2015-10-23, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Metro skrev tidigare om att "Sveriges rasister" kommer att använda händelsen för att sprida propaganda. Jag antar att det var i förebyggande syfte innan GMs etnicitet var känd.

Nu ska vi se hur lång tid det tar innan blaskorna börjar skriva om hur GM var rasist, SD-sympatisör, lyssnade på nynazistisk musik osv... På ett eller annat sätt kommer de vrida och vända på det och slutligen skuldbelägga SD och alla som röstat för deras politik.

Det lilla vi vet tyder ju på att det just finns en motivbild kopplad till den diskussion som exempelvis SD för. Så det är relevant. Det språkbruk som SD-sympatisörer ägnar sig åt på Flashback är klockren mylla för det som hände igår.
Citera
2015-10-23, 02:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nej det gör jag inte, vilket syfte den enskilda polismannen har vid tillfället vet varken du eller jag även om jag tvivlar på att det är för att döda.

Det jag ifrågasatte var ditt argument att ammunitionen hade att göra med syftet på något vis, att skjuta någon i buken medför en extremt hög risk att personen dör oavsett ammunition, det är det enda jag har påstått.

och det enda JAG påstått är att polisen inte har något annat val än att sikta mot överkroppen mot en anfallande person eftersom ett sikte inställt på t ex benet, mycket lätt kan missa och därmed utgöra STOR fara för allmänheten istället.

Skottet VAR dödande, men SYFTET med att skjuta gärningsmän är ALDRIG att döda. Det primära målet för en polis är att ta sin man levande.
Hålspetsammo är dock ett problem där, men eftersom annan ammunition passerar GENOM GM's kropp och ofta in i någon oskyldig persons kropp, så har man valt ammo som har större förmåga att stanna kvar i den skjutnes kropp, vilket tyvärr även är den typ av ammo som har störst chans att förorsaka livshotande skador.
Senast redigerad av Trolltestet 2015-10-23 kl. 02:25.
Citera
2015-10-23, 02:28
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
och det enda JAG påstått är att polisen inte har något annat val än att sikta mot överkroppen mot en anfallande person eftersom ett sikte inställt på t ex benet, mycket lätt kan missa och därmed utgöra STOR fara för allmäheten istället.

Skottet VAR dödande, men SYFTET med att skjuta gärningsmän är ALDRIG att döda. Det primära målet för en polis är att ta sin man levande.
Hålspetsammo är dock ett problem där, men eftersom annan ammunition passerar GENOM GM's kropp och ofta in i någon oskyldig persons kropp, så har man valt ammo som har större förmåga att stanna kvar i den skjutnes kropp, vilket tyvärr även är den typ av ammo som har störst chans att förorsaka livshotande skador.

Jamen dåså, då är vi överens, även om jag fortfarande inte tycker att du kan uttala dig om syftet om det inte är dig själv det gäller. Polisen är förstås medveten om vilken ammunition de använder och på ditt inlägg lät det som om det var på något vis olyckligt att han dog, jag ber om ursäkt om jag missuppfattade.
Citera
2015-10-23, 02:29
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Ser att Lavin Eskandars storebror Leith Eskandar delat klippet med Betnér dom IKEA-morden som handlar om att Sverige aldrig varit säkrare. Undra om han är av samma åsikt nu...
Citera
2015-10-23, 02:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Beklagar upplevelsen. Om GM var i ett psykotiskt tillstånd, hur gick det från att han fick idén till att hämta svärdet, ta sig dit och begå dådet? Kronogården är känt för en hel del skit, om vi säger så.
Tack! Det var en lika jobbig som lärorik tid.

Litet svårt att svara på din fråga och jag är inte psykiatriker. Men den som är inne i en manisk fas har en rent otrolig fart på hjärnan. Ideer sprutar ut hela tiden och personen kan ta sig för en sak den ena minuten för att ge sig på något helt annat den andra.

Om det skulle vara så i det här fallet kan ju GM ha tagit svärd och dräkt (som han väl hade liggande hemma) på impuls och vimsat omkring på en massa ställen för att sedan hamna i skolan.

Och han behöver inte ha gett sig iväg hemifrån på morgonen. Han kan ha gett sig iväg kvällen innan. Eller flera dagar innan (polisen lär väl kolla upp om han varit på jobbet).

