2015-10-22, 23:30
Medlem
Nimhes avatar
Kan GM försökt efterlikna den fiktiva nazisten Karl Ruprecht Kroenen som finns med i Hellboy-filmerna?
Tycker det är mer likt än Darth Vader och skulle passa bättre om det är politiskt motiverat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Karl_Ruprecht_Kroenen
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja han bodde flera kilometer från skolan. Däremot bodde han 50 meter från Lyrfågelskolan och ca 400 meter från Stavreskolan och låt säga 1 km från Fridaskolan.
Den skolan som han valde ligger en bra bit längre bort.

De två närmsta skolorna från hans bostad sett, har knappt några invandrare alls jämfört med den drabbade skolan.

Kan lika gärna vara så att han befann sig hos någon, som bor i närheten av denna skola. Låter jobbigt att åka långt med den utstyrseln och ett skarpt svärd!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bodde väl 3-4 km från skolan? Och det har sagts i tråden att det finns två skolor som ligger närmare hans bostad.

Så varför valde han denna? Har den fler invandrare, och var det därför? Riktigt obehagligt i så fall.

Ja, 3-4 km räknar jag som nära, låter det konstigt?

Jag har helt missat de uppgifterna du talar om att det ska ligga två till skolor ännu närmare? Men som mod har du ju troligen full koll.

Var det två gymnasieskolor då måhända?

Varför den aktuella skolan valdes får vi kanske aldrig veta, kan ha varit beroende av mängden invandrare, inget som du behöver vara ängslig över dock, GM är död.

Det kan ju faktiskt även ha varit beroende av någon enstaka person som GM eftersökt och velat döda, jag har ingen aning alls, men möjligheten torde väl finnas.. eller?
Citera
2015-10-22, 23:31
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlotS
Går man in på gärningsmannens, Ant*n Lund*n, YouTube-kanal och sedan klickar på
diskussion kan man läsa en del kommentarer, bland annat om 'Deus Vult' (Gud vill det på latin).

Googla sedan Dues Vult och med bilderna kan du dra paralleller till tempelriddare
och svärd. Svärd vilket var något han bar under attacken och tempelriddare kan
snabbt kopplas till Breivik.
Citerar Breivik – ''Jag är en militär kommendör och knight templar (tempelriddare)
i en världsomspännande organisation.''

GM var av allt att döma ateist.
Citera
Medlem
vizsofiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Märkligt att hur vi på ett dygn kan till och med genom gammelmedia veta nästan allt om gärningsmannen, men när en neger rasistmördar svenskar på IKEA så får vi vänta länge på svar.

Flashback torde vara en av Sveriges skarpaste nyhetsmedia, ingen tvekan om att sosse- och jude- pressen drog nytta av Flashbacks: effektivitet, skarpsinne och gemenskap.

Tyvärr så tror jag faktiskt att vi ledde expo samt aftonhoran till hans youtube- samt facebookprofil och där med gav dem det namn som de behövde för deras snara. Det är ingen munter läsning vad folk har skrivit när de har delat hans bild på facebook.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bodde väl 3-4 km från skolan? Och det har sagts i tråden att det finns två skolor som ligger närmare hans bostad.

Så varför valde han denna? Har den fler invandrare, och var det därför? Riktigt obehagligt i så fall.

Bra frågor..

Han har ju även haft tid på sig att tänka igenom dådet, under hela promenaden till skolan.

Spekulerar bara..: vad har skett under de sista veckorna i gm`s liv ?
Har "något" skett som har fått honom att gå ifrån tankar till handling ?
Sen så misstänker jag nog, att han har något lugnande i systemet i.o.m att han poserar med tonårsbrudarna..
Citera
2015-10-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Märkligt att hur vi på ett dygn kan till och med genom gammelmedia veta nästan allt om gärningsmannen, men när en neger rasistmördar svenskar på IKEA så får vi vänta länge på svar.

