroppspulsådern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in