Men vi vet som sagt inte om det var psykiska problem som låg bakom så allt ovanstående är förstås bara gissningar.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-10-23 kl. 02:36.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Första kommentaren rörande etnicitet var väl ändå:

Det jag menade dock var att många påstod att gärningsmannen var invandrare även om det var blandat så att påstå att det bara var vänsterfolk som drar förutfattade slutsatser är felaktigt. Mitt citat om att han anklagas direkt för att vara invandrare betyder ju inte att andra drar andra slutsatser, det måste du väl ändå förstå?

Han syftade inte på det första inlägget i tråden, utan 60 första sidorna. Uppenbart att du inte förstod syftet med vad du försökte citera. Framförallt när du ger två versioner. Det är OT det här, han har fått svar på sin fråga. Såg inget speciellt med dom första 60sidorna, inte alls många som gormade att det måste vara en invandrare. Var blandade åsikter om nationalitet, genom hela tråden. Tycker även att majoriteten faktiskt prickade rätt, som trodde det var en Svensk GM.
Citera
Medlem
Ingen som har reflekterat att brott av sådant här karaktär skulle vara mer frekventa om inte Flashback fanns? Det är ju trots allt en ventil för många och kanske får effekten att folk inte går in i de tankegångarna som den här individen?
Citera
2015-10-23, 02:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jamen dåså, då är vi överens, även om jag fortfarande inte tycker att du kan uttala dig om syftet om det inte är dig själv det gäller.

Man får ju utgå ifrån att Polisen följer de riktlinjer de har i sitt jobb.

Citat:
Polisen är förstås medveten om vilken ammunition de använder och på ditt inlägg lät det som om det var på något vis olyckligt att han dog, jag ber om ursäkt om jag missuppfattade.

Det ÄR olyckligt att han dog, men inte p.g.a att polisen behövde skjuta för att stoppa honom, utan p.g.a att han slipper ifrån den fängelsevistelse och den personliga framtid som detta dåd skulle innebära för honom.
Polisen har själva klagat över ammunitionen de har, men allmänheten har inte realiserat ett utbyte p.g.a penetreringsrisken.
Citera
2015-10-23, 02:37
Medlem
fattar inte varför alla snackat o darth vader, här får man se vad som inspirerat hjälmen!:
https://www.youtube.com/watch?v=mZ8zUcg_Lks
Citera
2015-10-23, 02:37
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Min poäng är att med eller utan SD, så hade denna gärningsman troligen hittat en anledning att "go nuts" oavsett.

Kan det inte vara så att något mycket mer banalt och vanligt ligger bakom detta? Som vanlig skolmobbing. Kanske fått "svennebög" och taskig attityd mot sig under lång tid. Ett hat som växer pga att han blivit utsatt som svensk minoritet i skolan. Ett hat som sen föder nationalistiska tankar.

Att eventuella nyvunna nationalistiska åsikter inte är anledningen till att dådet utfördes, utan snarare ett symptom på vad det egentligen ligger bakom?

Det ska bli mycket intressant att få veta mer när pusselbitarna börjar falla på plats.
Citera
2015-10-23, 02:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Ingen som har reflekterat att brott av sådant här karaktär skulle vara mer frekventa om inte Flashback fanns? Det är ju trots allt en ventil för många och kanske får effekten att folk inte går in i de tankegångarna som den här individen?

Tvärtom, Flashback fungerar nog som en inspirerande källa för trasiga själar som är kapabla till sånt här. Nu skyller jag inte på Flashback. Jag tycker att det är bra att det finns den här typen av forum där alla får chansen att uttrycka sig, diskutera och ha sig. Tyvärr tror jag att för många här litar blint på vad som skrivs av en stor majoritet obildat slödder som faktiskt hänger här. Det här slöddret påverkar sedan småpojkar o 20 års åldern som sen i desperation agerar ut på propagandan.
Citera
2015-10-23, 02:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
fattar inte varför alla snackat o darth vader, här får man se vad som inspirerat hjälmen!:
https://www.youtube.com/watch?v=mZ8zUcg_Lks

Orka kolla igenom 3 minuter tramsnazism.. Har du ett timestamp att bjuda på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in