Citat:
Ursprungligen postat av
hybbe
Grejen är, hur stoppar man sånt här i framtiden? Det kommer ALLTID finnas dårar som hittar på saker. Säg att en självmordsbenägen kör en lastbil och prejjar ner ett dussintal bilar på motorvägen, vad är er åtgärd åt det? Så himla meningslöst enligt mig..
Eller hur, det går inte att motverka, det är som att försöka motverka döden. Det inträffar ändå tillslut, på ett eller annat sätt. Som i USA där de börjat sätta upp metalldetektorer och polismän att vakta entrén på skolan. När något psykfall får för sig att skjuta på sin skola och det finns en vakt där löser han det bara genom att skjuta vakten och knalla in, har hänt flera gånger. Samma på Utöya fanns det en vakt, har för mig att han hade vapen. Det var ju bara att meja ner honom och slakta resten, störst vapen vinner.
Visst förstår jag ungarna i TV som tycker att det skulle vara bra med vakter i skolorna nu när det är så nära inpå. Men när det kommer till kritan och någon får för sig att göra något liknande igen så spelar det nog inte någon roll om man ändrar på säkerheten. Som i det här fallet, skulle GM inte tagit sig in på den här skolan skulle han antagligen gått och gjort det någon annanstans...