Flashback torde vara en av Sveriges skarpaste nyhetsmedia, ingen tvekan om att sosse- och jude- pressen drog nytta av Flashbacks: effektivitet, skarpsinne och gemenskap.

Om du tänker till lite så är det mycket svårare att ta reda på identiteten på en asylsökande än en svensk dåre som dessutom poserar på bild självmant. Nu har jag inte följt Ikea-mordet så noggrant men tvivlar på att Flashback outade namnet innan media.
Nästan alltid när det är sådant här stora dåd så outas namnet även i media, oavsett svensk, afrikansl, turk, muslim mm.

Även om bilden inte avslöjade så mycket så hände det i en mycket liten stad och snacket går snabbt.
Senast redigerad av CBlol 2015-10-22 kl. 23:36.
Citera
2015-10-22, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iFun
Nja, tveksamt att han planerat att posera med några. Besvärligt och riskabelt att med sig ett sådant vapen om man inte tänk använda det.

Vet man vilket vapen som användes vid de 2 första sticken vid entrén?

vet inte, men det svarta svärdet är en del av DV-munderingen. att svinga/hugga svärd innen i korridorer är ju lite vanskaligt och man riskerar att övermannas om man missar ett hugg. offren hade multipla hugg. bilderna är tagna efter 1a attacken och om han eller svärdet varit blodigt, då undrar jag om de kommit fram och fotat.

men det kan ha varit ett lätt svärd, jag kan ha fel. men ett stickvpen till fanns.
Citera
2015-10-22, 23:34
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja, 3-4 km räknar jag som nära, låter det konstigt?

Jag har helt missat de uppgifterna du talar om att det ska ligga två till skolor ännu närmare? Men som mod har du ju troligen full koll.

Var det två gymnasieskolor då måhända?

Varför den aktuella skolan valdes får vi kanske aldrig veta, kan ha varit beroende av mängden invandrare, inget som du behöver vara ängslig över dock, GM är död.

Det kan ju faktiskt även ha varit beroende av någon enstaka person som GM eftersökt och velat döda, jag har ingen aning alls, men möjligheten torde väl finnas.. eller?

Han bodde granne (50 m) från en stor grundskola f-9. Sen hade han ytterligare två skolor nära. Han valde ingen av dessa.
Citera
2015-10-22, 23:35
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
finns inget övrigt uniformslikande i utstyrseln. nassar bär inte mask till uniform, varför dölja sig om man ändå vill dö. masken är en del av kostymen. nassar bär inte heller svarta svärd till sin uniform. DV all over it.

Har nämnts tidigare och kopplingen ser ut att vara en figur i dataspelet "Fallout". Jag minns nu inte exakt, men var något med en karaktär kopplad till LAPD tror jag det var med hjälm, mask och rock.

Hittade detta när jag sökte tidigare: https://www.flickr.com/photos/hazardu5/2147845116
Citera
2015-10-22, 23:35
Medlem
Fattades bara att mordvapent var en katana och en fedora hatt på det...
Citera
2015-10-22, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
vet inte, men det svarta svärdet är en del av DV-munderingen. att svinga/hugga svärd innen i korridorer är ju lite vanskaligt och man riskerar att övermannas om man missar ett hugg. offren hade multipla hugg. bilderna är tagna efter 1a attacken och om han eller svärdet varit blodigt, då undrar jag om de kommit fram och fotat.

men det kan ha varit ett lätt svärd, jag kan ha fel. men ett stickvpen till fanns.

Intressant, nu kan han ju ha torkat av blodet med rocken då rött mot svart knappt synts vid en sådan klädnad och blir aningen mörkare på kläderna men det tänker man ju aldrig på, kunde vart en fettfläck tänkte de som poserade. En kniv är riskabelt då han lätt kan bli av med den då avståndet är såpass kort på ett blad. Då han inte var välbyggd tror jag han har haft svärdet att attackera med vid varje attack då han kunde försvara sig med den vid en eventuell anstormning av ungdomarna på skolan.
Senast redigerad av iFun 2015-10-22 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in