2015-10-22, 19:28
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Lite av vad man kan utläsa av GM's youtubekonto (gillade videoklipp).

• Vanliga likes: industrimetal, spel och pranks. Helt normala grejer.
• Verkar sympatisera med SD. Flertalet gillade klipp av typen "Jimmie äger person X".
• Till skillnad från vad Expo skriver så ser jag inte högerextremistkopplingen. Visst, det är gillade videos på tyska pansarvagnar och liknande historiska filmer, men det har jag garanterat flera likes på än honom. Han följer även The Golden One som ofta uttrycker vad jag skulle kalla någon typ av ultranationalism, men just den typen av videoklippen har han inte likeat. Bara oskyldiga ämnen som Fuck Arla, svar till veganer m.m.
• Antifeminst, gillar flera videos av typen "debunking feminst myth X".
• Verkar tolerant mot olika sexuella läggningar. Gillar någon video när en kille kommer ut som bisexuell, gillar skämtvideo där de driver med antigayfolk ("idiots react to gay marrige").
• Religiöst blir jag inte riktigt klok var han står. Han verkar vara atheist, men likear även videos där man klagar över att atheister är jobbiga. Likeade videos både på hycklande kristna, militanta muslimer, hur man undviker Jehovas vittnen med mera.

Uppriktigt sagt hade jag förväntat mig mer extrema grejer av en skolmördare. Spekulation: kan han ha ytterligare ett anonymt konto där han är mer extrem, använder för att kommentera med mera?

[Edit: såg just att DN la ut ungefär samma text som jag själv nu gjorde. Atheistgrejen som återkommer är tydligen Terroja Kincaid – The amazing atheist, som verkar vara kritisk mot (delar) av islam. Ingen jag känner till i ärlighetens namn]
Amazing Atheist är dock, som namnet antyder, fientlig mot all religion. På hans kanal ger han sig på feminism och kristendom betydligt mer än vad han ger sig på islam.

Att det du nämner har relevans för att i alla fall delvis ge sig på en profilering av gärningsmannen, råder det knappast några tvivel om. Vi kan t ex utesluta vänsterpolitiskt motiv. Det är uppenbart att han har högerextrema sympatier (OBS, nu pratar jag inte om SD, då jag inte ser dem som extremhöger). Det som är intressant nu är att få reda på hur politiskt motivet kan vara. Det lär dock bli svårt då gärningsmannen är avliden. Han har ju ingen möjlighet att sprida ett manifest à la Breivik, såtillvida att han inte har en inspelning liggande, som Columbine-mördarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hetsmusik - precis! Ett sätt att hetsa en del sinnen och bedöva andra.

Du kan mycket väl ha rätt i att han var i en övergång mellan två faser. Har också funderat litet åt det hållet.

Men sen har jag även varit inne på spåret att han kanske inte var att betralta som direkt sjuk men att han hade dålig verklighetsanknytning som blev än sämre genom alltför flitigt spelande/lyssnande/tittande på våld och våldsförhärligande saker. Och att han under en lägre tid umgåtts med tankar påmatt skada andra människor. Ganska, eller kanske väldigt likt det som det spekulerats i i detta fall: (FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår, GM gripen

Måltavlorna var förvisso rätt olika, men sitter man ensam på sin kammare och funderar så kan det nog dra iväg åt rätt olika håll.

Siewert Öholm var inte helt fel på det angående W.A.S.P? Vad är Blackie Lawless roll i detta dåd tro?
Citera
Medlem
GurgelSvens avatar
Om det stämmer att han har asperger hoppas jag att hela mediasverige ber om ursäkt för hur de har utnyttjat en psykiskt sjuk människa som propaganda material.

Kan tänka mig att om vi inte hade haft denna sinnessjuka invandringen hade staten haft mer pengar att lägga på vård & omsorg, vilket hade lett till att denna människan fått den vården han behövt och han hade inte vaknat idag och känt sig tvungen att dräpa barn.
Citera
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaspianKuk
Kan någon svara: kan polisen garantera våra skolor från flera SD-attacker mot barn?
Hoppas du att någon polis ska svara?

Har etniciteten på de avlidna och skadade bekräftats?
(Vet att 90% var icke svenskar men...)
Citera
Medlem
Die.young.4evers avatar
Varför har expressen blurat ansiktet på mördaren? Asså när han står med masken och hjälmen på sig?
Citera
2015-10-22, 19:29
Medlem
rateen4mes avatar
https://www.reddit.com/r/TheRedPill/comments/3nrgws/all_men_must_have_a_purpose_even_if_that_purpose/

tänkvärt inlägg

"Mass murdering betas are 100% the fault of bad, (usually single) mothers"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
Bästa inlägget hittills - high five

Jag ser flyktingproblematiken som ett stort hot mot Sverige med tanke på IKEA-mordet.
Att mörda en random person för att man inte får uppehållstillstånd är ju lika fruktansvärt som detta vansinnesdåd.
Citera
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaspianKuk
Kan någon svara: kan polisen garantera våra skolor från flera SD-attacker mot barn?

Självklart inte. Inte från nåt extremhåll eller ensam galning, hur skulle de kunna göra det ?
Detta är inget negativt menat mot Polisen.
Citera
2015-10-22, 19:30
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Få vänner på FB innan idag, däremot har dom droppat av i rask takt under eftermiddagen.

Han har inte gått på den aktuella skolan.

Okej, tack för svaren! Lite svårt att få fram något vettigt i den här trådsörjan.

Måste även säga att det någon här nämnde om Veckans Brott är ganska intressant. Kanske ingen slump att det här inträffar nu, några dagar efter att programmet visade hur polisen tränar för en liknande skolmassaker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Man måste ändå anmärka på hur olika Löfvén hanterade denna händelse jämfört med IKEA-morden. Lite mer locket på gällande IKEA.

Skillnaden är att staten har ansvar över svenska skolor, det är en plats där man ska kunna lämna sina barn där de ska vara trygga.

Stor skillnad mot IKEA.
Citera
Medlem
Zikniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anusiktet
Man bör vara försiktig med att peka ut någon som gärningsman.

Vi ska vara medvetna om att han inte bevisats skyldig i domstol ännu.

Det startas inte rättegångar mot avlidna.
Medierna lär dock frossa i "rasistspekulationer" och kommentarer från dagiskamrater som "märkte att han var annorlunda redan då".
Citera
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHiroshima
Fuck GM, han är en äcklig horunge som är död nu, hurra! Åt helvete med hans föräldrar som inte kan uppfostra en människa. Kan garantera att de är WT.

Vårda språket din sura pundarpung. Jag tror inte att hans föräldrar är särskilt glada över att deras kanske ända barn har begått en sådan här handling och sedan själv blivit dödad. Visa respekt för de inblandade. Det var en vidrig handling begången en psykiskt nedgången ung kille som kanske inte fick den hjälp han behövde. Handlingen var vidrig, men glöm inte att hans familjemedlemar också är offer för hans ondskefulla handling.
Senast redigerad av panther1 2015-10-22 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in